Mitä järkeä lapsia on huostata, kun huostatut menestyvät elämässään huonosti?
Toki tilanteet,joissa lasta pidetään koirankopissa tai ulosteiden seassa viikkokausia ovat ymmärrettäviä huostaanoton syitä, mutta miksei kohtuullisesti lastensa kanssa ja parhaansa yrittävien vanhempien lapsia tueta kotona asumiseen, kun huostaanotto ei olennaisesti tuo parannusta näiden lasten aikuisuuteen tai menestymiseen elämässään?
Kommentit (103)
puolustuskanta. Psyykkeesi hajoaa, kun kohtaat jonkun asian, jota et itse pystykään täysin kontrolloimaan tai asiaan vaikuttamaan.
Turha huostaanotto, lähtökohtiaan ei voi muuttaa, ne löytää edestään...
älkää välittäkö tosta kirjoittajasta,jos hän on sitämieltä että kaikkien huostaanotettujen lapsien kuuluu olla surkeina loppuelämän.
lopettakaa siis koulut ja eläkää hänen verorahoilla.
etkö tajua tyhmeliini että meistä ja näistä nuorista tulee vielä aikuisia jotka saattavat omata ihan hyvän elämän ja työpaikan ja tavotteita. jokaisella ihmisellä sattaa psyyke joskus pettää sen takia on tärkeää että hänellä on rakkaita tukijoita jotka välittävät hänestä vaikka kukaan muu ei enää uskoisikaan
Parempi tälle huostatulle tietää mihin kannattaa varautua kuin viillellä ranteitaan suljetulla lapsivuodepsykoosissa lapsuuden traumojen pullahdettua esiin oman lapsen synnytyksen jälkeen.
Tällä huostatulla on nyt päällä näyttämisenhalu ja
puolustuskanta. Psyykkeesi hajoaa, kun kohtaat jonkun asian, jota et itse pystykään täysin kontrolloimaan tai asiaan vaikuttamaan.
Turha huostaanotto, lähtökohtiaan ei voi muuttaa, ne löytää edestään
kai tajuat etten ole ainoa joka täällä puolustaa minua, kaikkia muita huostaanotettuja ja lapsia.
itse en tuomitse ketään sen on vanhempani opettaneet että miksi haukkua ja tuomita muita jos se ei omaa elämää vaikuta :)
mieti tilanne jos kuolet ja lapsesi jäisivät orvoksi edellyttäen ettei ketään lähisukulaisia olisi.
samanlaiset traumat on sinulla edessäsi kun äitisi kuolee. sen jälkeen romahdat ja olet menetetty mummo. ;)
elä ja anna toisten kukkia jos et itse perunana pysty
Kovasti provosoi. ei kannata välittää, omaan arvoon tollainen lehmä joka itse on saanut lapsivuoteellaan psykoosin kun siitä noin paljon tietää
biovanhempiasi pakoon et pääse vaikka kuinka yrität jossain vaiheessa joudut sen myöntämään.
siskollani on sijaislapsi :) heillä on kaksi omaa ja nyt tämä pikkuprinsessa täyttää jo 9. hyvät koulu suoritukset ja häntä pidetään ihan omana lapsena. ei koskaan että nää kaks biolasta ja sit TOI. vaan meiän muksut on tässä :) voisin harkita itsekkin mutta en ihan vielä. tunnen myös huostaanotettuja kavereinani vaikka varmaan eka kerta kun pysähdyin miettimään että hei he ovat huostaanotettuja,ei se heitä tee huonommaksi. päinvastoin.
joka jaoit tositarinasi onnistuneesta lapsuudesta sijaisperheessä, olet rohkea kun täällä kerrot ;) Minusta on kuitenkin täysin turhaa puhua biologisista vanhemmista niin rumasti tyyliin "aivan sama mistä pillusta tullut". He ovat varmasti sinua kaltoin kohdelleet, omien riippuvuuksiensa/olosuhteidensa/sairautensa takia ja oli sinun tapauksessa onni, että pääsit pois. Biolog. vanhempasi eivät kuitenkaan ole mitään pahuuden ilmentymiä tai demoneja, heillä vain oli liikaa omia ongelmia. Ne geenit, jotka olet heiltä saanut, eivät kuitenkaan ole mitenkään pahoja tai huonoja itsessään tai ei ole "aivan sama mistä pillusta tullut", koska ilman heitä sinua ei olisi olemassa, et olisi tänne syntynytkään...
Kuitenkin, minusta sinä kuulostat fiksulta ihmiseltä ja osaat todella arvostaa rakkautta, jota sijaisperheesi näköjään on osannut sinulle antaa. onnea elämään! Ja ps. tän palstan juttuja ei kaikkia kannata ottaa kovin tosissaan...
olet oikeassa ! halusin vain ilmasta myös karkean version että se ei vaikuta mistä lähin kun mahdollisuudet elämään on yhtälailla olemassa vaikka olisin lähtenyt naapurista.
en näe vaihtoehtoa että lysähtäisin nyt kasaan että en saa elämästä kuitenkaa mitään niin antaa olla kaikki .
minulla on unelmia, enkä lähtis niistä luopumaan jonkun ihmisen mielipiteen vuoksi. jos en viillellyt teininä tuskin sitten lapsivuoteellakaan :) veikkaan kun on oma lapsi sylissä ajatukset on jossain ihan muussa ku voi 23 vuotta sitten äitini piti minua kanssa tässä huumeiden sumentaminen silmin. en halua tätä lasta koska se muistuttaa jostai mitä en muista mutta omistan traumat.
olen tietoinen että kaksi ensimmäistä vuotta on lapsen kasvun kannalta tärkeitä. ja ne sattaa aiheuttaa jonkinlaista oireulua. ne sattaa purkautua vaikka lapsena tai nuorena. unohan niin usein itsekkin että omistan bio-vanhemmat. en koe niitä tarpeelliseksi.
vaikka kuinka vastaan pyristelisit, menneisyytesi joudut kohtaamaan, joku haju, ääni, tapahtuma tai muu voi laukaista alitajunnassasi tukahdettuja muistoja kaltoinkohtelustasi vauvaikäisenä ja sen jälkeen psyykkeesi hajoaminen ei ole enää omissa käsissäsi.
Täysin turha huostaanotto, mitään ei saavutettu.
Kaikkea hyvää sinulle elämässäsi! Itse harkitsen sijaislasta sitten kun omat lapset olisivat vähän isompia. Olen toivonut aina isoa perhettä ja tilaakin olisi mutta en ole varma jaksanko uutta raskautta riskeineen. Mielelläni hoitaisin jonkun toisen omaa omana lapsenani jos biologisten vanhempien rahkeet eivät siihen riitä.
Tuosta "ongelmat iskevät kun saat oman lapsen" -tyypistä ei kannata välittää. Totuus on se että monien äitien oma äitisuhde alkaa mietityttämään ja vaivaamaan kun itse tulee äidiksi. Äidiksi tuleminen harvoin on yhtä onnea ja auvoa vaan asiaa joutuu jokainen työstämään omista lähtökohdista riippumatta.
Voisi kuvitella niinkin että sellainen jolla on ollut elämässä liian helppoa ja aina kaikki sujunut mielensä mukaan tyyliin luokkansa suosituin tyttö, kalliit harrastukset, nousujohteinen ura, upea vartalo ja hieno talo niin voikin iskeä todella rankasti vauvaelämän raadollisuus. Että joku sitoo, vaatii ja tarvitsee sinua 24h/vrk. Kroppakaan ei ole niin upea heti synnytyksen jälkeen jne. Vauvan hoito on aina ensikertalaiselle alkuun hankalaa ja tuoreet äidit voivat olla epävarmoja omasta äitiydestään. Monet masentuvat synnytyksen jälkeen vaikkei asialle olisi sen kummempaa syytä. Ja monet eivät.
Joka tapauksessa jokaisen kannattaa pyytää apua silloin jos sitä tarvitsee. Oli sitten huostaanotettu aikanaan tai ei.
