Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äiti hoitaa lapsensa missä tilassa tahansa -näin yhteiskunta olettaa

Vierailija
25.08.2011 |

Oon sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja uupumukseen, vauva 9kk. Tällä hetkellä lääkitys on sellainen, etten jaksa tehdä juuri muuta

kuin nukkua. Odottelen pääsyä terapiaan.

Onneksi mulla on ihmisiä ympärillä, jotka pystyvät auttamaan lqpsenhoidossa. Jos näin ei olisi, en edes uskalla ajatella mitä olisi sattunut. Ilman tukiverkkoa masentunut äiti jää todella yksin ja yhteiskunta olettaa, että sairas äiti pystyy huolehtimaan lapsistaan. :( Eikö tälle asialle olisi jo Aki tehdä jotakin? Mieskin voi olla töistä pois vain palkattomana, jos äiti sairastuu. Meillä ei ainakaan vara sellaiseen.

Kommentit (231)

Vierailija
101/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on sairaana usean kuukauden (ihan tavallinenkin ihminen, ei vain kotiäiti) on hyvä olla luottokortit ja oma taloudellinen tilanne koko ajan hallinnassa. Pelkästään Kelasta tulevien rahojen saaminen voi kestää kuukaisia ja jollain on tultava toimeen. Mistä ihmeestä kuvittelette, että lapseton repii ne rahat sairastaa? Ja kaikilla ei ole edes miestä auttamassa kodinhoidossa, kyllä silloin on ostettava se apu.

Kyllä minä otin ihan itse vastuun ratkaisustani. Ja jos olin sairaana, mies otti palkatonta ja hoisi lapset kun sairastin. 40 asteen kuumeessa meillä katseltiin ihan kivasti videoita. Ei sitä nyt marttyyri ja hullu tarvitse ehdoin tahdoin olla.

jos olet valinnut kotiäitiyden,oletetaan että hoidat lapsesi vatsataudissa,40 asteen kuumeessa,käsi paketissa aina. Et voi saada lasta muutamaksi päiväksi hoitoon,jos itse sairastut. Ne jotka valitsevat lapsen hoitoon viemisen, saavat viedä lapsensa sinne,vaikka olisivat täysin terveenä kotona. Neljän lapsen äitinä olen maannut vatsataudin kourissa lattialla,kontannut vauvan perässä,siivonnut itse sairaana lapseni oksennuksia. Olen ulkoillut lasteni kanssa 40 asteen kuumessa(kiitos burana ja muut särkylääkkeet) Olen loukannut jalkani ja jouduin käyttämään kyynärsauvoja ja tietysti silloin kun pienin oli vasta 3kk,helppoa kantaa vauvaa ja kävellä sauvoilla? Ehdotukseni: Virikehoito harkinnanvaraiseksi,säästyneet varat kotipalveluun. Jokaisella kotiäidillä mahdollisuus saada hoitaja avuksi kotiin muutamaksi tunniksi,jos äidin terveys niin vaati. Enkä tarkoita tässä pikku nuhaa,mutta jokainen tietää että joskus voi olla niin sairas,että sängystä nouseminen ei kerta kaikkiaan onnistu. Ei silloin hoideta vauvaa ja mahdollisia isompia sisaruksia.

Olit ilmeisesti fiksuna ihmisenä varautunut siihenkin, että elätte ilman palkkaa vaikka 4 kuukautta. Hyvä sinä. Me kaikki muut ei olla yhtä fiksuja.

Vierailija
102/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eduksi olla kotona, jossa äiti makaa lahnana sängyssä kaiket päivät. Vuorotellen itkee ja sekoilee. Eikö tälläisessä tilanteessa ole juuri hyvä ratkaisu, etttä lapset sijoitetaan hetkeksi muualle, jos perheen omat voimavarat eivät riitä?

Kammottavaa kastseltavaa lapsen silmin. Luottamus äitiin menee kyllä aika nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö sä YHTÄÄN mistä puhut? Kyseinen 15 kilometrin koulumatka on taatusti yhteiskunnan maksama, ei sitä ole kukaan kiistänyt. Ongelma oli vain siinä, että pääkaupunkiseudulla maksetaan usein julkisen liikenteen lippu (mikä sinänsä on ihan ok), mutta en minä ainakaan uskaltaisi päästää ekaluokkalaista yksin metrolla kouluun.

Vielä rautalangasta, kun sulla tuntuu toi luetun ymmärtäminen olevan hankalaa:

- jos sun selkä ei ole koskaan murtunut, älä väitä tietäväsi millaisia ongelmia se aiheuttaa arkeen

- kunta oli toki järjestänyt kuljetuksen (=metro), mutta äiti ei ymmärrettävästi halunnut päästää pikkukoululaista sinne yksin.

t. ei se selkämurtumainen vaan joku jolla on edes hitusen empatiakykyä

Kun MULLA ON SELKÄ MURTUNUT JA MINÄ EN OLE SAANUT APUA KUN MUN LAPSI PITI VIEDÄ 15KM PÄÄHÄN KOULUUN KUN KUNTA EI JÄRJESTÄNYT SILLE KULJETUSTA.

