Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
81/1500 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep. Täälläkin työtön opettaja. En näissä kevään arpajaisissa päässyt edes haastatteluihin. Ranteet auki vai sopeutuminen työttömyyskorvauksella elämiseen?

Vierailija
82/1500 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hep. Täälläkin työtön opettaja. En näissä kevään arpajaisissa päässyt edes haastatteluihin. Ranteet auki vai sopeutuminen työttömyyskorvauksella elämiseen?

Nauti vaan elämästäsi, vaikka se työttömyyskorvauksella ei kovin leveää olekaan.

Tai jatka opintojasi erityisopettajaksi tai hae lastentarhanopettajaksi, niistä on pulaa. Minusta ei ole kumpaankaan, joten minun on kai vaan odoteteltava eläkettä. Ei enää ole kuin 10 vuotta, jos eivät eläkeikää vielä nosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1500 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi tiiviisti täydennyskouluttautua kaikkeen uuteen opsiin liittyvällä, kuten it-alaa ja ohjelmointia, ilmiöpohjaisuutta jne. Eihän kukaan tavis enää kelpaa minnekään ensi syksystä alkaen. S2-valmiutta on hyvä olla ja kokemusta maahanmuuttajista. Paperit vanhenee äkkiä. Jos asuisin yliopistopaikkakunnilla, koukuttautuisin niin paljon kuin pystyisin työttömyysjaksoina.

Vierailija
84/1500 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hakenut erkkapedan koulutukseen. En päässyt. Sitähän luulisi, että työttömänä olisi hyvä mahdollisuus kouluttautua, mutta ei! Opetushallituksen koulutuksiin ei työttömällä ole mitään asiaa. Päivänkin pituisista koulutuksista pitää tehdä selvitys työkkäriin. Verkkaiseen tahtiin voi opintoja toki työttömänäkin tehdä, kunhan vaan tekee selvityksen niistä te-keskukseen. Olen niin pettynyt, vihainen ja surullinen, että mun työurani meni näin. Ei töitä lasten jälkeen. :(

Vierailija
85/1500 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

83 jatkaa vielä. Mulla on kokemusta maahanmuuttajien suomen kielen opetuksesta, suomen kielen opintoja 60ov, teoreettista pohjaa toisen kielen opettamiseen. Tästä huolimatta 0 yhteydenottoa, kun olen hakenut mamu-paikkoihin. On kyllä niin toivoton olo. Mihinkään ei kelpaa, ei töihin, ei koulutukseen, eikä edes sijaiseksi. Milloin opettajista saadaan samanlainen rekisteri kuin sairaanhoitajista ja lääkäreistä? Vanhemmat voisi alkaa vaatia päteviä opettajia lapsilleen.

Vierailija
86/1500 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttaneeko 87:aa  se tieto, että maahanmuuttajien opettajilla on säälittävä palkka ja paljon työtä?

OPH:n tutkintoon ei tarvita päivääkää koulutusta, vain tentit tai essee. Se on tosin täysin hyödytön työmarkkinoilla, kuten aiemmin kerroin. Pitäisi olla joku laajempi koulutus.

Kerrotteko te tosiaan työkkäriin kaikki koulutuspäivät? Ei mulla olisi tullut mieleenkään, eikä yleensä kerro muutkaan. Tapasin kerran erään opetusalan lisäopintoja suorittavan työttömän ja kysyin, miten ne työkkärissä suhtautuvat. Hän vilkaisi ympärilleen että ei vaan kukaan kuule ja sanoi, että ei hän ole sinne mitään kertonut.

Vierailija
87/1500 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohduttaneeko 87:aa  se tieto, että maahanmuuttajien opettajilla on säälittävä palkka ja paljon työtä?

OPH:n tutkintoon ei tarvita päivääkää koulutusta, vain tentit tai essee. Se on tosin täysin hyödytön työmarkkinoilla, kuten aiemmin kerroin. Pitäisi olla joku laajempi koulutus.

Kerrotteko te tosiaan työkkäriin kaikki koulutuspäivät? Ei mulla olisi tullut mieleenkään, eikä yleensä kerro muutkaan. Tapasin kerran erään opetusalan lisäopintoja suorittavan työttömän ja kysyin, miten ne työkkärissä suhtautuvat. Hän vilkaisi ympärilleen että ei vaan kukaan kuule ja sanoi, että ei hän ole sinne mitään kertonut.

