Nykyajan vanhemmat eivät osaa kasvattaa lapsiaan oikein
Siitä johtuvat käytöshäiriöt ym. nuorison oireilu.
Katsokaapa vaikka äitiä taaperonsa kanssa leikkipuistossa; äiti kipittää (lähes) hysteerisenä taaperonsa kintereillä tätä seuraillen. Luonnossa eläinvauva tai -lapsi seurailee omaa emoaan, emo vain välillä auttaa poikasta takaisin luokseen, jos tarvetta on (harvemmin on).
Lapsille ei tule minkäänlaisia seuraamuksia mistään, aivan kaikki on sallittua - vaikka lapsi tarvitsee aikuista asettamaan RAJAT.
Viekö eläin poikastaan arestituolille, jos tämä on ollut tuhma? Kuvitelkaa sitä näkyä, miten naurettavalta se edes näyttäisi! Kuvitelkaa vaikka apina, se on lähintä ihmistä oleva eläin kuitenkin. Ja joo, kyllä me olemme ihmisiä jne. ja keskustelun keinoin pystymme selittämään asioita, mutta kun ei se toimi niin, että pieni lapsi vielä kovin monimuotoisia selityksiä ymmärtäisi - ja sen ikäistä kuitenkin jo on kasvatettava; muuten tulee ongelmatapauksia. Äiti seurailee aina lasta, äiti ei rankaise koskaan mistään. (Muitakin vastaavaa kehitystä tukevia esimerkkejä olette vapaita keksimään, pointti on siinä, että vanhemmat tekevät itse käytöshäiriöt lapsilleen ollen niin ulalla aivan kaikesta mikä olisi luonnonmukaista ja oikein).
Ja te vielä ihmettelette missä mentiin vikaan. Koko palsta täynnä ihmetteleviä äitejä - ei voi aina ymmärtää.
Kommentit (51)
Esimerkiksi amerikassa kehutaan lapsia. Suomessahan jos menet kehumaan toisten kuullen lastasi niin sellaista katsotaan ihan kieroon.
Se mikä ihmetyttää eniten esimerkiksi koulun patistamasta "kasvattamisesta" on se, että siinä ei ole huomioitu ihmisiä yksilöittäin. Jokainen perhe ja jokainen ihminen on erilainen. Se mikä toimii Pääkkösillä ei todellakaan toimi Matikaisilla. Vois lopettaa sen ihmisten sullomisen yhteen pieneen laatikkoon sääntöineen, vaatimuksineen ja keinoihin. Vanhemmat itse tuntee lapsensa parhaiten ja millainen toimintamalli hänen kanssa toimii.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkaan suloisella 50-luvulla ei säntäilty turhaan lasten perässä. Ylimääräiset kaupattiin lehtien ilmoitustauluilla.
Suomi olikin siihen aikaan maailman suurimpia adoptiolasten viejämaita. Varsinkin muihin pohjosmaihin päätyi paljon suomalaisia pilttejä.Sen jälkeen kun Suomi sain huomatuksen tästä lapsikaupasta, perustettiin MLL. Ja ainakaan lehdissä ei sen jälkeen saanut lapsiaan kaupitella. Tämä on maassamme hyvin vaiettu asia, mutta silti se on aivan totta.
Näistä asioista kun tietää, niin vituttaa lukea tuommoisia 'nykyaikana ei osata hoitaa lapsia'-vonkumisia.
Hämmästyin että onko lapsia tosiaan kaupattu rahasta 50-luvulla, ja tutkin asiaa.. Löysin tietoa, eli lapsia ei ole kaupattu, vaan lapsia on annettu adoptioon myös ulkomaille jos vanhemmat eivät ole voineet elättää lasta.
Tässä muutama lainaus eri keskusteluista jotka selventävät asiaa:
"Oikaisu: satoja suomalaislapsia sai sijaiskodin 1960- ja 1970 luvuilla Tanskasta ja Ruotsista. Lapsen edun takia suomalaiset väliinputoajanaiset halusivat turvata lapsensa tulevaisuuden sijoittamalla tämän olosuhteisiin joita ei itse olisi lapselleen voinut taata. Suomalaisäidit ilmoittelivat pävälehdissä avoimesti tästä asiasta. Sijoittajakoti kustansi lapsen siirtoon lliittyvät kulut Kyseessä ei ollut ihmiskauppaa eikä missään tapauksessa lapsikauppaa."
