äiti hoitaa lapsensa missä tilassa tahansa -näin yhteiskunta olettaa
Oon sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja uupumukseen, vauva 9kk. Tällä hetkellä lääkitys on sellainen, etten jaksa tehdä juuri muuta
kuin nukkua. Odottelen pääsyä terapiaan.
Onneksi mulla on ihmisiä ympärillä, jotka pystyvät auttamaan lqpsenhoidossa. Jos näin ei olisi, en edes uskalla ajatella mitä olisi sattunut. Ilman tukiverkkoa masentunut äiti jää todella yksin ja yhteiskunta olettaa, että sairas äiti pystyy huolehtimaan lapsistaan. :( Eikö tälle asialle olisi jo Aki tehdä jotakin? Mieskin voi olla töistä pois vain palkattomana, jos äiti sairastuu. Meillä ei ainakaan vara sellaiseen.
Kommentit (231)
vähän samoista syistä kuin sulla Ap. Tähän mennessä rahaa on palanut 540e terapeuttia etsiessä ja pitäessä yllä kelan vaatimaa kolmen kuukauden hoitosuhdetta. Tuleva terapiani maksaa 20e kerta ja käyn siellä kahdesti viikossa. Hoitosuhteeni tulee todennäköisesti kestämään ainakin kolme vuotta.
Hakeudu hoitoon, se auttaa ihan varmasti jos on halu parantua! Mekin ollaan rutiköyhiä mutta jostain vaan kaiveltu nuo rahat.
Tässä faktoja:
1. Lasta ei saa lyhyellä varoitusajalla hoitoon
2. Kaikki kunnat eivät järjestä kotiapua
3. Äidillä on oikeus sairaslomaan, mutta käytännössä se ei muuta mitään. Jos kotona on lapsia, ne tulee hoitaa myös sairaana. Jos putkimies on sairaana, hänen ei tarvitse mennä töihin. Yhteiskunta siis arvostaa enemmän putkimiehiä kuin äitejä
4. Toi yks sinkku ei todellakaan tiedä mistä kirjoittaa. Ei ole tietoa, eikä edes elämänkokemusta
ja pitäisin vapaata töistä kun on aika pyttymäinen työ.
Saisin siten ainakin 5 vuotta olla äitiyslomilla ja hoitovapailla. Saisin oman kodinhoitajan hoitamaan lapsia ja leikittämään ja saisin viettää 5 vuotta omaa lomaa huolehtimatta mistään.
Kannatan, jokaiselle oma kodinhoitaja. Itse ei tarvitse ottaa vastuusta mistään kun yhteiskunta auttaa meitä kaikkia.
Kaikille äidiksi tuleville naisille subjektiivinen oikeus omaan kodinhoitajaan 5 päiväksi viikossa 8 tuntia.
Itse en siitä enää ehdi nauttia, lapseni ovat jo lentämässä kohta pesästä mutta saisipa mun tyttäreni sitten helpot päivät jos päättää äidiksi ryhtyä.
mammalle oma kotihoitaja koko päiväksi leikittämään lapsia ja tekemään ruokaa ja siivoamaan ja pitämään kädestä, että mamma saa uupumustaan hoitaa tietsikan ääressä vauvapalstailemalla.
lapset saa hoitoon. Jos ei pysty hoitamaan ollenkaan, saa väliaikaisen huostaanoton lapsilleen. Siivojan saa kun aukaisee hiukan kukkaroaan. Joka paikkakunnalla on melkein yksityisiä yrityksiä, jotka antavat apua pihan kolauksesta verenpainen mittaukseen.
Mutta niistä joutuu hiukan maksamaan. MYös sinkut, äidit, vanhukset ja jopa isät.
Mitä juuri äiti ei saa, mitä muut saavat. Kertokaapa.
Pääseehän äiditkin terveyskeskukseen ja saa lääkkeitä ja sairaslomaa kuten kaikki muutkin. Mitä oikeuksia äidit jäävät ilman mitä muilla on?
Toistaiseksi on vielä subjektiivinen päivähoito-oikeuskin , joten kyllä masentunut äiti vauvansa päiväkotiin saa. En nyt kyllä ymmärrä mitä sinä oikein vielä olet vailla?
