Työssäkäyvät äidit! Miten hoidatte perheen päivällisrumban???
syksyn aikana siirrytään päiväkoti/eskari-arkeen, itse menen töihin. Mietin tässä että miten ihmeessä te työssäkäyvät hoidatte ruokailurumban iltapäivällä? Kun lapset kaipaavat ruokaa jo 17.30 maissa, eli ruuanlaittoon ei paljoa aikaa ole.
Teettekö ruuat edellisenä päivänä valmiiksi? Viikonloppuna pakkaseen? Mitä ruokia suositte?
Kommentit (83)
Minä ja lapset olemme kotona n. 16.15. Ruoka on pöydässä klo 17. Olemme niin tottuneet tähän rytmiin, että poikkeaminen siitä tuntuu lapsista vaikealta.
Ruoat ovat joko nopeita valmistaa tai teen edellisenä päivänä valmiiksi. Siis esim. lasagnea teen pariksi päiväksi joku ilta. Kanavokki sen sijaan syntyy hetkessä, usein sitä riittää seuraavallekin päivälle. Pakkasta en hirveästi käytä, joskus toki.
Samalla kun minä teen varsinaista ruokaa lapset pilkkovat vihannekset ja kattavat pöydän. Usein annan luvan vihannesten napsimiseen jo edeltä.
En myöskään häpeä tunnustaa että meillä syödään joskus nakkeja, kalapuikkoja tai mustaamakkaraa tms. Osa vihanneksista tulee pakkasesta. Pakastemuussiakin on kokeiltu. Jopa pakastekeittoaineksia olen pari kertaa hyödyntänyt. Peruna-sipulisekoitus pakastealtaasta on laatikoiden pohja usein.
Koululainen on yleensä tehnyt läksyt ennen tuloani, mutta yhdessä käymme ne läpi sitten päivällisen jälkeen.
En tiedä miksi kotona menee aina kuhnimiseksi siinä ruuanlaitossa. Saan tosiaan helposti menemään sen tunnin yksinkertaiseenkin ruokaan. Esim kukkakaaligratiini ei kyllä multa valmistu puolessa tunnissa aloitus-valmisruoka, vaikka käsityö siinä ei juuri montaa minuuttia vie. Tuoreraviolit onnistuis, mutta ei ole (vielä ainakaan) meidän kotiruokalistalla. Jos menen takaisin töihin, niin sitten voi ollakin, koska ei jää enää sitä aikaa eikä kiinnostusta hellan edessä asumiseen kotona. Tottakai on tiedossa, miten voi nopeuttaa, en vain tykkää niin kovin lopputuloksesta.
Ja jollekin muulle kommentoijalle tiedoksi, että kotonaolo ei nyt liity siihen, etten saisi töitä, vaan ihan haluan olla lapsen kanssa. Varmasti voi olla jollekin vieras ajatus :) Töissä erityyppisissä paikoissa en ainakaan tähän asti ole ollut kovin huono, mutta en tosiaan niitä työpaikkoja, missä ei yhtään ehdi keskittyä.
olin jostain syystä logannut ulos.
Ja siis viimeisestä lauseesta puuttui sana haluakaan. Eli en osaa myöskään vissiin kirjoittaa..
Miten ihmeessä hoidatte ruoan ja läksyjen tarkistamiset/auttamiset/kokeisiin kyselyt työpäivänne jälkeen? Minä olen kotona vasta 17-17.30, mies 18.-18.30 (pitkät työmatkat ruuhkassa, tätä pk-seudulla asumisen onnea!). Kun tulen kotiin, hyökkään kolmas- ja nelosluokkaiset vastaan ja heti pyytävät apua jossain tehtävässä tms. Pitäisi laittaa ruoka aluilleen/lämmittää, kysellä koululaisten kuulumiset ja auttaa läksyissä/kokeissa (vaikka fiksuja ovatkin, tarvitsevat vielä apua). Itse olen aivan pinna kireellä kiireisen työpäivän jälkeen, nälkäinen ja väsynyt.
Olin kotona esikoisen kaksi ekaa kouluvuotta ja totuin siihen, että aikaa riittää lapsille, kun tulevat koulusta...on niin huono omatunto, kun lapset kaipaavat 10 tunnin eron jälkeen huomiota ja läheisyyttä (edelleen, onneksi :)) ja minä en jaksaisi sitä antaa ensimmäiseen pariin tuntiin, kun olen töistä saapunut...:(
Tässä vastaa koululaisten äiti, jolle ruokarumba on tuntematon käsite.
Etkö sinä koululaisten äiti ole koskaan tullut ajatelleeksi, että sinun lapsesi voivat tehdä ruokaa?
Kun minä olin töissä toisella paikkakunnalla, ohjeistin lapsia, että työpuhelimeen saa soittaa vain todellisessa hätätapauksessa. Siihen tuli kahden vuoden aikana yksi puhelu: "äiti, kuinka kuumassa tämä paistetaan...", kun lapsi oli tekemässä ruokaa. Jokaisella lapsella oli oman bravuurinsa ja herkkunsa, tai siis pari-kolme vakiolajia, ja viikon menu muodostui sen mukaan, kuka kulloinkin katsoi tarpeelliseksi valmistaa ruokaa.
Ihan turhaan te teetti itsestänne työn sankareita tekemällä kaikkea itse, ja "auttamalla" lapsianne kaikessa, todennäköisesti muussakin kuin läksyjen teossa.
Lapset oppivat kyllä ainakin laittamaan ruokaa, jos ei muuta niin uuniin jääkaapista valmiiksi laitetun padan, kiusauksen tai muun vastaavan. Vai olivatko minun lapseni poikkeuksellisen lahjakkaita? Yksi on jo elintarvikealan ammattilainen, toinen valmistaa itse ruokaa koko opiskelija-asunnon väelle kun haluaa syödä oikeaa ruokaa, ja kolmas saa hankituksi evästä vaikka suoraan metsästä tai vedestä. Saa nähdä, mitä huomenna syödään, kun tuossa juuri patruunavyötä täytti sorsametsälle lähtöä varten.
Arkipäivinä keitetään tietenkin perunat kuorineen. Vaihtoehtona pastaa, riisiä, kaalta, vihanneksia. Siinä menee noin puoli tuntia, ja siinä ajassa ehtii kyllä kyhätä salaatin ja valmistaa kastikkeen ym. lisäkkeet. Esimerkiksi jauhelihakeitto: ruskistan jauhelihaa sen saman kattilan pohjalla, jossa teen keiton. Sen ruskistuessa kuorin perunat, ja ehkä juurekset, jos on tuoreita eikä pakastetta. Keiton valmistumiseen menee ehkä vähän reilusti se puoli tuntia, mutta tunti kotiintulon jälkeen se on jo syöty.
Jos minä käytän yli tunnin ruuanlaittoon, haen siinä ajassa perunat maalta (uudet) tai kuorin niitä ison kasan, perkaan kalan,leikkaan kilon käristyslihaa tms. Arkiruoka valmistuu aika vaivattomasti tunnissa kotiintulosta pöytään, yleensä nopeamminkin.
Meillä pääsääntöisesti isä hoitaa päivällisen. Hakee päiväkotilaisen ja ovat kotona juuri ennen viittä. Ruoka heti tulemaan ja lapset Pikku Kakkosen ääreen. Ruoka on valmiina joko puoli kuusi tai viimeistään kun lastenohjelmat loppuvat. Parhaassa tapauksessa minä tulen juuri sopivasti pöytään.
Jos mulla on aamuvuoro haen päiväkotilaisen jo kolmelta ja silloin pyrin tekemään aikaa vieviä ruokia ihan vaihtelun vuoksi. Puolivalmisteita käytetään paljon, mutta ihan eineksiä vähän. Vuosi siten esikoisella oli harrastus klo 18, joka tarkoitti että se oli einespäivä pääsääntöisesti.
Meillä ei tykätä edellisen päivän lämmitetystä ruuasta saati pakasteesta sulatetusta. Ne ei vaan maistu, vaikka ruoka viikolla on melko simppeliä muuten.
Nyt muutos kuvioon on esikoinen, joka aloitti koulun ja arjen kulku ei vielä ihan ole selvillä. Tarkoitus on että hän tulee itse iltiksestä ja on läksyt tehnyt kun muut tulevat. Hänen päivä ja läksyt käydään läpi ruokaa tehdessä tai ruuan jälkeen.
Iltapala meillä on kasilta. Meillä mennään myöhemmin nukkumaan kuin useimmissa perheissä. Lapset menevät kouluun ja päiväkotiin ysiksi.
Miten kauan sulla menee ruuan valmistamiseen aikaa?
Minä tulen töistä valmiiseen pöytään joka päivä klo 18.
Joskus teen ruokaa pakasteeseen, varsinkin kastikkeita teen sinne valmiiksi. Joskus laitan sunnuntaina jo ruokaa viikolle, jonkun padan yms. Ja mies tai minä tehdään kerran viikossa joku ruoka, jota syödään sit kaksi kertaa,
Minä olen kotona 17.10. Jos haen lapset päivähoidosta niin 17.20. onneksi meillä mies tekee ruoan monena päivänä, mutta ap:lla ei ehkä ole sitä mahdollisuutta.
Miten kauan sulla menee ruuan valmistamiseen aikaa?
aina kahden päivä ruoka kerralle, ettei tarvitse kuin lämmittää mikrossa seuraavana päivänä tai korkeintaan keittää lisukkeet. Hyödynnetään myös pakastinta eli sinne valmiiksi ruokaa, jota sulatetaan ja lämmitetään. Suositaan pakastevihannespusseja, pakastemuusia ja muuta nopeaa. Esim. huomenna laitetaan pakastewokkia ja nuudeleita. Valmisruokia ei syödä.
Aloitin vasta työt ja nyt kodin hommat ihan sekaisin, ennen kuin tähän rytmiin tottuu.
Ruokaa teen edellisenä päivänä ja pakasteeseen. Sieltä sitten lämmitellään.
niin lapset saa odotusvoikkarit siksi aikaa kunnes ruoka on valmista, syödään sitten siinä 18-18.30 maissa. Hyvin on mennyt.
Teen usein jonkun laatikkoruuan valmiiksi edellisenä iltana. Välillä on pakko sortua ihan valmisruokiin; pinaattilettuja tai -keittoa, hernaria jne. Keittoa saa nopeasti, jos laittaa perunana tilalle perunasipulisekoitusta tai pastaa. Teen myös ruokaa pakastimeen. Kaiken a ja o on etukäteen suunnittelu.
laitetaan reilumpi välipala kun tullaan ja ruoka vasta 19-20 välillä.
Jos ei olisi miestä tai mies ei haluaisi/osaisi laittaa ruokaa, varmaan tekisin pakkaseen ja lämmittäisin sieltä.
ollaan yleensä kotona vasta vähän viiden jälkeen, joten puol kuudeksi ei ruoka valmistu kuin mikrossa lämmittämällä. Usein meillä syödään kuuden - puol seitsemän aikaan.
Teen isoja annoksia, joten ruuasta syö 2-3 päivää. Silti parina päivänä täytyy viikollakin ruokaa alusta asti tehdä ja näinä päivinä tosiaan sitten vaan syödään myöhemmin. Joskus kun on kiireitä myös iltaisin olen joko esivalmistellut tai tehnyt ruuan valmiiksi jo edellisenä iltana. Varsinkin laatikkoruuat on helppo tehdä etukäteen ja tarpeeksi isoina annoksina.
Tällä viikolla alkuviikosta oli makaroonilaatikkoa ja nyt pari päivää on syöty kasvis laatikkoa. Eilen oli sen seurana pihvit. Huomenna on mulla vapaapäivä (lapset myös kotona), joten ruuanlaittoon on enemmän aikaa :)
joka antaisi vähän pelivaraa sen ruuan valmistukseen. En mitenkään ehdi tekemään ruokaa 17-17.30 välille, kun hyvä että kotona ollaan kaikki silloin ja eineksiä en halua syödä / syöttää perheelle. Puoli seiskaan menee väkisin. Joka toinen päivä ajattelin, että syötäis samaa ruokaa, eli tekisi sitten tuplasatsin. Pakkaseen meille ei mahdu mitään ainakaan tällä hetkellä ja muutenkin jotenkin kammoan sulatettuja kastikkeita yms.
jolloin ruoka on myöhemmin pöydässä, vai jaksavatko lapset odottaa? minkä ikäisiä lapsia teillä? Entä syövätkö he lisäksi vielä iltapalan myöhäisinä ruokailupäivinä? Joo, vasta minäkin suunnittelen tätä työssäkäyvän perheenäidin arkea.. ;)
T. 14
ollaan yleensä kotona vasta vähän viiden jälkeen, joten puol kuudeksi ei ruoka valmistu kuin mikrossa lämmittämällä. Usein meillä syödään kuuden - puol seitsemän aikaan.
Teen isoja annoksia, joten ruuasta syö 2-3 päivää. Silti parina päivänä täytyy viikollakin ruokaa alusta asti tehdä ja näinä päivinä tosiaan sitten vaan syödään myöhemmin. Joskus kun on kiireitä myös iltaisin olen joko esivalmistellut tai tehnyt ruuan valmiiksi jo edellisenä iltana. Varsinkin laatikkoruuat on helppo tehdä etukäteen ja tarpeeksi isoina annoksina.
Tällä viikolla alkuviikosta oli makaroonilaatikkoa ja nyt pari päivää on syöty kasvis laatikkoa. Eilen oli sen seurana pihvit. Huomenna on mulla vapaapäivä (lapset myös kotona), joten ruuanlaittoon on enemmän aikaa :)
Mä lähden töihin iltapäivällä noin klo 15.
Sitä ennen teen ruuan valmiiksi. Sitä saa sitten syödä kukin omaan tahtiinsa, tai yhdessä sitten kun isä tulee kotiin. Mä syön joko silloin klo 15, tai sitten kun tuun töistä.
pakastettu einestä? Myös ne itsetekemät lihapullat? Siinä tapauksessa meillä syödään paljon eineitä.