Nielun propuista (ällövaroitus!)
Mulle tulee niitä aina satunnaisesti, mutta en ole kokenut mitenkään liian häiritseväksi eivätkä vaikuta hengityksen hajuun pahemmin.
Nyt kurkkuni on ollut muutaman päivän arka ja suussa maistunut pahalle. Pari proppua on irronnut yskiessä. Tänään kurkussa tuntui "pala" ja aloin sitä sitten kaivelemaan. Loppujen lopuksi kaivoin ulos oikein ryppään proppuja, sitä töhnää oli varmaan puolikkaan teelusikallisen verran, kaikki samassa kohdassa.
Onko tämä ihan normaalia (vaikka ällöttävää onkin) vai voiko tuo jo kertoa esim. bakteeritulehduksesta tms?
Kommentit (90)
Itselläni ei ole ikinä moisia ällötyksiä onneksi ollut.
Kiitos valaisevasta ketjusta. Mulla on joskus ehkä kerran vuodessa vauhtia näitä ollut ja sitten vasta oon huomannu ku ne on tullu suuhun saakka. Ällöttävän hajuisia! Ennen en tosiaan tienny mistä ne johtuu, mut nyt tiiän, kiitos teille :)
Koitin huvikseni kaivella ja painella, mutta mulla on niin paha yökkäys refleksi, että jäis mulla varmaan onkimatta, jos niitä olis useammin :P
Tuo numero 2 ei ole lääkäriä nähnytkään :D
Hakeudu lääkärille (tarvittaessa yksityiselle) ja hanki lähete nielurisojen poistoon. Itselläni irtoili vain 2-3 proppua silloin tälöin, mutta risakudos oli kasvanut syvälle nieluun. Sitä oli pakko kauhoa leikkauksessa tosi syvälle ja polttaa pois verisuonitusta, joka oli kasvanut risakudokseen.
3 viikkoa olin tosi kipeä, Panacodia poreena 4 kertaa päivässä ja ruuaksi jogurttia. Mutta siihen loppuivat nielukivut ja flunssakierre.
Ei ole normaalia. Hakeudu lääkärille (tarvittaessa yksityiselle) ja hanki lähete nielurisojen poistoon. Itselläni irtoili vain 2-3 proppua silloin tälöin, mutta risakudos oli kasvanut syvälle nieluun. Sitä oli pakko kauhoa leikkauksessa tosi syvälle ja polttaa pois verisuonitusta, joka oli kasvanut risakudokseen.
3 viikkoa olin tosi kipeä, Panacodia poreena 4 kertaa päivässä ja ruuaksi jogurttia. Mutta siihen loppuivat nielukivut ja flunssakierre.
Mä ehdotin parillekin lääkärille, että voisko nää risat poistaa proppujen ja tulehdusten takia, mutta ei kuulemma käynyt päinsä, kun ei ollut säännöllisiä angiinoja. Proput ovat kyllä kadonneet ja risat pienenneet säännöllisellä puristelulla.
Ja joo, ei ollut opiskeluaikana - eikä olisi nytkään - leikkauttaa yksityisellä.
on krooninen tulehdus. Sitä ei voi päätellä risojen koosta. Yleensä kr.tulehdus ensiksi suurentaa risoja, mutta tulehduksen jatkuessa risat alkavat pienentyä. Terveyskeskuksen kautta harvemmin pääsee nielurisaleikkaukseen, sillä käypä-hoito-ohjeissa sanotaan, että vasta kolmen kuumeisen streptokokki-infektion vuoksi lähetetään erikoissairaanhoitoon. Suosittelenkin siis joko yksityislääkärille menoa. Korva-,nenä-,kurkkutautien erikoislääkäri voi tehdä lähetteen leikkaukseen myös julkiselle puolelle ellet halua maksaa toimenpiteestä n. 2000 euroa.
Joku puhui "isoista nielurisoista"... on olemassa nielurisat (kaksi kpl) sekä kitarisa (VAIN YKSI)
Terveisin Hoitaja, joka hoitaa juuri näitä potilaita päivittäin
Joku puhui "isoista nielurisoista"... on olemassa nielurisat (kaksi kpl) sekä kitarisa (VAIN YKSI)
Ei ihan auennut.
Joku puhui "isoista nielurisoista"... on olemassa nielurisat (kaksi kpl) sekä kitarisa (VAIN YKSI)Ei ihan auennut.
Jos niitä nielurisoja on 2 kpl, eikö niistä silloin voi puhua monikossa "isoista nielurisoista".
Tai sit oon tyhmempi ku tajuankaan.
Joku puhui "isoista nielurisoista"... on olemassa nielurisat (kaksi kpl) sekä kitarisa (VAIN YKSI)Ei ihan auennut.
Jos niitä nielurisoja on 2 kpl, eikö niistä silloin voi puhua monikossa "isoista nielurisoista".
Tai sit oon tyhmempi ku tajuankaan.
Mulla on - tai oikeastaan oli - isot nielurisat, kitarisasta tiedän, että sellainen on, mutta en ole koskaan siihen tutustunut esim. näköaistin avulla.
Luin huolimattomasti ja luulin että joku puhuin nielurisoista isoina risoina ja näin ollen kitarisasta "pikkurisoina". Anteeksi kovasti, että nyt näin tyhmästi ymmärsin väärin, viestini tarkoituksena oli kuitenkin auttaa.
Minulta on leikattu risat ihan vain tuon vaivan takia, julkisella puolella (mutta lähete ensin yths:ltä yksityiselle ja yksityiseltä leikkaukseen, ehkä oli hyvä tuuri). Risat olivat pienet mutta kuoppaiset. Minusta tuntuu, että ne proput koko ajan lisäsivät sitä kuoppaisuutta ja laajensivat kuoppia, alussa meinaan proput olivat pieniä hiukkasia ja loppuvaiheessa saattoi pikkusormen kynnen kokoisiakin möhkäleitä pullahtaa ulos. Alussa myös kuopista oli vielä helppo puristaa tavara ulos, mutta lopussa kuopat olivat niin syviä, ettei niitä saanut putsattua.
Vaikka jonkin aikaa ennen leikkausta minulla ei edes ollut proppuvaivaa, löytyi leikkauksessa ainakin toisesta risasta reippaasti sitä proppueritettä. Pääsin siis tosiaan yths:n kautta lähetteellä yksityiselle mukavalle erikoislääkärille (koska yths:llä ei enää ollut itsellään tuon alan erikoislääkäriä tarjota). Tälle lääkärille riitti tieto, että risat ovat välillä kipeät ja proppujen haju haittasi normaalia elämää.
Sain lähetteen julkiselle puolelle leikkaukseen ja koko homma maksoi muistaakseni jotain 80-100 euron pintaan.
Eihän ne toipumiskivut mitään hauskoja olleet. Etenkin n. viikon päästä leikkausesta kivut olivat yöllä aika käsittämättömät, mutta ei se silti ollut paha hinta siitä, että pääsi tuosta kurkun kamalasta käryämisestä eroon. Myöskään se oksettava peite nielussa ei ollut erityisen houkutteleva, mutta silti ei kyllä missään vaiheessa harmittanut, että tuli leikkaukseen mentyä. Eipähän ole enää tarvinnut kytätä haisevaa hengitystä.
Minulta on leikattu risat ihan vain tuon vaivan takia, julkisella puolella (mutta lähete ensin yths:ltä yksityiselle ja yksityiseltä leikkaukseen, ehkä oli hyvä tuuri). Risat olivat pienet mutta kuoppaiset. Minusta tuntuu, että ne proput koko ajan lisäsivät sitä kuoppaisuutta ja laajensivat kuoppia, alussa meinaan proput olivat pieniä hiukkasia ja loppuvaiheessa saattoi pikkusormen kynnen kokoisiakin möhkäleitä pullahtaa ulos. Alussa myös kuopista oli vielä helppo puristaa tavara ulos, mutta lopussa kuopat olivat niin syviä, ettei niitä saanut putsattua.
Vaikka jonkin aikaa ennen leikkausta minulla ei edes ollut proppuvaivaa, löytyi leikkauksessa ainakin toisesta risasta reippaasti sitä proppueritettä. Pääsin siis tosiaan yths:n kautta lähetteellä yksityiselle mukavalle erikoislääkärille (koska yths:llä ei enää ollut itsellään tuon alan erikoislääkäriä tarjota). Tälle lääkärille riitti tieto, että risat ovat välillä kipeät ja proppujen haju haittasi normaalia elämää.
Sain lähetteen julkiselle puolelle leikkaukseen ja koko homma maksoi muistaakseni jotain 80-100 euron pintaan.
Eihän ne toipumiskivut mitään hauskoja olleet. Etenkin n. viikon päästä leikkausesta kivut olivat yöllä aika käsittämättömät, mutta ei se silti ollut paha hinta siitä, että pääsi tuosta kurkun kamalasta käryämisestä eroon. Myöskään se oksettava peite nielussa ei ollut erityisen houkutteleva, mutta silti ei kyllä missään vaiheessa harmittanut, että tuli leikkaukseen mentyä. Eipähän ole enää tarvinnut kytätä haisevaa hengitystä.
Kuinka kipeät nielurisat sulla oli? Oliko muita merkkejä, esim, lämpöä, yskää, säteilikö korviin tms.
Mulla joskus tulee suuhun valkoisia (vähän keltaiseen päin) palleroita, haisevat pahalle. Olen epäillyt propuiksi kun tunnistan minäkin kurkussa olevan palan tunteen ja aivan kuin jokin raapisi kurkussa parin päivän ajan ennenkuin tuo möykky tulee suuhun. Tunne helpottaa heti. Olen kokeillut poistaa proppuja mutta en saa mitään itse uloskaivettua. Valolla jos yritän peilin kautta katsoa, en näe kunnolla.
Hajuhaittaa ympäristölle en osaa sanoa koska käytän säännöllistä astmalääkitystä ja sehän aiheuttaa myös hengityksen haisemista. Voi olla tietysti että osa hajuhaitasta johtuu noista mahdollisista propuista. Ongelmana on myös se että mulla säteilee korviin välillä pientä kipua, toisinaan korvakäytävä kutiaa (ei kuitenkaan korvatulehdusta). Kurkku on toispuoleisesti välillä kipeä mutta lääkäri ei koskaan ole löytänyt mitään tulehdusta kurkusta. Ainakaan sellaista mikä tarvitsisi antibioottikuurin.
Kuulostaako yhtään samalta?
Kuinka kipeät nielurisat sulla oli? Oliko muita merkkejä, esim, lämpöä, yskää, säteilikö korviin tms.
Mulla joskus tulee suuhun valkoisia (vähän keltaiseen päin) palleroita, haisevat pahalle. Olen epäillyt propuiksi kun tunnistan minäkin kurkussa olevan palan tunteen ja aivan kuin jokin raapisi kurkussa parin päivän ajan ennenkuin tuo möykky tulee suuhun. Tunne helpottaa heti. Olen kokeillut poistaa proppuja mutta en saa mitään itse uloskaivettua. Valolla jos yritän peilin kautta katsoa, en näe kunnolla.
Hajuhaittaa ympäristölle en osaa sanoa koska käytän säännöllistä astmalääkitystä ja sehän aiheuttaa myös hengityksen haisemista. Voi olla tietysti että osa hajuhaitasta johtuu noista mahdollisista propuista. Ongelmana on myös se että mulla säteilee korviin välillä pientä kipua, toisinaan korvakäytävä kutiaa (ei kuitenkaan korvatulehdusta). Kurkku on toispuoleisesti välillä kipeä mutta lääkäri ei koskaan ole löytänyt mitään tulehdusta kurkusta. Ainakaan sellaista mikä tarvitsisi antibioottikuurin.
Kuulostaako yhtään samalta?
Ei ne oikeastaan kovin kipeät olleet, vähän sellaiset arat välillä. Leikkauksen jälkeen kyllä juuri säteili kipu korviin ja rajusti, oikeastaan pahimmat kivut leikkauksen jälkeen oli juuri korvissa. Toispuoleista lievää kurkkukipua muuten oli aina välillä, nyt kun mainitsit... Joskus saattoi olla pientä lämpöilyä, mutta luulen ettei johtunut nielurisoista.
Proppuja poistin teelusikalla, molemmilla päillä. Varsipäällä pystyi tehdä tarkempia iskuja tiettyyn kohtaan, ja lusikkapäällä kauhoin koko risan alueelta alhaalta ylös. Kehitin myös mitä ihmeellisempiä operaatioita hajun eliminoimiseksi, mm. ruiskutin lääkeruiskulla suuvettä risojen kuoppiin.
lisääkö tuo krooninen nielurisojen tulehdus flunssien todennäköisyyttä? nimittäin mulle on alkanut tulla flunssia selkeästi useammin kuin ennen, ja noita proppuja on ilmaantunut parin vuoden ajan säännöllisesti.
on krooninen tulehdus. Sitä ei voi päätellä risojen koosta. Yleensä kr.tulehdus ensiksi suurentaa risoja, mutta tulehduksen jatkuessa risat alkavat pienentyä. Terveyskeskuksen kautta harvemmin pääsee nielurisaleikkaukseen, sillä käypä-hoito-ohjeissa sanotaan, että vasta kolmen kuumeisen streptokokki-infektion vuoksi lähetetään erikoissairaanhoitoon. Suosittelenkin siis joko yksityislääkärille menoa. Korva-,nenä-,kurkkutautien erikoislääkäri voi tehdä lähetteen leikkaukseen myös julkiselle puolelle ellet halua maksaa toimenpiteestä n. 2000 euroa.
Joku puhui "isoista nielurisoista"... on olemassa nielurisat (kaksi kpl) sekä kitarisa (VAIN YKSI)Terveisin Hoitaja, joka hoitaa juuri näitä potilaita päivittäin
Täytyypä lääkärille puhua asiasta kun seuraavan kerran käyn yksityisellä astmakontrollissa.
Itse kärsin taannoin vuosia sitten samasta vaivasta pitkään. Proput oli monesti molemmin puolin ja isoja, kaivelin niitä "lypsämällä", sivusta painelemalla, ja itse kolosta kaivamiseen oli virkkuukoukku paras väline.Samoin unsin aina jotakin nautintoa kun sain "ison saaliin" kaivettua.. :) Vaiva oli inhottava, mutta sitten todettiin laktoosi-intoleranssi ja jonkin asteinen maito-allergia, joka ilmeni suoliston ärtymisenä, ja jätin maidot, kermat, jogurtit, voin yms. ruokavaliostani pois.
Syön vain maitotuotteista yleensä pitkään kypstettyjä juustoja, ja vaiva on tyystin häipynyt. Joskus harvoin, jos satun syömään jotakin maitopohjaista puuroa esimerkiksi, saattaa jonkin verran samaa vaivaa pienessä määrin ilmetä. Kannattaa ainakin kokeilla!
En kyllä tajua miten saatte ne kaivettua.. en edes tiedä missä nielurisat on. Mutta en mä kovin syvälle kurkkuuni kaivelemaan pääse.
Juu löysin risat googlaamalla. Edelleenkään en tiedä miten saisin proput pois..
Proput ovat anaerobista bakterimassaa, jota kertyy nieluun; nielurisojen "kraatereihin". Henkilö joka on sairastanut useamman nielutulehduksen, angiinan tms on alttiimpi saamaa proppuja, koska nielurisat ovat "röpelöisemmöt" ja niissä on enemmän näitä kraatereita, mihin bakteerimassaa alkaa kerääntyä. Tälläiseen nielurisan koloon saattaa mennä ruokaa ja sen ympärille alkaa kertymään tätä massaa, joka näkyy valkoisena kasana "proppuna" nielurisoissa. proppuja ei pysty estämään muulla keinoin kuin poistamalla nielurisat, mutta operaatio on iso varsinaiseen propuista aiheutuneeseen haittaan nähden, joten hoitona on vain mekaaninen poisto ja hyvä suuhygienia. Ruokavaliolla on myös havaittu olevan syytä proppujen lisääntymiseen. Sokeri saattaa tehdä suotuisat olosuhteet anaerobisen bakteerin kasvulle suussa.