Pitkien lasten vanhemmat, kysymys
Miten suhtaudutte, kun lastanne päivitellään pitkäksi tai "onpa iso" tms...Ehkä itselläni on joku asennevamma, kun harmittaa niin paljon välillä (itsekin olen pitkä ja saanut kuulla siitä joskus pienenä). Meillä 5.5 vuotias, helmikuussa syntynyt on 126 cm ja koluun menee siis lähemmäs 140 cm mittaisena varmaan (135-140cm). Miten tukea lapsen itsetuntoa, ettei kokisi olevana niin erilainen kun muut samanikäiset ovat päätä lyhyempiä? Joskus tyttö luulee ikäisiään 3 vuotiaiksi kun huomaa olevansa paljon pidempi, vaikka olen yrittänyt kertoa että on monenmittaisia lapsia. JA sitten hölmöt aikuiset töräyttävät jotakin typeriä kommentteja pituudesta lapsen kuullen.
Kommentit (44)
1v4kk ja näyttä kolme vuotialta. Kaverin poika joka on 3v7kk näyttää samanlaiselta kun minun tyttö. Minä itse olen pitkä (179cm). Mutta en välitä muiden sanoista, minulla on aivan upea tyttö, pitkä tyttö. ?
Minun rakas lapseni
1v4kk ja näyttä kolme vuotialta. Kaverin poika joka on 3v7kk näyttää samanlaiselta kun minun tyttö. Minä itse olen pitkä (179cm). Mutta en välitä muiden sanoista, minulla on aivan upea tyttö, pitkä tyttö. ?
Minun rakas lapseni
että 5-vuotiaalta tullaan kyselemään, että kai sä nyt jo lukea osaat ja taivastellaan miten se nyt noin käyttäytyy/tekee, vaikka on jo noin iso, vaikka toinen käyttäytyisi juuri niin, kuin normaali 5-vuotias käyttäytyy. Lasta luullaan jatkuvasti isommaksi kuin onkaan ja odotetaan enemmän kuin ikä antaa myöten.
Eikä se suuntaus kouluikään pääty...
Minun rakas lapseni
Kaamea amatsoni lähes 2 metriä pitkä ja nainen, kenet miehet olet saanut vampattua että on käynyt panemassa sinua, varmaan kova humina käy siellä korvien välissä kun on koko ajan niin korkealla?
Miltä se maailma sieltä alhaalta näyttää? paskakasa :D
Kutosluokkalainen naureskelee, että hän näkee kaikkien luokkalaistensa tyttöjen pään yli. Hänellä on tosin muutenkin itsetunto kohdillaan ja nauttii kaikesta huomiosta :)) Opettaja on onneksi pitkä, samoin me vanhemmat ja myös nuoremmat sisarukset.
Kuopus täyttää vasta 5v ja jatkuvasti luullaan, että hän on eskarin aloittanut. On muutenkin reipas eli ei ehkä pelkästään pituudesta johdu.
Minun rakas lapseni
Kaamea amatsoni lähes 2 metriä pitkä ja nainen, kenet miehet olet saanut vampattua että on käynyt panemassa sinua, varmaan kova humina käy siellä korvien välissä kun on koko ajan niin korkealla?Miltä se maailma sieltä alhaalta näyttää? paskakasa :D
No en kyllä ole kääpiö vaan 169 pitkä, sieltä korkealta kun katsoo niin ei näekään muuta kuin paskaa ja sinulla kun on tuo näköhäiriö niin entisestään sumenee näkökenttä ja näet joka puolella paskaa. Joudutko syömään verenpainelääkkeitä kovan huminan takia, kun kova verenpaine korvissa humisee ja sinulla se leinee arkipäivää, pysytkö pystössä ilman tukikeppejä? kuinka iso jalkasi on varmaan 45 pitää olla kengän koko että pystössä pysyt,k ädetkin on varmaan kuin tukkijätkällä, vaatekokosia nyt tietenkin on sieltä XXX-loppupäästä.
taitaa olla aika heikko itsetunto. Tielle varmaan osui 180cm upea ihminen joka vei tämän sairaan dorkan miehen? Nyt ottaa päähään kun joutuu runkkaa sängyssä peiton alla? Ilman ketään? ei edes koira nuole ???? IQ 90?
Kaamea amatsoni lähes 2 metriä pitkä ja nainen, kenet miehet olet saanut vampattua että on käynyt panemassa sinua, varmaan kova humina käy siellä korvien välissä kun on koko ajan niin korkealla?Miltä se maailma sieltä alhaalta näyttää? paskakasa :D
No en kyllä ole kääpiö vaan 169 pitkä, sieltä korkealta kun katsoo niin ei näekään muuta kuin paskaa ja sinulla kun on tuo näköhäiriö niin entisestään sumenee näkökenttä ja näet joka puolella paskaa. Joudutko syömään verenpainelääkkeitä kovan huminan takia, kun kova verenpaine korvissa humisee ja sinulla se leinee arkipäivää, pysytkö pystössä ilman tukikeppejä? kuinka iso jalkasi on varmaan 45 pitää olla kengän koko että pystössä pysyt,k ädetkin on varmaan kuin tukkijätkällä, vaatekokosia nyt tietenkin on sieltä XXX-loppupäästä.
pituuden päivittely... Meillä saa harva se päivä tyttö kuulla olevansa pitkä. Aika outoa käytöstä olla niin kiinnostunut, että pitää uudelleen ja uudelleen jauhaa samaa asiaa...
Itse aina kehun tytön pituutta ja olen tehnyt siitä mukavan asian. Niinkuin se onkin!
Ei lyhyilläkään helppoa ole, pojilla varsinkaan.
Meidän tyttö oli koulun alkaessa 134 cm. Naapuruston pari kuukautta nuorempi 115 cm... On aika iso ero.
Voihan sitä päivitellä, mutta ei herranjestas niiden lasten kesken!!!
taitaa olla aika heikko itsetunto. Tielle varmaan osui 180cm upea ihminen joka vei tämän sairaan dorkan miehen? Nyt ottaa päähään kun joutuu runkkaa sängyssä peiton alla? Ilman ketään? ei edes koira nuole ???? IQ 90?
Älä nyt itseäsi joka ketjuun vedä esille.
meillä on tokaluokkalainen jota luullaan jopa 5.luokkalaiseksi pituutensa vuoksi. Ihmettely alkoi jo neuvolassa; olimme 3kk-tarkastuksessa kun th ei millään meinannut uskoa että vauva on 3, eikä 5kk. Ihan vain koon vuoksi.
Onneksi poika on nyt löytänyt kaverin joka on täsmälleen yhtä pitkä kuin hän. Tähän asti kaverit on yltäneet hädin tuskin olkapäähän...
Tiedoksi. Nykyopeille ei pituus vaikuta. jotkut oppilaat saavat katsoa nenäkarvoi ja toiset kaljun. Teidän kaltaisia ei muistaakseni ole tullut vastaan. Ikinä.
kiitos kaikista asiallisista kommenteista. Kiva kuulla, että on samoja ongelmia muilla. Meillä tuntuu lähipiirissä olevan vaan lyhyitä lapsia, jolloin pituus korostuu. Jotkut ovat ehdottaneet tosiaan että menisikouluun, ettei ole päätä pidempi muita....
Nyt kakkosluokan syksyllä n. 140cm ja todella, toiset pojat on päätä lyhyempiä. Joku saattaa olla puoli päätä lyhyempi.
Poika itse kokee sen vähän outona kun on niin pitkä. Tuntuu kuulemma kuin olisi lähtenyt ulos jonkun 5v:n kanssa. Vaikka tietää että ovat samanikäisiä. Huomaan että koittaa katsoa lähemmäs oman kokoisia kavereita, ja siinä tuppaa käymään niin että kaverit on 3-4-luokkalaisia.
kiitos kaikista asiallisista kommenteista. Kiva kuulla, että on samoja ongelmia muilla. Meillä tuntuu lähipiirissä olevan vaan lyhyitä lapsia, jolloin pituus korostuu. Jotkut ovat ehdottaneet tosiaan että menisikouluun, ettei ole päätä pidempi muita....
lapsi itse ei juuri välitä siitä. Paljon on kyllä pituudetaan kuullut niin lapsilta kuin aikuisiltakin.
1v4kk ja näyttä kolme vuotialta. Kaverin poika joka on 3v7kk näyttää samanlaiselta kun minun tyttö. Minä itse olen pitkä (179cm). Mutta en välitä muiden sanoista, minulla on aivan upea tyttö, pitkä tyttö. ? Minun rakas lapseni
Kaamea amatsoni lähes 2 metriä pitkä ja nainen, kenet miehet olet saanut vampattua että on käynyt panemassa sinua, varmaan kova humina käy siellä korvien välissä kun on koko ajan niin korkealla?
Miltä se maailma sieltä alhaalta näyttää? paskakasa :D
Siis, mitä ihmettä tää nyt on...? Miks joku alkaa näin tökerösti pilkkaamaan asiallista kirjoitusta...? Oikeesti?
eivät tiedä miten voisivat viihdyttää itseään ja rupevat sitten haukkuu muita
Jos on ihan pakko sanoa jotain, niin voisiko asiat sanoa vain aikuisten kesken?
Mutta noista koululaisten pituuksista: koulussa on kyllä todella monenpituisia lapsia, eikä 135 cm ole välttämättä mitenkään poikkeuksellisen pitkä ekaluokkalainen. Tätä minä juuri ihmisten kommenteissa ihmettelenkin: lapsen pituutta taivastellaan, vaikka hän ei edes ole pitempi kuin muut! Meillä siis 147-senttinen kolmasluokkalainen, ja monia saman pituisia on luokalla, toki lyhyempiäkin.