Lähde: http://keskustelu.suomi24.fi/t/6636584/tietoa-tanskaan-adoptiosta-60-lu…
"1960- ja 1970 luvuilla lehdissä oli ilmoituksia joissa tanskalaiset perheet etsivät suomesta lapsia uuteen kotiin sijoitettavaksi haluamalla turvata suomessa huonoissa olosuhteissa olevan lapsen tulevaisuuden.
Jossain yhteyksissä luvattiin maksaa lento Tanskaan ja koko synnytyshoito ja kulut jos joku suomalainen nainen haluaisi synnyttää lapsen siellä,joskus ne oli tanskalaisten perheiden laittamia, joskus heidän ystävien.
Kaupunkien sosiaalityöntekijät suomessa suosittelivatkin tätä jos olosuhteet suomessa oli huonot.
Kyse ei todellakaan ollut ihmiskaupasta vaan lapsen mahdollisesti syntyvänkin sijoittamisesta parempiin olosuhteisiin kun biologisen vanhempien olosuhteet eivät antaneet myötä, uusi perhe vastasi kaikista uuden tulokkaan sijoittamiseen liittyvistä kuluista.
Nyt 2000 luvulla jotkut harhaiset ovat vääristelleet sairaalla herjalla että kyse olisi ollut ihmiskaupasta ja ainakin yksi Ylellä 2006-2008 vahingossa esitetty rankka moka ja erhe on saanut näpäytyksenkin asiassa"
Lähde: http://1960-luku.blogspot.fi/
Ilmeisesti siis sekä tanskalaiset pariskunnat ovat tarjoutuneet adoptiovanhemmiksi, ja suomalaiset ovat etsineet lapselleen adoptioperhettä myös lehti-ilmoitusten kautta 1950, -60 ja -70 luvuilla, johtuen että se oli yksi helpoimmista keinoista löytää adoptioperhe lapselle. Kyse ei siis ole lapsikaupasta tai huutolaisuudesta, jota harrastettiin Suomessa vielä 1900-1922.
"Huutolaisuus eli elätehoito oli Suomessa käytössä eräänä vaivaishoidon muotona 1800-luvulta aina 1900-luvun alkupuolelle. Lopullisesti se kiellettiin vuoden 1922 köyhäinhuoltolaissa."
Lähde: http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=c98df5ef-ea…
Tuo 2006-2008 mainittu Ylellä esitetty "rankka moka" on dokumentti nimeltään Vaiettu lapsikauppa, se on sittemmin määrätty esityskieltoon, ja siinä virheellisesti annettiin ymmärtää että lapsia oli myyty rahasta.
Dokumentin on tehnyt varastetulla ja väärennetyllä aineistolla vapaa toimittaja Riitta Granath, joka ei ollut töissä Ylellä, kauppasi vain dokumenttinsa Ylelle.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi amerikassa kehutaan lapsia. Suomessahan jos menet kehumaan toisten kuullen lastasi niin sellaista katsotaan ihan kieroon.
Minä olen kyllä useinkin kehunut lasta muiden kuullen, eikä kukaan ole ikinä katsonut kieroon. Itse katsoisin semmoista aikuista kieroon joka vähättelee tai mitätöi lastaan muiden kuullen. On normaalia kehua lasta jos hän on tehnyt jotain erityisen hyvin tai käyttäytyy hyvin. En ymmärrä miksi jonkun mielestä se olisi negatiivista?
Vierailija kirjoitti:
on kaikenmaailman vuoron odottamista, alhasemmat odottaa että kunkut syö ensin.
Laumassa ei jäsenet harrasta poikkeavaa toimintaa, siitä rankaistaan ja jos tuo jatkaa niin henki lähtee.
Minä tahtoisin tietää että tahdotko lapsen siihen arestituoliin vai et? Oli niin sekavaa että ensin se on hullun näköstä mutta lopussa sitten äidin tartteekin rankaista. Fyysisesti vai henkisesti? Kummin sua saisi rangaista? Lapsen koskemattomuus on ihan lakiin kirjoitettu.
Eläimilläkin on oikeuksia!Vanhempi itse ei tee lapselle diagnoosia. Mutta tarkkaavainen vanhempi saattaa huomata lapsensa ongelmat nykysin paremmin kun tietoa on helposti saatavilla ja näistä havainnoista jutellaan sitten lääkärin kanssa.
Omalla lapsella on mahdollisesti lukihäiriö, lapsi ei lue vielä (on ekalla) mutta viitteitä on. Sinä siis olisit eri mieltä? :)
Ap on taas joku sekopäinen joku ei tajua edes omaa ajatuksenjuoksua. Juuri tyypillinen esimerkki nipottajista joka arvostelee vanhemmat että eivät osaa kasvattaa ja tekevät kaiken väärin ja sitten ei kuitenkaan yksilöi mitä tekevät väärin tai mikä olisi juuri se oikea kasvatustapa. Se että lapsi ei aina käyttäydy hyvin ei suinkaan tarkoita sitä että lapsella ei olisi rajoja tai lapsia ei kasvateta oikein. Ap on varmaan myöskin täysin ulalla millaisia erityislapset ovat ja varmaan sitäkin mieltä että kaikki on kasvatuksen puutetta esim. ADHD tai muut häiriöt. Myöskään eri temperamenttia ap ei tunnista vaan kaikki lapset jotka eivät ole superhiljaisia ha kilttejä ovat huonosti kasvatettuja. Ap tarvitsisi itse neuvontaa ammattilaisilta mitä tulee lapsiin ja lasten kasvatukseen.
Lapsia ei tarvitse erityisesti kasvattaa. Näyttämällä itse hyvää esimerkkiä, johdonmukaisuudella ja molemminpuolisella luottamuksella pääsee jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavatko he puistossa sinua? Tuleeko taaperosi kun sanot, että tänne näin, nyt tehdään sitä ja tätä? Millaisia rankaisuja/seuraamuksia itse käytät lasten kasvatuksessa?
Jos lähtee huomioimaan nykykasvatuksen epäkohtia, tulisi tilalle antaa parempia menetelmiä. Muutoin syyllistyy pelkkään syyllistämiseen eikä se johda mihinkään.
Minun taaperoni seuraa kuin sorsanpoikanen emoaan :D
Ei ole koskaan tarvinnut juosta perässä, tutkii kyllä asioita, käy puistossa liukumäessä jne. mutta kun huikkaan, että "lähdetään!" niin kipittää luokseni porteille.
Samoin jos menen istumaan puiston penkille, niin matkien tulee viereeni istumaan.
Todella kiltti tapaus kyllä muutekin, kunnon äidin unelma 😏
En itse yritä kasvattaa lastani käyttäytymään kuin villieläin, vaan kuin ihminen. Siksi yritän tukea enemmän lapsen empatian kehitystä, kuin nipistelen tai tukistelen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta hoksasin pointin kyllä.
Ja täsmennä vielä, että erikoista on nykyään kuinka vanhempien elämä pyörii lasten ympärillä. Ennen lapset menivät siinä sivussa vanhempien askareiden ohessa. Nykyajan hössötysvanhemmuuden aikana kasvaa lapsia, jotka oppivat olemaan aina huomion keskipisteitä. Se on ominaisuus, joka vaikeuttaa sopeutumista yhteiskuntaan.
Lapsia tulisikin enempi ottaa mukaan perheen yhteisiin askareisiin ja auttelemaan kotitöissä kuin sulkea heidät omiin leikkeihin ja hössöttää mukana sen minkä muulta kiireeltään ehtii.
Tää on niin hauskaa luettavaa :-D Sä pidät normaalia vanhemmutta jotenkin vääränä? Ja en ymmärrä tota, että huomion keskipisteenä oleminen jotenkin vaikuttais negatiivisesti?
Jos nykyajan vanhemmat ei osaa kasvattaa lapsia, niin vikahan on silloin lasten isovanhemmilla, jotka ovat kasvattaneet ne vanhemmat, jotka ei osaa kasvattaa.
Minä olen jo kasvatustyöni tehnyt, mutta olen kyllä aika lailla samaa mieltä sisareni kanssa, joka on sosiaalityöntekijä. Tavallisen perheen tavallinen lapsi on tässä maassa erittäin hyvin hoidettu, huollettu, kasvatettu ja rakastettu. Ei sellaisella lapsella ole mitään hätää, vaan hän kasvaa todennäköisesti ihan kunnon kansalaiseksi. Hätä on niillä, jotka jäävät ilman vanhempiensa huolenpitoa.