Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia opiskelijoista synnytyksessä?

Vierailija
20.08.2011 |

Olen menossa synnyttämään syyskuussa ja minulle sanottiin sairaalasta, että synnytykseen saattaa tulla sitten mukaan opiskelija lääkäri tai kätilö.

Tästä saa myös kieltäytyä ja haluaisinkin nyt kuulla muiden kokemuksia, jotta voin ratkaista kantani?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin teidän vastaustenne perusteella kokemukset ovat pääosin positiivisi ainakin kätilö-opiskelijoista. Luulen että annan kätilö opiskelijoille luvan tulla, mutta en halua mitään kandiryhmää paikalle katsomaan synnytystä...

Vierailija
2/46 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja seuraavilla kerroilla kieltäydyin. Oli hirvittävää kun kaikki muutenkin kipeät sisätutkimukset tehtiin kahteen kertaan. ihan miten kukin haluaa mutta onneksi mulla on oikeus kieltäytyä ottamasta ylimääräisiä ihmisiä synnytykseeni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisessa synnytyksessäkin oli kätilöopiskelija. Eipä hänestä mitään haittaa ollut. Tosin mulla oli jo aika "kokenut" opiskelija jota ei kätilöllä tarvinnut kovasti siinä neuvoa. Jälkitarkastuksessa sitten oli vähän nolompaa kun annoin luvan että opiskelija saa olla tarkastuksessa mukana ja sit niitä oli sellanen 6kpl napottamassa siinä sängyn vieressä kun mua tutkittiin!

Luulin että niitä on yksi siinä jälkitarkastuksessa, mutta olikin 3 nuorta naista ja 2 miespuolista.

Olin aamulla ajellut karvat aivan kaikki, joten näkivät sitten hyvinkin tarkasti mitä siellä oli... En ollut ollenkaan nolostunut, kun kaikki sujui niin asiallisesti.

Vierailija
4/46 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin jo salissa ja epiduraalia saamassa. Ei haitannut yhtään. Jälkikäteen etenkin minusta on kiva, että lapseni syntymä on varmaan jäänyt tuollekin ihmiselle pysyvästi mieleen- niinhän ne opiskeluaikojen erityistapahtumat usein jäävät :) .

Vierailija
5/46 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija oli ihan oikeasti avuksi, hieroi hartioitani ja jopa klitoristani lievittääkseni tuskiani.

Ei kaduta opiskelijan päästäminen mukaan siis.

Vierailija
6/46 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa synnytyksissä oli mukana opiskelija, mutta ei siihen mitään lupaa kysytty erikseen. Tosin tunnelmat oli niin hektiset ettei niin kiinnostanutkaan miettia jokaisen titteliä ja annanko heidän olla paikalla vai en.

Ekan synnytyksen loppuvaiheessa oli 2 kätilöa ja 2 lääkäriä ja lääkäriopiskelija. Ensin vähän häiritsi kun 1 kätilö vaihtui tuohon porukkaan, mutta toisaalta sai vähän uutta voimaa kun piti "esiintyä" vieraan joukon edessä. Ja lopputulos oli hyvä, sehän on se pääasia.Tokassa synnytyksessä lopussa oli lääkäri, 2 kätilöä ja kätilöopiskelija. Opiskelija ei tosin tainnut tehdä muuta kuin olla tukena kun roikuin mieheni ja hänen kaulassa (jotta olin siis pystyasennossa)

Vierailija
7/46 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi mulla oli kätilön lisäksi kätilöharjoittelija ja toi kandi pistäytyi mukana. Jonkun tunnin kuluttua kätilö vaihtui, ja tää uusi juoksi myös muissa huoneissa. Toki mies oli mukana, mutta synnytyksen pitkittyessä heräsi kysymyksiä ja kandilla oli aikaa vastailla. Esim ponnistusvaiheessa kätilö jätti meidät usein yksin , mutta kandi oli aika paljon paikalla. Kun lopulta tehtiin sektio, oli kandi sielläkin mukana ja kursikin mua kasaan. Oikeastaan kaikki muut vaihtui liki vuorokauden kestäneen synnytyksen aikana, mutta toi kandi oli koko ajan mukana. Söpö poika.

Leikkaussalissa tuntui kaikille olleen opiskelijaharjoittelijamukana, anastesialääkärillä, anestesiahoitajalla, lastenlääkärillä yms.

Vierailija
8/46 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä en edes huomannut opiskelijoita, niitä oli kaksi ja ne seisoivat huoneen toisella laidalla, poistuivat sitten kun lapsi oli jo syntynyt. Toisessa oli ensin yksi, joka samoin seisoskeli vain seinän vierellä, mutta kun oli yöaika ja useampi synnyttäjä niin hänkin joutui sitten kiertelemään muissa saleissa. Joka kerta, kun kutsuin kätilöä, hän tuli ensin katsomaan tilanteen, ja sitten vasta tuli kätilö. Kun laitettiin epiduraali, paikalle tuli myös miespuolinen kätilöopiskelija, ja kysyttiin saako hän seurata epiduraalin laiton. Annoin luvan, ja laiton jälkeen tämä mies poistui salista. Kun ponnistusvaihe alkoi, sekä kätilö että aiempi harjoittelija tulivat saliin, harjoittelija seurasi lähinnä laitteita ja jäi sitten meidän kanssa saliin, kun vauva oli syntynyt, ja lopuksi pesi, mittasi ja puki vauvan. Hän myös kiitti kun sai olla mukana, ja kävi sitten vielä seuraavana päivänä osastollakin kysymässä, millä mielellä olin synnytyksestä silloin.

Vierailija
9/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli kätilö ekassa synnytyksessä ja oli tosiaan aika paljon siinä synnytyssalissa, mikä oli ihan jees. Ainoo harmitus oli se, että kaikki romplaukset tehtiin kahteen kertaan, eikä se sisätutkimus muutenkaan tunnu niin kauheen kivalta siinä supistusten lomassa. Myös tikkejä pistettiin useampi,ja opiskelija laittoi kans ja se sattu! jouduin vetämään ilokaasua,toivottavasti ei jäänyt opiskelijalle paha mieli.

Mun kaverin synnytyksessä oli ollut neljä kandia, se on jo vähän liikaa.

Vierailija
10/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ryhmää en ota sinne tuijottamaan. =)

Vierailija
11/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessäni (-09) miespuolinen kätilöopiskelija pyysi lupaa jäädä seuraamaan synnytystä.En suostunut koska oli eka kerta,en halunnut siihen ketään ylimääräistä.Synnytys päättyi kiireelliseen sektioon ja leikkaussalissa yksi opiskeli tuli esittäytymään ja pyysi lupaa seurata leikkausta.Sanoin että siitä vaan,siinä vaiheessa oli ihan samantekevää ketä siellä oli katselemassa.

Toisessa synnytyksessä (-11) kätilöillä oli valmiiksi yksi opiskelija mukanaan,tällä kertaa kaikki naisia.Olivat kukin huoneessa kokoajan,toivat kaurapusseja ja painoivat selkää ja juttelivat.Se tuntui kivalta,miehestä ei pahemmin seuraa ollut.Vuoro ehti vaihtua kahdesti ellei jopa kolmesti..kesti siis kauan.Yksi opiskelija oli niin mukava,että kun vuoro vaihtui minulta pääsi itku.Opiskelijaa harmitti lähteä kun näki miten pahat kivut mulla oli ja itkin.Ja tämäkin synnytys päättyi kiireelliseen sektioon jossa myös opiskelija seuraamassa.

Anna ihmeessä opiskelijan tulla mukaan synnytykseen,saathan sitten muuttaa mielesi jos ei olekaan hyvä :)

Vierailija
12/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytystä käynnisteltiin muutama päivä osastolla, jossa annoin luvan opiskelijoiden läsnäoloon. Siispä lääkärikierrolla gyne ja kaksi kandia (nainen ja "mies":D) tulivat ja tiedustelivat voisiko "Pertti" kokeilla kohdunsuutani. Ilmeisesti ihan ensimmäisiä kertoja kokeili ja sen kyllä huomasi kun Pertti punaisin poskin yritti ronkkia ja arvailla lukuja mitä kohdunsuuni saattaisi olla auki.

No, ei siinä mitään mutta seuraavana päivänä sama Pertti taas seisoi sänkyni vieressä ja gyne selitti vähän nolona että "jos Pertti nyt vielä saisi yrittää että jäisi sitten sellainen onnistumisen tunne". Eihän siitä sellaista jäänyt. :D

Eihän tilanne kovin mukava ollut, mutta itse otan asian vain huumorilla. Ymmärrän täysin ettei valmistuneet lääkärit tai hoitajat osaa mitään jos eivät saa harjoitella. Ja jos lääkäriksi opiskelee, on melkein pakko joskus elävilläkin ihmisillä harjoitella.

Kätilöopiskelijasta synnytyksessä itselläni on hyvin lämpimät muistot!

Vierailija
13/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

multa ei edes kysytty sopiiko opiskelijoita tulla.. ja tottakai oli kaksi opiskelijaa, toinen lääkäriksi ja toinen kätilöksi. en olisi halunnut opiskelijoita mutta en saanut sanotuksi siinä synnytyksen aikana. kätilö opiskelija oli iha ok loppupeleis, parempi kuin kätilöni. opiskelija oli tilanteessa läsnä. katetroida hän ei osannut, sattu aivan helvetisti vaikka oli puudutukset päällä, ja lopuuksi onneksi kätilö katetroi.. mutta siitäkin on rakko vähä kärsinyt :/ itse kyllä kieltäisin opiskelijat, kun ei niistä tiedä ovatko he yhtään mukana hommassa, tai ovatko aivan peukalo keskellä kämmentä.. mutta toisaalta, tartteehan ne opiskelijat kokemusta että oppisivat...

Vierailija
14/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli lääkäriopiskelija, joka esim. puhkaisi kalvot, kokeneempi lääkäri katsoi vaan päältä. Ihan hyvin meni. Sitten ponnistusvaiheessa tuli toisen kätilön mukana opiskelija seuraamaan, sitä en edes oikein huomannut. Itsellä ei ollut mitään ongelmia opiskelijoiden kanssa.

Vierailija
15/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli toistaiseksi viimeisessä (4.) synnytyksessä mukana opiskelija, mun mielestä lääkärikin oli opiskelija, jonkun kanssa se kävi puhkaisemassa kalvot, että saatiin synnytys käyntiin. Mutta kokemukset olleet tosiaan hyviä. Vastuussa ollut kätilö ei antanut opiskelijan laittaa tippaneulaa, ku mulle on ollu vähän vaikea saada se neula ja pakko olla, ku vuoto aina sellasta, että juoksun kanssa ovat yrittäneet saada sen loppumaan.

Opiskelija todella kuunteli ja oli koko ajan paikalla. Hämmentävää oli, kun synnytyksen jälkeen useamman kerran kiitti, että sai olla mukana ja kehui, että kaunis synnytys. No, en oo ikinä ollu kovin kipeä, että jaksoin loppuun asti hyvin, tosin en tiiä kuin paljon miehen käsi kärsi viimeisistä supistuksista ennen ponnistusvaihetta, ku sitä niin huolella puristin. :) Mutta opiskelija tarjoutu hieromaan jutteli, kyseli, rohkaisi.. Mieskin totesi jälkikäteen, että siitä tulee vielä hyvä kätilö, jos jatkaa samalla lailla.

En kiellä opiskelijan osallistumista, jokainen kokemus on niille tärkeä. Ja jokainen on opettelemassa jossain vaiheessa olipa kyse mistä työstä tahansa. Ja jos mun rutiinisynnytys, vuotoa lukuun ottamatta, vetäis 15 opiskelijaa katsomaan, ni siitä vaan. Jostainhan kaikkien pitää aloittaa.

Vierailija
16/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin itsekin enemmän asiasta kun vanhempi kätilö neuvoi opiskelijaa. Lisäksi opiskelija oli mun seurana kun varsinainen kätilö kävi muualla -mies ehti paikalle vasta ponnistusvaiheessa-

Mä en näkisi mitään syytä kieltää opiskelijaa; ei kirjoista voi oppia kaikkea.

Vierailija
17/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisessa synnytyksessäkin oli kätilöopiskelija. Eipä hänestä mitään haittaa ollut. Tosin mulla oli jo aika "kokenut" opiskelija jota ei kätilöllä tarvinnut kovasti siinä neuvoa.

Jälkitarkastuksessa sitten oli vähän nolompaa kun annoin luvan että opiskelija saa olla tarkastuksessa mukana ja sit niitä oli sellanen 6kpl napottamassa siinä sängyn vieressä kun mua tutkittiin!

Vierailija
18/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut mieleenkään kieltäytyä. Hieromasta kielsin, kun en tykännyt kosketuksesta synnytyksen aikana. Viimeisen normaalisynnytyksen hoiti käytännössä kokonaan kätilöopiskelija.

Vierailija
19/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minun synnyttämiseni niin pyhä toimitus ollut, etteikö sinne pari kandia mahtunut. Itse asiassa meillä oli aika hauskaa, kun en ollut vielä kamalan kipeä ja ilokaasuissani viihdytin miestäni ja näitä opiskelijoita.

No, okei. Minä nauroin, kun minulla oli niin hauskat jutut ja mies ja kandit nauroi, kun minä olin niin pöllyssä. Ollaan rehellisiä.

Vierailija
20/46 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

justiin klöopiskelija, toki kätilökin oli vieressä. Tämä oli ainakin tosi mukava, fiksunoloinen tyttö, tosin ei taatusti ollut eka synnytys. Tai sitten oli luonnonlahjakkuus.Annat tullat vaan, omat kokemukseni ainakin tosi hyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän