Köyhiä lapsiperheitä on paljon, sen näkee kirpputorilla.
Tuli mieleen noista kirpparialoituksista, että keväällä Myyrmäkihallin kirpparilla myydessäni mietin itsekseni, miten paljon asiakkaissa oli todella vähävaraisia.
Minulla oli myytävänä paljon erilaista tavaraa. Oli ns. merkkivaatteita (joista sitten kehtasin pyytää himpun enemmän, mutta silti vähän) ja sitten markettibulkkia, jopa ihan retkuja, joista pyysin 50 senttiä. Hämmentävän hyvin kävivät juuri ne retkut kaupaksi, vaikka olin etukäteen kuvitellut, että sakki etsisi joukosta hyväkuntoiset benettonit, espritit, legot yms.
Totta kai jokainen saa ostaa mitä haluaa, en sitä tarkoita. Vaan kävi hiukan sääliksi, kun ajatteli, että jollekin se tosiaan ON olennaista, saako lapselle paidan 1,50 eurolla vai 0,50 eurolla.
Kommentit (71)
Mutta kun sillä kulahtaneisuudella ei ole mitään väliä, jos vaate on vaan pelkkä käyttövaate.
Hmm..no kyllä minä ainakin puen lapseni kotonakin siisteihin vaatteisiin. Olen sitten kaik nipo köyhä. Kyllä sitä ihan siistiäkin vaatetta saa halvalla, jos jaksaa nähdä etsimiseen hiukan vaivaa :).
Saman asian voit lukea ihan tilastoista.
Sen sijaan ei kannata sääliä.
poika on kontannu kesän ulkona ja oon hamstrannut niitä halpoja rytkyhousuja konttaushousuiksi.Kalliimpia en edes katso,koska meillä on käyttövaatetta muuten ollut tarpeeksi=)
En jaksa rehata mihinkään myyntiin. Huonommat kuskaan SPR:n laatikkoon. Ja juu lahjoittaisin mielelläni myös muille. Jollekin joka todella tarvitsee. Ja näin olen tehnytkin kerran tämän palstan kautta. Mutta ikäväkseni ne vaatteet löytyi huutiksesta. Et se siitä tarpeesta.
Hei! Tarkoituksesi on varmaan hyvä, mutta järjestöille tulee hurjasti kuluja siitä, että ihmiset käyttävät heitä kierrätyskeskuksenaan. Hätää kärsiville alueille ei voida lähettää huonokuntoisia vaatteita, sillä jo pelkästään rahtikustannukset ovat niin isot, ettei siinä olisi järjen häivää. Niinpä iso osa hyvässä aikomuksessa lahjoitettua tavaraa päätyy kaatopaikalle, jonka kustannukset maksaa avustusjärjestö.
Sanoinko vieväni lumppua keräyslaatikkoon? Not. Mä ostan tenaville paljon uutta ja myös kirppareilta niitä helmiä. Eteenpäin menee parhaimmat ja keräykseen sellaiset joita tiedän etteivät nämä pari tuttua halua. Katsos kun kaverinsa oppii tuntemaan ajan kanssa.
Pinttyneet tahraiset heitän suosiolla pois. Reikäisiä vaattetita mä en siedä itsekään. Niiden paikka on roskis. Samoin lumput joiden ymmärrän olevan just niitä virttyneitä 90-luvun koko suvun kiertäneitä retkuja. Meillä ei ole sellaisia.
Lapset käyttävät kaikkia vaatteita pihalla ja mun elämä ei mene sekaisin jos housut hajoo tai niissä on voikukkatahroja. Niitä vain ei lahjoiteta eteenpäin. Mutta tajuan toki, että joillekin nekin vaatteet kelpaa vallan mainiosti. Oli rahahuolia tai ei.
ja todellakin siellä myytin vain rytkyjä!
Joten ymmärrän ap:n hämmästyksen. Itse en ostaisi rytkyjä kirppariltakaan, en edes 20 sentin hintaankaan.
Ehkä ihmiset on köyhiä tai järjettömän pihejä tai sitten eivät välitä paskaakaan mihin lapsensa pukevat.
Olen käynnyt Myyrymäen kirppiksellä ja ihmetellyt miten hyvätuloiset voivat myydä todella kulahtaneita vaatteita ja kenkiä. Pyytävätkin aika paljon.
Hope-yhdistykselle niin pääsevät eteenpäin perheisiin joissa niitä tarvitaan.
Ainakaan PK-seudun Hope ei ota vaatteita vastaan. Lahjoituksia on liikaa... ?!? Eli ei niitä oikeasti köyhiä paljoa suomessa voi olla kun käytetty siitikuntoinen vaate ei kelpaa, raha ja lahjakortit kyllä otetaan vastaan.... :( Kokemusta tästä asiasta on!
joka haluaa säästää rahaa ja ostaa kaiken käytettynä halvalla Myyrmäen kirpparilta.
Minulle ei kyllä rytkyt kelpaa, ostan eurolla-parilla uutta vastaavaa vaatetta. Kun osaa löytää jyvät akanoista, sieltä tekee tosi hyviä löytöjä.
Meilläkin on monta lasta, säästetyillä rahoilla sitten tehdään vaikka mitä kallista kivaa.
:)
onko niissä ollut hintaa liikaa?