Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisitko kahdeksi vuodeksi Intiaan?

Vierailija
30.10.2010 |

Miksi tai miksi et? Meillä on tämä asia harkinnassa. Miehellä olisi parin vuoden työkomennus sinne. Mä saisin varmaan virkavapaata omasta työstä, joten voisin siis lähteä. Lapsia on kolme joista kaksi koululaista.

Jos joku on asunut Intiassa niin kertokaa kokemuksista.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin ihan mihin muuhun tahansa maahan, mutten Intiaan :( Kaikenlaista epäinhimillistä toimintaa...

Vierailija
22/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

tutustuttu paikallisiin tapoihin ja tottumuksiin. Kuitenkin vaaditte etta Suomeen muualta tulleiden pitaisi heti omaksua maan tavat ja oppia kieli ja alkaa elaa kuin alkuasukkaat. Kaksinaismoralismia?

mistä näitä aivopieruja oikein tule?! he eivät mene sinne elääkseen toisen maan verorahoilla!

Kyllahan expatit niin hyvin tienaa paikallisiin verrattuna etta ei pitaisi olla mitaan hataa tuli se raha kenen pussista tahansa.

Olen asunut Intian niemimaalla, toisin kuin useimmat ap:lle vastanneet. Ilmastoon tottuminen vie vahan aikaa, toisen auton ja kuljettajan voi palkata tai ajella taksilla. Itsellani ei mennyt kauan kun olin tottunut itse ajamaan.

Ei sopeutumisesta mitaan tule jos oman paan sisalla ei ole muuta kuin pelko ja kauhistus ja ainainen vertailu Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riitti, en todellakaan muuttaisi Intiaan enkä veisi lapsia sinne edes lomalla. Kehitysmaa on kehitysmaa.

Meillä on kuitenkin Plan kummityttö Intiasta =)

Vierailija
24/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pelokkain mielin. Eniten arveluttaisi likaisuus, KULKUKOIRAT ja muut elukat sekä se miten hyvin pystyy liikkumaan ilman miestä. Ainakin se kuva minkä olen Intiasta saanut, on se, että siellä vaaleita naisia tuijotellaan ja jopa ahdistellaan.

Vierailija
25/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kaikki siellä nykyisessä maassasi on paremmin ja Suomessa aina huonommin.

[

tutustuttu paikallisiin tapoihin ja tottumuksiin. Kuitenkin vaaditte etta Suomeen muualta tulleiden pitaisi heti omaksua maan tavat ja oppia kieli ja alkaa elaa kuin alkuasukkaat. Kaksinaismoralismia?

mistä näitä aivopieruja oikein tule?! he eivät mene sinne elääkseen toisen maan verorahoilla!

Kyllahan expatit niin hyvin tienaa paikallisiin verrattuna etta ei pitaisi olla mitaan hataa tuli se raha kenen pussista tahansa.

Olen asunut Intian niemimaalla, toisin kuin useimmat ap:lle vastanneet. Ilmastoon tottuminen vie vahan aikaa, toisen auton ja kuljettajan voi palkata tai ajella taksilla. Itsellani ei mennyt kauan kun olin tottunut itse ajamaan.

Ei sopeutumisesta mitaan tule jos oman paan sisalla ei ole muuta kuin pelko ja kauhistus ja ainainen vertailu Suomeen.

Vierailija
26/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri kaksi alakoululaista ja yksi alle kouluikäinen. Noiden koululaisten osalta mua siis mietityttää just koulunkäynti vieraalla kielellä ja kavereiden jättäminen Suomeen. Toisaalta olisin sitten itse kotona myös auttamassa sopeutumisessa, kun nyt olen töissä.

No aikaa on vielä miettiä mutta todennäköisesti lähdetään. Edut olisi myös sen verran hyvät että voitaisiin hyvin palkata toinen kuski ja hankkia auto, joten kotiin mun ei tarvitsisi linnoittautua.

Vierailija
27/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiassa, mutta jos olisin samassa tilanteessa, lähtisin kyllä! Olettaen siis, että miehelläsi hyvä "paketti" ja saatte mukavan elintason. Onnea matkaan!

Vierailija
28/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. koska pelkäisin, että lapseni varastetaan koulusta tai kouluu tehdään terrori-isku

2. vihaan kuumuutta

Vierailija
29/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lähtisi jos joutuisin ottamaan sen riskin ettei nykyistä vastaavaa työtä enää olisi tarjolla kun palaan.

Olisi ihanaa olla Intiassa kaksi vuotta...

Vierailija
30/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies saisi siellä paljon parempaa palkkaa, asunto olisi uima-altaallinen "luksuskoti", niin voisin lähteä.

Intia on varmasti melkoinen "shokki" mutta varmaan myös mahtava kokemus... Itse voisi miettiä, mitä sielä voisi tehdä köyhien hyväksi, ettei koko reissu menis vain kotirouvailun merkeissä. Varmasti sellä on paljon avustusjärjestöjä, joille kelpais raha tai käsipari.

Vierailija
31/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. koska pelkäisin, että lapseni varastetaan koulusta tai kouluu tehdään terrori-isku 2. vihaan kuumuutta

kokemuksella vastasit?

Vierailija
32/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin aika kaukana kuitenkin varsinaisesta länsimaalaisuudesta:)

Hyvää tosiaan on, että expateilla on siellä varaa kuskeihin, kodinhoitajaan, lastenhoitajaan, puutarhurn jne. Mut toisaalta huonoa, että käytännössä kaikki nämä voi olla aika pakko olla, että asiat hoituu, eli rahalle on menoa myös...

Toisiin suomalaisiin ja ulkkareihin voi olla helppo tutustua, paikallisiinkin tavallaan, mutta se on ehkä harvoin ihan sellaista ystävyttä mihin täällä on totuttu. Aikuisten ja lasten pitää tottua siihen, että kavereita menee ja tulee jatkuvasti, kun expatit vaihtuvat. Eli vähän yksinäistä voi tulla kuitenkin.

Vierailija
33/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumimpana aikana on myos kiva lahtea lomalle vuoristoon, tulee takaisin kun ilma vahan viilenee.

Kun palkkaat kokkia niin ota sellainen joka on myos tottunut keittamaan "English food" muuten ainakin alussa voi olla vaikeaa.

Kylla ne muut expatit neuvoo ja tietaa suositella.

Vierailija
34/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en saa virkavapaata, niin emme lähde. Tosin työpaikassani samassa tilanteessa muutkin ovat saaneet,joten uskon että myös minä tulen saamaan.

Miehen työpaikan tarjoama paketti on hyvä, joten elintaso tulisi olemaan parempi kuin täällä Suomessa kahden palkalla.

Vierailija
35/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intia on hieno maa: kaunis luonto ja monipuolinen kulttuuri, ystävällisiä ihmisiä. Suuri osa ihmisistä on rauhaarakastavia hinduja. Englannilla pärjää aika hyvin ja ruoka on erinomaista. Maassa on paljon nähtävää ja koettavaa. Viikon turistimatkalla siihen ei pääse sisälle, mutta lähemmän tutustumisen myötä Intia vie sydämen.

Ikävinä puolina alun vatsavaivat sekä hidas byrokratia asioita hoitaessa.

Toivottavasti saatte asiat järjestymään niin, että voitte lähteä!

Vierailija
36/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnostaisi yhtään lähteä sinne ihmishelvettiin, lian ja köyhyyden keskelle.

Vierailija
37/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voisin hyvin asua uudestaankin, lastenkin kanssa. Ei juuri moitittavaa. Olen myös viettänyt pidempiä aikoja muuallakin Intiassa. Laita sähköpostiosoitteesi (vaikka joku höpö väliaikainen jos et oikeaa halua tänne laittaa) niin kerron enemmän.

On täysin selvää kommenttien perusteella, että suurin osa tähän ketjuun vastanneista ei tiedä paikasta oikeasti yhtään mitään.

Vierailija
38/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voisin vaikka muita sivistääkseni kertoa tarkemmin kys. paikasta.

Bangalore on ilmastoltaan yksi Intian parhaimmista alueista. Se sijaitsee vähän korkeammalla kuin muut isommat kaupungit ja siksi siellä ei juuri koskaan ole tukalan kuuma (toisin kuin esim. Delhissä tai Chennaissa).

Länsimaisia kauppoja ja kauppakeskuksia on useita kuin myös ravintoloita. Paremmat asuinalueet missä länkkärit ja hyvintoimeentulevat intialaiset asuvat ovat aina aidattuja ja vartioituja, joten turvassa saa kotialueellaan olla, ja muutenkin. Koskaan en tuntenut itseäni turvattomaksi. Tietenkään tyhmä ei tarvi olla ja mennä slummeihin/vaarallisille alueille hengailemaan. Ajelin kuitenkin ihan yksikseni riksoilla, vaikka expattien tuskin tätä tarvitsee tehdä, sillä auto+kuski luultavasti kuuluu pakettiin tai sen voi itse palkata.

Koulut on todella hyviä, mutta ehkä suomalaiskouluihin tottuneille aika vaativia, (mikä on mielestäni vain hyvä asia). Kansainvälisiä kouluja oli ainakin silloin kun itse asuin siellä (2005-2006) muutama mistä valita.

Sairaalat on tasokkaita ja lääkärit ihan yhtä päteviä kuin Suomessakin. Malarialääkitystä en itse syönyt kuin väliaikaisesti reissatessamme Keralassa. Vatsatauteja sairastin 1,5 aikana kaksi, joihin sain heti lääkäristä tehokkaat lääkkeet.

Intia vaatii kärsivällisyyttä ja byrokratia on toisinaan hidasta. Sähkökatkoja on, mutta asuntoon kuuluvat generaattorit pitää niitä yllä katkon ajan.

Mitäs muuta voisin kertoa?

39

Vierailija
39/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkukoiria ja muita eläimiä on, mutta nekin pysyy kotialueilta aitojen takia pois. Rikkaiden alueet on myös hyvin siistejä. Vaaleita ihmisiä toki tuijotetaan, mutta aina vain uteliaisuudesta, ei pahalla. Minua ei kertaakaan ahdisteltu ja ihan yksikseni liikuin siellä paljonkin. Ei kannata jäädä neljän seinän sisään.

Joku kirjoitti, että autokuski oli päivän miehen toimistolla...No miksi ihmeessä? Olisihan se kuski voinut tulla päiväksi pois miehen töihin vietyään ja sitten olla muun perheen käytössä.

Bangaloressa on myös ulkkareiden Overseas women's club tai joku muu vastaava, joka järjestää ohjelmaa expateille (etenkin vaimoille). Paljon muuta en siitä tiedä kuin, että se on olemassa. Itse en osallistunut sen toimintaan, sillä olin Intiassa töissä itsekin, eikä ylimääräistä aikaa hurjasti ollut.

Terroripelkoa ei ollut omalla kohdallani. Täytyy ottaa huomioon, että Intia on Euroopan kokoinen maa, joten jos Ateenassa räjähtää niin elätkö sinä Helsingissä koko ajan pelossa?

39

Vierailija
40/51 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomikin on niin kehitysmaa että onneksi sielläkään enää tartte asua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän