Mitä järkeä lapsia on huostata, kun huostatut menestyvät elämässään huonosti?
Toki tilanteet,joissa lasta pidetään koirankopissa tai ulosteiden seassa viikkokausia ovat ymmärrettäviä huostaanoton syitä, mutta miksei kohtuullisesti lastensa kanssa ja parhaansa yrittävien vanhempien lapsia tueta kotona asumiseen, kun huostaanotto ei olennaisesti tuo parannusta näiden lasten aikuisuuteen tai menestymiseen elämässään?
Kommentit (103)
Pelastakaa Lapset ry:n pääsihteeri Hanna Markkulan mukaan yhden lapsen sijoitus maksaa vuodessa 70 000-90 000 euroa. (IS 17.2.2009) Rahalla voisi järjestää mielikuvituksellisen määrän avohuollon tukitoimia.
luuletteko että nuo rahat tulevat sijaisvanhemmille? o.O jumalauta hoitoon siitä
sen että koko lapsuuden sijaisperheessä pilasi pois joutumisen pelko. Takuuvarmaa opiskelijaterveydenhuollon psykiatriaikojenkäyttäjäkamaa nro 43.
Sinulla on pahasti käsittelemättä oma äitisuhteesi, siis se biologinen.
varhaislapsuuden ikävuotta pullahtavat. Kappas vaan, yllättäen et enää pystykään opiskelemaan, makaat kolmiossasi ja se ihana parisuhdekin kaatuu kun alitajuntasi alkaa suoltamaan muistoja varhaisesta lapsuudesta ja kaltoinkohtelusta ja siksi huostaanottosi oli turha, et menestynyt sittenkään vaikka muuta yrität kovasti uskotella.
Lähtökohdat kun on paskat, tulevaisuus on sinetöity, vastaan tulee lapsuus ja omat sukujuuret jossain vaiheessa elämääs
oih kiitos kannustavista sanoistasi! sieltähän löytyy mukava ihminen !
veikkaan että sulla on enemmän traumoja ku mulla :D jostain ihan muusta.
lapsi tarttee kaksi asiaa: juuret ja siivet. :) ja mulle on annettu ihan hyvät siivet ;) ja vaikka joskus olisikin vaiketa tai muuta niin mulla on paljon läheisiä ja hemmetin iso perhe jotka tukevat ja pitävät pystyssä vaikeina aikoina :) sua varmaa vituttaa ku susta ei ikinä ittestäs tullu mitään. mä valmistuin ammattikoulusta hyvillä arvosanoilla ja oon jatkuvasti saavuttanu elämässäni kaikkea :)
ja hoidan raha sekä kaikki muut asiat hyvin. ja mun tutut ei ees muista et oon huostaanotettu. sellaisen asian saattaa unohtaa jos osaa käyttäytä. sinun sen sijaa kannattaisi mennä peilin eteen ja kysyä itseltäsi mistä olet noin kovin katkera?
ehkä olet ruma? ja miehesi ei halua koskea sinuun, en minäkään koskisi miehenä sen verran akkamaisen kuvan susta saa:)
Moni vaan rahastaa sijaislapsilla. Nää tapaukset vaan ei koskaan tule päivänvaloon.
Taidat olla yksi näistä, joilta lapsi on viety? Naurettavia juttuja meinaan. Tuolla(kaan) hommalla ei nimittäin kukaan rikastu. Ja lapset pitää kuitenkin hoitaa. Ja siellä kai kuitenkin aika helvetin paljon harvemmin on väkivaltaa, hyväksikäyttöä, alkoholisteja yms! Ja JOS olisi niin huonot olot, niin ne kyllä tulisi päivänvaloon ihan samalla tapaa kuin kaikki muutkin uutiset.
Tunnen sinut- yhdistyksen kautta monia muitakin huostaanotettuja ja olemme vaihtaneet kokemuksia.Mun sijaisvanhemmat sai musta starttirahaa 3000e ja joka kuukausi nettona 1700 euroa.
Mä sain katon pään päälle ja ruokaa, mutta jouduin siivoamaan hevostalleilla 2-3 tuntia päivässä. Viikonloppuisin kaikki yli 10- vuotiaat puunasivat talon.
Yksiäkään synttäreitä ei vietetty, eikä joulua. Ei lahjoja yms. Mihinkään harrastuksiin ei kuskattu saatikka että oltais joskus kuskattu koulun discoon yms..
Tuossa vain murto-osa siitä minkälaista minulla oli, joten seli seli sulle vaan. Mä tiedän mistä mä puhun, helppo sun on sieltä huudella..
Yks lause piti paikkaansa, sijaisvanhemmat ei juonut.
Olisiko sinulla ollut kotona parempi olla kuin siellä sijaisperheessä? Ihan oikeasti?
Mä tunnen pari sijaisperhettä ja useampia lapsena sijaisperheeseen PÄÄSSEITÄ lapsia, ja kyllä noissa järjestäen kokemukset on molemmin puolin hyviä!
täytyy sanoa etta aloittaja on varsin tyhmä ja ahdasmielinen silmissäni. olen huostaanotettu 2 vuotiaana. johtuen että oikea äitini antoi minulle huumeita alkoholia ja muuten vaan tupakan tumpeilla pisteli menemään. haarukkaa sohi selkää ja juotti tulikuumaa maitoa.
minua heiteltiin ja toisinaan vaan unohettiin kun vanhemmat lähti viettää viikonloppua piri päissään.parasta mitä minulle on koskaa tapahtunut on se että huostaan, lastenkotiin ja sieltä kautta sitten sijaisperheeseen missä olen kasvanut viimeiset 18 vuotta. ja usko tai älä pärjään elämässäni. yliopisto alkoi tänä syksynä ja töitä olen tehnyt koko ikäni. pitkä suhde ja kolmio. menee paljon paremmin kuin monella tuntemallani ihan tavallisesta perheestä tulevasta nuoresta.
että mieti vähä mitä paskaa suollat sieltä? eikö jokaisella vauvalla, tai lapsella ole oikeus myös mahdollisuuteen?
olen kiitollinen äiskälle ja isille että päättivät sen sijaan että tekisivät omia lapsia lisään niin ottaa minut jolla ei ollut enään mitään kotia tai koskaan rakkautta elämässä. viimeksi eilen isi tuli kertomaan kuinka ylpeitä ne on.
ja jos minua ei olisi koskaan huostaanotettu olisin luultavasti kuollut kolmevuotiaana viimeistään.
tai jos minut olisi huostaanotettu koulukotiin olisin saattanut jäädä vaille minkäänlaista kunnon kuvaa perheestä ja saanut kylmän välinpitämöttän kasvatuksen.pisti niin vihaksi tollainen tyhmä ajattelematon ja yksinkertaisen mielen omaava teksti.
mieti nyt vittu vauva makaamassa narkkareiden kämpällä missä majailee jengiä piikkejä lattioilla jne. ja sen vaan vois sit jättää sinne.
ja jos nyt mutiset että vauva on eriasia voin kertoa biologisten vanhempieni saavan minun jälkeen 6 muuta lasta jotka eivät otettu huostaan niin pieninä. ne olivat iässä : 3,5,7,9,11,3kk,
sääliks käy mitä kaikkea kokivat vaikka en tunne minkäänlaista sukulaisuutta kyseisten muksujen kanssa
shame on you!
Ihanaa, että sinun elämäsi on raiteillaan! Oikeasti niin sydäntä lämmittävää tietää, että edes joku lapsi on pelastunut
Ihan ok, mutta voin vaikka vannoa että jossain vaiheessa elämää menneisyys pukkaa pintaan. Ehkä vasta sitten kun saat oman lapsen ja tajuat avutonta lasta hoivatessasi alitajuisesti ne puutteet, joita lapsuuden kaltoinkohteluvuodet psyykellesi aiheuttivat.
Monella oma raskaus ja oman lapsen syntymä laukaisee lapsuuden traumat.
Kauheasti joudut kuitenkin käyttämään energiaa tapellessasi lähtökohtiasi vastaan, ei huostaanotto sinua pelastanut, osasi on se minkä syntyissäsi sait.
en ole missään vaiheessa joutunut pelkäämään että minut sijotettaisi pois :) se nyt on vaan sossujen kiristyskeino. mihin ne laittais laitoksessa olisin maksanu 300e päivä ;) täällä sen kympin. ja biologisille ei varmasti olisi annettu.
traumoja :D
ehkä ehkä
tai sitten niistä on selvitty. kaikki on päästä kiinni. huomaan kun luette tekstejäni teillä on vain ajatus ei hitto joku huostaanotettu narkkarilapsi tuolla kirjoittelee. se ei voi pärjätä saati sitten edetä mitenkää elämässä. kohta se makaa ketarat ojollaan asunnon lattialla koska se on huostaanotettu :D
jos tapaisitte minut ette tajuisi mitään vaan olettaisitte että olen ihan normaali
hyi mitä mammoja täällä on. en ikinä haluisi teitä kenenkää äidiksi ;)
jos ikinä saan lapsen enköhän kasvata sen aivan kuten muutkin äidit. rakkaudella ;)
ja tulen suvaitsemaan lapseni vaikka se olisi homo mitä te luultavasti ette pystyisi tekemään. minulla on kummityttö joka käy säännöllisesti luonani hoidossa :) nyt muru n jo 2 vuotta :)
senilille lähäri lusikoi puuroa pari lusikallista päivässä suuhun että seniili pysyy nippa nappa hengissä ja palkakseen lähäri saa tilille muutaman satasen kerran kuukaudessa.
Samaa virkaa huostaanotot, niitä tehdään, koska kaltoinkohdellut lapset tuovat töitä ja toimeentuloa sossuille ja sijareille.
Ihan ok, mutta voin vaikka vannoa että jossain vaiheessa elämää menneisyys pukkaa pintaan. Ehkä vasta sitten kun saat oman lapsen ja tajuat avutonta lasta hoivatessasi alitajuisesti ne puutteet, joita lapsuuden kaltoinkohteluvuodet psyykellesi aiheuttivat.
Monella oma raskaus ja oman lapsen syntymä laukaisee lapsuuden traumat.
Kauheasti joudut kuitenkin käyttämään energiaa tapellessasi lähtökohtiasi vastaan, ei huostaanotto sinua pelastanut, osasi on se minkä syntyissäsi sait.
Tiedätkö mistä puhut? Esim kun sanot, että "monella oma raskaus ja diipadaapa laukaisee traumoja" tms, niin tajuatko, että TOTUUS on se, että SUURIMMALLA OSALLA (monella) se ei aiheuta mitään ongelmia, päinvastoin, sellainen vanhempi, jolla omassa lapsuudessa on ollut vakavia puutoksia on omalle lapselleen erinomainen vanhempi. Ja sitä rakkautta annetaan niin paljon ja hellyyttä.
senilille lähäri lusikoi puuroa pari lusikallista päivässä suuhun että seniili pysyy nippa nappa hengissä ja palkakseen lähäri saa tilille muutaman satasen kerran kuukaudessa.
Samaa virkaa huostaanotot, niitä tehdään, koska kaltoinkohdellut lapset tuovat töitä ja toimeentuloa sossuille ja sijareille.
pelastaa lapsen elämän ja usein konkreettisesti jopa hengen. Sääli, että sinulle lasten elämällä on noin vähän arvoa.
antamaan omalle lapselleen ylenmäärin hellyyttä ja hoivaa, kun pitää todistella systeemille että olen ok vanhempi vaikka lähtökohtani ovat paskat.
Hoivaan vauvaa ylikorostuneen hyvin etten olisi yhtä paska äiti mitä oma bioäitini oli.
oiskohan ensimmäiset asialliset sanat, en tiedä kuka noita kirjoittelee mutta sillä ei selvästikkään ole kokemusta oikeista sijaislapsista tai vanhemmista.
on stereotypiaa että ne huostaanotetut notkuu kapes ja juo pussikaljaa ehkä jopa varastelee ja piikittelee potkii mummoja. noita tekee ihan omatki kullanmussut.
mua ei haittaa vaikka yksikään teistä ei uskoisi että musta tulee mitään. itse en edes epäile etteikö tulis. aina ollu kova tahto päästä eteenpäin eikä jäädä surkuttelee koko loppuelämäks et paskaako tässä. mun kaks elinvuotta oli kamalia. taidanpa vaa oottaa kuolemaa maaten kolmion lattialla :D
what?
mua ei haittaa vaikka yksikään teistä ei uskoisi että musta tulee mitään. itse en edes epäile etteikö tulis. aina ollu kova tahto päästä eteenpäin eikä jäädä surkuttelee koko loppuelämäks et paskaako tässä. mun kaks elinvuotta oli kamalia. taidanpa vaa oottaa kuolemaa maaten kolmion lattialla :D
what?
ja uskon täysin, että susta tulee ihan mitä itse haluat! Olet selviytyjä. Onnea elämäsi tielle :) -47-
Valitettavasti, alitajunnan merkitystä ei pidä aliarvioida. Sulla voi stressitilanteessa puhjeta mielenterveysongelma, koska olet sille altis myös geeniesi ja varhaislapsuuden kokemustesi takia.
Huostaanottosi oli siis turha, edestään löytää..
etkai vain ole oma biologinen äitini? kuulostat ihan katkeralta häneltä.
häntä vituttaa että toiset saivat minut ja rakasti ehjäksi. ( kiitos äiti ja isi, ootte parhaita, rakastan teitä)
Valitettavasti, alitajunnan merkitystä ei pidä aliarvioida. Sulla voi stressitilanteessa puhjeta mielenterveysongelma, koska olet sille altis myös geeniesi ja varhaislapsuuden kokemustesi takia.
tuo tapasi kirjoittaa toiselle on harvinaisen julma ja häiriintynyt. Ole kiltti, ja hae apua.
ei ole totta. toivottavasti sinä hirviö et ikinä pääse kiusaamaan näitä huostaanotettuja. olet hyvin inhottava ja skeptinen. pessimisti. sinulla ne traumat ja psyykeen hajoaminen on lähellä
ei voi olla vaikuttamatta loppuelämääsi, usko minua.
varhaislapsuuden ikävuotta pullahtavat. Kappas vaan, yllättäen et enää pystykään opiskelemaan, makaat kolmiossasi ja se ihana parisuhdekin kaatuu kun alitajuntasi alkaa suoltamaan muistoja varhaisesta lapsuudesta ja kaltoinkohtelusta ja siksi huostaanottosi oli turha, et menestynyt sittenkään vaikka muuta yrität kovasti uskotella.
Lähtökohdat kun on paskat, tulevaisuus on sinetöity, vastaan tulee lapsuus ja omat sukujuuret jossain vaiheessa elämääsi.