Muuttaisitko kahdeksi vuodeksi Intiaan?
Miksi tai miksi et? Meillä on tämä asia harkinnassa. Miehellä olisi parin vuoden työkomennus sinne. Mä saisin varmaan virkavapaata omasta työstä, joten voisin siis lähteä. Lapsia on kolme joista kaksi koululaista.
Jos joku on asunut Intiassa niin kertokaa kokemuksista.
Kommentit (51)
Tai ei nyt ihan mihin vain (esim. Siperia tai Alaska), mutta paikkaan, missä ei tarvitsis Moloa, Ticketiä tai Reimateciä!
Lähtisinkö uudestaan Intiaan - en
Kannattiko lähteä - ilman muuta!
Elämässä katuu myöhemmin eniten niitä asioita, joita ei tullut tehtyä kun siihen oli mahdollisuus
2 vuotta on pitkä komennus, en lähtis 2 vuodeksi - vuosi on aika max. sitten se on nähty.
Asut Intiassa - sen jälkeen te ja lapsenne ovat lopun ikäänsä onnellisia että ovat syntyneet ja asuvat Suomessa -tämä on isoin ilo koko komennuksesta.
Lapset ei tule helpolla viihtymään, ellette saa heitä kv. kouluun, jossa hengaillaan muidenmaalaisten expattien kanssa
Intiassa valtavasti nähtävää, Agran Taj mahal, Keralan valtavat kanaalialueet, englantilaisten perustamat hill-stationit vuorilla, mausteplantaasit (joissa kasvaa oikeata pippuria:), Jaipurin basaarit, Malediivit parin tunnin lennon päässä jne....
Me asumme tällä hetkellä Chennaissa. Sopimus on tehty kahdeksi vuodeksi. Vajaan vuoden kokemuksella ottaisin myös sopimukseen myös jatkoa, jos sellaista tarjottaisiin. Minusta kaksi vuotta taas tuntuu lyhyeltä ajalta. Täällä tapaa paljon expateja, joiden sopimukset ovat 3-5 vuoden mittaisia.
Meillä on kaksi pientä lasta. Vanhempi käy täällä jo koulua, vaikka Suomessa olisikin vielä päiväkotilainen. Lapset ovat viihtyneet täällä hyvin ja vanhempi puhelee jo sujuvasti englantia, vaikka aloitti täysin ummikkona. Säihinkin olemme tottuneet ennakoitua paremmin. Joskin kaikkein kuumin aika on vasta tulollaan.
Expatit asuvat yleensä hyvillä alueilla ja meidän elämä ainakin on aika kaukana reppureissajien Intiasta. Tietenkin välillä tulee vastaan vaikeita ja ärsyttäviä tilanteita ja tapoja, mutta hyvällä huumorilla ja itselle nauramisen taidolla pääsee pitkälle.
Kyllä lähtisin..Intialaiset tosi mukavia ihmisiä..vieraanvaraisia ja niin poispäin..Suomalaiset ovat vaan niin täynnä ennakkoluuloja..olen tehnyt työtä intiassa ja viihtynyt hyvin..menkööt suomalaiset vaan thaimaaseen tai kanarialle..yps i forgotten spain..älä vertaile goa(turistihelvetti) Intiaan
Jos meillä ei olisi lapsia, niin voisin muuttaakin, mutta lasten kanssa en lähtisi niin alkeelliseen/vaaralliseen maahan.
En enää. Vastenmielinen yhteiskunta, jossa mikään ei toimi, lapsilla, köyhillä ja naisilla ei ole mitään arvoa, kansalaisten osaamistaso on sitä sun tätä, koulutus alaarvoista, ruoka saastunutta sontaa jne. Eikä ole mielikuva vaan kokemus.
Minua kauhistuttaisi asua länsimaisella aidatulla alueella nauttien uima-altaista ja muista ihanuuksista, tietäen että aidan takana joku kaivaa paskaani viemäristä sukeltaen. Mutta onceinthelifetime go, kyllä ne lapset pian englantia oppii ja samalla että kaikki ihmiset eivät ole samanarvoisia.
Kiva kuulla jonkun siellä asuneen mielipiteitä! Meillä mies on toki ollut siellä työmatkoilla jo, joten ihan vieras paikka ei olisi ja mä itse asiassa olin valokuvien perusteella yllättynyt siitä, miten "länsimaiselta" kaikki kuvissa näytti.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitinkin, niin olen aikaisemminkin asunut kehitysmaissa kahteen otteeseen, joten byrokratian määrä, sähkökatkot (asuinalueella olisi myös varasähkö), ihmispaljous, tuijotus ja muu kehitysmaameininki ei mua pelota. Uskon kyllä niihin sopeutuvani. Kyllä me lähdössä ollaan, jos vaan saadaan munkin työkuviot järjestykseen.
Kiitos paljon kaikille kokemuksiaan jakaneille!