Työssäkäyvät äidit! Miten hoidatte perheen päivällisrumban???
syksyn aikana siirrytään päiväkoti/eskari-arkeen, itse menen töihin. Mietin tässä että miten ihmeessä te työssäkäyvät hoidatte ruokailurumban iltapäivällä? Kun lapset kaipaavat ruokaa jo 17.30 maissa, eli ruuanlaittoon ei paljoa aikaa ole.
Teettekö ruuat edellisenä päivänä valmiiksi? Viikonloppuna pakkaseen? Mitä ruokia suositte?
Kommentit (83)
menee alle puoli tuntia - siinä ajassa kun perunat kiehuu tekee kastikkeen tai wokkaa kasviksia ja paistaa kalaa tai kanaa lisukkeeksi tai paistaa tuoremakkaraa ja hauduttaa hapankaalia tai tekee kukkakaaligratiinin ja sulattaa pakkasesta lihapadan kaveriksi tai keittää tuoreravioleja salvian ja voin seuraksi tai... tai...
Mites se kokki ei tuollaiseen pysty??
t kokin äiti ja tytär
joten kyllä ehdin puoli kuuteen saada ruuan, yleensä syömme jo viideltä. Ratkaisuna on se, että ostamme kerralla melkein koko viikon ruuat kaupasta ja teen isot satsit ruokia viikonloppuna. Arkisin teen myös helppoja ja nopeita ruokia tyyliin perunat ja paistettua kalaa + nopea kastike tai tuorepastaa helpoilla kastikkeilla tai pyttipannua vaikka.
Jos joka päivä pitäisi mennä lasten kanssa töiden ja päiväkodin jälkeen kauppaan, niin en kyllä jaksaisi millään. Eli suunnitelmallisuus auttaa. Nakitan myös lapset kokkaamaan eli jokainen tekee avustavia tehtäviä tyyliin kattaa pöydän, raastaa porkkanaraasteen jne. Etenkin koululainen osaa jo montaa asiaa.
Mies hoitaa vuoroviikoin oman osuuteensa eli minä en yksin raada ruokien eteen. Mutta meillä on onneksi lyhyet työmatkat.
Illallista ehditään näin ollen laittaa parikin tuntia, meillä päivän viimeinen ateria ei olekaan iltapala vaan illallinen/päivällinen, joka nautitaan klo 19-20 minkä jälkeen lapset menevätkin nukkumaan.
En todellakaan alkaisi stressata päivällistä jo viideksi, eihän siinä ehdi laittaa mitään hyvää, terveellistä tai järkevää. Olisi pakko turvautua eineksiin, mitä en tahdo tehdä.
Helpointa on siis iskeä lapsille tuhdit voileivät ja vihanneksia pöytään viideltä. Sen jälkeen voivat leikkien tai päivällisen tekoon osallistuen rauhassa odottaa lämpimän ruoan valmistumista.
meilläkään ei tehdä eineksiä ja takuulla syömme terveellistä ja hyvää ruokaa. Sen ei tarvitse kuitenkaan hautua tuntikaupalla. Meillä harrastetaan paljon ja meille sopii loistavasti se, että lapset haetaan päiväkodilta hyvissä ajoin (viimeistään neljältä) ja koululaiset tietää olla kotona silloin. Ruoka syödään 17.30, jonka jälkeen jää ilta aikaa harrastaa, kyläillä, leikkiä, ulkoilla jne. Meillä kukaan ei jaksa olla kauhan varressa joka päivä paria tuntia. Olemme liikkuvaista sakkia. Enkä itse jaksaisi mitenkään 11 syödyn lounaan jälkeen odottaa ruokaa seiskaan. Tottumiskysymys kai.
Iltapalan syömme sitten yhdessä (hedelmiä tai marjarahkaa, leipää jotakin helppoa).
, että täällä niin moni saa ruuan pöytään puolessa tunnissa ja tekee sen itse. Olen kokki ja silti minulla menee lähes poikkeuksetta ruuanvalmistukseen tunti- puolitoista. Ei siis niin, että tarvitsee siinä hellan edessä koko ajan töpöttää, vaan valmistuksen aloituksesta valmiiseen ruokaan.
Äiteihin verrattuna olen totisesti hidas, mutta töissä ihan kohtuutasoa, kun siellä myös tehdään päällekkäistöitä koko ajan.
Täytynee skarpata kokkausvauhtia kotona, jos palaan työelämään. :)
Kyllä tehokas äiti tekee salaatin ja vaikka pinaattipastaa helposti parissakymmenessä minuutissakin. Onko pakko tehdä uuniruokia tai miljoonaa vaihtoehtoa. Kerropa mitä teet puolessatoista tunnissa?
menee alle puoli tuntia - siinä ajassa kun perunat kiehuu tekee kastikkeen tai wokkaa kasviksia ja paistaa kalaa tai kanaa lisukkeeksi tai paistaa tuoremakkaraa ja hauduttaa hapankaalia tai tekee kukkakaaligratiinin ja sulattaa pakkasesta lihapadan kaveriksi tai keittää tuoreravioleja salvian ja voin seuraksi tai... tai...
Mites se kokki ei tuollaiseen pysty??
t kokin äiti ja tytär
Sitten edellisenä iltana aina seuraavan päivän ruoka valmiiksi. Paitsi jos suunnitelmissa tehdä jotain nopeaa. Esim. italianpata, pasta. Ja pakkaseen laitan aina annoksia tilaisuuden tullen. Me aikuiset ei läheskään aina syödä toista lämmintä ateriaa.
Meillä eskari-ikäinen ja pikkukoululainen, joilla on paljon harrastuksia. Vanhemmilla molemmilla on vaativa työ.
Haemme lapset vuorotellen (toinen vie aamulla) ja syömme kotona heti reilun välipalan. Toinen tulee töistä noin tuntia myöhemmin.
Tyypillisesti koetamme antaa varsinkin lapsille jotain proteiinipitoista välipalaa, koska kouluruoka on hyvin proteiiniköyhää. Rahkasta, tilkasta kermaa, rasvattomasta maidosta, banaanista ja pakastemarjoista saa ihania pirtelöitä. Lisäksi usein pala täysjyväruisleipää ja juustoa tai kinkkua.
Sitten on harrastusten aika. Lapsilla on useana päivänä viikossa treenit klo 16-19 välillä hiukan vaihdellen (ei siis kolmea tuntia putkeen, vaan sattuvat tuolle aikavälille).
Kun kaikki ovat kotona viimeistään klo 19.30, toinen meistä aikuisista on ehtinyt valmistaa rauhassa kunnon päivällisen (ehkä käydä juoksulenkilläkin). Saadaan kunnollista itse valmistettua ruokaa ja ehditään samalla jutella ruoan ääressä kaikista päivän tapahtumista. Päivällinen on syöty yleensä vähän yli kahdeksaan mennessä, ja sitten mennään suoraan pesulle ja iltasadun lukuun.
Tämä rytmi sopii meille todella hyvin ja mahdollistaa myös vanhempien urheiluharrastukset (en voisi itse mennä täydellä mahalla lenkille päivällisen jälkeen). Parasta on se, ettei sitten tarvita mitään erillisiä iltapalakattauksia, vaan lapset menevät heti ruoan jälkeen tyytyväisinä nukkumaan ja nukkuvat sikeästi aamuun asti.
eikös se välipalakattaus ole ihan yhtä työläs? Mikä kellekin sopii, mutta aika jännä olettaa, että iltapalapirtelön tekeminen olisi työläämpää kuin sen tekeminen välipalalla?
Meille sopii ruoka viideltä, koska koululaiset varsinkin haluavat viettää iltaa harrastuksissa ja kavereiden kanssa usein kahdeksaan (joskus treenit jopa puoli 9 asti), joten illallinen siihen aikaan ei sovi, kun on yksi päiväkoti-ikäinenkin. Meillä aikuiset ehtii lenkille/jumppaan sitten hyvin 19-20 välillä eli ei tarvi täydellä mahalla mennä...
Lapset syövät välipalaa joskus 15-16 aikoihin, päivällinen syödään 18.30-19.30 välillä päivästä riippuen. Iltapalaa ei syödä.
Ihan hyvin ehtii tehdä sapuskan, tosin arkena suosimme nopeita ruokia jotka valmistuvat 10-30 minuutissa.
päivällinen on 7-7.30 Ei erikseen mitään iltapaloja.
Ruoalla rauhoitutaan ja lähdetään siitä iltatoimille sitten.
Mutta silti teen pakkaseen valmiiksi juttuja.
Paistan kerralla 2 uunipellillistä lihapullia ja pakastan sopiviin annospusseihin. Paistan valmiiksi auhelihaa, siitä saa helposti kastikkeet tai keiton. Perunat kuorii nopsaan ja pilkkoo keittoon.
Saadaan paljon lihaa ilmaiseksi tai tosi edullisesti isoissa satseissa. Osan pakastan raakana, sopivina annospaloina. osan kypsennän valmiiksi. Aamulla jääkaappiin sulaan, niin on sopivia illalla.
Lapset askartelee, tekee läksyjä yms samalla kun mä ja/tai mies touhutaan keittiössä.
ai ettekö te kaikki muut tee ruokaa aromipesällä? Aamulla laitan ainekset ja kuuman veden aromipesään ja töistä tullessa minua odottaa maukas, valmis keitto :)
Minä haen lapset päiväkodista, olen kotona aikaisintaan 17.10. Mies tulee töistä vasta myöhemmin, joten ruokailu on minun hoidettavanani.
Täytyy kai alkaa pakastamaan ruokia, olen tähän asti vierastanut sitä vähän, tai siis mietin että sailyykö ruokien rakenne hyvänä? Olemme suht "kulinaristi" perhe, voin kuvitella että miehelle pakastetut ruuat ovat kauhistus, mutta olkoon sitten syömättä jos ne ei kelpaa. Eineksiäkin vierastan, mutta kai niitäkin jotain hyviä on. Ehdotuksia hyvistä täysvalmiista eineksistä????
Jos oikeasti pidätte ruuasta niin todella outoa että kuvittelette pakastamisen jotenkin pilaavan ruuat. Ei sinne nyt ihan kaikkea kannata laittaa, mutta todella monet ruuat paranevat toisella kierroksella. Siis eikö sulle oma logiikka tosiaan kerro että mitä sinne pakkaseen kandee laittaa ja mitä ei?
Tässä nyt kuitenkin uusavuttomalle suppea lista, ehkä se auttaa.
Älä pakasta:
-salaatti
-kurkku
-majoneesi
-tomaatit
Kannattaa pakastaa:
-liha, kana, tuore kala (ei savustettu)
-pataruuat
-keitot (etenkin sosekeitot)
-uuniruuat kuten lasagne (tosin kannattaa laittaa vähän tavallista enemmän nestettä valmistusvaiheessa)
-monet vihannekset (vihreät pavut, herneet)
jne jne
menee ruoan laittoon 15 min arkisin. Suunnilleen ruoka kuin ruoka. En tajua, miten te jaksatte värkätä koko illan keittiössä? Ja ei edes käytetä eineksiä. Jotain pakastevihanneksia ym kyllä käytetään. Ihan kustannussyistä.
Viikonloppuna laitan hitaammin kypsyvää ruokaa. ja sellaisia, joihin pitää kuoria perunat (hidasta!). Vartissa valmistuu esim minestronekeitto, pastaruoat, riisi, ohrakas, jauhelihakastike, possusuikaleet jne.
(kuori)perunoiden kypsymistä voidaan odotella toisinaan.
sinä joka vinoilit pakasteperunamuusista - oletko katsonut, osa niistä ei sisällä mitään muuta kuin 100% perunaa. Onko se siis mielestäsi jokin haitallinen eines?
Miten ihmeessä hoidatte ruoan ja läksyjen tarkistamiset/auttamiset/kokeisiin kyselyt työpäivänne jälkeen? Minä olen kotona vasta 17-17.30, mies 18.-18.30 (pitkät työmatkat ruuhkassa, tätä pk-seudulla asumisen onnea!). Kun tulen kotiin, hyökkään kolmas- ja nelosluokkaiset vastaan ja heti pyytävät apua jossain tehtävässä tms. Pitäisi laittaa ruoka aluilleen/lämmittää, kysellä koululaisten kuulumiset ja auttaa läksyissä/kokeissa (vaikka fiksuja ovatkin, tarvitsevat vielä apua). Itse olen aivan pinna kireellä kiireisen työpäivän jälkeen, nälkäinen ja väsynyt.
Olin kotona esikoisen kaksi ekaa kouluvuotta ja totuin siihen, että aikaa riittää lapsille, kun tulevat koulusta...on niin huono omatunto, kun lapset kaipaavat 10 tunnin eron jälkeen huomiota ja läheisyyttä (edelleen, onneksi :)) ja minä en jaksaisi sitä antaa ensimmäiseen pariin tuntiin, kun olen töistä saapunut...:(
Syödään joka päivä ruoka 16-17 ja iltapala 19-20. Lapset syövät ja jos toisen ruokailun jättää väliin on ihan hirveää kun muksut itkee nälkää... itselle olisi tietty kauheen helppoa laittaa töiden jälkeen ruokaa vain kerran mutta näin meillä. viikolla nopeita ja helppoja ruokia, vkl sitten satsataan ja ma voidaan vielä syödä jämiä.
Ruoka syödään 19.30-20.30. Lasten harrastuspäivinä myöhemmin, muina iltoina yritetään aikaisemmin.
annoksia joista puolet pakasteeseen! Minä itse en tykkää syödä kahtena päivänä samaa ruokaa, niin teen monesti isoja annoskia pakasteeseen, saa sitten vaikka seuraavalla viikolla jne...
Tänään oli helppo ruoka. Teen yleensä lihapulliakin kerralla 4x400g lihapakkauksista. Makaronit kiehumaan ja n. puolessa välissä keittoaikaa pakkasesta valmiit lihapullat sekaan. Salaattiakaan en jaksanut tehdä, joten mikroon meni pakkasesta sekavihanneksia. Ihan ok kiirepäivän ateria. Ei tarvinut kuin keittää makaronit, avata pakastin, kipata lihapullat kattilaan, laittaa vihannekset mikrovuokaan, kaataa vesi ja nostaa pöperö pöytään.
yksi asia kerrallaan. Eli ruoka ensin ja läksyt sitten vasta. Ei kukaan jaksa ilman ruokaa.
meillä pojat syö usein porkkanaa tai omenaa tms. siinä kun odotellaan ruuan valmistumista. sit ei oo niin kiire eikä tarvi myöskään panikoida että joka aterialla olis sellaisia kasviksia että lapsetkin suostuu syömään
Makaronit kiehumaan ja n. puolessa välissä keittoaikaa pakkasesta valmiit lihapullat sekaan. Salaattiakaan en jaksanut tehdä, joten mikroon meni pakkasesta sekavihanneksia. Ihan ok kiirepäivän ateria.
Ei mitään tuoretta, kaikki joko keitettyä tai mikrotettua ja lihapullat einestä.
Mä en edes osaisi valita oikeaa aterinta tuollaisen mössön nauttimiseen. VArmaan olisi sama laittaa yleiskoneella soseeksi ja imeä sotku pillillä.
se joka on "kotitoimistolla" tekee ruuan. Ja meillä syödään n klo 17.
Iltaisin voin tehdä jotain pata- tai laatikkoruokia; kastikkeet, wokit, paistetut kalat ja lihat yleensä tehdään juuri ennen syöntiä. Viikonloppuisin tehdään sitten pitkän kaavan mukaan ruokia isommalle sakille ja siitä jää maanantaillekin vielä joten viikon alku on vähän helpompi.
Eineksiä ei käytetä, mäkkäriä tai pizzaa ehkä kerran kk