Tietenkin aikuisten ihmisten oletetaan pärjäävän kutakuinkin omillaan ja itsenäisesti. Ja sellainen oletus on ihan kohtuullinen ja asiallinen. Ei me voida (yhteiskunta) kaikkia aikuisia alkaa hoitaa ja holhota vaan kyllä aikuisen nyt vaan pitää pärjätä.
Että huostaanko lapset tässä pitäis vielä ottaa...sehän tekisikin kauheen hyvää masentuneelle äidille. Miten te ihmiset voitte olla noin julmia ja ymmärtämättömiä?
sairastumistilanteissa. Siis jos äiti joutui syöpähoitoihin, leikkaukseen, sairaalaan äkisti tms.
En näe siinä mitään luksusta. Se on vain tapa turvata veronmaksajien maksukyky ja jaksaminen.
Maksaisin sen veroistani kernaasti. Noita turhanaikaisia voimauttajaperhetyöntekijöitä ei tarvita, eikä sitä koko paperinpyörittäjä-sossuväkeä, joka tuntuu aina vain lisääntyvän ja lisääntyvän.
Turun Sanomissa oli yleisöosastossa kirjoitus, jossa raskausviikolla 29 rintasyöpään sairastunut äiti kertoo miten minkäänlaista apua ei saa ellei ole varaa omasta pussista maksaa. Heillä oli ennestään jo yksi lapsi. Onneksi heillä oli isovanhemmat jotka pystyivät auttamaan, mutta eihän isovanhemmat voi olla heillä 24/7. Miehen täytyi käydä töissä. Kuka silloin hoitaa kotia ja vauvaa sekä vanhempaa lasta ja hoidoista huonovointista äitiä? Tämä syöpäsairas äiti. Huh.
Määrätynlaiset mammat vain huutaa, että yhteiskunta ei heitä auta. Ja silti kukaan ei pysty esittämään konkreettista keinoa, millä yhteiskunnan pitäisi heitä auttaa ja mistä he ovat jääneet äitinä paitsi, mitä muut ihmiset saa. Tyhjän valitusta vain.
Olisko vaikka samat keinot mitkä meillä on ollut ennen 90-luvun lamaa. 90-luvun laman aikana heikoimmassa asemassa olevilta karsittiin rajusti, mm. niitä kotipalveluita joiden perään tässäkin ketjussa tietyt mammat huutaa.
Ne on Porvoosta. Ja tod näk vielä yks ja sama henkilö:D
Mutta ihmettelin tätä kitinää, että äiti ei saa apua jne..
Ei saanut sinkkukaan ja maksoin itse apuni.
Olen sairastanut myös äitinä ja olen saanut ihan normaali apua ja maksanut avusta.
Eli minulla oli välilevynpullistuma selässä. Menin lääkäriin, sain hyvät lääkkeet siihen.
Tilasin meille siivojan käymään kerran viikossa tekemään ison siivouksen. Ruokaa pystyin tekemään ja mies teki myös iltaisin ruokaa pakkaseen valmiiksi.
Ja ne tukiverkot. Olen auttanut ihmisiä kun he ovat apua tarvinneet. Nyt sain takaisin sitä apua ja naapurin äiti ulkoilutti lapsiamme kun jouduin ottamaan niin vahvaa lääkettä, että en uskaltanut mennä ulos. Minä olen vuosien varrella auttanut itse naapurin äitiä.
Toki en ollut niin pahassa kunnossa kuin moni täällä, että ei jaksa edes vauvalle perushoitoa tehdä, mutta jaksaa puhelimella surffailla vauvapalstalle. Minä sentään pystyin tramal-lääkityksellä vauvan hoitamaan.
Joten koen, että en ole jäänyt mistään paitsi äitinä. Ihan samat palvelut olen saanut kuin sinkkunakin sain. Silloin vain jouduin tilaamaan ruoat kotiin yms. kun nyt on mies, joka käy kaupassa, tekee ruokaa, hoitaa lapsia illat ja viikonloput ja puuhastelee muut toimet.
