äiti hoitaa lapsensa missä tilassa tahansa -näin yhteiskunta olettaa
Oon sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja uupumukseen, vauva 9kk. Tällä hetkellä lääkitys on sellainen, etten jaksa tehdä juuri muuta
kuin nukkua. Odottelen pääsyä terapiaan.
Onneksi mulla on ihmisiä ympärillä, jotka pystyvät auttamaan lqpsenhoidossa. Jos näin ei olisi, en edes uskalla ajatella mitä olisi sattunut. Ilman tukiverkkoa masentunut äiti jää todella yksin ja yhteiskunta olettaa, että sairas äiti pystyy huolehtimaan lapsistaan. :( Eikö tälle asialle olisi jo Aki tehdä jotakin? Mieskin voi olla töistä pois vain palkattomana, jos äiti sairastuu. Meillä ei ainakaan vara sellaiseen.
Kommentit (231)
Mutta kun siitä joutuu maksamaan. Siitä tässä on kysymys kenellä on rahaa maksaa kotiavusta ja tk.maksuja yms. Ne pitäisi olla kaikille ilmaisia. Näin autettaisiin yhteiskunnan heikompiosaisia.
Ei kyse ole mistään laiskojen mammojen keksinnöistä. Kotipalvelu kuuluu niihin sosiaalihuoltolain 17 §:ssä mainittuihin sosiaalipalveluihin, joita kunnan tulee järjestää. Kotipalveluja annetaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen lain 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista.
niin siinä nimenomaan sanotaan, että kunnan on tarjottava, ei että kunnan on myytävä.
Osa kunnista tosiaan tarjoaa noita palveluita maksua vastaan. Osa ei tarjoa ollenkaan.
Lain mukaan kuitenkin kaikkien kuntien tulee tarjota kyseiset palvelut kaikille niitä tarvitseville.
kun lapset on yli 3-vuotiaita, eikä sitä perhevapaata saa instant. Se pitää hakea 2 kuukautta etukäteen.
Ja millä se perhe sitten elää, jos kotiäiti on sairas ja mies on perhevapaalla??
Ja sitten lapsi päiväkotiin. Ja mamma saa ryhtyä taas terveeksi ja lopettaa masentelemisen.
Mä en kyllä ihan kannata kaikenlaisten masentuneitten äitien tolkutonta hyysäämistä yhteiskunnan varoilla. Joka toinen nainen on jossakin vaiheessa elämässään alamaissa mutta kyllä se ohi menee. Jos ei mene mies ryhtyköön yh:ksi ja nainen luopuu vastuustaan äitinä.
Jos on todella niin paha tilanne, että äiti makaa kuolemankielissä sairaalassa ja isä ei raski olla rakkaasta työpaikastaan pois sen aikaa niin hyvä sijaiskoti voisi olla erinomainen ratkaisu lapsille sillä aikaa.
Ei kyse ole mistään laiskojen mammojen keksinnöistä. Kotipalvelu kuuluu niihin sosiaalihuoltolain 17 §:ssä mainittuihin sosiaalipalveluihin, joita kunnan tulee järjestää. Kotipalveluja annetaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen lain 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista.
Tilapäinen huostaanotto on nykyään monessa kunnassa ainoa 'apu' mikä vaikeassa tilanteessa olevalle lapsiperheelle on tarjolla.
Sehän se lapsille hyvää tekeekin, että heidän riepotetaan lastenkotiin vanhemman ollessa niin pahasti sairas ettei kykene lapsesta huolehtimaan.
Mistä niitä mielenterveysongelmia oikein tulee...
kun lapset on yli 3-vuotiaita, eikä sitä perhevapaata saa instant. Se pitää hakea 2 kuukautta etukäteen.
Ja millä se perhe sitten elää, jos kotiäiti on sairas ja mies on perhevapaalla??
Ja sitten lapsi päiväkotiin. Ja mamma saa ryhtyä taas terveeksi ja lopettaa masentelemisen.Mä en kyllä ihan kannata kaikenlaisten masentuneitten äitien tolkutonta hyysäämistä yhteiskunnan varoilla. Joka toinen nainen on jossakin vaiheessa elämässään alamaissa mutta kyllä se ohi menee. Jos ei mene mies ryhtyköön yh:ksi ja nainen luopuu vastuustaan äitinä.
Se on työnantajasta kiinni, ei ole pakko antaa.
Ja jos jompikumpi sairastaa esimerkiksi puoli vuotta, kuten minä sitä murtunutta selkääni, kyllä se alkaa vähitellen taloudessa tuntua.
Ja harvemmin löytyy tukiverkkoa, joka yks kaks pystyy tempautumaan auttamaan 24/7 - kuten vakavissa tapauksissa tarvitsee alussa auttaa.
Elämänhallinnan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Ei se syöpäsairas tai onnettomuuteen joutunut voi mitenkään elää siihen asti ajatuksella, että "kohta minä sairastun syöpään tai jään auton alle". Ei tuollaisiin kriiseihin pysty varautumaan!
Vauva on kellinyt puuhamatolla nyt 2,5 tuntia. Syötin ja vaihdoin vaipan siinä. Nyt nukkuu päikkäreitä puuhamatolla. En siis pysty nostamaan lastani tällä hetkellä ylös.
Apua tulee kahden tunnin päästä.
Niin ja tämä siis totta. vauva 3kk
Kyllä minä otin ihan itse vastuun ratkaisustani. Ja jos olin sairaana, mies otti palkatonta ja hoisi lapset kun sairastin.
40 asteen kuumeessa meillä katseltiin ihan kivasti videoita. Ei sitä nyt marttyyri ja hullu tarvitse ehdoin tahdoin olla.
jos olet valinnut kotiäitiyden,oletetaan että hoidat lapsesi vatsataudissa,40 asteen kuumeessa,käsi paketissa aina. Et voi saada lasta muutamaksi päiväksi hoitoon,jos itse sairastut. Ne jotka valitsevat lapsen hoitoon viemisen, saavat viedä lapsensa sinne,vaikka olisivat täysin terveenä kotona.
Neljän lapsen äitinä olen maannut vatsataudin kourissa lattialla,kontannut vauvan perässä,siivonnut itse sairaana lapseni oksennuksia. Olen ulkoillut lasteni kanssa 40 asteen kuumessa(kiitos burana ja muut särkylääkkeet) Olen loukannut jalkani ja jouduin käyttämään kyynärsauvoja ja tietysti silloin kun pienin oli vasta 3kk,helppoa kantaa vauvaa ja kävellä sauvoilla?
Ehdotukseni: Virikehoito harkinnanvaraiseksi,säästyneet varat kotipalveluun. Jokaisella kotiäidillä mahdollisuus saada hoitaja avuksi kotiin muutamaksi tunniksi,jos äidin terveys niin vaati. Enkä tarkoita tässä pikku nuhaa,mutta jokainen tietää että joskus voi olla niin sairas,että sängystä nouseminen ei kerta kaikkiaan onnistu. Ei silloin hoideta vauvaa ja mahdollisia isompia sisaruksia.
lapset saa hoitoon. Jos ei pysty hoitamaan ollenkaan, saa väliaikaisen huostaanoton lapsilleen. Siivojan saa kun aukaisee hiukan kukkaroaan. Joka paikkakunnalla on melkein yksityisiä yrityksiä, jotka antavat apua pihan kolauksesta verenpainen mittaukseen. Mutta niistä joutuu hiukan maksamaan. MYös sinkut, äidit, vanhukset ja jopa isät. Mitä juuri äiti ei saa, mitä muut saavat. Kertokaapa.
Pääseehän äiditkin terveyskeskukseen ja saa lääkkeitä ja sairaslomaa kuten kaikki muutkin. Mitä oikeuksia äidit jäävät ilman mitä muilla on? Toistaiseksi on vielä subjektiivinen päivähoito-oikeuskin , joten kyllä masentunut äiti vauvansa päiväkotiin saa. En nyt kyllä ymmärrä mitä sinä oikein vielä olet vailla? Tietenkin aikuisten ihmisten oletetaan pärjäävän kutakuinkin omillaan ja itsenäisesti. Ja sellainen oletus on ihan kohtuullinen ja asiallinen. Ei me voida (yhteiskunta) kaikkia aikuisia alkaa hoitaa ja holhota vaan kyllä aikuisen nyt vaan pitää pärjätä.
äitiyslomalla oleva äiti ei voi saada sairaslomaa, ellei hän ole sairaalahoidossa. Näin se vain on. Vauva on HOIDETTAVA. Monenko talous kestää 24/7 hoitajan palkkaamisen? Tai edes 9 h / vrk hoitajan palkkaamisen (olettaen että mies on kuvioissa)?
Tukiverkko... kellä teistä on sellainen tukiverkko että saatte VAUVAN (siis alle 10kk lapsen) hoitoon kokopäiväisesti ilmaiseksi. Ei minulla ainakaan. Isovanhemmat ovat työelämässä, mies myös. Samoin veljeni ja siskoni ja heidän puolisonsa. Samoin ystäväni sekä lapsen kummit. Isoisovanhemmat ovat liian vanhoja huolehtiakseen lapsesta.
Mikä se aina kailotettu TUKIVERKKO on? Meillä tukiverkko kyllä kantaa tilapäiset yökylät, lasten vanhempainiltojen ajaksi vahdit, kuskaukset harrastuksiin jne. mutta ei meillä ole sellaisia henkilöitä jotka voisivat noin vain ottaa lapsemme vastuulleen?
Kellä on?
vaan ne on ostettava. Miten ihmeessä voitte olla noin kovakalliosia ja tietämättömiä asioista.
Tiesitttekö että 1/3 yli 75v. naisista elää pelkän kansaneläkkeen varassa. Monet heistä ovat tehneet ikänsä raskasta työtä. Työura on alkanut jo lapsena. Miten nämä mummot sitten pärjää, kun ei kukaan käy imuroimassa ikinä?
Vastaus: sisulla ja sillä mentaliteetillä, että kotityöt ovat terapiaa ja auttaa toimintakunnon ylläpitämisessä.
Nykyihmiset ovat pilalle passattuja. Kaikki pitäisi tuoda eteen valmiina. Itse ei tartte tehdä mitään, eikä varsinkaan maksaa mistään, kun palvelut on totuttu saamaan ilmaiseksi aina.
Kunnat rikkoo lakia törkeästi, ja mammat syyttelee toisiansa.
Todella älykästä.
Vauva on kellinyt puuhamatolla nyt 2,5 tuntia. Syötin ja vaihdoin vaipan siinä. Nyt nukkuu päikkäreitä puuhamatolla. En siis pysty nostamaan lastani tällä hetkellä ylös.
ja selkä niin tajuttoman kipeä ja jumissa etten pystynyt edes vessan pytylle istumaan.
Kun kuopus oli jotain 6kk ja villi 3v esikoinen oli myös kotona. Mun apuni tuli vasta 9 tunnin päästä kun mies tuli töistä.
Mutta hengissä ollaan kaikki ja siitäkin vastoinkäymisestä selvittiin.
valmis maksamaan enää enempää kunnalisveroja siksi, että jokainen alavireinen äiti saisi ympärivuorokautisen kodinhoitajan.
Anteeksi, että olen näin kylmä. Mutta riittää kun maksan jo laiskojen kotiäitien virikelapsien hoidot.
15km päässä koulussa :D
ja selkä niin tajuttoman kipeä ja jumissa etten pystynyt edes vessan pytylle istumaan.
Kun kuopus oli jotain 6kk ja villi 3v esikoinen oli myös kotona. Mun apuni tuli vasta 9 tunnin päästä kun mies tuli töistä.
Eikä syöpäsairas kykene siivoamaan. Tiedän, koska olen siivonnut sekä syöpään kuolleen anoppini että syövän kahdesti selättäneen siskoni huusholleja.
Ja se 79-vuotias äitini sai muuten aikoinaan kodinhoitajan mm. kun meni suonikohjuleikkaukseen... 1960- ja 1970-luvuilla kotipalvelut pelasivat.
Kyllä minä otin ihan itse vastuun ratkaisustani. Ja jos olin sairaana, mies otti palkatonta ja hoisi lapset kun sairastin. 40 asteen kuumeessa meillä katseltiin ihan kivasti videoita. Ei sitä nyt marttyyri ja hullu tarvitse ehdoin tahdoin olla.
jos olet valinnut kotiäitiyden,oletetaan että hoidat lapsesi vatsataudissa,40 asteen kuumeessa,käsi paketissa aina. Et voi saada lasta muutamaksi päiväksi hoitoon,jos itse sairastut. Ne jotka valitsevat lapsen hoitoon viemisen, saavat viedä lapsensa sinne,vaikka olisivat täysin terveenä kotona. Neljän lapsen äitinä olen maannut vatsataudin kourissa lattialla,kontannut vauvan perässä,siivonnut itse sairaana lapseni oksennuksia. Olen ulkoillut lasteni kanssa 40 asteen kuumessa(kiitos burana ja muut särkylääkkeet) Olen loukannut jalkani ja jouduin käyttämään kyynärsauvoja ja tietysti silloin kun pienin oli vasta 3kk,helppoa kantaa vauvaa ja kävellä sauvoilla? Ehdotukseni: Virikehoito harkinnanvaraiseksi,säästyneet varat kotipalveluun. Jokaisella kotiäidillä mahdollisuus saada hoitaja avuksi kotiin muutamaksi tunniksi,jos äidin terveys niin vaati. Enkä tarkoita tässä pikku nuhaa,mutta jokainen tietää että joskus voi olla niin sairas,että sängystä nouseminen ei kerta kaikkiaan onnistu. Ei silloin hoideta vauvaa ja mahdollisia isompia sisaruksia.
Olit ilmeisesti fiksuna ihmisenä varautunut siihenkin, että elätte ilman palkkaa vaikka 4 kuukautta. Hyvä sinä. Me kaikki muut ei olla yhtä fiksuja.
Sitä varten on se tilapäinen huostaanotto sijaiskodissa.
lapset saa hoitoon. Jos ei pysty hoitamaan ollenkaan, saa väliaikaisen huostaanoton lapsilleen. Siivojan saa kun aukaisee hiukan kukkaroaan. Joka paikkakunnalla on melkein yksityisiä yrityksiä, jotka antavat apua pihan kolauksesta verenpainen mittaukseen. Mutta niistä joutuu hiukan maksamaan. MYös sinkut, äidit, vanhukset ja jopa isät. Mitä juuri äiti ei saa, mitä muut saavat. Kertokaapa.
Pääseehän äiditkin terveyskeskukseen ja saa lääkkeitä ja sairaslomaa kuten kaikki muutkin. Mitä oikeuksia äidit jäävät ilman mitä muilla on? Toistaiseksi on vielä subjektiivinen päivähoito-oikeuskin , joten kyllä masentunut äiti vauvansa päiväkotiin saa. En nyt kyllä ymmärrä mitä sinä oikein vielä olet vailla? Tietenkin aikuisten ihmisten oletetaan pärjäävän kutakuinkin omillaan ja itsenäisesti. Ja sellainen oletus on ihan kohtuullinen ja asiallinen. Ei me voida (yhteiskunta) kaikkia aikuisia alkaa hoitaa ja holhota vaan kyllä aikuisen nyt vaan pitää pärjätä.
äitiyslomalla oleva äiti ei voi saada sairaslomaa, ellei hän ole sairaalahoidossa. Näin se vain on. Vauva on HOIDETTAVA. Monenko talous kestää 24/7 hoitajan palkkaamisen? Tai edes 9 h / vrk hoitajan palkkaamisen (olettaen että mies on kuvioissa)?
Tukiverkko... kellä teistä on sellainen tukiverkko että saatte VAUVAN (siis alle 10kk lapsen) hoitoon kokopäiväisesti ilmaiseksi. Ei minulla ainakaan. Isovanhemmat ovat työelämässä, mies myös. Samoin veljeni ja siskoni ja heidän puolisonsa. Samoin ystäväni sekä lapsen kummit. Isoisovanhemmat ovat liian vanhoja huolehtiakseen lapsesta.Mikä se aina kailotettu TUKIVERKKO on? Meillä tukiverkko kyllä kantaa tilapäiset yökylät, lasten vanhempainiltojen ajaksi vahdit, kuskaukset harrastuksiin jne. mutta ei meillä ole sellaisia henkilöitä jotka voisivat noin vain ottaa lapsemme vastuulleen?
Kellä on?
Kyllä minä otin ihan itse vastuun ratkaisustani. Ja jos olin sairaana, mies otti palkatonta ja hoisi lapset kun sairastin. 40 asteen kuumeessa meillä katseltiin ihan kivasti videoita. Ei sitä nyt marttyyri ja hullu tarvitse ehdoin tahdoin olla.
jos olet valinnut kotiäitiyden,oletetaan että hoidat lapsesi vatsataudissa,40 asteen kuumeessa,käsi paketissa aina. Et voi saada lasta muutamaksi päiväksi hoitoon,jos itse sairastut. Ne jotka valitsevat lapsen hoitoon viemisen, saavat viedä lapsensa sinne,vaikka olisivat täysin terveenä kotona. Neljän lapsen äitinä olen maannut vatsataudin kourissa lattialla,kontannut vauvan perässä,siivonnut itse sairaana lapseni oksennuksia. Olen ulkoillut lasteni kanssa 40 asteen kuumessa(kiitos burana ja muut särkylääkkeet) Olen loukannut jalkani ja jouduin käyttämään kyynärsauvoja ja tietysti silloin kun pienin oli vasta 3kk,helppoa kantaa vauvaa ja kävellä sauvoilla? Ehdotukseni: Virikehoito harkinnanvaraiseksi,säästyneet varat kotipalveluun. Jokaisella kotiäidillä mahdollisuus saada hoitaja avuksi kotiin muutamaksi tunniksi,jos äidin terveys niin vaati. Enkä tarkoita tässä pikku nuhaa,mutta jokainen tietää että joskus voi olla niin sairas,että sängystä nouseminen ei kerta kaikkiaan onnistu. Ei silloin hoideta vauvaa ja mahdollisia isompia sisaruksia.
Olit ilmeisesti fiksuna ihmisenä varautunut siihenkin, että elätte ilman palkkaa vaikka 4 kuukautta. Hyvä sinä. Me kaikki muut ei olla yhtä fiksuja.
Entäs se se, että olin yksin vieraassa kaupungissa muuttolaatikoiden keskellä eikä ketään sukulaista tai tuttua monen sadan kilometrin säteellä!
15km päässä koulussa :D
Miten voi taas naiset olla niin ilkeitä toisilleen? Hieman ymmärrystä ja armoa?
Joskus on jokaisella tiukka paikka, turha jankuttaa silloin mistään elämänhallinnasta. Ja ei kannata sitten ihmetellä miksi niitä vauvoja pahoinpidellään, jos uupuneita ja masentuneita ei kukaan auta.
varauduta siihen, että jotain sattuu ja joutuu itse maksamaan.
Hohhoijaa.....mies saa palkatonta jos tulee jotain äkkinäistä. Ja jokaisella pitäisi olla edes vähän niitä säästöjä hätätapauksia varten.
Ja ne tukiverkot...jotain voi itsekin tehdä ja tosiaan se elämänhallinta, hei haloo, se elämänhallinta