Ahnetta väkeä noin maatalousyrittäjät
aina pitäis tukea ja avustaa. Muitakaan yksityisyrittäjiä avusteta.
Ihme touhua.
Kommentit (409)
Mikä sellainen "täysi hinta" on? Eikö tuotteen hinta ole se, jonka asiakas maksaa?
Jo nyt voi osaa pääkaupunkilaisista vedättää myymällä kallista luomua, ja fiksut viljelijät ovat siihen suuntaan menossa. Käyrä porkkana on aina luomua.
Sitä on markkinatalous. Corolla kulkee ihan siinä missä bemarikin, mutta maksaa 20 prosenttia hinnasta. Jos tuista luovuttaisiin, kaupungeista löytyisi aivan varmasti elämästä vieraantuneita elämäntapahippeilijöitä, jotka maksaisivat käyristä porkkanoista tuplahintaa. Elintarvikkeillakin voi hyvin tehdä mielikuvakauppaa!
Onkohan tässä maatalous-vihassa kyse hieman samasta asiasta kin maahanmuuttajavastaisuudessakin? Itselle vieras asia on pelottava ja kadehdittava. Pelätään sitä, että jonkun muun mahd. saama taloudellinen tai muu hyöty on itseltä pois ja siksi heitä on helppo syyttää esim. omasta huonosta taloudellsiesta tilanteesta? Ja useimmiten vielä muiden saama hyöty on täysin kuviteltu!!!Itselläni on aika kielteinen kuva maanviljelyksestä juuri siksi, että olen maatalouspaikkakunnalta kotoisin ja nähnyt sitä hommaa hyvin läheltä. Puheet työn kovuudesta ovat liioiteltuja, työaika tosin on hiukan vaativa, muttei kuitenkaan mitään vuorotyöhön verrattuna. Työ on hyvin pitkälle itsenäistä ja sitä saa tehdä ihan omaan tahtiinsa. Paineita tai mahdottomia vaatimuksia, jotka kuuluvat nykyaikana lähes jokaiseen työpaikkaan, ei ole. Lisäksi työpaikka on kotona, eli töihin pääsee suoraan kotiovelta. Verrattuna ihmiseen, joka joutuu ajamaan 50 km työmatkoja päivittäin, traktorin polttoainekulutkin ovat suhteellisia.
Lisäksi ainakin vielä 15 vuotta sitten kun muutin kaupunkiin, oli selvää, että maajusseilla oli eniten rahaa. Autot vaihtuivat melkein joka vuosi ja ulkomailla matkailtiin kunnan maksaman lomittajan turvin. EU-tukilomakkeet täytti kunnan maatalousneuvoja. Toivottavasti nämä edut tosiaan poistuneet niin kuin joku ylempänä väitti.
Maahanmuuttajia vastaan minulla ei ole mitään. Eikä tietenkään maanviljelijöitäkään, mutta turha sitä on kieltää, että maatalouden tukeminen ei ole ollut kaikin ajoin ihan reilua.
Tuossa on monta kohtaa, jotka osoittavat erittäin suurta tietämättömyyttä maataloudesta. Selittäisitkö minulle ja muille ainakin nämä kohdat tarkemmin:
"Työ on hyvin pitkälle itsenäistä ja sitä saa tehdä ihan omaan tahtiinsa."
- Miten sinun mielestäsi voi "omaan tahtiin tekemistä " olla esim. se, että 7 hehtaaria kuivaa heinää odottaa paalausta tai latoon ajamista ja vesisade on juuri alkamassa? Tai olet itse sairas ja väsynyt, päätät kerrankin nukkua pitkät yöunet "omaan tahtiin", mutta lehmä ryhtyykin vääntämään kaksosvasikoita maailmaan juuri kun olet saanut yöpaidan päälle. Joo, niitä elukoita pitää aivan oikeasti seurata yötä päivää varsinkin jos on jotain vaivaa tai joku on poikimassa. Ei todellakaan pysty omaan tahtiin tekemään.
"Paineita tai mahdottomia vaatimuksia, jotka kuuluvat nykyaikana lähes jokaiseen työpaikkaan, ei ole."
- Sinä et selvästi ole koskaan lukenut sitä noin 150-sivuista maataloustukien hakuopasta. Lisäksi on muitakin opuksia, joista ei saa selvää edes 6 vuoden akateemisella koulutuksella. Kuntien maataloussihteerit eivät todellakaan saa täyttää kenenkään hakemuksia! Maatalousneuvojia kunnissa ei yleensä edes ole.
"Lisäksi työpaikka on kotona, eli töihin pääsee suoraan kotiovelta."
- Tämäkään ei aina nykyisten suurtilojen aikana pidä paikkaansa, ja varsin monella pienelläkin tilalla pellot ovat ripoteltuna useampaan eri palstaan. Töihin pääsee kyllä suoraan kotiovelta, kun linkoaa ensin talvella pihan lumituiskun jälkeen itse. Haittapuoli on sekin, että kotona ei ole koskaan oikeastaan vapaalla, jos se on käytännössä työpaikka.
Palkkatyössä on sentään suhteellisen säännölliset tulot. Maanviljelijä ei koskaan tiedä, milloin tulee teurastili - tai milloin ne teurastettavat elukat edes haetaan. Ei tiedä sitäkään, milloin tuet tulevat.
Maataloudessa ei todellakaan ole seuraava tilipäivä 15. syyskuuta kuten monilla palkansaajilla, vaan se voi olla vasta 29.1. tulevana vuonna.
Maatilat muuten sijaitsevat usein niin kaukana muista työpaikoista, että muualla työssäkäyvälle perheenjäsenelle tulee helposti vaikka 150 km tai pitempikin työmatka, sillä tilat eivät enää työllistä koko perhettä, eivätkä varsinkaan takaa toimeentuloa vaan sitä on jopa viljelijän itsensä hankittava palkkatyöstä.
Lisäksi ainakin vielä 15 vuotta sitten kun muutin kaupunkiin, oli selvää, että maajusseilla oli eniten rahaa. Autot vaihtuivat melkein joka vuosi
ulosopäin. Auto oli tosiaan hieno, koska meidän perheellä ei ollut MITÄÄN elämää. Ei todellakaan käyty lomamatkoilla eikä yhtään missään! En muista että olisimme koskaan käyneet esim. ravintolassa syömässä. Kesällä oli ihan turha kuvitella että lomailisimme perheenä, huvipuistossa pääsin käymään koulun luokkaretkellä. Koko elämä oli aamusta iltaan pelkkää työntekoa. Kyllä siitä sitten rahaa tuli, mutta eikö se niin kuulu ollakin jos kellon ympäri tekee töitä?! Ne rahat sitten laitettiin autoon kun muuta ei jaksettu tehdä. Mun vanhemmat oli ihan rikki. Mulla on yksi maanviljelijäpariskunta ja ne on ihan romuna plus 40 iässä.
muut yrittäjät saavat työlleen täyden korvauksen, sunkin on mahdollista ostaa halpaa lihaa sen vuoksi että maataloutta tuetaan. Muuten jäisi fileet sultakin ostamatta.
muut yrittäjät joutuvat maksamaan kulukorvauksia ihan riittävästi. Muut yrittäjät EIVÄT saa ketään tuuraamaan,saatika maksettuja lomia. Suomessa maatalousyrittäjällä on paljon helpompi pohja yrittää, kuin muilla pienyrittäjillä. Sitten nuo vielä käyttävät halpaa ulkomaista työvoimaa ja liputtavat suomalaisuuden puolesta. Puhumattakaan siitä, kuinka paljon maanviljelys rehevöittää vesistöjämme, kun saadaan sitä ihanan puhdasta suomalaista viljaa.
No luuletko sinä yrittäjä sitten, että maataloustuki olisi palkkaa?
Ironia taitaa mennä maatalousyrittäjän kohdalla hukkaan. Laitoin "omaa palkkaa" lainaismerkkeihin, koska aiemmin viittasit maataloustukeen omana palkkana.
No luuletko sinä yrittäjä sitten, että maataloustuki olisi palkkaa?
Ironia taitaa mennä maatalousyrittäjän kohdalla hukkaan. Laitoin "omaa palkkaa" lainaismerkkeihin, koska aiemmin viittasit maataloustukeen omana palkkana.
Yrittäjän ei saa "omaa palkkaa" lainkaan, koska ei kykene edes yksinkertaisimpia lomakkeita täyttämään. Miksi ruikuttaa muiden saamista rahoista, jos ei itse vaivaudu omia hakemaan? Ei niitä kotiin kanneta.
Yrittäjän ei saa "omaa palkkaa" lainkaan, koska ei kykene edes yksinkertaisimpia lomakkeita täyttämään. Miksi ruikuttaa muiden saamista rahoista, jos ei itse vaivaudu omia hakemaan? Ei niitä kotiin kanneta.
Toisin kuin maatalousyrittäjä kuvittelee, muut yrittäjät eivät saa tulojaan lomakkeita täyttelemällä. Itse olen pienyrittäjä ja tunnen monta pienyrittäjää, eikä meistä yksikään ole saanut starttirahan lisäksi mitään tukia mistään, kaikki eivät edes sitä starttirahaa. Jos työllistät itsesi ja mahdollisesti puolison, siitä ei valtio maksa yhtään mitään. Suuremmille työllistäjille varmaankin maksetaankin jotain tukia.
useita ihmisiä. Lomittajia, neuvojia, paikallisia kauppoja (maatalouskauppaa, rakennusfirmoja...), kuljetusfirmoja jne.
Maatilat pitävät laajaa infraa yllä. Ei pientä yhden ihmisen toiminimiyritystä voi verrata maatilaan. Avautuuko yhtään mihin tukieurot menevät?
Toisin kuin maatalousyrittäjä kuvittelee, muut yrittäjät eivät saa tulojaan lomakkeita täyttelemällä. Itse olen pienyrittäjä ja tunnen monta pienyrittäjää, eikä meistä yksikään ole saanut starttirahan lisäksi mitään tukia mistään, kaikki eivät edes sitä starttirahaa. Jos työllistät itsesi ja mahdollisesti puolison, siitä ei valtio maksa yhtään mitään. Suuremmille työllistäjille varmaankin maksetaankin jotain tukia.
kauppa hivuttaisi hinnat juuri niin korkeiksi kuin haluaa. Ulkomaisesta halpamössöstä maksettaisiin hulppeasti. Ja muu Eurooppa voisi pyytää bulkkituotteistaan mitä ikinä haluaa.
kaikki maatalous. Ja jatkossa kaikki ruoka tuotaisiin ulkomailta. Kuvitelkaa nyt, mahdollismma halvalla niin romanialaista maitoa, bulgarialaista maitoa jne. Kiinalaista lihaa, kalat nyt voisvta tulla saastuneesta ja radioaktiivisesta itämerestä. Kun media tätä palstaakin seuraa, niin voisitteko ottaa seuraavaksi asiaksenne suomalaisen maatalouden alasajon. Keskustapuolueenhan olette jo tuhonneet, niin eikö loogista olisi sitten seuraavaksi tuhota keskustaa äänestäneet ihmiset ja heidän elinkeinonsa? Suomi olisi ansainnut tämän!!
että haet niitä. Mutta kun yrittäjät mieluummin ruikuttaa sitä, miten muilla on hyvin kui viitsisi itse tehdä yhtään mitään. Hae hyvä ihminen, ei niitä muuten saa.
useita ihmisiä. Lomittajia, neuvojia, paikallisia kauppoja (maatalouskauppaa, rakennusfirmoja...), kuljetusfirmoja jne.
Maatilat pitävät laajaa infraa yllä. Ei pientä yhden ihmisen toiminimiyritystä voi verrata maatilaan. Avautuuko yhtään mihin tukieurot menevät?
Kuka niiden lomittajien ja neuvojien palkat maksaa ellei valtio? Pelkkää kuluerää koko maataloussektori. Se yhden ihmisen toiminimiyritys kuitenkin tuottaa voittoa sen verran minkä tuottaa eli on lähtökohtaisesti tervettä toimintaa. Ja kuvitteletko etteivät pienyrittäjät käytä kauppoja ja kuljetusfirmoja?
Ja millähän tavalla muuten maatilat pitävät infraa yllä? Kyllä täällä meidän kaupungissa ainakin kaupunki pitää infraa yllä, ja osittain valtio. Vai lasketko infran ylläpitämiseksi sen pihatien lumityöt talvisin?
Ja millähän tavalla muuten maatilat pitävät infraa yllä? Kyllä täällä meidän kaupungissa ainakin kaupunki pitää infraa yllä, ja osittain valtio. Vai lasketko infran ylläpitämiseksi sen pihatien lumityöt talvisin?
No tää tarkottaa että perähikiöille pitää vetää laajakaista parin maajussin takia jotka siellä asuu. Maksaa muuten ihan älyttömästi per liittymä.
On muutakin infraa kuin tiestöt! :DDDDDDDD
Voi jestas...no huh huh.
Väännetään nyt tosissaan rautalangasta:
-jos ei ole maatilaa, ei ole lomittajaa
-jos ei ole maatilaa, ei ole maatalousneuvojaa
-jos ei ole maatilaa, ei ole maatalouskauppaa
-rakennusfirmat saavat erittäin suuria toimeksiantoja maatiloilta, samalla pyöritetään rakennustarvike- ja puutavarakauppaa, sähkömiehet, lvi-suunnittelu yms
-kuljetusliikkeet kuljettavat polttoainetta, lannoitteita, rehuja maatiloille
jne jne
Sinulle taitaa olla ihan sama mitä kirjoittaa koska et yksinkertaisesti ymmärrä asioita. Minkä minä sille voin? En mitään. Tyhmyydelle ei valitettavasti ole hoitokeinoa.
Maatilat pitävät laajaa infraa yllä. Ei pientä yhden ihmisen toiminimiyritystä voi verrata maatilaan. Avautuuko yhtään mihin tukieurot menevät?Kuka niiden lomittajien ja neuvojien palkat maksaa ellei valtio? Pelkkää kuluerää koko maataloussektori. Se yhden ihmisen toiminimiyritys kuitenkin tuottaa voittoa sen verran minkä tuottaa eli on lähtökohtaisesti tervettä toimintaa. Ja kuvitteletko etteivät pienyrittäjät käytä kauppoja ja kuljetusfirmoja?
Maatilat pitävät laajaa infraa yllä. Ei pientä yhden ihmisen toiminimiyritystä voi verrata maatilaan. Avautuuko yhtään mihin tukieurot menevät?Kuka niiden lomittajien ja neuvojien palkat maksaa ellei valtio? Pelkkää kuluerää koko maataloussektori. Se yhden ihmisen toiminimiyritys kuitenkin tuottaa voittoa sen verran minkä tuottaa eli on lähtökohtaisesti tervettä toimintaa. Ja kuvitteletko etteivät pienyrittäjät käytä kauppoja ja kuljetusfirmoja?
Eräät vaan eivät millään halua tätä asiaa ymmärtää, vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi.
Maaseudulle on rakennettu niin katuvalot kuin vesijohto- ja viemäriverkostot itse, omalla kustannuksella tai korkeintaan pienillä avustuksilla. Tiet on sentään tehnyt yhteiskunta, mutta niiden aukipito on varsinkin pienemmillä teillä omalla vastuulla.
Kaupunkilainen joutuu ehkä oman pihansa itse kolaamaan.
Kenenkäs verovaroilla ynnä kaikkien välistävätäjien verovaroilla kaupunkien infraa maksetaan? Se on aina kotiin päin, jos voidaan tuottaa jotain omassa maassa vaikka tuen avulla kuin viedä valuuttaa ulkomaille tavaran ostoon.
Ihan sama, onko sitten kyse laivoista, harjanvarsista vai ruuasta.
infrastruktuurin suhteen
-maatalous tuottaa elintarvikkeita, joiden käsittely, jalostus ja myynti työllistää satoja tuhansia ihmisiä.
Tällä palstalla ei taida olla kovin monta, joka vielä muistaisi sen ajan, kun Suomi oli riippuvainen muun Euroopan, lähinnä Saksan elintarviketuotannosta.
Siitä on aikaa noin 60 vuotta. Lukekaas historiankirjoistanne, kuinka siinä sitten kävi. Tuli ruokaa, ja tuli muutakin.
Eräät vaan eivät millään halua tätä asiaa ymmärtää, vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi.
Maaseudulle on rakennettu niin katuvalot kuin vesijohto- ja viemäriverkostot itse, omalla kustannuksella tai korkeintaan pienillä avustuksilla. Tiet on sentään tehnyt yhteiskunta, mutta niiden aukipito on varsinkin pienemmillä teillä omalla vastuulla.
Kaupunkilainen joutuu ehkä oman pihansa itse kolaamaan.Kenenkäs verovaroilla ynnä kaikkien välistävätäjien verovaroilla kaupunkien infraa maksetaan? Se on aina kotiin päin, jos voidaan tuottaa jotain omassa maassa vaikka tuen avulla kuin viedä valuuttaa ulkomaille tavaran ostoon.
Ihan sama, onko sitten kyse laivoista, harjanvarsista vai ruuasta.
On todettava, että pienin avustustuksin on tosiaan tullut maatalouspaikkakuntien infrastruktuuri rakennettua. Katuvalot ja viemäriverkosto tosiaan ovat maatalouden tukirahoilla rakennettu. Not. Kyllä niihin on valtionavut maksettu.
P.S. Tätä kyseistä infrastruktuuria ei muuten edes tarvittaisi jos maatalousyrittäjät muuttaisivat ihmisten ilmoille ja lakkaisivat tuottamasta kansantaloudellista persnettoa.
Ai niin, mutta ei taida huvittaa. Maalla kun saa laittaa lapset sellaiseen kouluun jossa on vähemmän oppilaita kuin kaupungissa yhdellä luokalla ja terveyskeskukseen saa ajan automaattisesti. Me kaupunkilaiset maksamme maalaisille paljon paremman palvelutason kuin itse saamme. Ja sitten nämä kehtaavat ruikuttaa joka välissä huonoja tukiaan.
Nyt on varmaan maajussit jo talvivapailla
Vierailija - 11.11.11 10:57 (ID 13717634)
ihan tänne lounaalle asti. Äsken kävi siementäjä, jota piti auttaa ja nyt odottelen rekkaa hakemaan kuivurista viljaa. Jos nyt laitan lounasta, tulee se rekka takuuvarmasti juuri silloin pihaan. Lapset tulevat koulusta 14.00, heidän kanssaan ehtii olemaan tunnin ennen kuin taas suuntaan navetalle. On nämä talvivapaat ihania!
kaikki maatalous. Ja jatkossa kaikki ruoka tuotaisiin ulkomailta. Kuvitelkaa nyt, mahdollismma halvalla niin romanialaista maitoa, bulgarialaista maitoa jne. Kiinalaista lihaa, kalat nyt voisvta tulla saastuneesta ja radioaktiivisesta itämerestä. Kun media tätä palstaakin seuraa, niin voisitteko ottaa seuraavaksi asiaksenne suomalaisen maatalouden alasajon. Keskustapuolueenhan olette jo tuhonneet, niin eikö loogista olisi sitten seuraavaksi tuhota keskustaa äänestäneet ihmiset ja heidän elinkeinonsa? Suomi olisi ansainnut tämän!!
Itselläni on aika kielteinen kuva maanviljelyksestä juuri siksi, että olen maatalouspaikkakunnalta kotoisin ja nähnyt sitä hommaa hyvin läheltä. Puheet työn kovuudesta ovat liioiteltuja, työaika tosin on hiukan vaativa, muttei kuitenkaan mitään vuorotyöhön verrattuna. Työ on hyvin pitkälle itsenäistä ja sitä saa tehdä ihan omaan tahtiinsa. Paineita tai mahdottomia vaatimuksia, jotka kuuluvat nykyaikana lähes jokaiseen työpaikkaan, ei ole. Lisäksi työpaikka on kotona, eli töihin pääsee suoraan kotiovelta. Verrattuna ihmiseen, joka joutuu ajamaan 50 km työmatkoja päivittäin, traktorin polttoainekulutkin ovat suhteellisia.
Lisäksi ainakin vielä 15 vuotta sitten kun muutin kaupunkiin, oli selvää, että maajusseilla oli eniten rahaa. Autot vaihtuivat melkein joka vuosi ja ulkomailla matkailtiin kunnan maksaman lomittajan turvin. EU-tukilomakkeet täytti kunnan maatalousneuvoja. Toivottavasti nämä edut tosiaan poistuneet niin kuin joku ylempänä väitti.
Maahanmuuttajia vastaan minulla ei ole mitään. Eikä tietenkään maanviljelijöitäkään, mutta turha sitä on kieltää, että maatalouden tukeminen ei ole ollut kaikin ajoin ihan reilua.