Mä olenkin työkkärin silmätikku. Ne hylkäsi mun omaehtoisen opiskelun hakemuksen ja siksi jäivät kyttäämään mun tekemisiä. Ongelma voi tulla siinä kohdassa, kun työttömänä ilmoittaa opintojaan. Jos siellä on työttömyysaikana suoritettuja, niin ne voi selvittää ne ja jos käy ilmi, että opiskelut on ollut päätoimisia, niin työttömyyskorvaus voidaan periä takaisin takautuvasti.

Vierailija
88/1500 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teistä niin moni on jäänyt vuosiksi hoitamaan lapsia kotiin? Miksette ole jakaneet vanhempainvapaata lasten isän kanssa, jolloin olisitte olleet poissa työelämästä vain reilu 6 kk? Jos on neljä vuotta kotona, niin ei ole mikään ihme, että työpaikat menee niille, joiden tiedot ja taidot on ajantasalla.

Ei kannata ajatella, että jos mies tienaa enemmän niin nainen jää sitten yksin huolehtimaan lapsista kotiin. Se nimittäin usein kostautuu taloudellisesti myöhemmin, kun nainen ei enää pääsekään takaisin työelämään tai saa vain koulutusta vastaamatonta työtä. En ihmettele, että jos ap oli todella neljä vuotta (!!) poissa töistä, niin miten ihmeessä hän olisi edes pätevä opettamaan noin pitkän tauon jälkeen. .

Vierailija
89/1500 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun tekee pätkäsilppua seuraavat 15 vuotta, ei silti ole mitään takeita virasta ja sitten alkaakin olla ikää sen verran ettei enää työllisty ja lisäksi eläke jää ihan olemattomaksi.

Vaan mikä tässä on takana että opettajia pitää kouluttaa liikaa? Onko pääasia se että saadaan ylioppilaat pois tyhjän päältä, vaikka sitten sillä että käytännössä lisääntymisikäiset naiset eivät työllisty. Reilumpaa olisi ottaa okl:n mieskiintiöt takaisin.

Opettajia ei ole koulutettu liikaa, niin kuin ei muitakaan akateemisia, vaan tämä ylipitkä taantuma on saanut kuntien talouden kurjimukseen. Meillä Oulun seudulla on ihan kaikilla korkeakoulutetuilla ja ihan kaikilla muillakin aloilla on vaikea työllistymistilanne. Pulaa on vain neljästä eri ammatista. Valtio säästää, kunnat säästää, seurakunnat säästää, joka paikassa jätetään sijaiset palkkaamatta ja eläköityvän tilalle ei saada ottaa uutta työntekijää. Meillä ei ole töitä opettajille oikein muissakaan tehtävissä. Toivottavasti tämä lama pian loppuisi. Terveisin työkkärin täti.

Vierailija
90/1500 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hakenut erkkapedan koulutukseen. En päässyt. Sitähän luulisi, että työttömänä olisi hyvä mahdollisuus kouluttautua, mutta ei! Opetushallituksen koulutuksiin ei työttömällä ole mitään asiaa. Päivänkin pituisista koulutuksista pitää tehdä selvitys työkkäriin. Verkkaiseen tahtiin voi opintoja toki työttömänäkin tehdä, kunhan vaan tekee selvityksen niistä te-keskukseen. Olen niin pettynyt, vihainen ja surullinen, että mun työurani meni näin. Ei töitä lasten jälkeen. :(

Oliko kyseessä erikoistuminen erityisopeksi vai ihan uudet opinnot? Ihan uusiin opintoihin ei omaehtoisen koulutuksen lupaa myönnetä, mutta jos olisit muotoillut sen täydennys- tai muuntokoulutukseksi, jonka suoritat nopeasti, niin olisit voinut luvan saadakin. Tai sitten teidän alueella opettajien työllistymisennuste on parempi ja siksi ei myönnetty.

Vierailija
91/1500 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taisi olla "pärstäkerroinpäätös". Minulla on kesken jääneet erkkapedan opinnot, mitkä olisin saanut valmiiksi vuodessa. Tämän toin hakemuksessa tietenkin ilmi. Paikkakunta on Turku ja opettajilla ei todellakaan ole hyvä työllisyystilanne täällä.  Eli kyseessä ei ollut edes erikoistuminen, vaan kesken jääneiden opintojen loppuunsaattaminen tutkinnon jälkeen, jolloin mahdollisuuteni työllistyä olisi ollut paljon parempi. Nyt olen sitten pitkäaikaistyötön.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä erikoistuminen erityisopeksi vai ihan uudet opinnot? Ihan uusiin opintoihin ei omaehtoisen koulutuksen lupaa myönnetä, mutta jos olisit muotoillut sen täydennys- tai muuntokoulutukseksi, jonka suoritat nopeasti, niin olisit voinut luvan saadakin. Tai sitten teidän alueella opettajien työllistymisennuste on parempi ja siksi ei myönnetty.

Vierailija
92/1500 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin pian työtön ope. Syksylle ei ole mitään tiedossa ja ahdistaa, ahdistaa... Kouluttaudun minkä kerkeän työn ohessa, mutta mikään ei tunnu riittävän. Katkeruus alkaa jo nostaa päätään.

Vierailija
93/1500 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä työtön aineenope, joka nyt opiskelee uutta alaa reilun vuoden työttömyyden jälkeen. Olin ihan masentuneena työttömyydestä että pakko oli hakea uuteen kouluun. Tällä seudulla ei vaan ruotsinopen töitä ole ja koulut säästää niin ei pääse edes sijaiseksi. Ennen työttömyyttä olin n. puolitoista vuotta opettajana sijaisena. Eli kaikki vaan uudelle alalle, jos yhtään kiinnostaa. Musta tulee lastentarhanopettaja. No edes joku ope.

Vierailija
94/1500 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne se, että mies on saanut töitä kotiseudultaan ja haluaa/aikoo muuttaa sinne. Myös lapset haluavat sinne kun isovanhemmat on siellä. Itsellä opettajan virka pk-seudulla, joten isoja päätöksiä edessä... tiedän tarkalleen aineenopettajien katastrofaalisen työtilanteen ja ymmärrän etten kenties koskaan tulee enää uutta virkaa saamaan, jos tästä luovun.

Vierailija
95/1500 |
30.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu muuten järkyttävän p*skalta, kun puolitutut opettajakaverit puhuu, kuinka määräaikaisiin hommiin tulee hulluja tyyppejä. Mikähän mä sitten olen, kun en todellakaan saa edes määräaikaisia tehtäviä. Kun en saa edes sijaisuuksia. Ja kyllä, olen katkera.

Vierailija
96/1500 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta työttömänä aineenopettajana. Jokaiseen avoimeen paikkaa useita kymmeniä hakijoita. Mua ei ole viimeiseen kolmeen vuoteen edes kutsuttu haastatteluun. Työkokemusta on näyttää yhdeksän vuoden ajalta, on lisäkoulutusta, vapaaehtoistoimintaa ja erinomaiset paperit. 

Hain uutta työllistävää ja himoittua tutkintoa suorittamaan ja vastoin todennäköisyyksiä, pääsin. TE-keskus ei myöntänyt oikeutta opiskella työttömyysetuudella, koska heidän mielestään minulla on työllistävä tutkinto. Ilmeisesti kolme vuotta työttömyyttä, ansiosidonnaiselta putoaminen ja todennäköisesti jatkuva työttömyys eläkeikään asti on vielä työllistymistä heidän mielestään.  Lisäksi ihan heidän oman tietokantansa mukaan mun aineella on heikot  työllisyysnäkymät, puhumattakaan siitä, mitä ne ovat tällä varsinaisella työnhakualueella. 

Mihin tämä järjestelmä on mennyt, kun on virkailijat ovat tyhmiä saappaita, että eivät osaa laskea kumpi on tuottavampi asia, mun syrjäyttäminen eläkeikään asti vai se, että saan 24 kuukautta opiskeluun tukea? Uuden tutkinnon saisin valmiiksi 3 vuodessa, koska olen aloittanut opintoja jo avoimessa ja saan vanhan tutkinnon kautta hyväksilukuja. Ensimmäistä kertaa elämässä alan tuntea itsetuhoisia ajatuksia sen takia, että olen syrjäytymässä vaikka olen tehnyt kaiken voitavani, jotta voisin työllistyä. 

Ikää on alle 40- vuotta ja työt taitaa olla tehtynä. Kiitos ylikouluttamisen ja kiitos TE-keskuksen virkailijoiden typeryyden. Ks. päätös on nimittäin täysin henkilöiden harkinnan varassa tehtävä eikä laki sido sitä tiukkaan. 

Vierailija
97/1500 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme vuotta työttömänä aineenopettajana. Jokaiseen avoimeen paikkaa useita kymmeniä hakijoita. Mua ei ole viimeiseen kolmeen vuoteen edes kutsuttu haastatteluun. Työkokemusta on näyttää yhdeksän vuoden ajalta, on lisäkoulutusta, vapaaehtoistoimintaa ja erinomaiset paperit. 

