TOSITARINA! Nuori työnhakija ja facebook!
Yritys etsii uutta työntekijää, nuori lähettää hakemuksen ja pääsee työhaastatteluun. Haastattelija ja nuori tulevat hyvin juttuun, haastattelu on rento ja jutellaan pitkään. Haastattelija miettii heti, että voisi palkata nuoren, mutta muutama muukin hakija on vielä haastateltava.
Nuori lähettää kaveripyynnön facebookissa haastattelijalle.
Haastattelija päättääkin palkata toisen hakijan, koska hänestä facebook -pyyntö nuorelta oli asiaton ja se muutti haastattelijan mielipidettä nuoresta.
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (40)
mutta luultavasti hakijoissa ei muuten sitten ollut suuria eroja, ei tuo niin valtavan suuri moka ole.
Lapsilla ja nuorilla on netin käyttöön liian vähän opetusta, kun aikuisilla ei ole kokemusta noista uusista jutuista niin paljoa. Mutta pitäisi tajuta, että normaalit käytösjutut pätevät, ei sille haastattelijalle soitella tavallisia kuulumisiakaan haastattelun jälkeen, vaikka mukava olisi ollutkin. Ei sitten myöskään netin kautta kaveerata.
Facebooksissa ja googlettamalla työntekijäehdokkaista tai hakijoista hankitut tiedot ovat laittomia. Niitä ei myöskään saa käyttää hakuprosessissa tai työsuhteessa ns. vaikuttavana tekijänä, ellei kyseessä ole selkeästi tes-perusteltu asia (esim. työnantajan maineen vahingoittaminen - näitä tapauksiahan on ollut). Jos tuota perustetta on käytetty nuoren syrjäyttämisperusteena hakuprosessissa, siinä on saattanut syntyä perusta syrjintäsyytteelle. Näistä asioista keskustellaan juuri tällä hetkellä runsaasti mm. erilaisissa alan koulutuksissa.
Työn rekrytoijan työnantaja on kusessa, jos rekrytoija on julkisesti ilmoittanut suullisesti tai kirjallisesti syyt nuoren valitsematta jättämiseen.
Näitä tulee takuulla tulevaisuudessa vielä lisää ja paljon!
Eihän se ehkä kaikkein fiksuin veto nuorelta ollut muttei mikään pahakaan moka. Ei siis moka oikeastaan lainkaan. Ehkä hiukan liian vilpitöntä toimintaa vain mutta sen ymmärtää kun kyseessä on nuori ihminen.
Olisin palkannut.
mutta en usko, että itse olisin jättänyt rekrytoimatta muuten fiksun tuntuisen tyypin tuolla perusteella. Olisin voinut kyllä sitten ohjeistaa nuorta, että ei ehkä kannata ihan kaikkia pyytää FB-kavereiksi. Toisaalta tunnen itse monta sellaista (varsinkin markkinointialan) ihmistä, jotka pyytävät kaveriksi kertatapaamisen jälkeen (haalivat siis esim. potentiaalisia asiakkaita/työnantajia kavereikseen), joten eipä tuo "heikoilla perusteilla" kaveriksi pyytäminen mitenkään tavatonta ole aikuisillakaan. Eri ihmisillä on erilaisia tapoja käyttää FB:ia.
Ja toisaalta: eikö se ole tavallaan haastattelijalle kunnianosoitus, että nuori on halunnut hänet kaverikseen?
Olihan tuo kyllä pieni moka. Haastattelijaa ei kannata kaveriksi pyytää ensimmäisen tapaamisen jälkeen, mutta eipä minusta tuo nyt loppujenlopuksi niin suuri virhe ollut. Kaupallisella alalla korkeakoulutettujen joukossa on ihan normaalia lähettää niitä kutsuja vähän kaikille ja kavereita onkin sitten aina about 1000 kun on työkontaktia ja kumminkaimaa...
Facebooksissa ja googlettamalla työntekijäehdokkaista tai hakijoista hankitut tiedot ovat laittomia. Niitä ei myöskään saa käyttää hakuprosessissa tai työsuhteessa ns. vaikuttavana tekijänä, ellei kyseessä ole selkeästi tes-perusteltu asia (esim. työnantajan maineen vahingoittaminen - näitä tapauksiahan on ollut). Jos tuota perustetta on käytetty nuoren syrjäyttämisperusteena hakuprosessissa, siinä on saattanut syntyä perusta syrjintäsyytteelle. Näistä asioista keskustellaan juuri tällä hetkellä runsaasti mm. erilaisissa alan koulutuksissa. Työn rekrytoijan työnantaja on kusessa, jos rekrytoija on julkisesti ilmoittanut suullisesti tai kirjallisesti syyt nuoren valitsematta jättämiseen. Näitä tulee takuulla tulevaisuudessa vielä lisää ja paljon!
hankituista tiedoista vaan siitä, että hakija itse tyrkytti itseään FB:ssä kaveriksi.....ihan eri asia
omassa työssäni aivan ehdoton TYÖVÄLINE. Olen toimittaja ja saan sitä kautta paljon juttuideoita esim eri yhdistyksiltä, kansanedustajilta ja paikallisilta päättäjiltä.
En tiedä millä joutavalla alalla sellaiset ihmiset oikein ovat, jotka eivät tajua, että Facebook ei ole työväline. Se on vähän sama kuin puhelinluettelo, sieltä hankitaan yhteyksiä ihmisiin.
Se "kaveri" on siinä mielessä vähän harhaanjohtava nimitys, koska kyse on vain linkistä, ei varsinaisesta kaveruudesta.
Tuo työhaastattelija ei ole ainakaan kovin perillä sosiaalisesta mediasta, toivottavasti osaa oman hommansa paremmin.
Työnhakija ei ole ihan sisäistänyt facebookin käyttöä; ei se, että tulee jonkun kanssa "hyvin juttuun" tarkoita kaveruutta ensi tapaamisen jälkeen. Työelämässä asiakkaitakaan ei pyydetä kaveriksi, työ ja kaverit on hyvä aina pitää erillään.
Eikö joku muka tätä nyt vielä vuonna 2011 tiedä ???
Nuorelta ajattelematonta toimintaa mutta eipä nuo nuoret hallitse työelämän koodeja. Ensi kerralla on sitten viisaampi.
ja meillä vaan on Facebookissa lähes kaikilla kunnantalon väellä toisia työkavereita, eri projektien parissa tavattuja ihmisiä jne. Ehkä sellaiset, jotka päivittelevät faceen vain pinnallisia party-juttuja, voivat tätä ihmetellä, mutta aika monet varsinkin 35+ ikäiset osaa linkittää uutisia tms. Mitä enempi ikää, sitä asiallisemmin siellä käyttäytyy.
Ei ainakaan mulle tulisi mieleen tehdä sinne jotain bilepäivitystä tai laittaa jotain kesämökkikuvia sinne, koska sitä mun profiilia lukee niin moni kunnanjohtajasta kirkkoherraan.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa tuntua kohtuuttomalta, että Fököpöök tunkee kaikkialle, joka paikkaan ja joka tilanteeseen.
Fököpökismi on tosiaan vakava sairaus.
Vierailija kirjoitti:
omassa työssäni aivan ehdoton TYÖVÄLINE. Olen toimittaja ja saan sitä kautta paljon juttuideoita esim eri yhdistyksiltä, kansanedustajilta ja paikallisilta päättäjiltä.
En tiedä millä joutavalla alalla sellaiset ihmiset oikein ovat, jotka eivät tajua, että Facebook ei ole työväline. Se on vähän sama kuin puhelinluettelo, sieltä hankitaan yhteyksiä ihmisiin.
Se "kaveri" on siinä mielessä vähän harhaanjohtava nimitys, koska kyse on vain linkistä, ei varsinaisesta kaveruudesta.
Tuo työhaastattelija ei ole ainakaan kovin perillä sosiaalisesta mediasta, toivottavasti osaa oman hommansa paremmin.
Insinööritoimistossa olen, eikä käytetä facebookia todellakaan työvälineenä. Meidän alallamme työt tehdään yritysten välillä ja tällä alalla asiakkaat eivät ole facebookissa. Asiakkaissa myös yhteyshenkilöt vaihtuvat usein.
Minulle facebook on taas kanava pitää kerralla yhteyttä kauempana asuviin kavereihin ja kertoa heille merkittävistä käänteistä. Ei ole mikään virallinen kanava millään tavalla. Olen keski-ikäinen insinööri. Eikä miehelläkään mitään virallisia juttuja näytä olevan ja hömppää tuon kaveritkin harrastavat, viisikymppinen insinööri. Vapaa-ajan kanava se minulle on, ei työasia. Eri asia joku mainostoimisto tai kaupat, joille yksityisasiakkaat ovat tärkeitä. Ei meille, jotka teemme isoja projekteja pienissä yrityksissä.
Nuori varmaan ajatteli osoittavansa kaveripyynnöllään aktiivisuutta. Sitä aktiivisuuttahan työnantajat vaativat.
Osaavat linkittää uutisia? Ihmiset osaavat lukea uutiset ihan itse. 10 kaveria linkittää saman tyhjänpäiväisen uutisen, luen ne mieluummin itse suoraan.
Itse käytän sitä ilkeään vihjailuun. Kun kaveri oli käynyt kalassa ja laittoi kuvan alamittaisesta taimenesta keran tekstin "kaikki otetaan mitä saadaan", laitoin linkin sivulle, jossa on kerrottu kalojen alamitat. Ko. kaveri on kaveri yhä, mutta tainnut blokata juttunsa minulta.
Ehkä nuori oli katsellut firman sivuja tai esimiehen profiilia ja lähettänyt vahingossa kaveripyynnön! Kokemusta meinaan löytyy vahinko-kavereista, ei tarvita kuin pieni hipaisu...
Vierailija kirjoitti:
Että hän ei ymmärrä esimies-alais -asemaa ja luulee, että koko maailma on yhtä feisbuukkia ja kaikki potentiaalisia kaveriehdokkaita.
No riippuu vähän esimiehen face-käyttäytymisestä. Jos hänellä on ennestään kaverina kaikki muutkin työntekijät plus yhteityökumppaneiden työntekijät, niin eihän se silloin ole asiatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööritoimistossa olen, eikä käytetä facebookia todellakaan työvälineenä. Meidän alallamme työt tehdään yritysten välillä ja tällä alalla asiakkaat eivät ole facebookissa. Asiakkaissa myös yhteyshenkilöt vaihtuvat usein.
Minä työskentelen myös insinööritoimistossa. Minulla on facekaverina pari työkaveria, joiden kanssa olen ollut tekemisissä myös vapaa-ajalla, mutta koskaan en ole saanut yhtään facekaveripyyntöä yhdeltäkään asiakkaalta tai yhteistyökkumppanilta. Minulle ainakin on ihan selvää että face ei liity työhön mitenkään, vaan se on yksityiselämää. Facekaveripyyntö asiakkaalta olis lähes sama kuin soittaisi kotiin sunnuntaina illalla ja kysyisi että voiko piipahtaa kotiini kahville.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nuori oli katsellut firman sivuja tai esimiehen profiilia ja lähettänyt vahingossa kaveripyynnön! Kokemusta meinaan löytyy vahinko-kavereista, ei tarvita kuin pieni hipaisu...
Jep, kosketusnäytön kanssa voi lähteä todella herkästi vahinkokaveripyyntö, on käynyt itsellekkin, pitää olla tarkkana jos facestalkkaa tuttavia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka varmasti fiksu, ahkera jne. Tyylimoka pyytää fb-kaveriksi. Muutenkin se fb:n yliaktiivinen käyttö, ei ole hyvää mainosta työntekijästä. Monella esimiehellä menee hermot, kun nuoret kesätyöntekijät (mm yliopisto-opiskelijat) roikkuvatkin työaikaina siellä naamakirjassa, kun ovat niin riippuvaisia siitä.
Nuoret eivät myös ymmärrä, että oikeasti kaikki mitä kirjoittavat on julkista. Työnantja seuraa nettisivuja missä työntekijät käyvät, ja niihin käytettyä työaikaa
T Kokemusta on
Jep, myös täällä. En palkkaisi ketään, jolla on fb-tili. uitakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka varmasti fiksu, ahkera jne. Tyylimoka pyytää fb-kaveriksi. Muutenkin se fb:n yliaktiivinen käyttö, ei ole hyvää mainosta työntekijästä. Monella esimiehellä menee hermot, kun nuoret kesätyöntekijät (mm yliopisto-opiskelijat) roikkuvatkin työaikaina siellä naamakirjassa, kun ovat niin riippuvaisia siitä.
Nuoret eivät myös ymmärrä, että oikeasti kaikki mitä kirjoittavat on julkista. Työnantja seuraa nettisivuja missä työntekijät käyvät, ja niihin käytettyä työaikaa
T Kokemusta on
Jep, myös täällä. En palkkaisi ketään, jolla on fb-tili. uitakin löytyy.
Onpa idioottimaista. Karsit siis heti kättelyssä pois suurimman osan potentiaalisista hakijoista? Ja mistäs sinä tiedät kellä on FB-tili ja kellä ei - sen voi myös piilottaa.
Jos ratkaisu oikeasti johtui FB:stä, se on aika kummallinen. Yrityksen kontaktitkin lähettävät Linkedin kutsuja jne. Tuollainen kuvaa enemmän työnantajan sulkeutuneisuutta.