Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä te av-mammat luulette tietävänne masennuksesta?

Vierailija
26.08.2011 |

tai eräät teistä.

Epäilen, ettei teillä ole minkäänlaista faktaa kyseisestä asiasta, mutta silti teillä on oikeus syyllistää ja pahoittaa masentuneiden äitien mieli.

Tiedättekö esimerkiksi, miten masentuneen ihmisen aivot toimii?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa ketjun otsikkoon. Mitä te luulette tietävänne. Kertokaapa ja perustelkaa minulle, osaatteko mitään. Minä sitten annan näppärämpänä ja muka-nokkelana teille siitä arvosanan. Mulla on oikeus olla ilkeä muille, koska olen masentunut. Mutta koska olen masentunut, kukaan ei saa sanoa mulle mitään ilkeää tai ylipäätään mikään, mikä on mielipiteideni kanssa ristiriidassa. Menepäs nyt miettimään tätä ontuvaa liikenneonnettomuusvertaustani ennen kuin rohkenet puhutella minua. Jos minulle joku sanoisi jotain samantyyppistä, se olisi mielenterveyskuntoutujan kiusaamista.

Toi on sun asenne tässä ketjussa. Ihmettelisin, jos sulla ei tuolla asenteella olisi mt-ongelmia.

Vierailija
42/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

s nyt vaan, mutta mun korvaan tuo kuulsotaa ihan näsäviisastelevalta ilkeilyltä.

mielenterveysongelmaisen vääristyneeltä ajatusmaailmalta. Terapia voi tarjota sen työstämiseen työkaluja, mutta muutos on ihan itse tehtävä. Jos siis haluaa parantua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitähän tässä yritetään tehä juuri, pienetää menoja!

Eikö sun pieneen päähän mahdu se tieto, että se kodinhoitoapu on ennaltaehkäisevää työtä, joka tutkimusten mukaan pienentää sijais -ja lastenkodin tarvetta. Tulee siis halvemmaksi!! Mutta maksakaa te toki noista lastnekodeista jos haluatte maksaa, mikäs siinä

ap

niin pitkällä tähtäimellä ylivoimaisesti edullisinta olisi lisätä lasten huostaanottoja. Niitä, joilla olisi kykyä huoltaa omaa lastaan, varmasti pieni pelko perseessä motivoisi huolehtimaan lasten ruokinnasta, vaatteista, hygieniasta ja kodin siivouksesta. Lapset saisivat joko perushuollon kotonaan tai sitten jossain muualla, eikä kukaan lapsi joutuisi roikkumaan "löysässä hirressä" kuten nykyisten tukitoimien suossa. Vähentäisi varmasti seuraavan sukupolven ongelmia.

Masentuneen vanhemman lapsista tutkimuksen mukaan 70 % saa jonkun mt-diagnoosin jo ennen täysikäisyyttään. Sitä taustaa vasten pitäisi ottaa reilummin kantaa masentuneiden kykyyn toimia huoltajana. Rahastahan siinä on kyse. Välittömät kulut lisääntyisivät kovasti jos hyssyttely lopetettaisiin, vaikka säästöä syntyisi tulevaisuudessa.

No siis masentuneisuus on perinnöllinen sairaus. Näin ollen on siis ihan luonnollista, että masentuneiden lapsista saattaa tulla myös masentuneita. Näin ollen millän joukkopuhdistuksilla et saisi kylvettyä masennusta pois, vai meinasitko kohdistaa puhdistuksen myös masentuneiden lapsiin?

Todella pelottava tuo kirjoituksesi muuten. Siinä annat ymmärtää, että masentuneitä äitejä/isejä pitäisi alkaa uhkailemaan lastenkodeilla, että parantuisivat masennuksesta paremmin. Mitähän lapset tykkäisivät, jos kuulisivat tästä?

Ja jos olet lukenut noita edellä olevia viestejäni, niin niistä löytyy paljon ihan faktatietoa liittyen masennukseen. Esimerkikis se, että masentuneisuus voi pysyä poissa lääkityksellä.

Ja ihan tähän loppuun vielä, että se kodinhoitoapu on nimenomaan ennaltaehkäisevä apu ja maksaa paljon vähemmän kunnille kuin esimerkikis lastenkodit. Ei masentunut äiti sitä apua jatkuvasti tarvitse. Muutamina päivinä vuodessa. Mun mielestä se apua suotakoon ihan kelle tahansa äidille, jos sillä voidana oikeasti vähentää sijais -ja lastenkotilasten määrää. Mieti sitä!

ap

Vierailija
44/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi masentunut parani hetkessä kun voitti lotosta rutkasti rahaa. Loppui massennus kuin seinään. Masentuneen ajatusmaailma on negatiivinen puuttu tunteiden kirjo.Pettymykset ovat vieneet ilon elämästä ja ihminen on sairasunut vakavaan masennukseen. Siksi masennuksen hoidossa terapian osuus on tärkein.

Itseasiassa ei pidä ihan paikkaansa. On olemassa myös sellaista masennusta, mikä johtuu aivojen välittäjäaineiden vähyydestä. Mutta tunnemasennus on sitå, mistä puhuit, eikä siihen tehoa lääkkeet

Vierailija
45/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuitenkin psykiatrisena sairaanhoitajan töitä paiskin jo toista vuosikymmennettä :).

Vierailija
46/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska psykiatrian professori Erkki Isometsän mukaan masennuksen hoitosuositusta ei tarvitse muuttaa. Että revi ihan itte vaan. Mistä repisit?

ap

kun asenteena on passiivis-aggressiivinen pikkuvittuilu, pysyykin masentuneena. Tämä on kamalan ilkeästi sanottu, mutta jollain tavalla se tuntuu mun mielestä oikeudenmukaiselta. Toisaalta ymmärrän, että sairaus muuttaa persoonaa. Toisaalta tuntuu jotenkin reilulta, että sellaisella ihmisellä on juuri niin kakka olo kuin hän muilla toivoo olevan. Ja sama päinvastoin, tuntuu reilulta että toisille hyvää toivova voi itsekin hyvin. Jos tästä nyt ymmärtää mitään. :)

Ei ymmärrä. Ja jos tohon mistä repisit-kysymykseen viittasit, niin ei se sun omakaan muotoilu siitä lukupyynnöstä ollut mitenkään nätti. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

ap

ei voi tietää kuka on kirjoittanut minkäkin viestin. En ollut kirjoittanut tuota mistä repisit -kysymystä, enkä viitannut siihen.

Joo. No kerro mihin viittasit. Mun mielestä on täyttä ilkeyttä sanoa " lue ja repeä" masentuneille ihmislle artikkelista, joka väittää jossain määrin masennuksen olevan huuhaata. Ennen kuin puhut hyvyydestä, mieti miltä susta tuntuis, jos joku sanois sulle vakavan liikenneonnettomuuden jälkeen, että "sehän oli ihan pikku juttu, et sä mitään sairaalahoitoo tarvii".

Ap

Vaikkapa ketjun otsikkoon. Mitä te luulette tietävänne. Kertokaapa ja perustelkaa minulle, osaatteko mitään. Minä sitten annan näppärämpänä ja muka-nokkelana teille siitä arvosanan. Mulla on oikeus olla ilkeä muille, koska olen masentunut. Mutta koska olen masentunut, kukaan ei saa sanoa mulle mitään ilkeää tai ylipäätään mikään, mikä on mielipiteideni kanssa ristiriidassa. Menepäs nyt miettimään tätä ontuvaa liikenneonnettomuusvertaustani ennen kuin rohkenet puhutella minua. Jos minulle joku sanoisi jotain samantyyppistä, se olisi mielenterveyskuntoutujan kiusaamista.

Toi on sun asenne tässä ketjussa. Ihmettelisin, jos sulla ei tuolla asenteella olisi mt-ongelmia.

No jos olisit lukenut tän ketjun läpi, niinkuin oletin, olisit myös nähnyt mun kommentin, missä sanoin, ettei ollut tarkoitus muotoilla tota ensimmäistä kysymystä noin. Eli siis... Luetko sä edes näitä viestejä?

Vierailija
47/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi toistuva vaikea masennus ilman

psykoottisia oireita. 4 vuotta olen jo sairastanut ja parhaillaan olen kuntoutustuella, syön lääkkeitä ( kuten koko ajan) ja käyn terapiassa ( kuten koko ajan olen käynyt).

Masennuksessa on parempia ja huonompia jaksoja. Joskus jaksan siivota ja laittaa ruokaa. Joskus harvakseltaan n. kerran kolmessa kuukaudessa, jaksan tavata kavereitani. Yleensä pyrin leikkimään ja olemaan lapsemme kanssa sen kolme-neljä tuntia päivässä päiväkodin ja nukkumaan menon välissä.

Mies hoitaa pääsääntöisesti tarhaan viemiset ja hakemiset, kaupassa käynnit, ruoan laiton, lapsen nukuttamisen.

Huonoina aikoina viiltelen itseäni, makaan sängyssä ja kuvittelen "pahan silmän" seuraavan minua... Enkä jaksa avata tietokonetta tai edes katsoa kännykkään. Keskivaikeina ppäivinä en kykene poistumaan kodistanu, en vastaa puhelimeen...

Toiveena olisi vielä joskus olla siinä kunnossa, että lapsi ja mies saisivat taas oikean äidin ja vaimon takaisin kotiin... Nyt olen poissa, tyhjä, pelkkä kuori, jota ympäröi näkymätön kupla, jonka sisään ei pääse mitään eikä sieltä myöskään lähde mitään ulkomaailman suuntaan.

Vierailija
48/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän myös että masentunut käyttää masennustaan herkästi tekosyynä kaikkeen mahdolliseen, varsinkin omaistensa elämän pilaamiseen.

Tiedän että masennus on sairaus, mutta tiedän myös että se on sairaus josta paranemiseen voi vain itse vaikuttaa.

6v jaksoin tukea vakavasti masentunutta, 2v sitten oli pakko laittaa peli poikki. Oli oikea ratkaisu kaikille. Jopa masentuneelle, joka ymmärsi että ei enää pysty hallitsemaan minua masennuksellaan.

Vierailija
49/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko tää nyt tosiaan se, mihin sinä pysyt? Missä kohtaa olin ilkeä?

Olisko kuitnekin niin, että sulla ei oikeesti riittänyt tiedot tähän aiheeseen ja tuo hyökkäys oli viiminen vaihtoehto sulle.

ap

Vierailija
50/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitähän tässä yritetään tehä juuri,

Eikö sun pieneen päähän mahdu se tieto, ,

Mutta maksakaa te toki noista lastnekodeista jos haluatte maksaa, mikäs siinä

Näin ollen on siis ihan luonnollista, että masentuneiden lapsista saattaa tulla myös masentuneita.

joukkopuhdistuksilla

meinasitko kohdistaa puhdistuksen myös masentuneiden lapsiin?

Todella pelottava tuo kirjoituksesi muuten.

annat ymmärtää, että masentuneitä äitejä/isejä pitäisi alkaa uhkailemaan lastenkodeilla,

Mitähän lapset tykkäisivät, jos kuulisivat tästä?

Mieti sitä!

ap

Ehkä lapset tykkäisivät asua turvallisemmassa paikassa kun sellaisessa, jotka näkevät kaikkialla ympärillään tyhmiä, pienipäisiä, uhkailijoita, pelottavia tyyppejä ja joukkopuhdistuksia? Ehkä niistä olisi jopa kivaa asua paikassa, jossa ei pidetä mt-ongelmia luontaisena seuraavan sukupolven perintönä?

*menee nurkkaan miettimään sitä, koska ap niin kehottaa*

Vierailija
51/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

loukkaava. Siitä vaan tuli sellainen :/

Ja kiitos niille muutamille, jotka jaksoi sillon muutama päivä sitten puolustaa minua.

ap

tossa on, hitto vie. Mitä mä masentuneena voin edes tehdä tai sanoa. Eikö masentuneella ole oikeus olla ilkeä(jota en muuten ole ollut!!)?

Vierailija
52/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ollen on siis ihan luonnollista, että masentuneiden lapsista saattaa tulla myös masentuneita.

joukkopuhdistuksilla

annat ymmärtää, että masentuneitä äitejä/isejä pitäisi alkaa uhkailemaan lastenkodeilla,

Mieti sitä!

ap

Ehkä lapset tykkäisivät asua turvallisemmassa paikassa kun sellaisessa, jotka näkevät kaikkialla ympärillään tyhmiä, pienipäisiä, uhkailijoita, pelottavia tyyppejä ja joukkopuhdistuksia? Ehkä niistä olisi jopa kivaa asua paikassa, jossa ei pidetä mt-ongelmia luontaisena seuraavan sukupolven perintönä?

Ajattleit sitten askarella mun käyttämistä sanoista oman esseen. Kiva.

Vierailija
53/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kuitnekin niin, että sulla ei oikeesti riittänyt tiedot tähän aiheeseen ja tuo hyökkäys oli viiminen vaihtoehto sulle.

ap

Viimeinen vaihtoehto? Viimeistään nyt uskon, ettet todellakaan ole "vain" veltto vaan "ihan oikeasti" henkisesti sairas. Ja jos et ihan todellakaan pysty näkemään asennettasi, niin toivon, että saat apua terapiasta. :)

Vierailija
54/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aiheuttaa jonkin sortin psykoosioireita???

Vierailija
55/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kellään ei ole mitään järkevää sanottavaa. Käytte läpi jokaikisen käyttämäni sanan suurennuslasin kanssa, että keksisitte jotai, edes jotain! Sen jälkeen haukutte minua ilkeäksi. Masentuneellahan ei ole oikeus olla ilkeä. Ainoastaan terveillä ihmisillä on oikeus siihen. Heillä on myös oikeus vittuilla masentuneille ihmisille påääin naamaa.

Vierailija
56/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joukkopuhdistuksilla

Mieti sitä!

ap

Ajattleit sitten askarella mun käyttämistä sanoista oman esseen. Kiva.

Mutta mäkin tykkään siitä. =)

Vierailija
57/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Viimeinen vaihtoehto? Viimeistään nyt uskon, ettet todellakaan ole "vain" veltto vaan "ihan oikeasti" henkisesti sairas. Ja jos et ihan todellakaan pysty näkemään asennettasi, niin toivon, että saat apua terapiasta. :)

Sinäkö et sitten yritä olla nokkela? Mutta sullahan toki on oikeus siihen, koska et ole masentuntu. Minulla, koska olen masentuntu ihminen, ei ole oikeutta olla nokkela eikä ilkeä. Mitä muuta masentuntu ihminen ei saa tehdä?

Vierailija
58/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olisit lukenut tän ketjun läpi, niinkuin oletin, olisit myös nähnyt mun kommentin, missä sanoin, ettei ollut tarkoitus muotoilla tota ensimmäistä kysymystä noin. Eli siis... Luetko sä edes näitä viestejä?

Ja sinun asenteesi tihkuu ihan joka viestistäsi. Ylimielisyytesi on ihan käsinkosketeltavaa myös tässä lainaamassani viestissä. Jos et sitä kykene havaitsemaan, niin työstä sitä terapiassa.

Vierailija
59/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei olut mitään perusteltua tietoa mistään. Pelkkää suun soittoa vaan ja huutelua, että masentuneilta lapset pois ja masentuneet ei tee töitä ja pälä pälä. Missä faktat ja perusteet? Mä odottelen edelleenkin niitä. Tällä hetkellä teillä ei ole antaa muuta, kuin ivallisia kommentteja.

AP

Vierailija
60/90 |
26.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se, että masennuslääkkeet auttavat lievästi ja keskivaikeasti masentuneita potilaita keskimäärin erittäin vähän, käytännössä ei ollenkaan, on varsin hyvin sadoissa tutkimuksissa ja meta-analyyseissa osoitettu asia. Tuloksia ko. asiasta on kertynyt jo vuosia (olen työni puolesta seurannut asiaa melko varhaisesta vaiheesta saakka). Itse asiassa vaikuttavuus on todennäköisesti vielä pienempää kuin tutkimusten mukaan, koska lääkeyhtiöt ovat aivan varmasti haudanneet joitakin tutkimuksia, joissa niiden oma lääke ei auttanut.

Mutta on muistettava, että syvästi masentuneita sekä pientä vähemmistöä lievästi-keskivaikeasti masentuneista lääkkeet auttavat selvästi, joskin heitäkin vähemmän kuin on ennen arveltu.

Eivätkä nämä tulokset tietenkään tarkoita sitä, ettei välittäjäaineet voisi olla masentuneella jotenkin "sekaisin". Myös terapia vaikuttaa toimiessaan välittäjäaineiden toimintaan (tietenkin!).

Hienoa, että voit jo paremmin, ap. Tämä ei ehkä ole paras paikka kirjoitella herkässä tilassa. Koita olla liikaa välittämättä siitä, mitä tuntemattomat nettikirjoittelijat sinulle sanovat.

koska psykiatrian professori Erkki Isometsän mukaan masennuksen hoitosuositusta ei tarvitse muuttaa. Että revi ihan itte vaan. Mistä repisit?

ap