Vierailija
104/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisiinkin asioihin etukäteen.

Hei ihan oikeasti......

Siajsikoti voisi olla todella hyvä ratkaisu silloin jos todella isälle työ on niin raskas, ettei voi ottaa vastuuta perheestään kun äiti sairastaa tai ei muuten jaksa ja viitsi hoitaa lapsiaan. Se sijaiskoti voi olla pelastus. Masennuksen taustalta löytyy muuten aika useasti piilevää alkoholismia.

että äidillä on esim. selkä murtunut, kuten yhdellä aiemmista kirjoittajista!?!? Eiköhän se ole lapselle niin suuri trauma, että sitä pitäisi välttää viimeiseen asti silloin, kun kyse ei ole millään tavalla siitä, että lasta hoidettaisiin huonosti tai laiminlyötäisiin.

lapset saa hoitoon. Jos ei pysty hoitamaan ollenkaan, saa väliaikaisen huostaanoton lapsilleen.

on varaa olla ilman tuloja kuukausitolkulla jos perhettä kohtaa vaikea sairastuminen.

Tämä saattaa tulla sinulle ylllätyksenä, mutta ei se sairastaminenkaan ilmaista ole. Sairaalahoidosta joutuu maksamaan, samoin lääkkeistä. Harvalla on semmoisessa tilanteessa mahdollisuutta alkaa elämään ilman tuloja.

Vierailija
105/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaista siivous ja lastenhoitoapua, että uupunut mamma saa istua koneella palstailemassa.

Onneksi ei ole tällaista palvelua. Ei paljon kannattaisi kulkea enää töissä kun saisi maksaa veroina näiden "kotiäitien" virikehoitopaikat ja vielä kotiin hoitajan kun ei uupuneena jaksettaisi hoitaa edes sitä kotona olevaa vauvaakaan, vaikka muut on delegoitu jo päiväkodille virikehoitoon.

Miten voi taas naiset olla niin ilkeitä toisilleen? Hieman ymmärrystä ja armoa?

Joskus on jokaisella tiukka paikka, turha jankuttaa silloin mistään elämänhallinnasta. Ja ei kannata sitten ihmetellä miksi niitä vauvoja pahoinpidellään, jos uupuneita ja masentuneita ei kukaan auta.

Ei parempaa paikkaa niille verovaroille olekaan kuin uupuneitten äitien auttaminen. Minä maksan ainakin mielellään veroja tällaiseen käyttöön!

Vierailija
106/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ne palauttaa kodinhoitaja järjestelmän takaisin

muut puolueet eivät sitä ainankaan tee

Vierailija
107/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ruotsinkielinen. Ihan tavallisille suomenkielisille koululaisille ei täällä koulukyytiä ole tarjolla.

On ruotsinkielinen. Mutta vaikea uskoa että tämä olisi kielikysymys? Vai onko suomenlielisten koulut automaattisesti niin lähellä aina?

Vierailija
108/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaista siivous ja lastenhoitoapua, että uupunut mamma saa istua koneella palstailemassa.

Onneksi ei ole tällaista palvelua. Ei paljon kannattaisi kulkea enää töissä kun saisi maksaa veroina näiden "kotiäitien" virikehoitopaikat ja vielä kotiin hoitajan kun ei uupuneena jaksettaisi hoitaa edes sitä kotona olevaa vauvaakaan, vaikka muut on delegoitu jo päiväkodille virikehoitoon.

Joskus on jokaisella tiukka paikka, turha jankuttaa silloin mistään elämänhallinnasta. Ja ei kannata sitten ihmetellä miksi niitä vauvoja pahoinpidellään, jos uupuneita ja masentuneita ei kukaan auta.

kun suhtaudut masennukseen/uupumukseen noin vähättelevästi.

Vierailija
109/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parempaa paikkaa niille verovaroille olekaan kuin uupuneitten äitien auttaminen. Minä maksan ainakin mielellään veroja tällaiseen käyttöön!

mä laittaisin mun verorahoja kyllä muihin kohteisiin

Vierailija
110/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen tähän asti aina ihmetellyt, että mistä nämä ns. onnettomat nykijät tulee. Kun luulisi, että kaikilla on perusasiat hallinnassa. En voinut kuvitella, että ihan oikeasti on ihmisiä, jotka elää kuin pellossa ja kuvittelee, että raha tulee seinästä ja joku hoitaa lapset kun ei itse viitsi ja yhteiskunta auttaa ja kasvattaa ja hoitaa ja itse ei tarvitse laittaa tikkua ristiin.

Ei tarvitse säästää vaan voi viimeiset rahat laittaa sidukkaan ja uuteen telkkariin kun kyllä se sossu varmaan maksaa jos tässä jotain käy.

Tämän ketjun jälkeen ymmärrän kyllä muutamaa lasteni koulukaverin perhettä ja elämää paljon enemmän.

Vierailija
111/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä koulukuljetus tarkoittaa hkl:n lippua. Se oli, mutta laittaisitko itse ekaluokkalaisen yksin kulkemaan metrolla kouluun? Jos laittaisit, tätä keskustelua ei kannata jatkaa, koska sä et ole vain idiootti vaan myös täysin sopimaton äidiksi.

kera 6 vuotiaan koululaisen, jota piti kuskata selkä murtuneena kouluun 15km päähän kun sillä ei ollut kunnan järjestämää koulukyytiä.

että äidillä on esim. selkä murtunut, kuten yhdellä aiemmista kirjoittajista!?!? Eiköhän se ole lapselle niin suuri trauma, että sitä pitäisi välttää viimeiseen asti silloin, kun kyse ei ole millään tavalla siitä, että lasta hoidettaisiin huonosti tai laiminlyötäisiin.

lapset saa hoitoon. Jos ei pysty hoitamaan ollenkaan, saa väliaikaisen huostaanoton lapsilleen.

Vierailija
112/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaista palvelua tarjolla suomenkielisille. Meillä on ns. kahden luokan lähikoulu, mutta se on homeinen ja sulkemisuhan alla. Alueen lapset ovat siksi valtaosa muissa kouluissa kuka missäkin - eikä niihin ole mitään kunnallista kuljetusta tarjolla.

t. 38

Vierailija
113/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsihan liikkuu siinä päiväsaikaan ja ei kai siellä metroalueella sentään niin levotonta ole!

Helsingissä koulukuljetus tarkoittaa hkl:n lippua. Se oli, mutta laittaisitko itse ekaluokkalaisen yksin kulkemaan metrolla kouluun? Jos laittaisit, tätä keskustelua ei kannata jatkaa, koska sä et ole vain idiootti vaan myös täysin sopimaton äidiksi.

kera 6 vuotiaan koululaisen, jota piti kuskata selkä murtuneena kouluun 15km päähän kun sillä ei ollut kunnan järjestämää koulukyytiä.

Vierailija
114/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun ei siis ekaluokkalaisen äiti voi mennä töihin kun pitää kuljettaa lapsiaan kouluun?

Anteeksi, ihmettelen vain. Miten ne muut lapsen luokkakaverit menee kouluun vai onko lapsen kaikilla luokkakavereilla äidit sanoneet itsensä irti töistä ja kuskaavat lapset kouluun?

Aika erikoinen tilanne.

Vierailija
115/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotiaasta ylöspäin voi kulkea turvallisesti metrolla.

t. helsinkiläinen äiti

Vierailija
116/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen tähän asti aina ihmetellyt, että mistä nämä ns. onnettomat nykijät tulee. Kun luulisi, että kaikilla on perusasiat hallinnassa. En voinut kuvitella, että ihan oikeasti on ihmisiä, jotka elää kuin pellossa ja kuvittelee, että raha tulee seinästä ja joku hoitaa lapset kun ei itse viitsi ja yhteiskunta auttaa ja kasvattaa ja hoitaa ja itse ei tarvitse laittaa tikkua ristiin.

Ei tarvitse säästää vaan voi viimeiset rahat laittaa sidukkaan ja uuteen telkkariin kun kyllä se sossu varmaan maksaa jos tässä jotain käy.

Tämän ketjun jälkeen ymmärrän kyllä muutamaa lasteni koulukaverin perhettä ja elämää paljon enemmän.

luetunymmärtämisessä ongelmia. Sekä empatiakyvyssä ja todellisuudentajussa. Maailmassa asiat eivät kuule aina mene niin kuin suunnitellaan. Kyllä se sinullekin joskus valkenee.

Vierailija
117/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole huoleti.

Äitiyslomia pidin ruhtinaallisesti kuukauden kummankin lapsen kanssa.

Eivät ole sanoneet irti, vaan osa on kotona hoitamassa nuorempia lapsia ja osa menee töihin SEN JÄLKEEN kun se lapsi on viety kouluun.

Meilläpäin asuu vain yksi perhe, jonka kanssa yhdistelläänkin kuskauksia, mutta ei sitä voi muille sälyttää sitä kuskausta joka päivä neljä kuukautta...

Ihan normaali tilanne.

Vierailija
118/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista keskustelua. En olisi ikinä voinut kuvitella, että äitien keskuudessa on näin julmia ihmisiä. Näitä juttuja lukiessa tulee mieleen, ettei ihmisillä ole oikeutta heikkouteen. Päättäköön luonto, ken selviää. Vahvat elävät, heikot kuolevat.

Masentuneisuus on todettu sairaudeksi. Kun ihminen on masentunut, hänen aivonsa ei toimi niinkuin normaalin ihmsen aivot toimivat. Masentuneisuus ei siis voi olla huuhaata, koska sille on tieteellinen perusta. Masentuneen ihmisen aivoista on löytynyt eroavaisuus terveen ihmisen aivoihin verrattuna. Kysymys ei siis ole "mammojen laiskottelusta", vaan ihan oikeasta sairaudesta.

En oleta, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Tässä minunkin tapauksessa yhteiskunta ei ole hoitanut kaikkea vaan niinkuni jo totesin, minun "tukiverkko" on ollut apuna. Syön lääkkeitä, jotta aivoni alkaisi toimia taas niinkuin normaalin ihmisen aivot toimivat. Lääkkeet taas aiheuttavat alkuun kovaa huimausta, väsymystä ja on todella riski olla vauvan kanssa kahdestaan.

Tällä aloituksella oli tarkoitus osoittaa myötätuntoa niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat ehkä samanlaisessa tilanteessa tai vielä pahemmassa tilanteessa kuin minä itse, mutta joilta puuttuu "tukiverkko" kokonaan. Ihmiset, jotka joutuvat esimerkikis tälläisissä lääkehuuruissaan hoitamaan lapsen yksinään, ovat todellakin sisukkaita sissejä, mutta samalla kuitenkin altistavat lapsensa vaaroille. Nukkuva äiti ei voi todellakaan olla varteenotettava hoitaja taaperoikäiselle, joka pahimmillaan syö kaikki sähköjohdot ja tunkee suuhunsa kaikki pienet esineet. Nämä lääkkeet nimittäin aiheuttavat nukahtelua.

Joku piti huostaanottoa keinona.

Olen surullinen että joku edes ehdottaa, että minun pitäisi antaa pois kallein aarteeni vain sen takia, että satun olemaan kipeänä. Onko keinot näin vähissä? Kysymys on kuitenkin sairaudesta, joka ei kestä ikuisesti. Itse ilman tukiverkkoa olisin hoitopaua tarvinnut ehkä vain viikon, jotta ehdin kunnolla tottua näihin läkkeisiin. Silti ihmiset pitävät minua "laiskana mammana" ja "yhteiskunnan elättinä". Olen käynyt töissä ja maksanut veroja. Minkä takia minä niitä veroja maksoin sitten?

Nyt todellakin suosittelisin muutamille ihmisille suun kiinni pitämistä. Tässä ollaan todella vakavien asioiden äärellä. Minulla on todellakin kaikki hyvin, koska olen saanut apua ja jo toipumaan päin. Kaikilla ei ole kuitenkaan näin. Joku yh-äiti saattaa jossain päin maailmaa miettiä, ettei ole enää mitään vaihtoehtoja. Olla vain äiti ja vauva joista kukaan ei välitä, ei edes yhteiskunta. Parempi mennä pois. ikuisiksi ajoiksi. Niinkin on käynyt :(

Ihmiset, yrittäkää ymmärtää. Yrittäkää!

Vierailija
119/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vitsit, kyllä se oli niiin helppoa sairastaa kun oli lapseton työssä kävijä. Lääkäri vaan kirjoitti saikkua, palkka juoksi ja sai ihan rauhassa maata sängyn pohjalla keskittyä lepoon ja paranemiseen.

Mutta nyt kahden pienen lapsen äitinä asia on ihan toisin. Toki äitiyspäiväraha juoksee oli sairas tai terve...mutta sairastaessa täytyy sitten hoitaa myös lapset itsensä lisäksi.

tarjosipa täälläkin neuvola "hoitoapua" mun lääkärikäyntien ajaksi kun niitä oli kolme kertaa viikossa... antoivat firman mistä apua saisi halvalla, mutta mitäs siellä firmassa sanottiin kun olisin sitä apua ostanut... Ei me hoideta niin pieniä lapsia (kyseessä 1v3 kk): ei ole kuulemma ketään joka osaisi niin pientä lasta hoitaa. Että se siitä hoitoavusta.

Vierailija
120/231 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi menee kouluun. On kyllä kamala tilanne siellä. Sääliksi käy. Muualla Suomessa sentään pystyy naiset pysymään työelämässä, vaikka lapset aloittaa koulun.

On kyllä hurja tilanne. Kannattaisi ottaa yhteyttä iltikseen tai johonkin ja pitää kovaa meteliä tästä asiasta.

9-vuotiaasta ylöspäin voi kulkea turvallisesti metrolla.

t. helsinkiläinen äiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän