Miksi yksinhuoltajat unohtavat että heillä itselläänkin on elatusvelvollisuus lapsista?
Eli on etän osuus, lähin osuus ja lapsilisät. Moni yh laskee niin että on vain etän osuus ja lapsilisät, ei ollenkaan omaa elatusosuuttaan.
Kommentit (108)
t. kahden teinin yh, elatusmaksu 250 yht.
Mutta mikäpä tässä, itse valitsen ja päätän mitä nuorilleni maksan ja tuo etän osuus on mitä on - ei lähelläkään puolta sittenkään, kun lapsilisä vähennetään, eikä tarvitsekaan - näin sovimme jo lähes 8v sitten ja hyvin on toiminut. Toisaalta sitten hänelle tässä kuviossa jää varaa käyttää lapsiin silloin, kun siellä ovat ja näin on tehnytkin, vaikka eivät ihan joka kuukausi siellä olekaan.
Noista kuluista etät tuntuvat unohtavan asumisen (josta taas lähit muistuttelevat) ja siihen liittyvät kulut. Siinä oikeasti on iso ero, jos yksin asuisin kaksiossa ja nyt kahden teinin kanssa neliössä.
se totutetaan parempaan elintasoon mitä olisi jos äiti ja isä eivät olisikaan eronneet.
Ja ne urheilevat nuoret syövät aika monta ateriaa koulussa, ilmaiseksi.
Paljon tiukemmilla ollaan kuin etä. Mitään ei hyvitellä, meillä on aina harrastettu urheilua ja jos sinä, joka tämän kommentin heitit, harrastaisit urheilua, tietäisit että yksi kouluateria on vajennut jo iltapäivään mennessä. Mene kuule hoitoon jos on pakko laskea pennejä täällä. Itse mielelläni laitan lapsiin rahani, he ovat tärkeitä. Ja ps. on hyvät välit exään niin minulla kuin lapsilla.
Toki jossain on isukki, joka pitää kaksiota ja lapset nukkuu patjoilla, mutta jokainen kykenevä ja lapsistaan aidosti pitävä isä yrittää hommata vähintään kolmion! Eli isällekin tulee lisäkuluja.
Itse seurustelin tälläisen etäisän kanssa aikanaan ja hänellä oli kolmio tasan kahden etälapsensa takia. Yksi huoneista oli lasten ja siellä oli vaan lasten tavaroita. Mies maksoi joka kuukausi vuokraa siitä, että oli tuo yksi huone lapsia varten. Kyse oli teini-ikäisistä tytöistä ja tottakai ne tarvii isällään jo hiukan yksityisyyttä. Äitinsä asui myös kolmiossa, joten eiköhän ne asuinkulut menneet 50-50 ainakin heillä.
Vaatteisiin menee kuussa n. 100 euroa/lapsi.
Siis miten saat menemään lasten vaatteisiin kuussa 200 euroa!?
Ydinperheessä lapsi kasvaa perheen tulotason mukaisesti, yksinhuoltajien lapsille ei taas yh:n mukaan riitä mikään.
jo ennen vanhempien eroa? Eli miksi niistä tulee eron jälkeen "ilmaista ruokaa, joka pitää korvata etävanhemmalle, mutta ennen eroa se on vain kouluateria.
sillä lähi Yh:lla on uusi mies joka asuu hänen luonaan vs yh, joka asuu yksin lapsen/lasten kanssa. Ja tämä rahallinen netto ero on TODELLA iso.
kiinni paljonko etä saa lasta tavata ja kasvatustyöhön osallistua. Harva lähi suostuu lasta edes kaksi kertaa kuukaudessa etälle antamaan ja silloinkin vain koska sopimus velvoittaa, mutta raha kyllä kelpaa.
aika moni etä (lue isä) ei tapaa lapsiaan ihan omasta tahdostaan. Oma exäni ei jaksa/ehdi/viitsi ja silloin harvoin kun suostuu ottamaan niin kuitenkin peruu päivää ennen. Antaisi lapsen vaikka joka viikko, ex ei vain huoli. Eikä todellakaan ole ainoa lajissaan.
Tutkimusten mukaan 1/3 etävanhemmista tapaa lapsiaan säännöllisesti, 1/3 tapaa epäsäännöllisesti ja 1/3 ei taoaa laisinkaan.
unohtamaan, että itse täytyy 200 euron harrastusmaksutkin kuukausittain kustantaa:D
Ihan normihintaisilla tai edullisilla vaatteilla tuo summa syntyy. Se, että isä lähtee pois perheestä, ei minusta saisi johtaa siihen, että kaikki pitää ostaa kirppikseltä. Isällä on velvollisuus osallistua yhtä paljon kuin ennen eroa, eli jos ennen eroa lapsi sai Benettonin paidan, pitää hänen saada se eronkin jälkeen.
ihan omasta halustaan ja koulunkäynnin takia (isä asuu lähempänä yläkoulua). Viime viikolla isänsä oli yhteydessä minuun ja sanoi, että elatusmaksua on pakko nostaa, rahat ei millään riitä siihen, mitä poika kuluttaa. Kuulemma maksamani 150 e/kk ei ole kuin hyttysenpissa niissä kuluissa, joita syntyy. Jo pelkkä jalkapalloharrastu on kesän aikana maksanut yli 500 e.
Totesin miehelle, että sillä summalla minä olen tullut toimeen kohta 5 vuotta (tosin summaa on kerran korotettu), joten eiköhän se ole nyt hänen vuoronsa yrittää pärjätä.
saa sen benettonin paidan myös eron jälkeen? Ja ei ulkomaanmatkan pidä elareita pienentää, muttei myöskään kasvattaa niitä vaikka lähi kuinka haluaisikin Turkkiin isäpuolta lapsilleen etsimään.
sillä lähi Yh:lla on uusi mies joka asuu hänen luonaan vs yh, joka asuu yksin lapsen/lasten kanssa. Ja tämä rahallinen netto ero on TODELLA iso.
Tuosta tulikin mieleen, että voisi kyllä tänne asuntoon ottaa jonkun naikksen asumaan. Saisi sillä 500€ lisää käteen kuussa pienentyneiden vuokrien muodossa.
t. etä-isä
[iHyvin helposti
Ihan normihintaisilla tai edullisilla vaatteilla tuo summa syntyy. Se, että isä lähtee pois perheestä, ei minusta saisi johtaa siihen, että kaikki pitää ostaa kirppikseltä. Isällä on velvollisuus osallistua yhtä paljon kuin ennen eroa, eli jos ennen eroa lapsi sai Benettonin paidan, pitää hänen saada se eronkin jälkeen.
mites niissä perheissä, kun äiti valittaa, että joutuu tulemaan toimeen kotihoidontuella, josta ostaa kaiken tarpeellisen itselleen ja lapsille. ja mies käyttää omat rahansa omiin menoihinsa.
siinähän eron tullessa lähiäiti oikein "tienaa" entiseen verrattuna.
syytää mitä tahansa vaatteisiin. Mutta ainakaan näin totaaliyh:na ( miehen kuoltua jo raskusaikana) ei pienituloisena yksinäisenä rahaa riitä kuin silloin tällöin uusiin vaatteisiin (harrastus maksaa toista sataa kuukausittain).
Onneksi tuo lapsikin on ymmärtänyt, että kaikkea ei voi saada vaikka "kaikilla muilla" onkin:O)
puolisonsa entisen liiton lapsista. Asumiskuluihin osallistuu oman osuutensa, ei niin että puolet ja puolet, koska toisessa asumiskulupuolikkaassa on mukana myös puolison lapset.
Uusi mies ei ole millään tavalla elatusvelvollinen puolisonsa entisen liiton lapsista. Asumiskuluihin osallistuu oman osuutensa, ei niin että puolet ja puolet, koska toisessa asumiskulupuolikkaassa on mukana myös puolison lapset.
jossa uuden puolison tulot kyllä vaikuttaa moneen asiaan siihen asti, että lapsi on 18v.
puolisonsa entisen liiton lapsista. Asumiskuluihin osallistuu oman osuutensa, ei niin että puolet ja puolet, koska toisessa asumiskulupuolikkaassa on mukana myös puolison lapset.
Kyllä se kuule aika paljon helpottaa tilannetta, kun toinen aikuinen tulee maksamaan laskuja. Vuokrat sun muut. Ei se lapsen osuus niin iso ole, etteikö sillä olisi positiivinen vaikutus yh:n rahoihin.
olenkaan päivärahaa tai saa minimin? Pitäisikö senkin alkaa toisen siittämien kakaroiden menoja maksamaan?
Onneksi iso osa miehistä ei sekaannu yksinhuoltajiin ainakaan vakavissaan juuri siksi etteivät maksumiehiksi halua.
en ole terassilla ollut silloin harvoin kun lapset isällään ovat olleet vaan tehnyt töitä tai nukkunut univelkoja tai tavannut ystäviä - ilman baaria. Itse olen toivonutkin ettei mitään superhyperhienoa tehtäisi etän luona lomilla vaan ihan tavallista perhe-elämää, pihatöitä ym. Ei se raha ja muu ole se pääasia vaan suhteen rakentaminen siihen toiseenkin vanhempaan ja hänen arkielämänsä näkeminen. Hirveän katkera ihminen tunnut olevan. En tajua miksi erota jos sitä tappelua ja riitaa pitää jatkaa eronkin jälkeen. Helvettiäkö edes rahoja lasket; jonain päivänä olet seniili käpy ja ainakin tuo lapsesi tulee sinua katsomaan vanhainkotiin. Itse en lähivanhempana ole lapsia rahassa laskenut, pääasia että syövät ja saavat perusasiat, mitään hienouksia ei ole mutta lomilla pääsee reissuun (minun, lähin, rahoilla).