Pihi naapuri
Asutaan kaupungin vuokratalojen rivitaloyhtiössä. Yhden asunnon takapihalla on valtava omenapuu täpötäynnä omenoita. Kysäisin sitten ihan nätisti, että voisinko hakea puusta piirakkaomenat. Naapurin rouva pahoitteli, että voi voi kun heillä on ollut tapana että hänen äitinsä tekee siitä puusta hillot koko suvulle! Siis just?! Tiedän että naapuri ei maksa asunnostaan yhtään sen enempää vuokraa kuin saman taloyhtiön vastaavissa asunnoissa asuvat, joten minusta ei ole liikaa vaadittu että hän antaisi yhden piirakan täytteeksi omenat! Voin toki hakea ne kaupastakin, ei se nyt siitä ole kiinni, mutta aika kummallista pihiyttä! Samoin taloyhtiön pihatalkoiden tarjoiluun ei kuulemma suostunut omenoita luovuttamaan, kertoi yksi naapuri...
Ja juu olen hiukan kateellinen siitä puusta. Tosin itse hukuttais tuollaiseen määrään omenia, ja varmaan kiertäisin taloyhtiössä ovelta ovelle kysymässä tarvitseeko joku omppuja... Puu ei kumminkaan ole heidän istuttamansa vaan ovat vain siitä onnekkaita että sattuivat muutama vuosi sitten muuttamaan asuntoon jonka takapihalla tuo kasvaa.
Kommentit (44)
Heh, kuka tässä se on pihi naapuri? Osta omenat kaupasta, eivät maksa juuri mitään. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää naapurin omenoita. En todellakaan olisi kehdannut.
Olipa rivitalo kaupungin tai kenen tahansa omistama, jos puu on yhden asukkaan pihalla, niin kyllä ne omput vaan kuuluvat hänelle. Eri asia on, jos puu on taloyhtiön alueella ei kenenkään pihalla. Yhteen asuntoon kuuluvalle vuokrapihalle saa istuttaa puita ja pensaita, ja sato kuuluu sille, joka siinä sillä hetkellä sattuu asumaan.
Tietysti hyvää hyvyyttään olisi voinut omppuja yhteen piiraaseen antaa, itse ainakin olisin, mutta toisaalta siinä on just tuo ongelma, että sitten pitäisi antaa kaikille pyytäjille. Muuten tulee ongelma naapurien kesken, "miksi tuo toinen saa ja minä en."
Minusta se on jotenkin koomista, että kyllä hän koko suvulleen on valmis ne omenat jakamaan (joilla ei siis mitään osaa eikä arpaa ole asiaan), mutta ei taloyhtiölle, jonka pihamaa on yhteinen. Niin ja tosiaan kun sitten heidän aidan yli oli omena pudonnut yhteiselle kulkuväylälle ja toisen naapurin poika sen siitä nappasi, niin tämä omenanomistaja sattui näkemään ompun pojan kädessä ja tuli tämän äidille huutamaan miten poika on varastanut heidän omenansa. Kuulemma vaikka se on pudonnut maahan aidan toiselle puolelle, niin se olisi pitänyt palauttaa(!!!) heille! Silloin juuri tuli sitten tän naapurin kanssa puheeksi se että oli talkoisiinkin kieltäytynyt antamasta omppuja...
Ja jos joku ottaa esimerkiksi sitten vaikka saunan, niin saunallinen asunto on kalliimpi kuin saunaton.
Vaan se, että _sen jonka mielestä omenat kuuluvat kaikille, niin sillä logiikalla kaikki mitä sulla vuokra-asunnossas on niin se kuuluu kaikille muillekin?_ Tajuatko? Omenat, liesi,vessanpönttö jne koska on kysymys samasta asiasta.
olette varmaan tehneet näistä omenoista kateudessanne melkoisen numeron.
Ja mitä se sulle kuuluu kenelle ne antaa?
Minusta se on jotenkin koomista, että kyllä hän koko suvulleen on valmis ne omenat jakamaan (joilla ei siis mitään osaa eikä arpaa ole asiaan), mutta ei taloyhtiölle, jonka pihamaa on yhteinen. Niin ja tosiaan kun sitten heidän aidan yli oli omena pudonnut yhteiselle kulkuväylälle ja toisen naapurin poika sen siitä nappasi, niin tämä omenanomistaja sattui näkemään ompun pojan kädessä ja tuli tämän äidille huutamaan miten poika on varastanut heidän omenansa. Kuulemma vaikka se on pudonnut maahan aidan toiselle puolelle, niin se olisi pitänyt palauttaa(!!!) heille! Silloin juuri tuli sitten tän naapurin kanssa puheeksi se että oli talkoisiinkin kieltäytynyt antamasta omppuja...
Naapurin rouva pahoitteli eikä ollut mitenkään ylimielinen puustaan.
Naapurin rouva ei liene kovin varakas jos asuu kaupungin vuokra-asunnossa. Kenties hän saa muilta sukulaisiltaan vaikkapa porkkanoita, perunoita, sipulia tms. vastineeksi omenoistaan.
Jos itse hukkuisitte omenoihin, niin kiertäisit lahjoittamassa niitä muille. Naapurin rouvalla ei selvästi ole sellaista tilannetta.
Ymmärtäisin harmisi siitä että naapuri on pihi, jos hän antaisi omenoiden mieluummin mädäntyä maahan kuin antaisi muille - mutta hänhän antaa niitä muille - sukulaisilleen. Ottajia on jo niin paljon ettei sinun perheellesi satu riittämään. , Tässä ei nyt selvästikään ole pahastumisesi aihe se että naapuri olisi muka pihi vaan se että olet kateellinen omenoista.
Jos kirjoittamasi mukaan voit yhtä hyvin hakea kaupastakin, niin hae kaupasta ja lopeta ininä.
kun ei saanutkaan kannatusta :D REPS
olette varmaan tehneet näistä omenoista kateudessanne melkoisen numeron.
Ja mitä se sulle kuuluu kenelle ne antaa?
Itse kysyin tosiaan ihan nätisti eilen kun tuossa pihassa törmättiin. Sanoin että on teillä muhkea omenasato ja kun myönsi että tänä vuonna tuli tavallistakin enemmän, niin tuli mieleen kysäistä että joutaisiko siitä muutama omena piirakantäytteeksi. Siihen hän tosiaan sanoi tän että äitinsä keittää hillot koko suvulle nimenomaan niistä omenista.
Ja tänään sitten satuin näkemään tuon "omenavaras"episodin ja sitten tän pojan äidin kanssa asiaa keskenämme vähän ihmeteltiin, jolloin hän kertoi tuosta viimevuotisesta tapauksesta...
Ja oletteko todella sitä mieltä, että muutaman vuoden ikäisen lapsen olisi pitänyt ymmärtää "palauttaa" maahan väärälle puolelle aitaa pudonnut omena takaisin omistajalle? Ihan oikeasti??
"ja oletteko todella sitä mieltä, että muutaman vuoden ikäisen lapsen olisi pitänyt ymmärtää "palauttaa" maahan väärälle puolelle aitaa pudonnut omena takaisin omistajalle? Ihan oikeasti?? "
Vaan tavoitteeni on saada sut tajuamaan, että ne omenat ei kuulu teille muille. Aletaans vääntää rautalankaa. Sä istutat karviaispensaan sun pihalles ja hoidat sitä ja se alkaa tuottaa satoa. Ne karviaiset kuuluvat siis teidän taloyhtiön asukkaille, naapurit saavat hakea siitä pensaasta omaan piiraaseensa marjoja, right?
niin ei tarvitse olla kateellinen?
Ja sen ikäisiä pitäisi kyllä valvoa pihalla.
jonka pihapuuta muut kadehtivat! Hassuinta on se, että miksi kukaan ei ole asialle mitään tehnyt? Omenaapuu lienee jo vuosia pihassa ollut (on jopa mahdollista että alunperin on joka pihaaan omenapuut istutettu, vain tuosta yhdestä pidetty huoli ja säilynyt) ja jos sitä naapurit kadehtivat, niin mikseivät istuta omia omenapuita pihalleen? Ylipäätään rivitalojen pihoissa on eroja, osa laittaa pihaa ja siellä on erilaisia kasveja ja muita, osa vaan antaa olla ja rehottaa hoitamattomana. Miksi naapuri joka ei näe vaivaa omaan pihaansa olisi oikeutettu naapurin omenoihin tai vaikka kukkasiin? Omenpuu ei ehkä ole nykyisten naapureiden istuttama, mutta sen hoita vaatii kuitenkin työtä, esim. oksien leikkausta, mahdollisten jänissuojien laittamiset, ja tietenkin myös omenoiden kerääminen.
Etpä tainnu arvata että minäki käyn av:lla?? Hah. Kiva haukkua selän takana, eikö?? Ja tasan ne omput on mun vaikka ne tippuis toiselle puolelle aitaa! En ollu sitä omenaa sattunu huomaamaan ennen ku näin sen kakaran kädessä. Kyllä nyt kenen tahansa vanhemman pitää tajuta että se omena kuuluu MULLE eikä sen pikku nicopetterille!! Ihan sama ku seinänaapuri viime vuonna härskisti poimi talteen ne omenat jotka putos niitten pihalle. MEIDÄN PUUSTA pudonneet on MEIDÄN OMENOITA!! Menikö jakeluun???
Ja miks vitussa mun olis pitäny johonki pihatalkoisiin omenoita jakaa kun en niihin edes osallistunu. Eikö nyyttäriperiaate yleensäkin koske vain niitä jotka nyyttäreille tulee? Jos ei kutsua noudata, niin ei sillon ole mikään velvollinen ruokkimaan niitä jotka kekkereihin osallistuu!!
jonka pihapuuta muut kadehtivat! Hassuinta on se, että miksi kukaan ei ole asialle mitään tehnyt? Omenaapuu lienee jo vuosia pihassa ollut (on jopa mahdollista että alunperin on joka pihaaan omenapuut istutettu, vain tuosta yhdestä pidetty huoli ja säilynyt) ja jos sitä naapurit kadehtivat, niin mikseivät istuta omia omenapuita pihalleen? Ylipäätään rivitalojen pihoissa on eroja, osa laittaa pihaa ja siellä on erilaisia kasveja ja muita, osa vaan antaa olla ja rehottaa hoitamattomana. Miksi naapuri joka ei näe vaivaa omaan pihaansa olisi oikeutettu naapurin omenoihin tai vaikka kukkasiin? Omenpuu ei ehkä ole nykyisten naapureiden istuttama, mutta sen hoita vaatii kuitenkin työtä, esim. oksien leikkausta, mahdollisten jänissuojien laittamiset, ja tietenkin myös omenoiden kerääminen.
Ja ei kait niitä nyt istuteta omille pihoille, taimet eivät ole mitään ilmaisia.
oksien leikkuun aikana, mutta sadonkorjuun aikana kyllä ollaan kärkkymässä aidan takana!
TRE seudulla hyvä palvelu, jossa kohtaavat ne joilla liikaa omenia ja ne jotka haluavat ilmaisia omenoita:
http://www2.aamulehti.fi/teema/omenaporssi2010/omenaporssi-on-avattu-ja…
kun antaa yhdelle on "pakko" antaa muillekin. Jos taloyhtiössä esim. 15 asuntoa niin aika kasa omenoita niihin uppoaa jos jokaiselle alkaa jakaan... Ja nuo omenat EIVÄT kuulu sinulle, on ihan sama asutteko kaupungin vuokra-asunnoissa vai missä, omenapuu on se kenen pihassa se on. Samaan tapaan kun asuntoja rempataan usein eri tahtiin (vaihdetaan tapetteja, ostetaan uusi jääkaappi hajonneen tilalle jne.) ja naapurin asunto voi siksi olla "parempi" vaikka maksaa samaa vuokraa, mutta ei se ole mitenkään "epäreilua". Se mitä ihmettelen, mikset ap itse istuta pihaasi omenapuuta? Muutamassa vuodessa alkaaa omenoita tulemaan, ja muutenkin pihaan voi laittaa vaikka marjapensaan tai pari, kasvattaa amppelimansikoita, raparperia, kirspikkapuun jne. jne. Kadehtimisen sijasta voisit ITSE tehdä jotain.
Antaa tälle, antaa tälle, tälle ei anna ollenkaan!
Anna nyt sun naapurin olla, omenapuu on sen pihalla ja sillä siisti. Ei kai sekään tuu keräämään sun hoitamia kukkia sun pihalta??
Etpä tainnu arvata että minäki käyn av:lla?? Hah. Kiva haukkua selän takana, eikö?? Ja tasan ne omput on mun vaikka ne tippuis toiselle puolelle aitaa! En ollu sitä omenaa sattunu huomaamaan ennen ku näin sen kakaran kädessä. Kyllä nyt kenen tahansa vanhemman pitää tajuta että se omena kuuluu MULLE eikä sen pikku nicopetterille!! Ihan sama ku seinänaapuri viime vuonna härskisti poimi talteen ne omenat jotka putos niitten pihalle. MEIDÄN PUUSTA pudonneet on MEIDÄN OMENOITA!! Menikö jakeluun???
Ja miks vitussa mun olis pitäny johonki pihatalkoisiin omenoita jakaa kun en niihin edes osallistunu. Eikö nyyttäriperiaate yleensäkin koske vain niitä jotka nyyttäreille tulee? Jos ei kutsua noudata, niin ei sillon ole mikään velvollinen ruokkimaan niitä jotka kekkereihin osallistuu!!
niin alan ymmärtää mitä ap tarkoittaa... Siis menit vaatimaan seinänaapuriltasi ne omenat, jotka on puonneet sen pihalle?? Olisko kannattanu laittaa vaikka joku verkko tai ihan katkaista ne naapurin puolelle ulottuvat oksat ni ei varmasti menis ainuttakaan omppua kenenkään muun hyödyksi? :-D
niin alan ymmärtää mitä ap tarkoittaa... Siis menit vaatimaan seinänaapuriltasi ne omenat, jotka on puonneet sen pihalle?? Olisko kannattanu laittaa vaikka joku verkko tai ihan katkaista ne naapurin puolelle ulottuvat oksat ni ei varmasti menis ainuttakaan omppua kenenkään muun hyödyksi? :-D
"Uskotko tosiaan, että on ap:n naapuri? Ihan oikeastiko uskot?"
Kyllä mä tän palstan luonteen tuntien tiedostan, että kyse voi olla provosta. Kuten itse asiassa koko ketjussa. Ihme kun kukaan ei ole vielä provoa huudellutkaan! :-D
niin leikkaisitko ne maljakoihin taloyhtiön talkoisiin koristeiksi?
Vittu mitä daijuja täällä on!!!
Ne omenat on niiden, koita nyt käsittää.