Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Jo avoimien sijaisuuksien hakuilmoituksesta näkee, että paikka on auki muodollisesti ja sen tulee samaan joku tietty henkilö. Tiedusteluihin vastataan ympäripyöreitä: työtehtävästä tai hakukriteereistä ei saa mitään irti kysyttäessä ja hakurumban jälkeen ei kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jo avoimien sijaisuuksien hakuilmoituksesta näkee, että paikka on auki muodollisesti ja sen tulee samaan joku tietty henkilö. Tiedusteluihin vastataan ympäripyöreitä: työtehtävästä tai hakukriteereistä ei saa mitään irti kysyttäessä ja hakurumban jälkeen ei kuulu mitään.
Hakuilmoituksesta voi ainakin näin omalla paikkakunnalla päätellä paljon sen mukaan, kenen koulutuksen ja kokemuksen mukaan ilmoitus on räätälöity. Jos hakuilmoituksessa on mainittu joku erityistaito tai opinnot ja ne ovat vaikkapa kunnanhallituksen puheenjohtajan rouvalla, on täysin selvää että paikka on hänen.
Itse olen tiedustellut paikasta jotain vasta siinä vaiheessa, jos olen saanut haastattelukutsun. Olen kysynyt aivan suoraan, onko heillä tiedossa siihen joku oikein hyvä ehdokas ja olen saanut aivan yhtä suoran vastauksen, esim. " yksi pätevistä hakijoista on ollut meillä tässä virassa jo kymmenen vuotta."
Olen myös omaa haastatteluvuoroa odottaessani keskustellut muiden kanssa, myös sen joka on tehnyt määräaikaisia niin pitkään, että nyt hänet on pakko vakinaistaa ( tässä OAJ:sta voi olla apua). Lain mukaan virka voitaisi täyttää myös ilman avointa hakua, jos pätevä henkilö on ollut siinä yli vuoden. Kuitenkin siihen liittyy se epäkohta, että tämä valituksi tullut on ehkä alun perin otettu töihin ilman avointa hakua.
Opettajan ei muuten ole pakko tehdä verkko-oppimismateriaalia.
Tai voi tehdä materiaalia jos saa vaikka sadantuhannen euron korvauksen, kirjattuna korvaus tekijäoikeussopimukseen.
Pakkoa ei siis ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle on sanottu ihan suoraan, jos paikkaan on ollut jo tiedossa joku tietty henkilö, kun olen kysynyt sen jälkeen kun on tullut kutsu haastatteluun. "Tässä paikassa on ollut 10 vuotta määräaikaisena pätevä ..." Mutta kuten sanottu, enää ei tule haastattelukutsujakaan.
Mukautettu arvosana on toisella asteella pakko antaa ( poislukien lääkehoito ).
Todistukseen tulee merkintä mukautuksesta vaan ihan pakko on rehtorin antaa mukautettu arvosana.
Ja mikä oleellista, jos rehtori kuitenkin epää ammattikoulussa mukautetun arvosanan niin tästä epäämisestä tulee tietenkin antaa kirjallinen päätös, josta päätöksestä voi valittaa AVI:oon kahden viikon sisällä.
Aluehallintovirasto käsittelee valituksen mukautetusta arvosanasta ilmaiseksi eli valitus kannattaa aina.
Kohta laatuoppilaitoksen rehtori pyörtää päätöksensä mukautetusta arvosanasta ja taas valmistuu ammattikoulusta oppinut osaaja ja ammattikoulu saa valtionosuutensa. Opettaja on iloinen kun rahaa tulee palkkoihin.
Mukautettu arvosana todistuksessa on loistava keino työhönottajalle tunnistaa keskittymishäiriöiset, joille yhden sivun mittaisen käyttöohjeen lukeminen on ylivoimaista.
Tämäntapaista lukee mukautetún opiskelijan todistuksessa:'
M) Tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita ja osaamisen arviointia on mukautettu ammatillisesta peruskoulutuksesta annetun lain
(630/1998, muutos 246/2015) 19 a tai 21 §:n perusteella.
M1) Tutkinnon osan osa-alueen, toinen kotimainen kieli, osaamistavoitteita ja osaamisen arviointia on mukautettu ammatillisesta peruskoulutuksesta
annetun lain (630/1998, muutos 246/2015) 19 a §:n perusteella.
M2) Opiskelija osaa peruslaskutoimitukset, käyttää mittavälineitä työssä ohjatusti, ymmärtää kemiallisten aineiden huolellisen käsittelyn merkityksen ja
osaa käyttää tietokonetta ohjatusti tiedonetsintään ja opiskeluun.
Opettajien (varsinkin historia, yhteiskuntaoppi, saksa, ruotsi ja ne lukemattomat luokanopettajat)
TYÖTTÖMYYSTILANNE on todella kamala. Tiedän tosi pätevän henkilön FK /(historia...ym. aineet), joka joutuu
ajamaan kotoaan yli 200 km+ 200 km takaisin, koska ei ole yli kymmeneen vuoteen saanut paikkaa sen
lähempää Oulua. Aina on ollut päteviä hakijoita jopa sata (huom! myös tohtoreita mukana).
Ei ole päässyt edes haastatteluun! ---Jotain hyvin erikoista täytyy olla, jotta LUOKANOPETTAJA saisi vakinaista työtä (loistava soittotaito, loistava piirustustaito, urheiluhullu, monien kielten taito mm. arabia tai pohjois-saame tai venäjä), hakijoita on useita kymmeniä ,jopa yli sadan. Loistava ruotsin kielen taito ym. ym.
Näyttää, ettei yksinkertaisesti mikään ei riitä. Kyllä kehitysmaihin voi mennä. PARASTA LUKEA AIVAN TOINEN AMMATTI esim. farmaseutin tai lääkärin ....
Takuulla historian opettaja tiesi tulevan surkean työtilanteessa jo ennen joulua ensimmäisenä opiskeluvuonnaan. Eli ns oma vika.
Luokanopettajalle luulisi löytyvän työtä lähempääkin vaan kuinka läheltä työtä pitäisi olla tarjolla, max 500 metriä?
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei auta edes metsään katselu, eipä tunnu tippuvan sijaisuuksia sieltäkään. Olen jo epätoivoissani miettinyt, mihin muualle voisin työllistyä. Osaisiko joku sanoa, millaisiin muihin kuin oman alan tehtäviin on itse (tai joku tuttu opettaja) työllistynyt? Itse olisin ihan tyytyväinen kaupan kassanakin, mutta eivät ne tunnu matalapalkka-aloille haluavan korkeakoulutettuja, joiden ajatellaan vaihtavan paikkaa heti, kun löytyy joku parempi.
Luulisi kuitenkin, että kassatyöhön otettaisiin pelkäämättä, lähteekö työntekijä kohta muihin töihin. Siellähän on paljon nuoria opiskelijoita työssä. Eivät hekään ole tulleet jäädäkseen. Kassatyön myös oppii aika nopeasti, joten työhön oppimiseen ei mene kovin paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Takuulla historian opettaja tiesi tulevan surkean työtilanteessa jo ennen joulua ensimmäisenä opiskeluvuonnaan. Eli ns oma vika.
Luokanopettajalle luulisi löytyvän työtä lähempääkin vaan kuinka läheltä työtä pitäisi olla tarjolla, max 500 metriä?
No kuule eipä ole 100 kilometrin säteellä töitä ja muutto mahdoton.
Mahdoton tarkoittaa varmaa kuolemaa.
Eli mahdotonta ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, joo - sinä et varmaan ole hakenut viime aikoina luokanopettajan paikkoja. Totuus on toinen. Voin tarkistaa sen juuri tänään postin tuomasta päätöksestä: kaukana susirajan takana olevassa kunnassa luokanopettajan 1,5 kuukauden mittaista sijaisuutta on hakenut 5 (viisi) pätevää opettajaa. Luokanopettajan kelpoisuus on kolmella ja kahdella muulla joku muu opettajan pätevyys.
Minun työmatkani olisi ollut noin 500 km ( siis kilometriä), toivottavasti valituksi tulleella vähän lyhempi.
Historianopettaja ei tiennyt tulevaa surkeaa työtilannettaan ensimmäisenä opiskeluvuonnaan, jos häntä oli erikseen pyydetty pitkäaikaiseen sijaisuuteen jo opiskeluaikana. Osa opettajista on hankkinut sopivaa opettajankelpoisuutta muiden opintojen pohjalta. Tämä voi selittää yhteiskuntaopin opettajien ylitarjontaa, sillä sen kelpoisuuden voi saada niin monen yhteiskuntatieteellisen aineen opinnoilla + hyvin vähäisillä lisäopinnoilla.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005016874.html
Lisää työttömiä opettajia tulossa kun lammattikoulujen ähiopetustuntien määrä puolitetaan.
Silti ei lyhennetä ammattikouluopintoja kolmesta kahteen vuoteen.
Eli nykyään opetustunteja 15 viikossa kolmen vuoden ajan.
Mitenköhän olisi jos olisi vain 2 vuotta opintoja, olisiko viikkolukujärjestys liian rankka amisreppanoille?
Ei jäisi aikaa kännykällä leikkimiseen ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa suomikouluista on lauantai toimisia, mutta sitten on ihan kokoaikaisia. Kuten esimerksiksi nuo ruotsalaiset, Tallinnassa yksi, Munchenissa yksi, Aurinkorannikolla yksi jne. Rohkeasti vain goolaamaan ja kyllä niissä on varmasti myös tyhjiä virkoja :)
Mikä mahtaa olla lauantaitoimisen koulun opettajan tuntimäärä ja palkka?
Miksi et luettele meille niitä kaikkia avoimia paikkoja, kun niin hyvin ne jo tunnet ja tiedät. No jos vaikka siksi, että niitä vähiä virkoja hakevat ne, jotka jo jostakin syystä oleskelevat niissä paikoissa.
No näihin vasta hakijoita onkin. Hain itse erityisopettajan virkaa aurinkorannikon koulusta jokunen vuosi sitten ja hakijoita oli 98. Huolimatta vuosien kokemuksesta en päässyt edes haastatteluun.
Miksi ei voi tehdä päätöksiä jotka ovat oikeasti viisaita ja kaikkien edun mukaisia, sekä lyhyellä että pitkällä tähtäyksellä?
Ilman muuta kaikki tietää, että järkevintä on palkat opettajia töihin sen sijaan että luokkakokoja suurennetaan ja kaikki oppimisvaikeuksista ja käytöshäiriöistä kärsivät erityistukea tarvitsevat oppilaat integroidaan samaan nippuun kouluavustajiensa kanssa.
Työvoimatoimistossa lojuu kasapäin (turhaan, kalliilla rahalla) koulutettuja opettajia tyhjän panttina kun samaan aikaan oppilaat hyppivät luokissa silmille.
Sama vika päiväkodeissa, missä ylirasittuneet lastentarhanopet saa liian suuren vastuun äärellä päivittäisiä hermoromahduksia koska lapsia on liikaa mutta auttavia käsiä ei. Samaan aikaan lastenhoitajia pidetään kortistossa vailla töitä.
Miten ihmeessä se voi olla näin?
-Elinkelpoisiakin kyläkouluja suljetaan taloudellisista syistä.
- Opettajien määrää vähennetään
- Ryhmäkokoja kasvatetaan
- Koulujen työ-ja opiskelurauhattomuudesta kärsitään
- Koulutettuja ja ammattitaitoisia opettajia säilötään työttöminä työnhakijoina kortistossa, samalla syyllistäen heitä laiskoiksi työnvieroksujiksi kun ei näköjään työt kelpaa---- ja koetetaan integroida vaikkapa lähihoitajakursseille tai vastaavaan uudelleenkoulutukseen.
Näin me säästämme.
Puolet kasarmeista lakkauttaa ja Suomi NATO:on ja löytyy rahaa koulutukseen.
Puolet kasarmeista lakkauttaa ja Suomi NATO:on ja löytyy rahaa koulutukseen.
Hei opet! Kevät ja paikkoja auki satamäärin!
Kohtasin itse ekaa kertaa sen, että sijaisuutta ei laitettu julkiseen hakuun, kun laki ei sitä vaadi alle puolen vuoden sijaisuudessa. Hyvä palkata se melkein valmistunut!
Kevään saldoa: 24 hakijaa loppukevään tuntiopettajuuteen, 70+ hakijaa tulevan lukuvuoden pätkään, 120 hakijaa virkaan. Alkaa olla "ihan sama" -fiilis, kun oma elämä on ihan pysähdyksissä. :(
Ei auta metsänkatselu työllistymiseen, vaikka olisi asetuksen mukainen kelpoisuus opettaa metsässäkin.
Nyt ei enää tule edes niihin paikkoihin haastattelukutsuja, joihin kutsuttiin vielä 5-10 vuotta sitten, vaikka nyt mulla on enemmän kokemusta ja jotain alan kurssejakin. En tullut valituksi silloinkaan. On tosin ikääkin nyt enemmän...
Mulla ei ole sentään enää eläkeikään kuin vajaa kymmenen vuotta, mutta kyllä harmittaa niiden nelikymppisten puolesta, joilla olisi vielä enemmän työuraa edessä kuin takana. Ja eniten harmittaa niiden parikymppisten puolesta, joiden ura ei koskaan pääse edes alkamaan. Ehkä ovat ensin kouluavustajina ja sijaisina, saavat opiskelupaikan ja tekevät edelleen sijaisuuksia - ja sitten kun valmistuvat ja heille pitäisi maksaa täysi palkka, ei löydy työtä mistään.
Totuus on se, että koulupuolen paikatkin vähenevät, kun ikäluokat pienenevät. Juuri katsoin erästä työpaikkailmoitusta, jossa kaksi koulua yhdistetään yhden rehtorin alaisuuteen, ja nyt haetaan rehtoria. Laitapa siihenkin hakemus, jos ne molemmat yhdistettävien koulujen rehtorit jo tappelevat siitä paikasta.