Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nielun propuista (ällövaroitus!)

Vierailija
24.08.2011 |

Mulle tulee niitä aina satunnaisesti, mutta en ole kokenut mitenkään liian häiritseväksi eivätkä vaikuta hengityksen hajuun pahemmin.

Nyt kurkkuni on ollut muutaman päivän arka ja suussa maistunut pahalle. Pari proppua on irronnut yskiessä. Tänään kurkussa tuntui "pala" ja aloin sitä sitten kaivelemaan. Loppujen lopuksi kaivoin ulos oikein ryppään proppuja, sitä töhnää oli varmaan puolikkaan teelusikallisen verran, kaikki samassa kohdassa.

Onko tämä ihan normaalia (vaikka ällöttävää onkin) vai voiko tuo jo kertoa esim. bakteeritulehduksesta tms?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on hyvä täsmä isku! Luontaistuote kaupasta Antivir tabletti ja betadinen yhdistäminen. Eli tabletteja max. Annostuksella ja iltaa aamua nielun huuhtelua betadinella. Risat pienenee ja vaiva on pois!

Vierailija
62/90 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan ollut herkkä millekään oksettaville kuville mut jostain syystä oksennus nois suuhun kun noita kuvia googletteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ongelmaa täällä. Minullakin on isot nielurisat. Terveellinen kasvis- ja proteiinipainotteinen ruokavalio pitää proput poissa. Suun bakteerikanta ilmeisesti muuttuu kun pitää hiilarit kontrollissa.

Vierailija
64/90 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä karsin ruokavaliosta liian sokerin pois ja muutenkin terveellisemmästi syön nykyisin.

Aloitin syömään Kokonaisia PUOLUKOITA päivittäin 2-3dl päivässä ja proppuja en ole sen jälkeen tavannut suussani.

Ennen en syönyt juuri ollenkaan puolukoita ja muutenkin vedin sokerisia herkkuja päivittäin.Silloin jouduin viikoittain poistamaan
proppuja ja oli ihan järkyn hajuisia.

Vierailija
65/90 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nielurisaleikkauksen proppujen takia, mulla tilanne meni niin pahaksi että päivittäin piti tyhjennellä kolot, kaikki keinot olivat ällöttäviä ja vei tuhottomasti aikaa. Lopulta keksin työntää ruiskulla vettä koloihin, johan nopeutui homma. Eli apteekista semmonen ruutta/ruisku täytä se kylmällä vedellä ja iske proppukoloon ja tyhjennä ruisku vedestä, jostain kolosta turskahti aina proput ulos.

Vierailija
66/90 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli henkilö on toistuvasti hieman kipeä. Itseltänikin on leikattu risat kroonisen tulehduksen vuoksi. Olin myös jatkuvasti pienessä flunssassa, kurkku kipeänä ja limaa valui nieluun. Leikkauksen jälkeen tuli suuri muutos, esim viime talvena en sairastanut ainoatakaan flunssaa vaikka työni puolesta altistun kaikenlaisille pöpöille jatkuvasti.

lisääkö tuo krooninen nielurisojen tulehdus flunssien todennäköisyyttä? nimittäin mulle on alkanut tulla flunssia selkeästi useammin kuin ennen, ja noita proppuja on ilmaantunut parin vuoden ajan säännöllisesti.

on krooninen tulehdus. Sitä ei voi päätellä risojen koosta. Yleensä kr.tulehdus ensiksi suurentaa risoja, mutta tulehduksen jatkuessa risat alkavat pienentyä. Terveyskeskuksen kautta harvemmin pääsee nielurisaleikkaukseen, sillä käypä-hoito-ohjeissa sanotaan, että vasta kolmen kuumeisen streptokokki-infektion vuoksi lähetetään erikoissairaanhoitoon. Suosittelenkin siis joko yksityislääkärille menoa. Korva-,nenä-,kurkkutautien erikoislääkäri voi tehdä lähetteen leikkaukseen myös julkiselle puolelle ellet halua maksaa toimenpiteestä n. 2000 euroa. Joku puhui "isoista nielurisoista"... on olemassa nielurisat (kaksi kpl) sekä kitarisa (VAIN YKSI) Terveisin Hoitaja, joka hoitaa juuri näitä potilaita päivittäin

Vierailija
67/90 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se maito ole, vaan sokeri ja hiilarit yleensä. Karppaajille ei kuulemma tule proppuja. On näitä paljon muitakin, mutta tuossa yksi esimerkki:

http://www.tohtori.fi/?page=2129747&t=1098

Vierailija
68/90 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kurkku oli aivan valkonen. Sitten kun se töhnä alkoi irrota, niin irtos jumalattomia klönttejä. Ja kurkun seinämät muuttui aivan eri näköiseksi kuin oli ennen. Nielurisatkin muuttivat muotoaan.

Proppuja ollu sen jälkeen. Joskus tosi paljon, joskus vähemmän.

Vaikka millasella halogeenilla katson kurkkuun, niin en näe yhtään proppua ja en kyllä ymmärrä mistä mun pitäis raastaa ja painaa. Silloin jos maku tuntunu suussa, niin olen näitä tutkimuksia harrastanu, tuloksetta.

Proput sitten irtoilee omia aikojaan aina sillon tällön.

Vierailija
69/90 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan mihinkään lääkäriin tuon takia... joskus, kun proppuja on päässyt enempi kertymään, saattaa sen puolen risa tuntua muutaman päivän vähän kipeältä ja just sellainen palan tunne tuntua. Itsellä ainakin menee ohi, kun muutamana päivänä kaivelee mahdollisimman paljon proppuja pois ja sitten purskuttelee bakteereja tappavalla suuvedellä, esim. Listerine.

Inohttava ja ällö vaiva, kyllä!

Vierailija
70/90 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti ! Pelästyin todella paljon mikä valkoinen patti kurkussani oli googletin ja löysin tämän ketjun, puristin pumpulipuikolla ja tosin lähti, tuli kyllä aina yökkäys refleksi. Ja inhoan lääkäreitä sekä kaikkea kirurgisia toimenpiteitä. Sain vieritettyä ison kiven sydämeltäni pois ! Ja kiitos kuuluu teille !

Vierailija
71/90 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proput nielurisoissa ei todellakaan ole normaalia. Lääkäreillä (yleis-, työterveys- jne) on sellainen käsitys ettei propputonsilliitin vuoksi kannata leikata nielurisoja. Ovat väärässä. Proput kertovat kroonisesta tulehduksesta. Kuinka moni teistä jättäisi hoitamatta jos esim,alapäästä tulisi jatkuvasti bakteerimassaa?!? Eikö teitä ällötä se jatkuva paha haju, joka suussanne on? Tiedättekö miltä se muiden mielestä haisee? Menkää ihmeessä yksityiselle korvalääkärin vastaanotolle jos vaan suinkin on varaa. Hän voi tarvittaessa lähettää julkiselle puolelle leikkaukseen. Työskentelen näiden asioiden parissa, joten ihan asiallisena neuvona tämä. Nielupaise tai syvälle kaulaan levinnyt infektio ovat pahimmat riskit mikäli antaa tulehduksen vain muhia nielurisoissa.

Vierailija
72/90 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa niitä pitkävartisia pumpulipuikkoja, ovat aika hyviä ja hellävaraisia. 

Koululainen kärsi näistä kovasti (se haju..) ja kävimme ihan julkisella korvalääkärillä. Sanoi, että vaihtoehtoja on kaksi, putsailet niitä pois tai poistetaan nielu- ja kitarisat. Saat itse valita. Valitsi poiston, koska nielu kipeytyikin, kun piti kaivella niitä irti. 

Nielu- ja kitarisojen poiston jälkeen ei propun proppua :).

Vierailija
73/90 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2011 klo 21:49"]

niinno, sit sulla vaan on paljon niitä koloja mihin ne proput (eli ns suun jätteet) pääsee.
Hae apteekista sitä betadine suuvettä ja kato auttaako mitään. Sulla on varmaan isot nielurisat tms.

-kakkonen

[/quote]

Jos olisit lääkäri, tietäisit ettei se Betadine -suuvesi auta tuohon asiaan mitenkään. Tonsillektomia auttaa. Betadinea, tai muutakaan antibakteerista suuvettä ei voi käyttää proppujen takia, koska

a) se ei pääse edes vaikuttamaan sinne risaisten risapoimujen perukoille ja

b) normaalimikrobisto suussa häiriintyy ja pahimmillaan seurauksena on äkäinen Candida-infektio, jok avaatii oman lääkityksensä.

Vierailija
74/90 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut proppuja tulevan enemmän jos käytän maitoa, piimää, jogurttia ym. Haju on kamala kun kaikkia proppuja ei saa pois, joten olen katsonut parhaaksi välttää maitotuotteita, korvaan nämä soija- tai riisivalmisteilla, ja selviän proppuongelman kanssa jotenkin.

Vierailija
75/90 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli noita paljon joskus pienempänä ja ei ainakaan ole aiheuttanut mitään, jos tarkoitat valkoisia pahalle haisevia ''möykkyjä'' ei oo vaarallista, ainakaa mie en oo viel kuollu.

Vierailija
76/90 |
21.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy nyt munkin osallistua keskusteluun. Mä oon tehnyt niin, että oon leikannut mehupillin päästä pois palan viistosti niin, että siitä tulee terävä. Sitten taitan siihen päähän sellaisen "koukun" jolla niitä voi kalastella pois. Ei sekään kyllä helppoa ole, mutta ei puhettakaan, että onnistuisin kynsillä tai pumpulipuikolla kaivelemaan.

Puheenjohtaja

Proppujen kaivelijat ry

:DDD

Vierailija
77/90 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia että kita laessa tuntuu olrvan kaksi palloa jotka tuntuu kun nielaisen pari viikkoa sitten tökkäsin vahingossa spakerilla ikeneen ja turposi ja sotten huomasin kun nieleskelin tuntui kaksi palloa

Vierailija
78/90 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan käydä lääkärissä

Vierailija
79/90 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu iljettävältä

Vierailija
80/90 |