Hain uutta työllistävää ja himoittua tutkintoa suorittamaan ja vastoin todennäköisyyksiä, pääsin. TE-keskus ei myöntänyt oikeutta opiskella työttömyysetuudella, koska heidän mielestään minulla on työllistävä tutkinto. Ilmeisesti kolme vuotta työttömyyttä, ansiosidonnaiselta putoaminen ja todennäköisesti jatkuva työttömyys eläkeikään asti on vielä työllistymistä heidän mielestään.  Lisäksi ihan heidän oman tietokantansa mukaan mun aineella on heikot  työllisyysnäkymät, puhumattakaan siitä, mitä ne ovat tällä varsinaisella työnhakualueella. 

Mihin tämä järjestelmä on mennyt, kun on virkailijat ovat tyhmiä saappaita, että eivät osaa laskea kumpi on tuottavampi asia, mun syrjäyttäminen eläkeikään asti vai se, että saan 24 kuukautta opiskeluun tukea? Uuden tutkinnon saisin valmiiksi 3 vuodessa, koska olen aloittanut opintoja jo avoimessa ja saan vanhan tutkinnon kautta hyväksilukuja. Ensimmäistä kertaa elämässä alan tuntea itsetuhoisia ajatuksia sen takia, että olen syrjäytymässä vaikka olen tehnyt kaiken voitavani, jotta voisin työllistyä. 

Ikää on alle 40- vuotta ja työt taitaa olla tehtynä. Kiitos ylikouluttamisen ja kiitos TE-keskuksen virkailijoiden typeryyden. Ks. päätös on nimittäin täysin henkilöiden harkinnan varassa tehtävä eikä laki sido sitä tiukkaan. 

Ota opintotuki, laina ym. Ei siinä peruspäivärahaan paljoa eroa ole.

Totta kyllä, ettei siinä ole mitään järkeä kuinka tuo työttömyysetuudella opiskelu päätetään

Vierailija
98/1500 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä, ettei siinä ole mitään järkeä kuinka tuo työttömyysetuudella opiskelu päätetään

Tukikuukausia ei ole jäljellä, aikuisopintorahaan ei ole oikeutta, koska ei ole vakituista työsuhdetta. Eli en saa mistään rahaa, 0 euroa kk. 

Vierailija
99/1500 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukikuukausia ei ole jäljellä, aikuisopintorahaan ei ole oikeutta, koska ei ole vakituista työsuhdetta. Eli en saa mistään rahaa, 0 euroa kk. 

Uuteen tutkintoon saa uusia tukikuukausia, mutta ei enää yhtä paljon kuin ensimmäiseen. Vai onko sekin muuttunut?

Te-toimiston päätöksistäkin voi valittaa. On se kyllä epäreilua, että ei ole yhtenäisiä ohjeita vaan toimistojen päätökset ovat erilaisia.

Helsingissä vakivirassa olevan ei kannata muualle muuton vuoksi irtisanoutua vaan hakea virkavapaata ainakin aluksi. Sitten kannattaa muistaa se, että perheellisiäkin ihmisiä käy satojen kilometrien päässä töissä, jopa Lapista  Helsingissä. Minäkin olen nyt ensimmäisen kerran opettajaksi valmistumiseni jälkeen hakenut töitä myös Helsingistä, mutta eipä ole kuulunut muuta kuin "kiitos hakemuksesta... " eli perille on tullut.

Minä olen se 'vanhempi nainen' jolla ei ole enää pieniä lapsia, mutta on korkeampi palkka kuin vasta valmistuneella, tai kouluttamattomalla. Siksi en kelpaa edes sijaiseksi.

Vierailija
100/1500 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ilmoittautuu.

Olen ammatillinen opettaja ja opettanut ammattiopistossa ja aikuisopistossa. Työsuhde päättyi toukokuussa. Olen tehnyt aiemmin sijaisuuksia ja viimeiset lukuvuodet määräaikaisia työsopimuksia. Opetan kahta eri alaa.

Nyt tilanne näyttää heikolta työllistymisen kannalta. Aloituspaikkojen määrä on pudonnut joten ryhmiä vähemmän. Opettamieni alojen koulutuksia ei ole edes alkamassa aikuispuolella tänä syksynä. Kuntayhtymään tulossa yt-neuvottelut jo viidettä kertaa peräkkäisinä vuosina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi