Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"vauvalle tarkoitettu äidinrakkaus suuntautuukin epiduraaliin" siis mitä???

Vierailija
10.08.2011 |

"Hitusen" epiduraalipuudutusta kritisoivan doulan kirjoitus, jossa syyllistetään synnyttäjiä aika tehokkaasti. Haluaisitko SINÄ tällaisen doulan "tukemaan" sinua synnytyksessäsi?

http://doulaelisa.vuodatus.net/blog/2981325/kun-vauvalle-tarkoitettu-ai…

Kommentit (116)

Vierailija
22/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä missään tapauksessa halunnut sitä enää toisella kertaa mutta on se vaan hirveän hyvä, että kipulääkkeitä ON olemassa!

Ja niitä voi käyttää kun on kipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillä epiduraali on taivas.

Vierailija
24/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillä epiduraali on taivas.

meinas käydä huonosti sekä mulle että vauvalle.

Vierailija
25/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...turha aloitus, asiallinen kirjoitushan tuo oli, odotin jotain paljon mehukkaampaa aloituksen perusteella. Itse olen yhden lapsen äiti, ja vaikka synnytys ei euforinen ollutkaan niin kivuton ja voimaannuttava kuitenkin, ilman puudutuksia. Kyllä se on mahdollista, ja miksi siihen ei pyrkisi?

Vierailija
26/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yhden lapsen äiti, ja vaikka synnytys ei euforinen ollutkaan niin kivuton ja voimaannuttava kuitenkin, ilman puudutuksia. Kyllä se on mahdollista, ja miksi siihen ei pyrkisi?

osalla naisista synnytys ei vaan juuri satu. Helppo siinä on sitten viisastella.

Vierailija
27/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotta joista ehkä neljäkymmentä vuotta (30? 20?) kivunlievityksen kanssa. Kumma kyllä näinä 199 960 luomusynnytyksen vuotena ei ole ihmiskunnassa päässyt syntymään käsitystä ihanista euforiasynnytyksistä, jotka nyt on perimätiedon mukaan pilattu inhottavilla ediduraaleilla, jotka estävät äidinrakkauden. Itse asiassa päinvastoin tänä aamuna juuri aamuteeveessä joku kirjan kirjoittanut opettaja sanoi että lasten oikeuksien kanssa on lähdetty siitä ettei niitä saa tappaa jos siltä tuntuu, kuten jossain antiikin Kreikassa. Vasta viime vuosina on tultu siihen että lasta on alettu kuuntelemaan perheen jäsenenä (ja siinä tietty jotkut menee jo vähän liian pitkällekin).

Vierailija
28/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan samaa viisasteluahan se on kirjoittaa noita "epiduraali on kingi ja kaikki valehtelee jotka muuta sanoo", kun ei sekään ole totta, kaikki ei tarvi puudutteita ja sit osalla ne epäonnistuvat jne. Kyseinen doula vaikuttaa hyvin perehtyneeltä asioihin, mielelläni ottaisin avukseni tuollaisen.

T: se edellinen yhden lapsen äiti, en muista numeroa.

Vierailija
29/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yhden lapsen äiti, ja vaikka synnytys ei euforinen ollutkaan niin kivuton ja voimaannuttava kuitenkin, ilman puudutuksia. Kyllä se on mahdollista, ja miksi siihen ei pyrkisi?

Mitä harjoituksia teit?

Vierailija
30/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..a vaikka synnytys ei euforinen ollutkaan niin kivuton ja voimaannuttava kuitenkin, ilman puudutuksia. Kyllä se on mahdollista, ja miksi siihen ei pyrkisi?

Kuka sinne synnärille oikeasti menee sillä asenteella että epiduraali sit laitetaan vaikkei sattuisi tippaakaan? Se nyt ei vaan ole niin yksinkertaista saada kivuton ja voimaannuttava synnytys :D.

Vierailija
31/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin synnyttämään avoimin mielin ja sillä toiveella että kaikki sujuisi itsestään mukavasti, ja niin sitten kävikin. En lue tätä mitenkään omaksi ansiokseni, taidan olla onnekas, lisäksi lapsi oli suht pieni (alle 3kg). Olin kuitenkin lukenut eri operaatioista joilla synnytyksen kulkuun puututaan, että tietäisin mitä tapahtuu jos olis tarvinnut jotain tehdä. Ymmärrän doulan just siinä että ei tarviis itse selvittää kaikkea niin tarkkaan.

Jotenkin vaan ärsyttää nää jotka väittää kivenkovaan että synnytys on tuskaa ja helvettiä ja HE kyllä tietää että muut vaan valehtelee. Uskon kyllä että synnytyseuforia on mahdollinen, kyllä minäkin lähellä sitä olin. Missään nimessä synnytys ei ollut hiukkaskaan epämiellyttävä kokemus minulle.

T: 28

Vierailija
32/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luomusynnytystä ja aika vähillä kivunlievityksillä mentiin. Mutta en kyllä mitään äidinrakkautta kokenut synnytyksen aikana vaan ihan silkkaa tuskaa ja uupumusta. Mulla ei ollut mitään supistustenvälisiä hyvänolontunteita, vaan se oli vielä pahempaa kipua kuin supistukset. Mä vedin ilokaasuakin supistusten välisiin kipuihin, en supistuksiin.

Eikä kyllä mitkään euforian ja hyvän olon tunteet olleet pinnassa synnytettyänikään.

Vierailija
33/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin synnyttämään avoimin mielin ja sillä toiveella että kaikki sujuisi itsestään mukavasti, .

En oikeasti pelännyt, ajattelin että koetan liikuskella vain mahdollisimman paljon jos pystyn. Kätikökin oli vähän moittivan oloinen kun esitietolomakkeessa ei ollut muita toiveita kuin kivunlievitys tarvittaessa.

Vierailija
34/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin lähtökohtaisesti euforiakokemus. Voihan se joillain sitä olla, mutta kyllä se taitaa olla aika harvinaista. Sit että me ruvetaan nyt tästäkin kisaamaan tyyliin minäpä olen paras äiti koska koin jonkinlaisen supersynnytysen, huoh. Väsyttää ajatellakin.

Vierailija
35/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osalla naisista synnytys ei vaan juuri satu. Helppo siinä on sitten viisastella.

Joillain naisilla tosiaan on kivuttomia synnytyksiä. Se on harvinaista, mutta todellista. Sellainen synnytys voi olla hieno, mutta se voi olla myös todella pelottava ja järkyttävä kokemus, kun siinä ei välttämättä edes tajua synnyttävänsä. Voi olla todella pelottavaa, kun ei tiedä päättääkö se vauva syntyä vaikka kaupan kassajonossa tai muussa hankalassa paikassa.

Niilläkin synnyttäjillä, joilla synnytys sattuu, ON monia mahdollisuuksia lievittää kipua. Kivuttomuutta ei saa kuin onnistuneella epiduraalilla (tai jos hormoneja erittyy sopivasti euforiseen oloon tai jos kokee synnytysorgasmin), mutta kivun ja tuntemusten turruttamisessa on riskinsä. Siksi riskittömät luomummat kivunlievityskeinot ovat järkeviä ja monet haluavat niihin panostaa. Kaikki eivät ja se on jokaisen oma asia. Minä toivon VAIN, että jokainen synnyttäjä voisi päätöksen kivunlievityksestä tehdä ymmärtäen paitsi hyödyt, myös riskit. Sen jälkeen on täysin synnyttäjän oma asia, minkä kokee itselleen parhaaksi ja doulana tuen häntä. Toki on myös mahdollista, että synnyttää mieluiten pää puskassa tietämättä mistään mitään ja siihenkin on oikeus.

Kaikki eivät muuten edes tarvitse doulaa synnytyksiinsä, enkä minä väkisin ketään tule tukemaan :D

Doula Elisa

Vierailija
36/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kivun ja tuntemusten turruttamisessa on riskinsä.

Monella synnytys pääsee juuri etenemään kun sietämätön tauoton kipu turrutetaan ja synnyttäjä pystyy rentoutumaan edes vähän.

Vierailija
37/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että usein suurin ongelma on itse synnyttyjän synnytykselle asettamat toiveet tai odotukset. Käydään kaikilla kursseilla ja kuunnellaan kuinka hengitykset ja ajatuksen voimalla saadaan kipu pois tai siedettäväksi ja synnytys menee ihanasti eteenpäin miehen tai doulan tuella. Ei haluta puudutuksia ja kaikki pitää olla luomua ja suunnitellun mukaan menevää. Sitten kun synnytys oikeasti alkaa, niin huomataan että voi olla että mikään ei mene sen mukaan mitä on ajatellut. Sitten ollaan sairaalassa kaikissa laitteissa ja kuka nyt siellä uskaltaa uhmata pelottavaa lääkäriä tai kätilöä? Otetaan kaikki lääkkeet koska sattuu, ja myöhemmin ollaan "pettyneitä" ja häpeissään omasta synnytyksestä, koska joku naapurn Martta hehkuttaa omaa ihanaa luomusynnytystään ja "aitoa" äityittään.

Ensimmäinen askel on olla suunnittelematta mitään. Tietoa voi olla, mutta ei saa suunnitella synnytystä tai päättää, että teen näin tai näin. Synnytys etenee kuten etenee. Itsellä kolme niin erilaista synnytystä, että vaikea varmaan uskoa saman ihmisen kokemukseksi. Mukaan kuuluu 1 kahden päivän lääkäriasvusteinen synnytys ja 1 4 tunnin helppo luomusynnytys. Näidenkään perusteella ei voi neuvoa ketään, sillä synnytyksen helppous ei riippunut minusta vaan kokonaisuudesta, vauvan asento, olosuhteet, kätilö kaikki. Pitkää synnytystä taas ei olisi saanut lyhyemmäksi tai luomummaksi sitten millään. Vaikka olisi ollut 100 luomudoulaa matkassa ja oikea hengitystekniikka:).

Eli yksi neuvo: Älkää tehkö synnytyksillenne käsikirjoitusta, vaan luottakaa siihen että teidän kehonne kertoo PAIKAN PÄÄLLÄ miten tulee menetellä.

Vierailija
38/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella synnytys pääsee juuri etenemään kun sietämätön tauoton kipu turrutetaan ja synnyttäjä pystyy rentoutumaan edes vähän.

Jep, riskit ja edut, jotka ovat tilannekohtaisia. Riskit tulevat siinä tarpeellisenkin puudutuksen mukana, mutta on kyllä aivan mahdollista, että edut ovat suuremmat kuin riskit. Tätä en ole koskaan kieltänyt, enkä kiellä.

Doula Elisa

Vierailija
39/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytys on se mihin tässä kaikkien pitää pyrkiä ja äidinrakkaus ei ole oikeassa paikassa jos näin ei ole, niin samalla itsensä epäonnistuineiksi synnyttäjiksi kokevien määrä lisääntyy ainakin 99%.

Vierailija
40/116 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, riskit ja edut, jotka ovat tilannekohtaisia. Riskit tulevat siinä tarpeellisenkin puudutuksen mukana, mutta on kyllä aivan mahdollista, että edut ovat suuremmat kuin riskit. Tätä en ole koskaan kieltänyt, enkä kiellä. Doula Elisa

Ei tarvitse puhua edes riskeistä niin paljon, on yleisesti tunnettua että monilla tuon rentoutumisen ja etenemisen sijaan, synnytyksen eteneminen saattaa pysähtyä epiduraalin vuoksi. Niin kävi minulle ensimmäisen kanssa. Sitten kun puudutus lakkasi, niin synnytys lähti taas käyntiin. Edes tipat eivät auttaneet välissä. Ja kun oli monta tuntia ollut kivuttomana, niin "paluu" synnytykseen tuntui hyvin rajulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän