Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kanssa asumaan Tokioon vaiko Hong Kongiin? ov

Vierailija
20.08.2011 |

Miehelle tarjoutui 5 vuoden työkomennus joko Tokiossa, New Delhissä (mutta tämä on pois suljettu vaihtoehto, mies ei halua lähteä Intiaan pikku lasten kanssa enkä mäkään ole mitenkään ihastunut kyseiseen maahan..) tai Hong Kongissa (en nyt muista kaupunkia).

Lähtö olisi joulukuun lopussa.

Meidän lapset on tällä hetkellä 2v4kk, 6v1kk ja 9v4kk + masuasukki, jonka laskettuaika on lokakuun puolivälissä.

Esikoinen on aloittanut nyt syksyllä englannin, eskari osaa pari sanaa englantia. Mutta nämähän ei tietty paljoa auta.

Mutta siis, kumpaan te muuttaisitte? Kumpi on ns. lapsi ystävällisempi maa, Japani vai Hong Kong?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on ihan yhtä kansainvälinen paikka kuin Tokio. Tuossa ylempänä joku jo kirjoittikin kansainvälisestä koulusta, lapsenne lienee viisainta mennä sellaiseen ja siellä tosiaan aloitetaan ekaluokka viimeistään sinä vuonna kun täyttää kuusi. Näin on ainakin niissä kouluissa joissa toimitaan brittiperinteiden mukaan ja niitä on suurin osa ainakin Kauko-idän kv. kouluista.

Olemme itse olleet usealla eri kommennuksella emme tosin noissa sun mainitsemissa paikoissa, mutta sen perusteella suosittelen että koitatte kysellä kotiavuksi maidia eli eräänlaista taloudenhoitajaa/kotiapulaista. Meillä miehen työnantaja kustansi sellaisen tai itse asiassa maid tuli vähänniinkuin asunnon mukana, hän kuului kalustoon. Oli suureksi avuksi kun osasi paikallista kieltä sekä Pekingissä että Riadissa ja kuljetti lapsia kouluun ja takaisin.

Onko miehesi työanntajalla joku systeemi, jossa kursseilla koulutetaan komennukselle lähtijöitä? Menkää sinne, meille ne ovat olleet hyödyllisiä parin päivän tietoiskuja.

Työnantaja hoiti asunnon ja asunnon vuokrauksen, ja "unohti" kertoa että taloudenhoitaja kuuluu hintaan. Maid ei siis ollut paikalla kun mies kävi tarkastamassa asuntoa, joka olin osin sisusttettu, joten miehen epäilyksetkään ei heränneet kun yhdessä huonessa oli kalustus ja toiset vaan puolillaan tai tyhjiä tai sit se ei vaan kiinnittänyt huomiota, miehet ei hoksaa tuollaisia juttuja. Itse hoksasin heti, kun sisälle pääsin että jotain hämärää tässä hommassa on ja niinhän siinä sitten kävi että maid (käytännössä siis kuusikymppinen filippiinonainen, joka kyllä puhui lähes täydellistä englantia) ilmestyi illansuussa aivan maansa myyneenä, kun hänelle oli ilmoitetty että hänen uusi emäntänsä ja isäntänsä tulevat vasta seuraavana päivänä.

Vierailija
22/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiystävällisyys nyt ei tullut meille ilmi kummassakaan paikassa, tuskin nyt ovat sitä enemmän tai vähemmän niin paljon, että muuton ratkaisee. Tokio saattaisi olla mukavampi. Aiotko synnyttää siellä? Muistakaa sopia ennen lähtöä, että kun expatteina menette niin tottahan miehen työnantaja maksaa synnytyksen yksityissairaalassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiystävällisyys nyt ei tullut meille ilmi kummassakaan paikassa, tuskin nyt ovat sitä enemmän tai vähemmän niin paljon, että muuton ratkaisee. Tokio saattaisi olla mukavampi. Aiotko synnyttää siellä? Muistakaa sopia ennen lähtöä, että kun expatteina menette niin tottahan miehen työnantaja maksaa synnytyksen yksityissairaalassa!

peruutus siis siihen

Vierailija
24/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan saatu se käsitys, että Japani, ja varsinkin Tokio, olisi kallis paikka.

Entäs tuo eskari-ikäinen, kouluunko vaiko eskariin? On kyllä reipas lapsi jne. eli en usko, että mitään ongelmia tulee.

Entäs pärjääkö englannilla kuinka hyvin vai pitäiskö opetella kieltä?

Tuo Tokio on ehkä vähän vahvempi ehdokas tällä hetkellä.

ap

Vierailija
25/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-ikäinen aloittaa luultavasti molemmissa paikoissa kansainvälisessä koulussa jossa ekalle mennään jo 5- tai 6-vuotiaana. Siitä ei siis ole huolta. Englannilla pärjää, tuskin teidän lapsia todellakaan paikalliseen kouluun tungetaan. Japanin kieli on muuten aika vaikea, tuskin sitä ehtisikään oppia tässä ajassa enää. :=)

Vierailija
26/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt noista vain Tokiossa, ja se ainakin on ihan kiva kaupunki. Kallis tietysti vain. Molemmista varmasti löytyy kansainvälisiä kouluja jne.

Vierailija
27/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-ikäinen aloittaa luultavasti molemmissa paikoissa kansainvälisessä koulussa jossa ekalle mennään jo 5- tai 6-vuotiaana. Siitä ei siis ole huolta. Englannilla pärjää, tuskin teidän lapsia todellakaan paikalliseen kouluun tungetaan. Japanin kieli on muuten aika vaikea, tuskin sitä ehtisikään oppia tässä ajassa enää. :=)

Joo, olen ymmärtänyt, että sekä kiina, että japani ovat (suomen lisäksi) vaikeita oppia ja varsinkin ne kirjaimet ovat vaikeita ummikon opetella. Jos kirjoittaa yhdenkin viivan väärin tms. niin koko kirjainmerkin merkitys muuttuu.

ap

Vierailija
28/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on ihan yhtä kansainvälinen paikka kuin Tokio. Tuossa ylempänä joku jo kirjoittikin kansainvälisestä koulusta, lapsenne lienee viisainta mennä sellaiseen ja siellä tosiaan aloitetaan ekaluokka viimeistään sinä vuonna kun täyttää kuusi. Näin on ainakin niissä kouluissa joissa toimitaan brittiperinteiden mukaan ja niitä on suurin osa ainakin Kauko-idän kv. kouluista.

Olemme itse olleet usealla eri kommennuksella emme tosin noissa sun mainitsemissa paikoissa, mutta sen perusteella suosittelen että koitatte kysellä kotiavuksi maidia eli eräänlaista taloudenhoitajaa/kotiapulaista. Meillä miehen työnantaja kustansi sellaisen tai itse asiassa maid tuli vähänniinkuin asunnon mukana, hän kuului kalustoon. Oli suureksi avuksi kun osasi paikallista kieltä sekä Pekingissä että Riadissa ja kuljetti lapsia kouluun ja takaisin.

Onko miehesi työanntajalla joku systeemi, jossa kursseilla koulutetaan komennukselle lähtijöitä? Menkää sinne, meille ne ovat olleet hyödyllisiä parin päivän tietoiskuja.

Vierailija
29/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ennen lähtöä on joku tuollainen info tilaisuus.

Asuiko tuo maid teidän kanssa vai asuiko hän muualla ja tuli aamulla ja lähti illaksi kotiin tms.

ap

Vierailija
30/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japaniin nyt kun ilmeisesti koko maa on saastunut ydinsäteilystä??

http://henrilentonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/80954-fukushiman-ydinonne…

Vierailija
31/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japani on varmasti ihana maa, mutta Fukushiman takia ei sinne kyllä kannattaisi mennä.

Vierailija
32/32 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aivan ihana paikka on turistina vierailla, mutta asumisesta en osaa sanoa mitään.

Olin itse osana jatkotutkintoa jonkin aikaa Tokiossa töissä ja sanoisin, etten siellä välttämättä viihtyisi pysyvästi, ilman perhettä tai perheen kanssa. Japanilainen kulttuuri ja elämäntapa tuntui todella vieraalta ja vaikealta ymmärtää, enkä nyt puhu sushista vaan ihmisten tavasta tehdä työtä ja vapaa-ajankäytöstä (järkyttävät mega-peli-hallit vilkkuvine valoineen ja erittäin agressiivinen alkoholinkäyttö jne), ja nämä piirteet korostuivat myös korkeasti koulutettujen nuorten sekä uratietoisten +30 elämässä.

Maassa on erittäin kova kunniantunto ja kilpailu myös työelämässä ja siksi ehkä stressaava työ ajaa myös rankkaan rentoutumiseen :-) Kannattaa ehkä tsekata etukäteen mitä työaikoja myös mieheltäsi odotetaan. Omassa toimistossani työpäivät olivat lähes poikkeuksetta 11-13 h. Esimiehillä vielä pitempiä. Ja tietysti työmatkat lisäsivät päivän pituutta vaikka junalla kulkeekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme