Naapuri teki meistä ls-ilmoituksen ja nyt lähestyy minua ja tulee juttelemaan!
Naapuri siis teki ilmon ja syynä lasten liikkuminen rannalla, kuopuksen yksin uiminen ja lasten käytös muita lapsia kohtaan.
Lapseni ovat 7v. ja 10v.
Asumme siis rannan vieressä.
Asia vielä käsittelemättä lastensuojelussa.
Kuopus hyvä uimari ja ei edes leiki pihassamme.
Esikoinen erityislapsi ja nyt joudun vahtimaan häntä leikkipihassa.
On varmasti lyönyt jotain lasta, mutta ei usein. Tosin häntä on myös lyöty ja kiusattu jatkuvasti.
Aikuisia pihassa ei ole, vaikka pihassa leikkii 3-4v. lapsia.
Nyt tämä ilmoituksen tekijä pyrkii juttusille päivittäin, vaikka olen pyytänyt ettei tule lähelleni. Ei luovuta.
Olen jutellut, koska tuntuu, että olen pakotettu juttelemaan.
Hän on loukannut perhettäni ja mielestäni hänen on hyväksyttävä asia, etten halua keskustella hänen kanssaan.
Mua tilanne ahdistaa kovasti ja uskon, että selviämme kuiville hänen ilmostaan.
Hän siis itse kertoi, että tehnyt ilmon meistä.
Miksi hän käyttäytyy näin?
Ymmärrys siitä, etten halua olla hänen kanssa tekemisissä ei mene perille.
Asutaan rivarissa ja täällä vain juorutaan ja syytellään muiden lapsia, kun ne omat ei tee mitään. Omiansa ei myöskään vahdita ja nyt minun on sitten oltava 10v. lievästi kehitysvammaisen kanssa leikkipihassa.
Älkää ottako kantaa ilmooon, vaan tämän äidin tapaan toimia.
Tämä äiti on perhetyöntekijä ja kuulemma pitää meidän perheestä, niin hän sanoi.
Kommentit (90)
mun mielestä se naapuri ei ole ihan väärässä ls-ilmoa tehdessään koska 7-vuotias ei ole kypsä olemaan yksin uimarannalla, vaikka olisi kuinka hyvä uimari ja itsekin erityislapsen äitinä, minä en jättäisi jatkuvasti kiustauksi tulevaa ja puolustuskyvytöntä erityislasta yksin pihalle. EI niin saa tehdä.
Ei pahalla ap, en tarkoita hyökätä mitenkään sua vastaan. Mutta onhan 7-vuotias liian nuori olemaan yksin veden äärellä, VAIKKA osaisi uida.
että vaikka naapurisi olikin oikeassa ilmoituksen tehdessään, olisi hän voinut tietysti a) ensin keskustella asiasta sinun kanssasi ja b) tajuta ja kunnioittaa sitä seikkaa, ettet halua hänen kanssaan olla tekemisissä.
No kyllä sen akan olis pitänyt tulla ensin sun kanssa juttelemaan ennenkuin menee ilmoituksen tekemään! Se on vasta sitä avoimuutta.
Etenkin, kun kyseessä on perhetyöntekijä, niin luulisi tietävän,kuinka "kuuluu" toimia. Tsemppiä ap:lle!
suorittanut 2 uimakoulua. Jalat osuu pohjaan kokoajan, sukeltaa hyvin, tekee voltteja veden alla ja osaa olla veden alla suu auki. Ei ota mitään riskejä. Pääsääntöisesti on ollut uimassa 12v. naapurin pojan kanssa. Vammaisen lapsen lääkärin kanssa sovittu, että lapsen pitää saada ulkoilla yksin. Kukaan ei ole tullut meille kertomaan, että lapseni olisi lyönyt. Musta kohtuutonta, että joudun vahtimaan esikoista koko hänen elämänsä ja lapsi itse on ahdistunut, kun ei saa ulkoilla yksin. AP
Meidän 8-vuotias harrastaa uimista. Osaa uida 200 m, sukeltaa esineitä pohjasta, tehdä voltteja ja temppuja veden alla. Silti en häntä ilman aikuisen valvontaa päästä uimaan.
Luulisi jokaisen tietävän, että niitä tehdään myös häirintämielessä.
Narsisti voi piinata uhriaan lukemattomilla tavoilla, ja samaan aikaan tulla ystävällisesti hymyillen kyselemään kuulumisia. Itse olen joutunut sellaisen kohteeksi, tosin mitään ls-ilmoituksia ei ollut kuviossa. Ainoastaan piinaa selän takana ja hienosti naamioituna ja sitten maireasti hymyillen tullaan leikkimään ystävää, utelemaan asioita ja vannomaan että itse välitetään niin kovasti vaikka muut ei ehkä välttämättä.
Hän siis tulee luokseni juttelemaan, kun istun leikkipihan penkillä ja en halua hänen kanssa jutella.
Käyttäydyn asiallisesti, vaikka ei juteltaisikaan.
Tervehdin kyllä, mutta muuta en halua.
AP
suorittanut 2 uimakoulua. Jalat osuu pohjaan kokoajan, sukeltaa hyvin, tekee voltteja veden alla ja osaa olla veden alla suu auki. Ei ota mitään riskejä. Pääsääntöisesti on ollut uimassa 12v. naapurin pojan kanssa. Vammaisen lapsen lääkärin kanssa sovittu, että lapsen pitää saada ulkoilla yksin. Kukaan ei ole tullut meille kertomaan, että lapseni olisi lyönyt. Musta kohtuutonta, että joudun vahtimaan esikoista koko hänen elämänsä ja lapsi itse on ahdistunut, kun ei saa ulkoilla yksin. AP
kuvailemasi uimataito ei auta aidossa hukkumistilanteessa. Lapseni on parempi uimari enkä silti päästäisi vielä ilman aikuisen valvontaa uimaan.
Vaikka ei ole laituria, niin lapsella voi alkaa esim. vetää jalasta suonta tms.
Oikeasti ap, sinun lapsesi on siellä muiden aikuisten vastuulla. Ihan varmasti auttavat lastasi, JOS huomaavat.
Onneksi perheenne pääsee nyt tukien piiriin, koska selvästi olette sitä vailla. Tukea vanhemmuuteen. Tsemppiä!
että ei minustakaan 7-vuotias saa olla ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa uimassa. Ei olisi ensimmäinen joka hukkuu tuolla tyylillä.
Olen sitä mieltä, että kyseisen tyypin olisi pitänyt jutella sinun kanssasi ensin. Ja kertoa ENSIN nämä asiat, mistä on huolissaan.
Se, että hän tekee ensin ilmoituksen, ja sitten alkaa hakea kontaktia keskustelun kautta ym. on väärä järjestys.
Perhetyöntekijät, kaikki sos.puolella työssä olevat ihmiset kuvittelevat, että sieltä lastensuojelusta saisi oikeasti jotain apua tai tukea. Tai että joka ikinen perhe olisi lastensuojelullisen tuen tai avun tarpeessa.
Ymmärrän oikein hyvin, ettet halua olla tekemisissä, tämä nainen ei vaan tunnu ymmärtävän. Väännä rautalangasta se asia. Tuolla oli jo hyvä kommentti: olen loukkaantunut jne.. Ja: sinun olisi pitänyt ensin jutella minun kanssani, eikä tehdä ilmoitusta ja sitten tulla juttelemaan. Ja: katso näitä muita lapsia vaiheeksi, miten he toimivat. Miksi et tee ilmoitust heistä?
Kun käytte läpi sos.työntekijän kanssa ilmoitusta, kerro näkemyksesi ja perustelusi. En jaksa uskoa että päädytte asiakkuuteen, vaan ilmo todetaan aiheettomaksi jne.
MUTTA itse sisältöön: en itse laittaisi alle 8 v ilman aikuista uimarannalle. Olkoot miten hyvä uimari tahansa.
Jos lapsi on erityislapsi, seuraisin kyllä tarkkaan hänen tekemisiään kahdesta syystä: ensimmäinen on oman lapsen oma turvallisuus ja toinen on muiden lasten turvallisuus.
Siinä mielessä huoli on ollut ihan aiheellinen, mutta se, että ensin tehdään jotain viranomaisilmoituksia, on väärä järjestys eikä se ole todellista välittämistä. Todellinen välittäminen on suoraan ihmiseltä ihmiselle, ei mitään ilmoituksia.
Itse olen hyvin HYVIN kyyninen lastensuojeluinstanssin suhteen. Ja siinä olevien perhetyöntekijöiden sutheen.
aion jatkossa valvoa kuopuksen uimista.
Onhan meidän päätänvalta nyt kyykytetty tosissaan.
Tyytyykö lastensuojelu tähän??
Lupaudumme jatkossa vahtimaan lapsia.
Olen silti katkera, kun muut äidit sitä ei tee.
En aio puuttua muiden lasten pahantekoon.
Enkä kyllä haluaisi olla siellä ulkona, kun siellä 2 3v. lasta ilman valvontaa ja yksi 4v. ilman valvontaa.
LiSäksi pihassa on noin 15 lasta ja minä ainoana aikuisena.
Ei ihan kohtuulliselta kuullosta.
AP
Omassa pihassa? Puistossa? Lähimetsässä?
jos kerran jopa myönnät, että on lyönyt muita. Mainitsemasi muut pihalla olevat ovat todella pieniä lapseesi verrattuna joten tottakai silloin sopimattomasti käyttäytyvää 10v pitää vahtia.
Toisaalta ymmärrän, ettei niitä muita valvota jos kerran käyttäytyvät normaalisti (normaalia on pienet kähinät + muu) ja ymmärrän, että 10v pitää vahtia jos hän kerran ei käyttäydy ikätasonsa mukaisesti ja saattaa lyödä muita. Ettei olisi nyt niin, että et ole ihan hyväksynyt lapsesi erityistarpeita?
Ja aivan oikein, että lapsesi uimaretkiin puututtiin, tuon ikäistä lasta ei päästetä yksin rantaan. Oma 8,5v. on suorittanut nuorten matkauintimerkin, käynyt 3-4 uimakoulua, sukeltaa, snorklaa, hyppii korkealta laiturilta, tekee voltteja jne eikä siltikään saa mennä uimaan ilman aikuisen valvontaa.
Kirjoitustesi perusteella vaikuttaa, että olet hieman huoleton lastesi suhteen. Hyvä että saat nyt apua ja tukea!
siinä teidän pihassa, ettei vaan käy lyömään niitä pieniä. Ja joudut vahtimaan sitä pienempää myös niillä uintikäynneillä, ei sille voi mitään, niin muutkin joutuvat.
eikä tuen tarpeesta, vaan siitä että naapuri änkeää juttelemaan kanssasi päivittäin.
Juttelee ihan niitä näitä.
Ei jätä rauhaan, vaikka olen sanonut etten halua häntä lähelleni.
AP
Ei jätä rauhaan, vaikka olen sanonut etten halua häntä lähelleni.
AP
Tai mennä tosiaan muualle ulkoilemaan.
Kyse on siitä, että tämä naapuri änkeää seuraani, vaikka en halua.
Kyse on siitä, että tämä naapuri änkeää seuraani, vaikka en halua.
Minä en varmaan menisi siihen pihalle kuin satunnaisesti, ulkoilisimme siis jossain muualla.
aion jatkossa valvoa kuopuksen uimista.
Onhan meidän päätänvalta nyt kyykytetty tosissaan.
Tyytyykö lastensuojelu tähän??
jos keskustelussa vakuutat heidät siitä, että näin on ja pysyy jatkossakin, varsin todennäköisesti lastensuojelu tyytyy siihen. Mutta jos on luultavaa, että et ole ymmärtänyt, miksi noin pitää tehdä, he saattavat ajatella, että et oikeasti aio tehdä niin. Silloin he saattavat haluta jatkaa keskusteluita uiseamman kerran.
Olen silti katkera, kun muut äidit sitä ei tee.
En aio puuttua muiden lasten pahantekoon.
[i/]Muut perheet ja äidit ja lapset on niinden asia, ei sun. Te olette oikeasti myös aika erilaisessa tilanteessa näiden kanssa. Mut joo, ei sun tarvitse puuttu muiden lasten pahantekoon, ellei nyt ihan selvässä onnettomuustilanteessa.
Enkä kyllä haluaisi olla siellä ulkona, kun siellä 2 3v. lasta ilman valvontaa ja yksi 4v. ilman valvontaa.
vallan ymärrettävää: ei kuulosta hyvälstä enkä mäkään haluaisi joutua tuommoista näkemään. Sitä en ymmärrä, miten voit altistaa 10-vuotiaan erityislapsesi näylle, jota et itsekään kestä? Ja vielä muiden lasten kiusaamiselle? Anna lapsesi ulkoilla esim ähipuistossa tms. VIelä parempaa: hanki omalle lapsellesi harrastus, jotta hän voi opetella sinne kulkemista ja muita itsetuntoa tuovia taitoja.
LiSäksi pihassa on noin 15 lasta ja minä ainoana aikuisena.
Ei ihan kohtuulliselta kuullosta.
AP
Sä näet tämän jutun nyt jotenkin liian kollektiivisena. EI ole kyse siitä, että sä tekisit muiden töitä, vaan siitä, että teet omasi. HUOlehdit omista lapsistasi.
Pysykää aiheessa! Kyse on siitä, että tämä naapuri änkeää seuraani, vaikka en halua.
Siis se, jossa ehdotettiin sanottavaksi "minusta tuntuu pahalta se tekemäsi ilmoitus, vaikka koetkin toimineesi oikein. Suo anteeksi, mutten halua keskustella kanssasi." Ja tosiaan: poistu sen jälkeen paikalta.
Lapsi ei töni, eikä hypi mistään. Mistään ei voi yksinkertaisesti edes hyppiä. Sellaista mahdollisuutta ei ole. Ui ihan yksistään ja sukeltelee.
Kuopus käy vain pikaiseti uimassa ja tekee näin monta kertaa päivässä.
Ranta ei ole yleinen ranta, vaan asukkaiden käytössä oleva ranta.
Laituria ei ole.
AP