mitä te av-mammat luulette tietävänne masennuksesta?
tai eräät teistä.
Epäilen, ettei teillä ole minkäänlaista faktaa kyseisestä asiasta, mutta silti teillä on oikeus syyllistää ja pahoittaa masentuneiden äitien mieli.
Tiedättekö esimerkiksi, miten masentuneen ihmisen aivot toimii?
Kommentit (90)
Toisaalta tiedän, että oikein masentunut ei jaksa notkua netissä vatvomassa asiaa.
Miksei jaksais? Mulle netissä roikkuminen on just sitä, mitä oon jaksanut masentuneena tehdä. #6
Jaksaa notkua netissä, mutta ei tehdä muuta? Okei :D
No, ilmeisesti olet parempi asiantuntija, kun oikein D-hymiö pitää ottaa aseeksi. Eihän sitä ihminen voi omasta masennuksestaan mitään tietääkään. Mulle netissä roikkuminen on ollut aina semmoista aivojen turrutusta kun ahdistaa, mutta ilmeisesti sulla on parempaa tietoa tästäkin asiasta. No, ei auta muuta kun luottaa sun asiantuntemukseesi.
ymmärtäää jotain tautia potevaa, jos tauti jotenkin selkeästi eroaa velttoudesta ja laiskuudesta. Monesti kun tuntuu, että saamattoman velton ja masentuneen voi erottaa vain asianomaisen itse tekemän määrittelyn perusteella. Tokihan se herättää ihmisissä hilpeyttä.Ja kyllä, on olemassa myös "ihan oikeaa" masennusta. Ja kyllä, on huippua, että siihen on lääkehoito. Toisaalta taas ketä tahansa alkaa masentaa, jos asuu paskaisessa kodissa itsestään huolehtimatta, ei liiku, syö epäterveellisesti, käyttää päihteitä (lähes kaikki alkoholistit ovat myös masentuneita), syö roskaruokaa, eristäytyy kotiin, ei ulkoile, surffailee päivät netissä. Minusta on ihan hyväkin, että näille "masentuneille" uskalletaan sanoa suoraan, että pieni ryhtiliike parantaisi elämänlaatua monellakin tavalla.
nyt mulle velttouden? Lääkäri ja psykiatri diagnosoi mulle keskivaikean masennuksen, ja Kelakin meni heitä uskomaan ja kustantaa terapian.
No, olet todellakin parempi asiantuntija, ei voi muuta kuin hattua nostaa.
No sitähän tässä yritetään tehä juuri, pienetää menoja!
Eikö sun pieneen päähän mahdu se tieto, että se kodinhoitoapu on ennaltaehkäisevää työtä, joka tutkimusten mukaan pienentää sijais -ja lastenkodin tarvetta. Tulee siis halvemmaksi!! Mutta maksakaa te toki noista lastnekodeista jos haluatte maksaa, mikäs siinä
ap
kun pystytvät diagnoosin tekemään ihan täällä internetissä, av-keskustelupalstalla. Tarttee olla jotain telepaattisia kykyjä
koska psykiatrian professori Erkki Isometsän mukaan masennuksen hoitosuositusta ei tarvitse muuttaa. Että revi ihan itte vaan. Mistä repisit?
ap
kun asenteena on passiivis-aggressiivinen pikkuvittuilu, pysyykin masentuneena. Tämä on kamalan ilkeästi sanottu, mutta jollain tavalla se tuntuu mun mielestä oikeudenmukaiselta. Toisaalta ymmärrän, että sairaus muuttaa persoonaa. Toisaalta tuntuu jotenkin reilulta, että sellaisella ihmisellä on juuri niin kakka olo kuin hän muilla toivoo olevan. Ja sama päinvastoin, tuntuu reilulta että toisille hyvää toivova voi itsekin hyvin. Jos tästä nyt ymmärtää mitään. :)
kun maksettavana on vanhukset, lapset (myös virikelapset) ja lisäksi nämä sadattuhannet "masentuneet"#, jotka surffaa saikulla netissä ja vinkuu, ettei yhteiskunta heitä auta.
Kyllä on meillä yhä pienenevällä työtätekevällä joukolla maksettavaa, että saadaan jokaiselle masentuneelle mammallekin oma kodinhoitaja auttamaan, että mamma saa omaa aikaa roikkua av.lla.
Töitähän nämä masentuneet ei toki suostu tekemään
Mihinkäs se perustat ton väitteen, ettei masentuneet tee töitä? Mä epäilen, ettei sulla ole antaa mulle mitään faktoja. Niitä odotellessa...
ap
käydessäni psykiatrisella osastolla näin masentuneita. Samoin mitä itse koin synnytyksen jälkeen. Vähäistä tosi pahoihin masennuspotilaisiin nähden. Olemme sentään molemmat yhä ihan työkykyisiä.
koska psykiatrian professori Erkki Isometsän mukaan masennuksen hoitosuositusta ei tarvitse muuttaa. Että revi ihan itte vaan. Mistä repisit?
ap
kun asenteena on passiivis-aggressiivinen pikkuvittuilu, pysyykin masentuneena. Tämä on kamalan ilkeästi sanottu, mutta jollain tavalla se tuntuu mun mielestä oikeudenmukaiselta. Toisaalta ymmärrän, että sairaus muuttaa persoonaa. Toisaalta tuntuu jotenkin reilulta, että sellaisella ihmisellä on juuri niin kakka olo kuin hän muilla toivoo olevan. Ja sama päinvastoin, tuntuu reilulta että toisille hyvää toivova voi itsekin hyvin. Jos tästä nyt ymmärtää mitään. :)
Ei ymmärrä. Ja jos tohon mistä repisit-kysymykseen viittasit, niin ei se sun omakaan muotoilu siitä lukupyynnöstä ollut mitenkään nätti. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
ap
Eräs ystäväni sanoi kerran todella hienosti. Hänen mielestä kaikista terveimmät ihmiset ovat masentuneita. Hullu ajatus, mutta kun aloin sitä ajattelemaan, se alkoi tutntuakin aika loogiselta. Nykymaailma on niin täynnä kaikenlaisia kummallisuuksia, pahuutta ja välinpitämättömyyttä, että o tervettä reagoida siihen masennuksella.
Esim. työelämän vaatimukset ja yksin pärjäämisen korostaminen ovat niin sairaissa mittasuhteissa, että olisi jo epänormaalia voida näissä olosuhteissa hyvin!
Kaikki eivät tosin masennu, voi tulla muitakin ongelmia kuten itse kokemaani ahdistuneisuutta ja pakko-oireisuutta. Mutta meistä pakko-oireisistakin sanotaan, että olemme keskimääräistä älykkäämpiä. Keskivertoälykkyydellä kun ei pysty kehittelemään näin monimutkaisia ajatuskuvioita. :D
Tsemppiä kaikille masentuneille.
ymmärtäää jotain tautia potevaa, jos tauti jotenkin selkeästi eroaa velttoudesta ja laiskuudesta. Monesti kun tuntuu, että saamattoman velton ja masentuneen voi erottaa vain asianomaisen itse tekemän määrittelyn perusteella. Tokihan se herättää ihmisissä hilpeyttä.Ja kyllä, on olemassa myös "ihan oikeaa" masennusta. Ja kyllä, on huippua, että siihen on lääkehoito. Toisaalta taas ketä tahansa alkaa masentaa, jos asuu paskaisessa kodissa itsestään huolehtimatta, ei liiku, syö epäterveellisesti, käyttää päihteitä (lähes kaikki alkoholistit ovat myös masentuneita), syö roskaruokaa, eristäytyy kotiin, ei ulkoile, surffailee päivät netissä. Minusta on ihan hyväkin, että näille "masentuneille" uskalletaan sanoa suoraan, että pieni ryhtiliike parantaisi elämänlaatua monellakin tavalla.
nyt mulle velttouden? Lääkäri ja psykiatri diagnosoi mulle keskivaikean masennuksen, ja Kelakin meni heitä uskomaan ja kustantaa terapian.
ja mieti oliko se yleisluontoista pohdintaa vai kohdennettu sulle. :) Sen jälkeen voit sitten miettiä, oliko vastauksesi a) aiheeseen liittyvä b) ilkeä ja c) vaikutatko siinä siltä kuin toivoit. Toki syyllistyminenkin kuuluu masennukseen.
Minusta tuo on myös aika tyypillistä masentuneen logiikkaa. Kirjoitan velttoudesta -> tulkitset sen henkilökohtaiseksi ilkeilyksi -> tulkitset kirjoittajan ilkeäksi -> kirjoitat ilkeän vastauksen -> saat ihan oikeasti kuraa niskaan -> alunperin väärän tulkintasi vahvistuu. Tästä vähän kirjoitinkin, jollain tavalla tuntuu reilulta, kun sitä muille toivomaansa kakkaa sataa omaan niskaan. Niin se metsä vastaa kuin huudetaan, ja jos et suostu muuttamaan omaa ajatusmaailmaasi, saat pysyäkin masentuneena (tai "masentuneena").
ap
kun asenteena on passiivis-aggressiivinen pikkuvittuilu, pysyykin masentuneena. Tämä on kamalan ilkeästi sanottu, mutta jollain tavalla se tuntuu mun mielestä oikeudenmukaiselta. Toisaalta ymmärrän, että sairaus muuttaa persoonaa. Toisaalta tuntuu jotenkin reilulta, että sellaisella ihmisellä on juuri niin kakka olo kuin hän muilla toivoo olevan. Ja sama päinvastoin, tuntuu reilulta että toisille hyvää toivova voi itsekin hyvin. Jos tästä nyt ymmärtää mitään. :)Ei ymmärrä. Ja jos tohon mistä repisit-kysymykseen viittasit, niin ei se sun omakaan muotoilu siitä lukupyynnöstä ollut mitenkään nätti. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
ap
ei voi tietää kuka on kirjoittanut minkäkin viestin. En ollut kirjoittanut tuota mistä repisit -kysymystä, enkä viitannut siihen.
olen tuntenut todella pahasti masentuneita ihmisiä, ja he eivät TODELLAKAAN jaksa roikkua tunti- ja nyt näköjään jo päivätolkulla netissä vinkumassa siitä, kuinka yhteiskunta ei tue tarpeeksi.... Heille kaikki sympatiani ja he varmasti ovat OIKEASTI sen avunkin tarpeessa.
Siellä on ap kaunis ilta, mene vaikka lenkille täällä valittamisen sijaan kun sulla tots virtaa kuitenkin tuntuu riittävän. Varmasti piristää enemmän kuin täällä notkuminen...
ap
kun asenteena on passiivis-aggressiivinen pikkuvittuilu, pysyykin masentuneena. Tämä on kamalan ilkeästi sanottu, mutta jollain tavalla se tuntuu mun mielestä oikeudenmukaiselta. Toisaalta ymmärrän, että sairaus muuttaa persoonaa. Toisaalta tuntuu jotenkin reilulta, että sellaisella ihmisellä on juuri niin kakka olo kuin hän muilla toivoo olevan. Ja sama päinvastoin, tuntuu reilulta että toisille hyvää toivova voi itsekin hyvin. Jos tästä nyt ymmärtää mitään. :)Ei ymmärrä. Ja jos tohon mistä repisit-kysymykseen viittasit, niin ei se sun omakaan muotoilu siitä lukupyynnöstä ollut mitenkään nätti. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
ap
ei voi tietää kuka on kirjoittanut minkäkin viestin. En ollut kirjoittanut tuota mistä repisit -kysymystä, enkä viitannut siihen.
Joo. No kerro mihin viittasit. Mun mielestä on täyttä ilkeyttä sanoa " lue ja repeä" masentuneille ihmislle artikkelista, joka väittää jossain määrin masennuksen olevan huuhaata. Ennen kuin puhut hyvyydestä, mieti miltä susta tuntuis, jos joku sanois sulle vakavan liikenneonnettomuuden jälkeen, että "sehän oli ihan pikku juttu, et sä mitään sairaalahoitoo tarvii".
Ap
olen tuntenut todella pahasti masentuneita ihmisiä, ja he eivät TODELLAKAAN jaksa roikkua tunti- ja nyt näköjään jo päivätolkulla netissä vinkumassa siitä, kuinka yhteiskunta ei tue tarpeeksi.... Heille kaikki sympatiani ja he varmasti ovat OIKEASTI sen avunkin tarpeessa.
Siellä on ap kaunis ilta, mene vaikka lenkille täällä valittamisen sijaan kun sulla tots virtaa kuitenkin tuntuu riittävän. Varmasti piristää enemmän kuin täällä notkuminen...
Niin. Sun kaverit on sun kokemus. Se ei ole absoluuttinen totuus. Minulla, niinkuni muillakin ihmisillä, on ihan yhtäläinen oikeus olla täällä " roikkumassa". Jos sä et jaksa keskustella asiallisesti, voit itse mennä ihan hyvin sinne lenkkeilemään.
ap
Eikö sun pieneen päähän mahdu se tieto, että se kodinhoitoapu on ennaltaehkäisevää työtä, joka tutkimusten mukaan pienentää sijais -ja lastenkodin tarvetta. Tulee siis halvemmaksi!! Mutta maksakaa te toki noista lastnekodeista jos haluatte maksaa, mikäs siinä
ap
niin pitkällä tähtäimellä ylivoimaisesti edullisinta olisi lisätä lasten huostaanottoja. Niitä, joilla olisi kykyä huoltaa omaa lastaan, varmasti pieni pelko perseessä motivoisi huolehtimaan lasten ruokinnasta, vaatteista, hygieniasta ja kodin siivouksesta. Lapset saisivat joko perushuollon kotonaan tai sitten jossain muualla, eikä kukaan lapsi joutuisi roikkumaan "löysässä hirressä" kuten nykyisten tukitoimien suossa. Vähentäisi varmasti seuraavan sukupolven ongelmia.
Masentuneen vanhemman lapsista tutkimuksen mukaan 70 % saa jonkun mt-diagnoosin jo ennen täysikäisyyttään. Sitä taustaa vasten pitäisi ottaa reilummin kantaa masentuneiden kykyyn toimia huoltajana. Rahastahan siinä on kyse. Välittömät kulut lisääntyisivät kovasti jos hyssyttely lopetettaisiin, vaikka säästöä syntyisi tulevaisuudessa.
ja mieti oliko se yleisluontoista pohdintaa vai kohdennettu sulle. :) Sen jälkeen voit sitten miettiä, oliko vastauksesi a) aiheeseen liittyvä b) ilkeä ja c) vaikutatko siinä siltä kuin toivoit. Toki syyllistyminenkin kuuluu masennukseen.Minusta tuo on myös aika tyypillistä masentuneen logiikkaa. Kirjoitan velttoudesta -> tulkitset sen henkilökohtaiseksi ilkeilyksi -> tulkitset kirjoittajan ilkeäksi -> kirjoitat ilkeän vastauksen -> saat ihan oikeasti kuraa niskaan -> alunperin väärän tulkintasi vahvistuu. Tästä vähän kirjoitinkin, jollain tavalla tuntuu reilulta, kun sitä muille toivomaansa kakkaa sataa omaan niskaan. Niin se metsä vastaa kuin huudetaan, ja jos et suostu muuttamaan omaa ajatusmaailmaasi, saat pysyäkin masentuneena (tai "masentuneena").
Anteeks nyt vaan, mutta mun korvaan tuo kuulsotaa ihan näsäviisastelevalta ilkeilyltä.
ap
niin pitkällä tähtäimellä ylivoimaisesti edullisinta olisi lisätä lasten huostaanottoja. Niitä, joilla olisi kykyä huoltaa omaa lastaan, varmasti pieni pelko perseessä motivoisi huolehtimaan lasten ruokinnasta, vaatteista, hygieniasta ja kodin siivouksesta. Lapset saisivat joko perushuollon kotonaan tai sitten jossain muualla, eikä kukaan lapsi joutuisi roikkumaan "löysässä hirressä" kuten nykyisten tukitoimien suossa. Vähentäisi varmasti seuraavan sukupolven ongelmia.Masentuneen vanhemman lapsista tutkimuksen mukaan 70 % saa jonkun mt-diagnoosin jo ennen täysikäisyyttään. Sitä taustaa vasten pitäisi ottaa reilummin kantaa masentuneiden kykyyn toimia huoltajana. Rahastahan siinä on kyse. Välittömät kulut lisääntyisivät kovasti jos hyssyttely lopetettaisiin, vaikka säästöä syntyisi tulevaisuudessa.
Ahaa. Siis alkakoon joukkopuhdistus. Kaikki masentuneet keskitysleirille. Mut hei apua. Masentuneisuus on perinnöllistä. Kai ne lapsetkin pitäs sit sinne laittaa!!
Yksi masentunut parani hetkessä kun voitti lotosta rutkasti rahaa. Loppui massennus kuin seinään. Masentuneen ajatusmaailma on negatiivinen puuttu tunteiden kirjo.Pettymykset ovat vieneet ilon elämästä ja ihminen on sairasunut vakavaan masennukseen. Siksi masennuksen hoidossa terapian osuus on tärkein.
kohtaa KIELSIN sinua roikkumasta koneella?
Ja onko sinun mielestäsi sitten epäasiallista kyseenalaistaa MITÄÄN sinun sanomaasi? Se kun kuitenkin kuuluu ihan normaaliin keskustelukulttuuriin eikä kyse heti ole siitä, että joku v***uilee sinulle.
Ja kävin jo heittämässä seiskan töiden jäljeen.
Niin. Sun kaverit on sun kokemus. Se ei ole absoluuttinen totuus. Minulla, niinkuni muillakin ihmisillä, on ihan yhtäläinen oikeus olla täällä " roikkumassa". Jos sä et jaksa keskustella asiallisesti, voit itse mennä ihan hyvin sinne lenkkeilemään.
ap
ap
ap
ei voi tietää kuka on kirjoittanut minkäkin viestin. En ollut kirjoittanut tuota mistä repisit -kysymystä, enkä viitannut siihen.Joo. No kerro mihin viittasit. Mun mielestä on täyttä ilkeyttä sanoa " lue ja repeä" masentuneille ihmislle artikkelista, joka väittää jossain määrin masennuksen olevan huuhaata. Ennen kuin puhut hyvyydestä, mieti miltä susta tuntuis, jos joku sanois sulle vakavan liikenneonnettomuuden jälkeen, että "sehän oli ihan pikku juttu, et sä mitään sairaalahoitoo tarvii".
Ap
Vaikkapa ketjun otsikkoon. Mitä te luulette tietävänne. Kertokaapa ja perustelkaa minulle, osaatteko mitään. Minä sitten annan näppärämpänä ja muka-nokkelana teille siitä arvosanan. Mulla on oikeus olla ilkeä muille, koska olen masentunut. Mutta koska olen masentunut, kukaan ei saa sanoa mulle mitään ilkeää tai ylipäätään mikään, mikä on mielipiteideni kanssa ristiriidassa. Menepäs nyt miettimään tätä ontuvaa liikenneonnettomuusvertaustani ennen kuin rohkenet puhutella minua. Jos minulle joku sanoisi jotain samantyyppistä, se olisi mielenterveyskuntoutujan kiusaamista.
Toi on sun asenne tässä ketjussa. Ihmettelisin, jos sulla ei tuolla asenteella olisi mt-ongelmia.