Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1711)
Pk-seudulla on ollut 50-60 hakijaa määräaikaisiinkin paikkoihin. Ja yhtään puolen vuoden hommaa ei ollut tänä vuonna tarjolla! Vanhempainvapailla olevat palaavat tosi nopeasti töihin, hyvä että lapsi ehtii vuoden vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että työpaikka ilmoitetaan avoimeksi vaikka siihen on jo päätetty ottaa joku on todella ärsyttävää.
Hakemukseen ja haastatteluun menee tuntitolkulla aikaa ja töistä pitää ottaa palkatonta vapaata, hommata sijainen, laatia sijaisohjeet vain jotta voi todeta että sen paikan sai se jo talossa oleva.Tänä keväänä kahdeksaan paikkaan joita hain, valittiin tismalleen se ope sieltä talon sisältä.
Minä tein 5 tuntia kustomoitua hakemusta, videota 4 tuntia, lähdin kesken työpäivän, menetin 2 tunnin palkan jne. Vain kuullakseni että se Annika/Tiina jne. sieltä talon sisältä valittiin. Kaikki Vantaalla.
Koen olevani jossakin näytelmässä, jossa muut tietää roolinsa, mutta mulle ei sitä kerrottu.
Et sitten ole lukenut tätä ketjua kokonaan? Kyllä täällä on kerrottu, että aivan hyvin voi kysyä, onko tällä haastattelulla merkitystä vai onko tiedossa joku vahva ehdokas. Yleensä on sanottu suoraan, että on meillä tämä, joka on ollut 10 vuotta määräaikaisissa. Ei silti tule aina hän valituksi.
Hakemuksiin kannattaa panostaa, mutta haastatteluun lähtöä harkita.
Totta kai voi kysyä, mutta vastapuoleella ei ole velvoitetta puhua totta.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla on ollut 50-60 hakijaa määräaikaisiinkin paikkoihin. Ja yhtään puolen vuoden hommaa ei ollut tänä vuonna tarjolla! Vanhempainvapailla olevat palaavat tosi nopeasti töihin, hyvä että lapsi ehtii vuoden vanhaksi.
Hakijoissa on paljon sellaisia, joilla ei ole opettajan koulutusta, kun nyt on tämä pakkohaku neljään työpaikkaan. Akateemisia on paljon työttömänä ja mitä muuta voisi hakea kuin opettajaksi, jos oman alan työtä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla on ollut 50-60 hakijaa määräaikaisiinkin paikkoihin. Ja yhtään puolen vuoden hommaa ei ollut tänä vuonna tarjolla! Vanhempainvapailla olevat palaavat tosi nopeasti töihin, hyvä että lapsi ehtii vuoden vanhaksi.
Hakijoissa on paljon sellaisia, joilla ei ole opettajan koulutusta, kun nyt on tämä pakkohaku neljään työpaikkaan. Akateemisia on paljon työttömänä ja mitä muuta voisi hakea kuin opettajaksi, jos oman alan työtä ei ole.
Totta tuokin. Samaten siellä on niitä jotka olleet ihan muissa töissä opettajan koulutuksella ja nyt ne muut onkin loppuneet.
Ap oli tosi rohkea kun jöi neljäksi vuodeksi sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että työpaikka ilmoitetaan avoimeksi vaikka siihen on jo päätetty ottaa joku on todella ärsyttävää.
Hakemukseen ja haastatteluun menee tuntitolkulla aikaa ja töistä pitää ottaa palkatonta vapaata, hommata sijainen, laatia sijaisohjeet vain jotta voi todeta että sen paikan sai se jo talossa oleva.Tänä keväänä kahdeksaan paikkaan joita hain, valittiin tismalleen se ope sieltä talon sisältä.
Minä tein 5 tuntia kustomoitua hakemusta, videota 4 tuntia, lähdin kesken työpäivän, menetin 2 tunnin palkan jne. Vain kuullakseni että se Annika/Tiina jne. sieltä talon sisältä valittiin. Kaikki Vantaalla.
Koen olevani jossakin näytelmässä, jossa muut tietää roolinsa, mutta mulle ei sitä kerrottu.
Yhden päiväkodin lähihoitajan koulutuksen saanut hoitaja on tehnyt eskarilaisten jm ryhmien opettajatyötä jo kymmenen vuotta, paikka laitetaan hetkeksi hakuun, mutta vanha sama työntekijä hoitaa opettajan työn, hän on kyllä kokenut ja hyväkin, mutta täysin epäpätevä noin virallisesti. Eli sisäpiiri pyörii.
Minä sain nyt koko 12 kuukauden paikan koulusta, jossa olin, kun aikoinani tämän uran aloitin. Eli ainakin minulla lopulta painoi se, että hoidin ko työn hyvin. Lopulta tarjottiin vielä tälläkin viikolla yhtä, mutta ne kaksi muuta oli Uudenmaan alueella, joihin pitkä raskas työmatka.
Viime lukuvuoden koulu palkkasi kaiken maailman somevaikuttajia ja yo-opettajia eli haki hienoa näyttävyyttä. Valinta toki sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että työpaikka ilmoitetaan avoimeksi vaikka siihen on jo päätetty ottaa joku on todella ärsyttävää.
Hakemukseen ja haastatteluun menee tuntitolkulla aikaa ja töistä pitää ottaa palkatonta vapaata, hommata sijainen, laatia sijaisohjeet vain jotta voi todeta että sen paikan sai se jo talossa oleva.Tänä keväänä kahdeksaan paikkaan joita hain, valittiin tismalleen se ope sieltä talon sisältä.
Minä tein 5 tuntia kustomoitua hakemusta, videota 4 tuntia, lähdin kesken työpäivän, menetin 2 tunnin palkan jne. Vain kuullakseni että se Annika/Tiina jne. sieltä talon sisältä valittiin. Kaikki Vantaalla.
Koen olevani jossakin näytelmässä, jossa muut tietää roolinsa, mutta mulle ei sitä kerrottu.
Yhden päiväkodin lähihoitajan koulutuksen saanut hoitaja on tehnyt eskarilaisten jm ryhmien opettajatyötä jo kymmenen vuotta, paikka laitetaan hetkeksi hakuun, mutta vanha sama työntekijä hoitaa opettajan työn, hän on kyllä kokenut ja hyväkin, mutta täysin epäpätevä noin virallisesti. Eli sisäpiiri pyörii.
Miksi hän ei kouluttaudu opettajaksi, kun on niin pätevä? Ei se tosin takaa sitä, että hän sitten tulisi valituksi vakituiseksi juuri siihen työhön, jossa on ollut epäpätevänä.
Kyllä minulle on sanottu suoraan, kun olen kysynyt, onko haastattelulla merkitystä. On kerrottu, jos on ollut joku pätevä pitkäaikainen työntekijä ja sekin, kun ei ole sellaista ollut. Kerran kävin haastattelussa paikkaan, johon oli yksi pätevä hakija, mutta hän oli perunut hakemuksensa niin pääsin siihen. Määräaikainen vuorotteluvapaan sijaisuus, joita ei enää ole.
Se epäpätevä on halvempi. Se on se hånen koukkunsa saada ko työ.
Oletteko te vastavalmistuneet opettajat saaneet töitä ensi vuodeksi?
Ei sitä kerrota. Tulee vain sitä ininää että kyllä tämä on ihan aidosti auki ja kannattaa hakea jos kiinnostaa. Koska se vastaaja voi sanoa muuta ilman että voisi joutua itse vaikeuksiin. Vaikka tietääkin hyvin että hakeminen on vain ajan hukkaa niille kymmenille tai sadoille muille. Systeemi on rikki nykyisin eikä nuo hakijat tai hausta käytännön tasolla vastaavat rehtorit voi sille mitään. Päätökset tehdään muualla eikä siellä välitetä pask aakan niistä jotka joutuvat käymään läpi tuota turhaa raskasta ja kallista hakurallia.