Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen käyttää sanoja kera ja tykö?

Vierailija
29.10.2010 |

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokittelee molemmat ylätyylisiksi.

Nykysuomalainen normaali IHMINEN luokittelee molemmat junteiksi ja alatyylisiksi.

Vierailija
2/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, jolla on laaja sanavarasto ja tykkää leikitellä äidinkielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrin muutenkin välttämään toistoja, niin silloin tietysti otetaan synonyymit käyttöön...

Suomenkieli on niin ihanan rikas sanastoltaan!

T: 39-v. uusmaalainen kuuden lapsen äiti

Vierailija
4/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika vanha, ja/tai vahvasti murretta muutenkin puhuva (lähinnä tykö on minun korvaani jonnekin Tampere-Pori-Turku-Uusimaa -nelikulmioon sijoittuva).

Tai sitten sellainen, joka osaa vaihtaa tyylilajia hupimielessä ja välillä tykkää puhua kuin 40-luvun kansakoulun opettaja.

Vierailija
5/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla EI ole kovin laaja sanavarasto, ainakin mun kokemuksen perusteella. Eli siis maalaiset, huonosti koulutetut kotiäidit ainakin noita kumpaakin viljelee.

Kaupunkilaisten suusta en ole kumpaakaan kuullut.

Vierailija
6/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungin keskustassa pk-seudun ulkopuolella, minulla on ylempi akateeminen loppututkinto ja kirjoitan työkseni.

Vierailija
7/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niillä ole sinulle pahaa kaikua?

Vierailija
8/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tuota asiaahan ei voi oikeakielisesti ilmaista millään muulla tavalla kuin "nakit muusin kera".

Vierailija
9/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en käyttäisi niitä? Ei niillä mitään kaikua ole. Aivan hyviä suomen kielen sanoja. Käytän muuten jatkuvasti myös sanaa "panna" yhteyksissä, joissa monet "pistävät". Kun suomen kielessä oikeasti pistetään vain terävällä esineellä.

Vierailija
10/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla EI ole kovin laaja sanavarasto, ainakin mun kokemuksen perusteella. Eli siis maalaiset, huonosti koulutetut kotiäidit ainakin noita kumpaakin viljelee.

Vierailija
11/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiset, joilla ON laaja sanavarasto ja ovat lukeneet paljon.

Vierailija
12/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää liki 40v.

Vierailija
13/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en käyttäisi niitä? Ei niillä mitään kaikua ole. Aivan hyviä suomen kielen sanoja. Käytän muuten jatkuvasti myös sanaa "panna" yhteyksissä, joissa monet "pistävät". Kun suomen kielessä oikeasti pistetään vain terävällä esineellä.

Ruoka laitetaan ja sika pistetään. Muu onkin silkkaa panemista!

Vierailija
14/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noita sanoja edes nykyään osaa kuin

sellaiset, joilla ON laaja sanavarasto ja ovat lukeneet paljon.

käyttävät väärin esim. kera-sanaa. Sehän on postpositio, mutta silti eräänkin emännän fb-päivityksissä lukee usein, että tekivät taas jotain kera isännän ja lasten...

Vierailija
15/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 35 v.

Vierailija
16/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai iah vaan maalainen, jolla on murre.

muka-hienostelija: söimme mansikoita kermvaahdon kera. Tai karppaaja (joka on muuten ihan oma ÄO-ryhmänsä) mudcake kera kermavaahdon

Yleensä tätä sanaa käytetään juuri ruuan yhteydessä, kun halutaan kertoa miten upea menyy vieraille oli jälleen kerran.

uskovainen ja maalainen: antakaa lasten tulla Jumalan tykö. Miettiköön tykönänsä. Tulukaa meille tykö. Tekkee ittensä tykö.

Vierailija
17/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden idiolektiin eli yksilömurteeseen ne kuuluu?

Mä käytän "kera"-sanaa kirjoituksessa, en puhekielessä. Sen sijaan "tykö" kuuluu omaan murteeseeni, ja käytän sitä toisinaan.

Sen olen sen sijaan huomannut, että AV on täynnä kielifasisteja. Kaikki sellaiset piirteet ja sanat, jotka eivät kuulu omaan kielimuotoon tai murteeseen, ovat hyvin monen mielestä VÄÄRIN, tai sitten mahdollisesti JUNTTEJA. Johtuukohan tämä siitä, että niin moni asuu koko elämänsä yhdellä paikkakunnalla, eikä juuri tunne ihmisiä muualta?

Vierailija
18/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menen Helsinkiin kera miehen

kävin uimassa kera lasten

katson kohta BB:n kera lehdenluvun

Kyllä se vaan kuulkaa on se junttikansa, joka tuota kera-sanaa käyttää.

Vierailija
19/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan yli kaiken ns. kielisnobeja ja muutenkin ihmisiä, jotka näkevät kovasti vaivaa, etteivät vain anna itsestään "vääränlaista" vaikutelmaa.

Minäkin käytän. Olen ammatiltani kääntäjä. Ikää 35 v.

Vierailija
20/68 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tuota asiaahan ei voi oikeakielisesti ilmaista millään muulla tavalla kuin "nakit muusin kera".

Sinulla taitaa olla melkoisen rajoittunut sanavarasto.

t. nimim. "Nakit muusin kanssa", jolla muuten Mensaan oikeuttava ÄO, enkä koskaan käytä kera-sanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi