Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
41/1500 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisissa duuneissa vaaditaan kahta tutkintoa?

Tunnen muutaman ekonomi-juristin, mutta heille olisi löytynyt kyllä töitä yhdelläkin tutkinnolla. Halusivat vain kehittää itseään ja päästä uralla eteenpäin yhden tutkinnon tyyppejä nopeammin.

Kieltenopettajilta tilanne on toinen, koska edes perusduunia ei tunnu saavan ilman kahta gradua.

Miksi siitä ei puhuta? Esimerkiksi Tampereella hiljattain valmistuneiden kieltenopettajien tilanne alkaa olla se, että paikan saa sellainen hakija jolla on kahdesta aineesta syventävät opinnot suoritettuna. Siis kaksi gradua! Missä muussa ammattissa vaaditaan näin paljon?

aika monessa työpaikassa vaaditaan kahta tutkintoa. Yksi tutkinto alkaa olla jo niin monella, että töihin pääsee suhteilla.

Tai 1,5 tutkintoa niin, että toista opiskelee sivuhommana:

- teknillinen + oikeustiede

- teknillinen + sosiaalipsyka

- teknillinen + johtaminen (kauppis/tkk)

- teknillinen + graafinen suunnittelu

- teknillinen + markkinointi

- teknillinen + opettaja

- teknillinen + myynti

- teknillinen + joku filologia

- teknillinen + maantieto/geologia/bilsa

Tuossa noita, joita on tullut työelämässä vastaan. Itsellä 3 alalta opintoja, joista vain 1 valmis.

Vierailija
42/1500 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokanopettajaksi, jos äidinkielenosaamisesi on tuota tasoa.

T: luokanopettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1500 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nro:lle 27.

Vierailija
44/1500 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijaistanut (muodollisesti) päteviä, koska täällä Oulun alueella on hurja ylitarjonta opettajista. Kun yhtä paikkaa hakee 150 pätevää, niin on selvää että kaikille ei töitä löydy.

Tänä vuonna vaan tuntuu että kaikki opiskelukaverit ovat saaneet töitä paitsi minä:( Monet heistä toki ovat muuttaneet pk-seudulle tai maakuntiin. Itsellä ei perheen takia onnistu tuo lähteminen..

- 5

Oulun tilanne on todella surkea tältä osin. Oulussa on muukin työttömyys mm. nuorisotyöttömyys räjähtänyt käsiin.

Minäkin olen hakenut vuoden alusta asti n. 80 km:n säteellä kaikkia paikkoja, joihin vain suinkin olen arvellut rahkeitteni riittävän (siis muitakin open hommia, kuin mihin mulla on muodollinen pätevyys), ja en ole päässyt edes yhteenkään haastatteluun :( Olen ollut neljä vuotta kotona lasten kanssa, mutta sitä ennen olen kuitenkin ehtinyt tehdä oman alani töitä useamman vuoden ajan. Ja olen lisäksi perhevapaiden aikana opiskellutkin. TE-toimistossa mulle sanottiin ihan suoraan, että lähihoitajista on pulaa, mutta muilla aloilla on tosi vaikea työllistyä Oulun alueella.

Miehellä on vakituinen valtion virka Oulussa, joten muualle lähteminen ei meidänkään kohdalla oikein tule kysymykseen, jos niitä töitä paremmin muualla olisikin.

Ahistaa.

Vierailija
45/1500 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii siis muuttaa tänne!

Myös etelä-pohjanmaalla on töitä,kun katsoo mol:n sivuilta ja laittaa hakukenttään seinäjoki,niin aineopea,tuntiopea ja lehtoria haetaan. Ja sit yhes toises kuntaa haetaan ekalle lk:lle opettajaa,joka taitaa musiikin.

Vierailija
46/1500 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii siis muuttaa tänne!

Myös etelä-pohjanmaalla on töitä,kun katsoo mol:n sivuilta ja laittaa hakukenttään seinäjoki,niin aineopea,tuntiopea ja lehtoria haetaan. Ja sit yhes toises kuntaa haetaan ekalle lk:lle opettajaa,joka taitaa musiikin.

mol:n sivuilla oli että etelä-pohjanmaalle kurikkaan haetaan ala-asteen opea 1lk:lle.

Vierailija
47/1500 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön kaksoiskelpoinen luokanopettaja minäkin...työkokemusta kuusi vuotta, ikää 40 ja perhe perustettu. Pätkätöitä olen saanut tehdä lukukauden tai -vuoden kerrallaan ja äitiyslomien jälkeen on aina ollut vaikea työllistyä. Haen kaikkia mahdollisia avoimia paikkoja 100 kilometrin säteeltä (muuttoa en voi ajatellakaan ellen sitten saisi virkaa jostakin), mutta nuoret, vastavalmistuneet menevät jonossa heittämällä ohi ellei sitten paikkoja täytetä suhteilla.Todellakin ahdistavaa, varsinkin kun tuttavat ja sukulaiset ihmettelevät, että eikös niistä opettajista ole pula!! Ja kyse ei tosiaankaan ole siitä, että en hakisi töitä tai haluaisi olla työelämässä: opettajantyö on unelma-ammattini, pääsin OKL:een kymmenen parhaan joukossa, valmistuin erinomaisin arvosanoin ja aina olen saanut positiivista palautetta työstäni. Mikä siis mättää?

Vierailija
48/1500 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49: Mättää ehkä se, että olet liian tietoinen omasta erinomaisuudestasi. Korosta omaa parhauttasi vähemmän, olet inhimillisempi ja mukavampi ihminen.

Vierailija
49/1500 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plääh, mitäs pelkän upin laitoit. Olisit jakanut kokemuksiasi samalla.

Mutta asiaan:

Täällä työtön kieltenope. Ei edes pieniä sijaisuuksia ole enää vähään aikaan herunut, mutta ne taitavat muutenkin mennä gradua vaille valmiille ja muille opiskelijoille. Vähänkään pidemmät sijaisuudet puolestaan menevät niille, joilla on enemmän työkokemusta. Mistähän sitä enää saisi kerättyä...

Vierailija
50/1500 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin melko nuori aineenopettaja ja sain heti lehtorin pestin, jonka jälkeen hain töitä paremmista lukioista... sain kolme virkaa johon jokaiseen oli noin 50 hakijaa. Opettajien töitä hakevat ovat yleensä sitä tasaista massaa. Jos on jotain erikoisosaamista tai nettinäkyvyyttä, nousee listan kärkeen hyvin helposti. Tämä taas vaatii hiukan työtä ja luovaa ajattelua.

Vierailija
51/1500 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole työtön mutta ei ole toivoakaan virasta:( vuoden pätkiä olen tehnyt koko urani. Nyt jään kolmannesta lapsesta kohta kotiin ja sitten kun on työelämään paluu olen jo nelikymppinen! ! Pelottaa koska nykyinenkin paikka oli vaikea saada, entäs sitten kun on taas naama unohtunut? ! Mutta toisaalta ei elämää voi elää pelossa vaan täytyy luottaa siihen että elämä kantaa!

Vierailija
52/1500 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei arvon naiset! Hankkikaa pätevä mies ja tehkää lapsia. Näin on maailma maannut ennenkin ja tulee makaamaan. Miehet arvostavat järkeviä ja kauniita naisia. Jos nainen on maannut uransa ohi, niin siitä voi syyttää vain lapsikielteistä yhteiskuntaamme, mitä urakehitykseen tulee...

Vierailija
53/1500 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:20"]

Hei arvon naiset! Hankkikaa pätevä mies ja tehkää lapsia. Näin on maailma maannut ennenkin ja tulee makaamaan. Miehet arvostavat järkeviä ja kauniita naisia. Jos nainen on maannut uransa ohi, niin siitä voi syyttää vain lapsikielteistä yhteiskuntaamme, mitä urakehitykseen tulee...

[/quote]

Noh, noh... Hei mut täältä kirjoittelee 34 v komea mies ope jolla on vakivirka, ja toimeentuloni riittäisi elättämään sen yhden perheen. Ymmärrän kyllä naisen paletin työmarkkinoilla. Se ei ole helppoa rääpiä kokoon näinä aikoina jos aikoo tehdä lapsia ja hankkia sen vakiviran.

Vierailija
54/1500 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettaja ei osaa oikeinkirjoitusta?

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 13:20"]

[/quote]

Noh, noh... Hei mut täältä kirjoittelee 34 v komea mies ope jolla on vakivirka, ja toimeentuloni riittäisi elättämään sen yhden perheen. Ymmärrän kyllä naisen paletin työmarkkinoilla. Se ei ole helppoa rääpiä kokoon näinä aikoina jos aikoo tehdä lapsia ja hankkia sen vakiviran.

[/quote]

Vierailija
55/1500 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin toinen noista kirjoittajista... Tämä on huomionarvoinen kommetti. Sori kun tää nettikeskustelu rapauttaa kielen... Oma alani on tosiaan se fykema...

Vierailija
56/1500 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teilaatte kyl tehokkaasti ja viette munat välittömästi :D

Vierailija
57/1500 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pätevä kieltenopettaja (englanti/saksa, toinen opetettavista kielistä on äidinkieleni). Puhun sujuvasti suomea ja opetuskokemusta on kertynyt yli 5 vuotta. Siitä huolimatta minun on vaikeaa saada vuoden määrä-aikaisia töitä, jopa pääkaupunkiseudulta. Puhumattakaan vakituisesta työstä. Olen ollut työttömänäkin välillä, vaikka tähän asti onneksi vain lyhyitä aikoja. Joskus kieltämättä mietin, mitä "vika" minussa on? Tämä ei ole normaalia. Toisaalta saan valtavasti hyvää palautetta kun olen töissä. Alan vaihto varmasti edessä, vaikka kyllä viihdyn ammatissani.

Vierailija
58/1500 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ollut tiedossa ennen yliopistoon menoa ?

Mä olen tehnyt saman alan töitä 15 v ja yhtäkkiä työt alkoi loppumaan. Ne jotka lähtivät, tilalle ei palkattu, tuli parit yt.t vuoden sisällä.

En mä jäänyt miettimään mitä teen sitten kun mut potkitaan vaan otin selvää millä alalla on töitä ja aloin opiskelee työn ohella aluksi ja lopulta jotta sain puristettua loput, otin opintovapaata. Työharjoittelun kautta irtos vakituinen työpaikka enkä palannut enää vanhaan työpaikkaan.

Mun entinen koulukaveri muutti miehensä kanssa pienelle pikkupitäjälle, joka oli miehen syntymäkunta. Mies sai suhteilla töitä, mutta koulukaveri on asunut siellä 12 v ja on ollut yhteensä alle 5 v töissä, pieniä pätkiä vaan, esim kesäloman sijaisuuksia jne.

Jos muuttaa kunnalle, jossa ei ole töitä tarjolla, onko se jonkun muun kun itsensä syy ?

Kun ei kerran halua muuttaa työn perässä, on hankala silloin valittaa kun ei ole töitä.

Jokainen meistä oman kotipaikan valitsee.

Mieti kuinka paljon virolaisia on Suomessa töissä ja heille riittää että käyvät kerran kuussa, tai 2 kotona. Mikä ihme on siinä että äiti lähtis muualle töihin ja tulis kotona käymään kerran kuussa ? Kun ei haluta olla erossa perheesta. Voi voi, kaikkea vaan tässä maailmassa ei voi saada.

Vierailija
59/1500 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pitkän linjan lusmusissi.

Jäin heti suoraan valmistumisesta kotiin (oikeastaan jo ennen valmistumista..) ja pysyin siellä 11 vuotta lasteni kanssa. Kun vielä opiskelukin oli kestänyt 10 vuotta, niin ekan kerran läksin töihin 40-vuotiaana. Nyt olen 43-vuotias ja takana on pari vuotta työkokemusta (+yksi lapsi lisää). Nyt nautin elämäni ekaa kertaa työttömyyspäivärahaa. Juhlaa. Viimesin työpaikka oli tosi rahakas ( tosin raskas ja jouduin muuttamaan yli vuodeksi pois perheeni luota) ja nyt saan ansiopäivärahaa suunnilleen saman verran kuin saisin palkkaa normitunneilta yläkoulusta. Ei oo töitä näköpiirissä, muttei haittaa paskaakaan. Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Vierailija
60/1500 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset tästä ketjusta. Itse olen siitä kiitollisessa asemassa, että minulla on vakituinen työpaikka. On tervehdyttävää lukea, että millaista se elämä on siellä puolella, jotka eivät ole työllistyneet. Oma tilanteenikaan ei ole mikään häävi.

Opiskelin ensin sen perinteisen 5 vuotta ja sain sitten ensin puolen vuoden sijaisuuden ja sitten heti 2 vuotta olin tuntiopettajan tehtävissä, jonka jälkeen sain viran toisesta koulusta. Moni teistä varmaan ajattelee, että älä sitten valita, mutta ei tämäkään herkkua ole ollut. Olen saanut viran homekoulusta, jossa sairastan jatkuvasti. Olen talvella sairastanut 5 poskiontelontulehdusta ja minulle on puhjennut astma. Juuri jaettiin tulospalkkioita, jotka tulivat tilille toukokuun lopussa, mutta en tietystikään saanut kuin hiluja, koska olen ollut niin paljon sairauslomilla. Olen ollut aina noin 2 viikkoa sairauslomalla ja sitten 4 viikkoa töissä jne. Lisäksi olen toki ollut puolikuntoisena töissä jatkuvasti ja omat kaikki liikuntaharrastukset on saanut unohtaa, koska olen aina kipeänä. Jos olisin ollut töissä naapurikoulussa, jossa hometta ei ole, niin olisin varmaan ollut terveempänä ja saanut tehdä myös rakastamaani töitä kunnolla. Nyt paikon kaiken päivää pätkäsijaisten jättämiä töitä.

Olen hakenut myös toisiin kouluihin, mutta monesti en ole päässyt edes haastatteluihin ja monessa koulussa on haissut jo heti ulko-ovelta home, joten en tiedä, että mikä järki olisi vaihtaa.

Kun seuraava virka tulee auki, niin voit sitten miettiä, että oliko se minun virkani jämä ja kannattaako siihenkään mennä terveyttään pilaamaan. Minulla on vaivana nyt astma ja ikuinen homealtistus eli reagoin kaikkiin hometiloihin hyvin voimakkaasti. Kesälomalla onneksi aina paranen, mutta viikonloppuinakaan en enää toivu, toisin kuin homealtistuksen alkuvaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi