Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sisävaatteiksi pikkutytöille päiväkotiin?

Vierailija
15.08.2011 |

Tuli hiukka ylätyksenä tuo päiväkodin ohje, että ei hame päällä päiväkotiin (onks muuallaki muka tämmönen sääntö vai onko tää joku meän junttilan oma hienous?). Eli nyt tavalliset kotivaatteet ei käviskään päiväkotivaatteiksi niinku olin kuvitellu ja joudun kai tekeen aika moisen satsauksen vaatekaappien uusimiseen. Mutta mitä ihmettä ne tytöt siellä päiväkodissa sitten pitävät jos mekko + legginsit/sukkikset yhdistelmät ei käy? Me ollaan vallan pidetty kotona mukavia mekkoja ja hameita.

Ja missä menee pituusraja voiko jotain yläosaa kutsua tunikaksi ja millon se on mekko ;) ?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis tämä ohje tulee joltain kunnan päivähoidon johtajalta tms. ja koskee (kai) kaikkia kunnan päiväkoteja ja ryhmiksiä. Syynä että hameet/mekot ovat niin epämukavia (mikä minusta on kyllä tosi kummallinen väite, kun mekkoja ja hameita on kumminki niin monenlaisia ja erilaisista materiaaleista).

En ehkä vielä ryntää vaateostoksille, vaan katon josko meän normaali sisävaatteet kelpais kumminki.

Vierailija
2/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että uikoihan ne mekon helmat potassa/pöntössä...? Pienet tytöt tuskin osaa pitää niitä itse kovin tehokkaasti ylhäällä. Hame on musta kätevämpi, lasketaan alas nilkkoihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pohjimmiltaan haluttaisiin rajata tietyt hameet ja mekot, mutta ei voida ihan niin tarkasti eritellä....Eli kun itse olen pk:ssa töissä niin välillä näkee melkoista härpäkettä ja rinsessaviritystä, jotka nyt vaan ei toimi vaikka ihanan näköisiä ovatkin. Söpöimmät eivät ole erityisen mukavia yllä vaan lapsi nyhtää,kiskoo,pyytää korjaamaan toistuvasti jotain viritelmää. Lisäksi on se talvipukeutuminen; hame on haalareiden alla tosi epäkäytännöllinen.Se pitäisi riisua ja tosiaan lapsia ohjataan omatoimiseen pukeutumiseen ja uloslähdöt ovat aina enempi vähempi kiireisiä, joten hyvä yhdistelmä on sukat ja collegehousut vaikkapa, siihen päälle voi laittaa joko väliasun tai talvihaalarin....Monesti nuo hamoset jää päikkäreiden jälkeen lokeroon kun ei lapsi edes halua laittaa sitä ja tyttö painelee sukkahousuissaan, joka tietty ei välttämättä äitejä miellytä.... ;)

Vierailija
4/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillähän se selviää. Varmasti löytyy joku painava syy,ei vaatetukseen muuten anneta tuon kaltaista ohjeistusta. Kun ajattelee, niin muitakin juttuja löytyisi, esim. farkut, jotka ovat kankeat ja istuu tosi huonosti ulkovaatteiden alle. Muuten olen sitä mieltä, että hameet olisi ihan ok pikkutytöillä, mutta vanhempien tulisi käyttää tiukkaa harkintaa, ettei mitään hankalia viritelmiä...Lapsen tulisi osata tai ainakin oppia nopeasti itse riisumaan ja pukemaan, tosi apua saa, mutta välillä tyttöjen mekoissa/hameissa on sellaisia juttuja, jotka ei päiväkotioloissa toimi. Niin söpösiä kun ne tosiaan ovatkin.

Vierailija
5/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajattelisin, että hame tai mekko on tosi epämukava ulkoillessa. En itsekään pue tytölle hametta tai mekko haalarin alle, kun ulkoilemaan ollaan lähdössä. Joku mekko rutussa haalarissa ei varmaan tunnu kaikkein kivoimmalta liukumäessä ja muutenkin istuillaan puuhatessa. Tai voithan itse testat tunkemalla jonkun hameen tuulipuvun housuihin ja käyt koeajamassa lasten ulkoleikkejä...

