Mitä sisävaatteiksi pikkutytöille päiväkotiin?
Tuli hiukka ylätyksenä tuo päiväkodin ohje, että ei hame päällä päiväkotiin (onks muuallaki muka tämmönen sääntö vai onko tää joku meän junttilan oma hienous?). Eli nyt tavalliset kotivaatteet ei käviskään päiväkotivaatteiksi niinku olin kuvitellu ja joudun kai tekeen aika moisen satsauksen vaatekaappien uusimiseen. Mutta mitä ihmettä ne tytöt siellä päiväkodissa sitten pitävät jos mekko + legginsit/sukkikset yhdistelmät ei käy? Me ollaan vallan pidetty kotona mukavia mekkoja ja hameita.
Ja missä menee pituusraja voiko jotain yläosaa kutsua tunikaksi ja millon se on mekko ;) ?
Kommentit (26)
ei ne voi päiväkodista määrätä, millaisilla vaatteilla siellä saa lapset olla. Meidän päiväkodissa lähes kaikilla tytöillä on mekko tai hame. Ainakin meidän perheessä kaikilla kolmella tytöllä on ollut siinä noin 3-5 vuoden kieppeillä sellainen kausi, etteivät ole edes suostuneet pukemaan housuja (pakottamalla toki, mutta aina hirveä huuto ja riita). Niin että mekoilla ja hameilla ollaan menty jo useampi vuosi.
Meidän päiväkodissa ulkovaatteet ovat joka tapauksessa erikseen. Eli esim. lämpimillä keleillä pojiltakin (tai kaikilta) vaihdetaan ulkohousut (vaikka olisivat college-housut) sisähousuihin. Samahan se on, vaihdetaanko tällöin hameeseen.
Meillä lapsi on käyttänyt mekkoja ja tunikoita koko päiväkotiaikansa. Mitään ei ole niistä sanottu.
Mitenkäs sitten huivit/burkhat? Ovatko ne käytännöllisiä?
olisi kiva kuulla perustelut. Vai onkohan sillä joku sukupuoleettomuus kasvatusaate?
Meillä annetaan ohjeita pukeutumiseen vain tapahtumien/retkien yhteydessä.
olen puolen vuoden päiväkotikokemuksella kokenut tytölle parhaimmaksi asuksi legginsit, sukat ja paidan.
Legginsit ovat joustavammat ja helpommat lapsen itse pukea kuin sukkahousut. Usein sukkaosa kastuu esim. eteisessä kenkiä riisuessa. Tällöin on helppo vaihtaa vain sukat.
Lisäksi ilmojen viiletessä tyttö käyttää suht ihonmyötäistä lyhythihaista paitaa ns. aluspaitana pitkähihaisen tai neuletakin alla. Päivälevolla nukkuu mieluummin lyhythihaisessa.
Meidänkin päiväkodissa vaihtavat ulkovaatteet, ainakin ulkohousut erikseen. Meillä on huonompia gollegehousuja ulkohousuiksi kuivalla kelillä.
enkä keksi mitään syytä, miksi tytöllä ei voisi olla mekko päiväkodissa. Mitä jos kysyisit syytä suoraan henkilökunnalta? Minä en ihan vähäisillä perusteluilla ryhtyisi uusimaan vaatekaappia. Kiinnittäisin kuitenkin päiväkotimekoissa huomiota siihen, että ne olisivat lapsen itsensäkin riisuttavissa ja puettavissa (sitten kun lapsi on sen ikäinen). Joustamattomat yläosat ja selkävetskarit ovat lapselle hankalia.
lto