Tässä faktoja:
1. Lasta ei saa lyhyellä varoitusajalla hoitoon
2. Kaikki kunnat eivät järjestä kotiapua
3. Äidillä on oikeus sairaslomaan, mutta käytännössä se ei muuta mitään. Jos kotona on lapsia, ne tulee hoitaa myös sairaana. Jos putkimies on sairaana, hänen ei tarvitse mennä töihin. Yhteiskunta siis arvostaa enemmän putkimiehiä kuin äitejä
4. Toi yks sinkku ei todellakaan tiedä mistä kirjoittaa. Ei ole tietoa, eikä edes elämänkokemusta
asioista joutuu maksamaan. Vakuutukset ovat esim. siksi. Toiseksi, ei kannata tuhlata kaikkia rahoja, koska ei kai kukaan ole niin naivi, että luulee kaiken olevan ilmaista.
Hiukan elämänhallintaa ihmiset.
Ja noista kodinhoitajista. Ennen on ollut ennen, nyt on nyt. Ennen lapsiakin sai piiskata ihan vapaasti, nyt ei saa. Nyt eletään tässä todellisuudessa, eikä itketä entisten perään. Haluatteko te lasten piiskaamisenkin takaisin.
Turun Sanomissa oli yleisöosastossa kirjoitus, jossa raskausviikolla 29 rintasyöpään sairastunut äiti kertoo miten minkäänlaista apua ei saa ellei ole varaa omasta pussista maksaa. Heillä oli ennestään jo yksi lapsi. Onneksi heillä oli isovanhemmat jotka pystyivät auttamaan, mutta eihän isovanhemmat voi olla heillä 24/7. Miehen täytyi käydä töissä. Kuka silloin hoitaa kotia ja vauvaa sekä vanhempaa lasta ja hoidoista huonovointista äitiä? Tämä syöpäsairas äiti. Huh.
Ei kyse ole mistään laiskojen mammojen keksinnöistä.
Kotipalvelu kuuluu niihin sosiaalihuoltolain 17 §:ssä mainittuihin sosiaalipalveluihin, joita kunnan tulee järjestää. Kotipalveluja annetaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen lain 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista.
Kyllä MIEHEN voi laittaa hoitamaan vauvankin pakon edessä.
Töistä saa perhevapaita miehetkin tms. ja sitten saakin jo päiväkotipaikan jonkin ajan päästä kuitenkin.
Mutta kun kaikki pitää aina olla niin helppoa ja elämästä ei saa olla yhtään vaivaa jne.
Et ollut vuodepotilas, et sairaalassa tai mitään muutakaan.
On minullakin ollut rannemurtuma tai nenäleikkaus tms. pientä.
Vakavat äkilliset tilanteet, joissa äiti joutuu syöpähoitoihin tai ambulanssilla sairaalaan kun selkä murtuu onnettomuudessa, ovat IHAN ERI KALIIBERIN ASIOITA.
38
kenellä on rahaa maksaa kotiavusta ja tk.maksuja yms. Ne pitäisi olla kaikille ilmaisia. Näin autettaisiin yhteiskunnan heikompiosaisia.
Ei kyse ole mistään laiskojen mammojen keksinnöistä.
Kotipalvelu kuuluu niihin sosiaalihuoltolain 17 §:ssä mainittuihin sosiaalipalveluihin, joita kunnan tulee järjestää. Kotipalveluja annetaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen lain 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista.
jos olet valinnut kotiäitiyden,oletetaan että hoidat lapsesi vatsataudissa,40 asteen kuumeessa,käsi paketissa aina. Et voi saada lasta muutamaksi päiväksi hoitoon,jos itse sairastut. Ne jotka valitsevat lapsen hoitoon viemisen, saavat viedä lapsensa sinne,vaikka olisivat täysin terveenä kotona.
Neljän lapsen äitinä olen maannut vatsataudin kourissa lattialla,kontannut vauvan perässä,siivonnut itse sairaana lapseni oksennuksia. Olen ulkoillut lasteni kanssa 40 asteen kuumessa(kiitos burana ja muut särkylääkkeet) Olen loukannut jalkani ja jouduin käyttämään kyynärsauvoja ja tietysti silloin kun pienin oli vasta 3kk,helppoa kantaa vauvaa ja kävellä sauvoilla?
Ehdotukseni: Virikehoito harkinnanvaraiseksi,säästyneet varat kotipalveluun. Jokaisella kotiäidillä mahdollisuus saada hoitaja avuksi kotiin muutamaksi tunniksi,jos äidin terveys niin vaati. Enkä tarkoita tässä pikku nuhaa,mutta jokainen tietää että joskus voi olla niin sairas,että sängystä nouseminen ei kerta kaikkiaan onnistu. Ei silloin hoideta vauvaa ja mahdollisia isompia sisaruksia.
Ei kyse ole mistään laiskojen mammojen keksinnöistä. Kotipalvelu kuuluu niihin sosiaalihuoltolain 17 §:ssä mainittuihin sosiaalipalveluihin, joita kunnan tulee järjestää. Kotipalveluja annetaan alentuneen toimintakyvyn, perhetilanteen, rasittuneisuuden, sairauden, synnytyksen, vamman tai muun vastaavanlaisen syyn perusteella niille, jotka tarvitsevat apua suoriutuakseen lain 20 §:ssä tarkoitetuista tehtävistä ja toiminnoista.
Tilapäinen huostaanotto on nykyään monessa kunnassa ainoa 'apu' mikä vaikeassa tilanteessa olevalle lapsiperheelle on tarjolla.
Sehän se lapsille hyvää tekeekin, että heidän riepotetaan lastenkotiin vanhemman ollessa niin pahasti sairas ettei kykene lapsesta huolehtimaan.
Mistä niitä mielenterveysongelmia oikein tulee...
kun lapset on yli 3-vuotiaita, eikä sitä perhevapaata saa instant. Se pitää hakea 2 kuukautta etukäteen.
Ja millä se perhe sitten elää, jos kotiäiti on sairas ja mies on perhevapaalla??
vaikka olisi valmis maksamaankin!
Esimerkiksi Helsingissä sitä on tarjolla ainoastaan vanhuksille - jos heillekään.
että mies ei saa siltä perhevapaalta täyttä palkkaa. Sekin olis kenkkua jos mamma olis saikulla ja mies joutuis ottaan kotihoidontukea. Eihän se osais valita vauvalle oikeanväristä bodya.
Kun MULLA ON SELKÄ MURTUNUT JA MINÄ EN OLE SAANUT APUA KUN MUN LAPSI PITI VIEDÄ 15KM PÄÄHÄN KOULUUN KUN KUNTA EI JÄRJESTÄNYT SILLE KULJETUSTA.
Nää selkämurtumajutut on kyllä tän palstan helmiprovoja 15km koulumatkoineen
Kyllä MIEHEN voi laittaa hoitamaan vauvankin pakon edessä.
Töistä saa perhevapaita miehetkin tms. ja sitten saakin jo päiväkotipaikan jonkin ajan päästä kuitenkin.Mutta kun kaikki pitää aina olla niin helppoa ja elämästä ei saa olla yhtään vaivaa jne.
asioista joutuu maksamaan. Vakuutukset ovat esim. siksi. Toiseksi, ei kannata tuhlata kaikkia rahoja, koska ei kai kukaan ole niin naivi, että luulee kaiken olevan ilmaista.
Hiukan elämänhallintaa ihmiset.
Ja noista kodinhoitajista. Ennen on ollut ennen, nyt on nyt. Ennen lapsiakin sai piiskata ihan vapaasti, nyt ei saa. Nyt eletään tässä todellisuudessa, eikä itketä entisten perään. Haluatteko te lasten piiskaamisenkin takaisin.
mikähän vakuutus maksaa lastenhoitokulut :D kyllä te ootte vakuutusyhtiöiden aivopesemiä
Kaikille äidiksi tuleville naisille subjektiivinen oikeus omaan kodinhoitajaan 5 päiväksi viikossa 8 tuntia.
Itse en siitä enää ehdi nauttia, lapseni ovat jo lentämässä kohta pesästä mutta saisipa mun tyttäreni sitten helpot päivät jos päättää äidiksi ryhtyä.