Ja jos taas uloslähtiessä pitää alkaa mekkoa tai hametta ottaa pois ja panemaan muuta välivaatetta alle, menee kyllä pukemishommiin lisäaikaa melko paljon, enkä usko, että työntekijät katsovat sitä kovin tarkoituksenmukaiseksi...

Näin minä maalaisjärjellä ajattelisin, teistä kaupunkilaisista en sitten tiedä.

Vierailija
6/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajattelisin, että hame tai mekko on tosi epämukava ulkoillessa. En itsekään pue tytölle hametta tai mekko haalarin alle, kun ulkoilemaan ollaan lähdössä. Joku mekko rutussa haalarissa ei varmaan tunnu kaikkein kivoimmalta liukumäessä ja muutenkin istuillaan puuhatessa. Tai voithan itse testat tunkemalla jonkun hameen tuulipuvun housuihin ja käyt koeajamassa lasten ulkoleikkejä...

Ja jos taas uloslähtiessä pitää alkaa mekkoa tai hametta ottaa pois ja panemaan muuta välivaatetta alle, menee kyllä pukemishommiin lisäaikaa melko paljon, enkä usko, että työntekijät katsovat sitä kovin tarkoituksenmukaiseksi...

Näin minä maalaisjärjellä ajattelisin, teistä kaupunkilaisista en sitten tiedä.

terv. Päiväkodin täti kaupungista :)

Vierailija
7/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

just 3v tytölle tunikan ja sukkahousut. tunika peittää just pepun.

Liian pitkä mekko on hankala just ulos lähdön kannalta.

Kesällä ei haitannut vaikka oli ohuet legginsit ja t-paita/hihaton pidempi tunika koska siihen päälle ei tarvinnut pukea mitään.

Kaikista paras on työlle legginsit ja t-paita johon voi laittaa päälle pitkähihaisen trikoopaidan.

Vierailija
8/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kaupungissa varmaan valtaosilla tytöistä on mekot tai tunikat leggeareiden tai sukkisten kanssa.

Noi pikkulasten mekothan on usein vähän niin kuin pitkiä paitoja, ei ne mihinkään nilkkoihin yllä. Sellainen kyllä sujahtaa helposti haalareihin.

Leggarit ja sukkikset on mun mielestä kaikista helpoimmat haalariin, kun ovat kapealahkeisia. Leveälahkeiset collegehousut jää helposti haalariin vähän ryttyyn.

Vierailija
9/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan ole mitään vaatekappaleita kielletty. Ihme natsimeininikiä tuollainen ettei mekot käy.

Meidän tyttö kulkee pääasiassa mekossa ja sukkiksissa/legginseissä hoitopaikassa. Saa aika lailla itse valita vaatteeensa ja mekoista tykkää kovasti.

Vierailija
10/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään ylihän se vaan vedetään ja that´s it. Ja osaa laittaa jopa sen helman housujen sisään.

Mutta kaikesta tietysti voi tehdä vaivalloista ja vaikeaa jos haluaa.

Näin entisenä päiväkodin tätinä voin sanoa, että hameista aiheutuu vain ylimääräistä työtä. Etenkin säiden kylmetessä, kun pitää vetää ulkohousuja ja haalaria päälle, on se hame vain korvissa, mekosta nyt puhumattakaan. Päiväkodissa kun ideana on antaa lasten pukea mahdollisimman paljon itse ja jos siellä ryhmässä on vaikka viisi hameellista tyttöä, tulee siitä helposti varttitunti lisää työtä pukeutumisvaiheessa. Mikä tarkoittaa sitä, että jotkut lapset joutuvat odottamaan hameshown takia. Plus että pelkät sukkahousut välikausihaalarin alla voivat olla aivan vääränlainen vaate verrattuna esim. collegehousuihin.

Kai teiltä ap löytyy ihan normaaleja paitoja? Tavallisia collegehousuja saa tälläkin hetkellä joka liikkeestä ota kolme, maksa kaksi -tarjouksessa, sieltä vain hakee nipun päiväkotikäyttöön. Ei ole vaikeata.

Vierailija
11/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis tämä ohje tulee joltain kunnan päivähoidon johtajalta tms. ja koskee (kai) kaikkia kunnan päiväkoteja ja ryhmiksiä. Syynä että hameet/mekot ovat niin epämukavia (mikä minusta on kyllä tosi kummallinen väite, kun mekkoja ja hameita on kumminki niin monenlaisia ja erilaisista materiaaleista).

En ehkä vielä ryntää vaateostoksille, vaan katon josko meän normaali sisävaatteet kelpais kumminki.

Vierailija
12/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aikuisista naisistaki feikkicrocsit + tuulipuku on ihan sovelias asu niin toimitotyöhön, teatteriin, kaupungille ja kylästelyynki, jos ihan tavallisten mekkojenki käyttö kielletään lapsesta asti.

Vierailija
13/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin Loimaalla on samanlainen ohje.

Vierailija
14/26 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5-vuotias tyttö on koko päiväkotiuransa aikana pukeutunut vain ja ainoastaan mekkoihin, hameisiin tai tunikoihin. Nehän on niin näppäriä vaatteita!! Eli tytön normaali päiväkotivaate on paita, legginssit, hame/mekko. Tyttö sitten vetää hameen pois ja vetää ulkohousut jalkaan ulos mentäessä ja pukee hameen sitten taas kun tulevat kotiin.

Ja tosiaan ne hameet on sellaisia tosi mukavia, joustavavyötäröisiä ja lyhyitä, joissa on mukava leikkiä.

Mä olisin kyllä ihan paniikissa, jos lapsen päiväkoti kieltäisi mekot!! Ei meidän prinsessavaihetta elävä tyttö edes suostuisi mitään college-housuja laittamaan jalkaansa, kun ne on niin epämukavat.

Vierailija
15/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta asiaan. Meidän tytöllä kun ei ole koskaan ollut mekkoa sisävaatteena pk:ssa.

Syksyllä/talvella/keväällä on ollut:

- velour-housut (kylmällä alla sukkahousut) ja pitkähihainen paita/tunika

tai

- pehmeää kangasta olevat housut (kylmällä alla sukkahousut) ja pitkähihainen paita/tunika

Kesäaikaan sitten:

- caprityyliset housut ja lyhythihainen paita/tunika

Esim. näitä Lindexin velour-housuja ollaan käytetty:

http://www.lindex.com/fi/Product/ImageZoom.aspx?id=15705673

Siihen yläosaksi vaikka tällainen paita:

http://www.lindex.com/fi/Product/ImageZoom.aspx?id=16480086

Vierailija
16/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen päiväkodissa hame+leggarit on tyttöjen yleisin asuste.

Laita sitten tunika ja leggarit, talvella sukkikset.

Vierailija
17/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kielletty mekot ja hameet vai vaan hameet? Omasta mielestäni hameet ovat pikkutytöillä hankalia ja vähän turhia. Lyhyet mekot ja tunikat sen sijaan ovat mukavia ja käytännöllisiä. En kyllä ymmärrä miksi hameita ei sais käyttää...

Vierailija
18/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, et jossain ne kielletään.

Vierailija
19/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuullut ennen tuollaisesta, meillä saa mennä missä vaatteissa vain.

mutta meillä suosikkeja (mekon ja hameen lisäksi) on:

-verkkarit

-legginssit

-trikoot

-shortsit

noiden kanssa t-paita tai pitkähihainen paita!

tunika on kai mekko jos se menee reilusti pyllyn yli.

Vierailija
20/26 |
15.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin entisenä päiväkodin tätinä voin sanoa, että hameista aiheutuu vain ylimääräistä työtä. Etenkin säiden kylmetessä, kun pitää vetää ulkohousuja ja haalaria päälle, on se hame vain korvissa, mekosta nyt puhumattakaan. Päiväkodissa kun ideana on antaa lasten pukea mahdollisimman paljon itse ja jos siellä ryhmässä on vaikka viisi hameellista tyttöä, tulee siitä helposti varttitunti lisää työtä pukeutumisvaiheessa. Mikä tarkoittaa sitä, että jotkut lapset joutuvat odottamaan hameshown takia. Plus että pelkät sukkahousut välikausihaalarin alla voivat olla aivan vääränlainen vaate verrattuna esim. collegehousuihin.

Kai teiltä ap löytyy ihan normaaleja paitoja? Tavallisia collegehousuja saa tälläkin hetkellä joka liikkeestä ota kolme, maksa kaksi -tarjouksessa, sieltä vain hakee nipun päiväkotikäyttöön. Ei ole vaikeata.