Siis pitäisikö lastensuojeluperheissä käydä jonkun siivoamassa ja laittamassa ruokaa? Siis mitä ukko ja akka sit tekee?? Rakastaisko ne lapsiaan enemmän ja huolehtisi sitten vai mikä on pointti? Mä en tosiaan tiedä mitä tällä tarkoitetaan!!
Tosiaan sulla voi olla tunnemuistissa kaltoinkohtelut pikkulapsena. Sanotaanhan sitä et jos pikkulapsen itkusta ei välitetä on se vakava juttu lapsen tunne-elämän kannalta.
Voisitko kuitenkin ajatella et aineriippuvaiset vanhemmat ei välttämättä ole tahallisesti pahoja lapsilleen. Niitten kuningas huume määrää arjen tahdin. Ne on sen orjia! Orjat tekee mitä kuningas käskee.
Kun sulle tulee ikää niin ymmärrät paremmin että mikään ei ole sun vika. Olisit ansainnut parempaa ja olisit sen varmaan saanutkin ilman tuota kuningasta! Sekin auttaa paljon jos tiedostaa tämän asian. Paljon tsemppiä sulle ja kunnon hali äiteeltä:))
On totta, että huostaanotetut lapset menestyvät keskimäärin elämässä huonommin kuin sellaiset, joilla on ollut alusta pitäen turvallinen koti ja kestävät vuorovaikutussuhteet biologisiin vanhempiinsa.
Silti olennaista on, miten näitä lapsuuden kokemuksiaan ja tunteitaan on voinut myöhemmin käsitellä psyykkisesti ja onko lapsi saanut korvaavia kokemuksia ja sitä kautta takaisin perusluottamuksensa ja turvallisuudentunteensa.
Jos näin on käynyt, psyyke kyllä kestää kuormittavat tilanteet vastaisuudessakin, kuten vaikka oman lapsen syntymän, joka vaikka onkin usein iloinen ja toivottu tapahtuma, on myös kuormittava.
Joillakin huostaanotetuilla lapsilla on joustava psyyke, joka pystyy rakentamaan uusia merkityksiä ja tasapainoisen tunne-elämän. Jotkut ovat herkempiä ja jäykempiä, ja korvaavien kokemusten eheyttävä vaikutus jää saavuttamatta. Mitä aiemmin lapsi pääsee turvalliseen kotiin ja saa mahdollisuuden normaaliin, läheiseen vuorovaikutukseen ja tunnesuhteeseen huolehtivien aikuisten kanssa, sen parempi lapselle.
Hyvää jatkoa kaikille huostaanotetuille!
väittäisin, että jokainen kaltoin kohdeltu lapsi ansaitsee tilaisuuden parempaan ja hyvän perheen, jossa voi turvallisesti kasvaa. Ei varmaankaan ole ihan totta, että kaikki huostaanotetut lapset menestyvät elämässään huonosti. Kokemukseni mukaan suurin tekijä on aika eli kuinka kauan lapsi on ehtinyt "kärsiä". Ja toki merkityksensä on silläkin mille lapsi perheessään on altistunut. Pahoipideltyjen lasten kohdalla luottamus aikuisiin on mennyt; laiminlyönnit ja välinpitämättömyys syövät ennen kaikkea luottamusta mutta vaikuttavat suuresti myös lapsen psyyken kehitykseen. Päihteiden vaurioittamat lapset ovat tavallaan surullisia tapauksia, koska heidän vammaansa ei mitenkään pystytä parantamaan - henkisetkin haavat vaativat paljon aikaa, turvallisia olosuhteita ja rakkautta mutta ovat sentään vielä hoidettavissa.
Olen itse saanut omin silmin nähdä miten epävarmasta ja pelokkaasta paljon lyhyen elämän aikansa nähneestä lapsesta kuoriutuu iloinen ja vapautunut lapsi, kun hän saa elämäänsä turvalliset aikuiset ja perusasiat kuntoon (mm. lepo, ruoka, selkeä päivärytmi). Kuulostaa helpolta mutta vaatii todellisuudessa melko paljon työtä, aikaa ja kärsivällisyyttä. Rahasta ei meillä koskaan ole sijaislapsia hoidettu; menot kuitenkin saadaan korvauksilla katettua ja rahat käytetään lapsiin. Olen ainakin itse tarkka siitä, ettei sijaislapsi erotu "omista" lapsista vaatteiden, lahjojen tai huomion suhteen vaan kaikkia lapsia kohdellaan tasapuolisesti. Sijaisperheenä toimiminen vaatii perheeltä aika paljon - myös omat lapset joutuvat joskus koville, kun pitää jakaa mm. vanhempien huomio täysin vieraiden lasten kanssa. Tai ehkä se lelujen jakaminen on se lasten silmin katsottuna kriittisin juttu... ;)
Koska toimimme kriisperheenä, on meille tullut lapsia poliisin kyydillä ja muutaman kerran olemme hakeneet lapsen päiväkodista. Osa lapsista on haettu sairaalasta (vauvaikäisiä tai esim. pahoinpideltyjä) ja suurimman osan tuo "sosku" akuutista tilanteesta. Jokainen voi varmasti kuvitella millainen shokki lapselle on joutua vieraaseen paikkaan - olipa se lähtötilanne kotona millainen tahansa. Silti uskon, että juuri huostaanottaminen on oikea keino auttaa lasta, kun muuta vaihtoehtoa ei enää ole. Jos lapsen kehitys, terveys ja turvallisuus ovat omassa kodissa uhattuna, niin silloin ei mielestäni vanhemmilla ole enää sananvaltaa lapsen asioihin. Tiedän, että suurimmalle osalle biovanhemmista on annettu runsaasti mahdollisuuksia muuttaa elämäntyyliään tai päihteidenkäyttöään saadakseen pitää lapsensa. Valitettavasti aina lapsi ei ole riittävä motivaatio vanhemmalle laittaa elämänsä kuntoon... Ja tästä vanhemman valinnasta ei lapsen pitäisi kärsiä. Yllättävän moni vanhempi nimittäin säälii ITSEÄÄN, kun lapsi otetaan huostaan. Harva heistä kykenee asettumaan lapsen asemaan ja ymmärtämään mitä se lapsen näkökulmasta tarkoittaa (ts. mitä seurauksia vanhemman käytöksestä on lapselle).
Varmasti sijaisperheisiin on liittynyt kaikenlaisia ongelmia ja epäkohtia (valvonnan puute, vähäiset selvitykset ym.) mutta nykyään sijaisperheiltä vaaditaan enemmän ja osa kunnista/kaupungeista edellyttää koulutusta tehtävään. Mutta varmasti edelleen on sellaisia ihmisiä, jotka tekevät tätä työtä rahasta - mutta heistä suurin osa perustaa "perhekodin" tms. ammatillisen hoitoyksikön, jolloin sijaislapsen hoitamisesta voi periä moninkertaista korvausta. Tavallisilla korvauksilla ei nimittäin pääse rikastumaan - eikä se ole tarkoitustakaan. Meidän perheemme motivaatio on halu auttaa lapsia tarjoamalla heille turvallisia aikuisia ja turvallinen ympäristö silloin, kun koko heidän tuttu maailmansa romahtaa. Meillä on vain pieni rooli lapsen elämässä - mutta toivon, että meiltä eteenpäin lapset lähtevät "reppu" kevyempänä kuin se oli tullessa. Meiltä lapsista suurin osa siirtyy pitkäiaikaiseen sijaisperheeseen (+ muutama adoptioperheeseen); pieni osa palaa kotiin tukitoimien saattelemana. Yhtä kaikki toivon heille kaikille onnellista elämää. =)
t. sijaisperheen äiti
saa yrittäjät rahaa, niin!!!! miljoonia yrittäjille!!!
Juu, että sen lisäksi että sossu elättää koko perheen vielä pitäisi kotiapulainenkin kustantaa veromarkoilla. Kiva kun näitä yhteiskunnan paapomistoiveita aina piisaa. Mene sossuun töihin niin näet mitä ahnetta ja laiskaa porukkaa veromarkoilla elätetään. Ei niitä pidä kannustaa lisääntymään. Huostatut lapset ovat toimeentulon asiakkaina omilla lapsilla varustettuna hyvissä ajoin ennen 22 ikävuottaan. Niin että elatusvelvollisuus jatkuu sukupolvesta toiseen.
kotiapuun ja lastenhoitoon kuin mitä nyt menee samojen perheiden huostaanotettujen lasten kuluihin, olisivat sekä lapset että kansantalous paljon paremmalla tolalla.
Korruptiobisnes.
Moni vaan rahastaa sijaislapsilla. Nää tapaukset vaan ei koskaan tule päivänvaloon.
Taidat olla yksi näistä, joilta lapsi on viety? Naurettavia juttuja meinaan. Tuolla(kaan) hommalla ei nimittäin kukaan rikastu. Ja lapset pitää kuitenkin hoitaa. Ja siellä kai kuitenkin aika helvetin paljon harvemmin on väkivaltaa, hyväksikäyttöä, alkoholisteja yms! Ja JOS olisi niin huonot olot, niin ne kyllä tulisi päivänvaloon ihan samalla tapaa kuin kaikki muutkin uutiset.
Tunnen sinut- yhdistyksen kautta monia muitakin huostaanotettuja ja olemme vaihtaneet kokemuksia.Mun sijaisvanhemmat sai musta starttirahaa 3000e ja joka kuukausi nettona 1700 euroa.
Mä sain katon pään päälle ja ruokaa, mutta jouduin siivoamaan hevostalleilla 2-3 tuntia päivässä. Viikonloppuisin kaikki yli 10- vuotiaat puunasivat talon.
Yksiäkään synttäreitä ei vietetty, eikä joulua. Ei lahjoja yms. Mihinkään harrastuksiin ei kuskattu saatikka että oltais joskus kuskattu koulun discoon yms..
Tuossa vain murto-osa siitä minkälaista minulla oli, joten seli seli sulle vaan. Mä tiedän mistä mä puhun, helppo sun on sieltä huudella..
Yks lause piti paikkaansa, sijaisvanhemmat ei juonut.
nuo yrittäjäthän on miljonäärejä tuollaisten sijaislasetn ansiosta!!! Ilmaista työtä ja rahaa tonneja joka kk!!!
ja se joka kirjoitti, että omat saavat saman kuin sijoitetut, miksi saman? lapsilisähän on 100 euroa, ei sillä ostella mitään joululahjoja omile lapsille. Sijaislapsista saa miljoonia, heidän pitäisi saada enemmän!
kotiapuun ja lastenhoitoon kuin mitä nyt menee samojen perheiden huostaanotettujen lasten kuluihin, olisivat sekä lapset että kansantalous paljon paremmalla tolalla.
Korruptiobisnes.
Luuletko, että raha poistaa alkoholistilta viinan halut, tai hakkaajalta väkivaltaisuuden? Tai insesti isältä lapsensa lääppimishalut? Oot aika tyhmä, jos tosiaan kuvittelet noin. Eli sinun paikkasi tuskin on tässä keskustelussa. Mene tuonne nimiehdotusketjuihin.
halutuimmat sijaislapset tulevat perheistä, joiss aäiti on vain väsynyt, uupunut, masentuntu, rahanpuutteeseen ja köyhyyteen. liian monta lasta tuli tehtyä.
ei kukaan halua noita narkkisperheiden lapsia, ei niitä niin helposti huostata, vaikeammat lapset.
lasten kohtalo pitäisi painaa villaisella?
Ilmeisesti mielestäsi ihmiset syö karkkia sen takia, että pitävät hammaslääkärit ja hoitajat terveyskeskusten palkkalistoilla ja polttavat tupakkaa vain siksi, että sairaanhoitajilla on syöpäosastoilla töitä?