Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko katsoa seiskaluokkalaisen kanssa Twin Peaksin?

Vierailija
25.02.2023 |

Itse olin ysillä kun se tuli, ja pelkäsin aina jakson jälkeen, jouduin nukkumaan valot päällä ym. Mutta onko se nykyteinien mielestä yhtä pelottava enää? Seiskaluokkalainen tyttö oli kuullut siitä ja haluaisi katsoa sen, sanoin että ok jos katotaan se yhdessä. Meillä on siis DVD-boxi. Nyt vaan jäin miettimään, että tuleeko siitä vaan painajaisia ja pahaa mieltä? Esim. se Bobin hahmo on aika hirveä, en halua ajatella edelleenkään ko. hahmoa jos vaikka kävelen pimeässä yksin.. :D

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... riippuu varmaan teinistä. Twin Peaksin kauhuhan on sellaista alitajuntaan menevää. Mystisiä surrealistisia hahmoja ja ne vilkkuvat valot, unijaksot joissa arkkityyppisiä eläimiä ja muuta outoa. Eihän se sinänsä ole raaka tai verinen tai kauhea. Surrealistinen maailma ja outous on siinä se häiritsevä tekijä, ja toki teinitytön raaka murha ja insesti. Raskaita vaikeita aiheita. Joku perinteinen kauhu-splatter-leffa voi ehkä jäädä pelottamaan yhdeksi yöksi mutta kyllä Twin Peaksin nuorena katsoneet muistelee edelleen sitä sarjaa ainutlaatuisena ja pelottavana kokemuksena.

TOsiaan riippuu teinistä. Itse olin kasilla kun sen katsoin ja ahdistuin sarjasta, en niinkään pelännyt. 

Vierailija
2/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se päättää, joka kantaa vastuun. Muiden on vaikea sanoa asiaan oikein mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään hyvän mielen sarja ole. Iso osa aikuisista on epäluotettavia, perheen isä on tappaja ja hyväksikäyttäjä, nuoret narkkaa ja ajautuu prostituutioon ja lopulta heidät tapetaan. 

En nyt osaa sanoa, kuinka pelottava se on, mutta hyvin häiritsevä ja ahdistava sarja kaiken kaikkiaan. Unijaksot ja ne black lodge -heilunnat on nykyteinien mielestä varmaan vitsikkäitä, ovat sen verran altistuneet kaikelle hämylle materiaalille. Mut lähtökohtaisestihan sen sarjan tarkoitus on järkyttää ja siinä se kyllä onnistuu. Katsoin sen silloin kun se tuli ja sit ihan hiljattain uudelleen. Ja olin unohtanut, kuinka häiritsevä ja angstin täyteinen se olikaan. 

Vierailija
4/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli teini itsenäisesti ruvennut katsomaan sarjaa (ilman että sen kummemmin meille vanhemmille kertoi) ja lopetti kesken kun oli liian kauhea. 

Vierailija
5/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kutosella kun se tuli aikoinaan. Katottiin vanhemmilta salaa vuotta vanhemman veljen kanssa yläkerran telkkarista äänet hiljalla. Oli se ihan hirveän pelottava ainakin tuolloin. En tosiaan sit tiedä, miten nykyteinit sen ottaa kun ovat tottuneet jos jonkinmoiseen tiktok-ryönään. Meidän teini 14v. oli katsonut kaverinsa kanssa yökylässä Ring-elokuvan joka on musta ehkä pelottavin kauhuleffa ikinä, ja oli vaan että aika tylsä leffa. 

Vierailija
6/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata katsoa. 

Ruvetkaa katsomaan vaikka Downton Abbeyta.

Vierailija
7/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa eka jakso ja kysy mitä mieltä.

Vierailija
8/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kutosella kun se tuli aikoinaan. Katottiin vanhemmilta salaa vuotta vanhemman veljen kanssa yläkerran telkkarista äänet hiljalla. Oli se ihan hirveän pelottava ainakin tuolloin. En tosiaan sit tiedä, miten nykyteinit sen ottaa kun ovat tottuneet jos jonkinmoiseen tiktok-ryönään. Meidän teini 14v. oli katsonut kaverinsa kanssa yökylässä Ring-elokuvan joka on musta ehkä pelottavin kauhuleffa ikinä, ja oli vaan että aika tylsä leffa. 

Mä olin kans kutosella, kun Twin Peaks tuli ja kyllähän sitä katsottiin. Jännittävä ja pelottavahan se oli, mutta en muista että mulle olis mitään pitkäkestoisia "traumoja" siitä jäänyt. Vaikeapa se on toisten puolesta sanoa, että minkä ikäinen sitä voi katsoa...

Vierailija
9/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä muuten on/oli ikäraja?

Vierailija
10/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Eraserhead.

Vierailija
11/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä oli vaikea samastua siinä mihinkään joten taitaa olla enemmän naisten sarja.

Vierailija
12/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lempisarja Tuskimpa tuon ikäinen jaksaa montaa jaksoa katsoa. TP menee niin oudoksi, että aikuinenkin putoaa kärryiltä. Juonenkulku ja leikkaukset on erittäin hidasta siihen verrattuna, mihin nykylapset ovat tottuneet. Hahmotkaan eivät ole mitään lapsiin vetoavia.

Vierailija
13/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se murhaajan paljastumiskohtaus on mielestäni kammottavin fiktiivinen kohtaus minkä olen nähnyt, ihan kuin jonkun henkilön painajaisuni olisi saatu tallennettua. Ja olen mies, naisille varmasti vielä kamalampi.

Vierailija
14/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
15/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa vaan, ei se niin paha ole. Ja voihan sen jättää aina kesken jos alkaa ahdistaa. 

Vierailija
16/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se sarja on ihan älyttömän hyvä. Katsoin ekan kerran teininä ja aikuisen uudestaan. Mutta täytyy sanoa, että edelleen pelottaa välillä ja joskus väsyneenä kun käyn yöllä vessassa kuvittelen Bobin hyökkäävän sohvan takaa. Eli aiheuttanut pelkoa, kyllä.

Vierailija
17/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsottiin mun teinitytön (15v) kanssa Twin Peaks.. Ei pelottanut, vaan oli tylsä hänen mielestään. Itsekin huomasin, että kyllähän se nostalgia oli mikä sai ajattelemaan sitä sarjaa hyvänä.

Vierailija
18/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sun tarvii edes tuollaista miettiä niin älä katso itsekään.

Jos elokuvassa/sarjassa näyttelee lapsia niin lapsi voi katsoakin. Vai traumautuuko joka ikinen kakara näyteltyään jossain

Vierailija
19/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin paljon teinistä. Itseä ärsytti ja loukkasi aikanaan, kun vanhemmat, lähinnä äiti, kielsi kaiken katsomisen telkkarista, jos kuulutuksessa sanottiin, että ei sovellu lapsille. Oli oikein riemuissaan kun ihan telkkarista tuli oikeutus vallankäytölle vaikka itse ei ymmärtänyt ohjelmista yhtään mitään.

En ole koskaan mistään elokuvasta tai sarjasta traumatisoitunut, arkielämä oli paljon kauheampaa kuin mikään fiktio.

Mutta ihmiset ovat erilaisia ja tuo aikaisempi ehdotus, että katso yksi jakso yhdessä teinin kanssa ja sen pohjalta sitten eteenpäin. Suurin osa koko Twin Peaksin kestosta on kuitenkin vain pienen mustan huumorin värittämää keskustelua. Sarja on myös osa länsimaista kulttuurihistoriaa ja kaikenkaikkiaan hieno kokemus, jonka me kaikki aikalaiset muistamme.

Vierailija
20/26 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa Eraserhead.

VMP.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi