Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytännön rasismia tänään työpaikallani:

Vierailija
06.08.2011 |

Mä vihaan tätä ilmapiiriä tässä maassa, että nykyään on oikeus vihata ja pelätä esim. muita kuin perussuomalaisen näköisiä. 80-luvulla heitä ei paljon ollut, mutta 90-ja 00-luvuilla rasismia ja siihen viittaavia juttuja tajuttiin hävetä eikä niitä sanottu, kuin ehkä junteimmat. Suomen ilmapiiri vapautui ja muuttui suvaitsevammaksi, ulkomaalaisiin totuttiin ja heidän hyväksyttiin. Nyt on tapahtunut oksettava, karmea muutos, että mitä vain saa sanoa.

Olen asiakaspalvelussa töissä, ja luokseni tuli myöhäiskeski-ikäinen nainen, joka iloisesti totesi työkaveriani näyttäen: Minä tulinkin sinun luoksesi, enkä tuon mustan miehen joka on tuolla.Kysyin että anteeksi?? Juu, minä pelkään tuota mustaa miestä enkä asioi hänen kansssaan, vaan sinun. Oli pakko ihan spontaanisti sanoa, että ethän sinä voi noin sanoa, hän on ihan suomalainen, ja mitä sitten vaikka ei olisikaan? Nainen tyrmistyi, ja vastasi, että tämä on minun mielipiteeni, minulla on oikeus mielipiteeseeni, kyllä minä saan sanoa että en asioi mustien kanssa!

Eukko oikeasti luuli, että voi tulla mulle haukkumaan työkaveriani hänen ihonvärinsä vuoksi, ja olisin jotenkin otettu siitä! Ihan uskomatonta. Olin tyrmistynyt ja liukenin tilanteesta niin nopeasti kuin voin.

Mua oksettaa, ihan tosissaan. Kiitti vain näille persuille ja muulle äärioikeistolle, luotte sellaisen maan, jossa tosiaan kaikki vihapuheet ja ajatukset muista ihmisistä ovat sallittuja, ja sitä myöden myös teot. Jotain vääristyy ja pahasti, jos herttaisen näköinen täti kuvittelee, että saa kaverin asiakaspalvelijasta arvostelemalla toista asiakaspalvelijaa ulkonäön perusteella. Luoja.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ikinä asioi tummaihoisen kanssa.

Jos ei ole samaa mieltä kuin sinä tai kun sinä haluat, että olen niin on typerä? Syrjintää tuokin.

valkkaat puhelinasiakaspalvelussa sen, puhutko tummaihoisen vai vaaleaihoisen ihmisen kanssa? Kysytkö asiakaspalvelijalta, että hei, mites toi sun ihonväri Tikkurilan sävykartalla ja sitten vasta esität asiasi? Sori, tuommoinen tyhmyys ei ole vaan puolusteltavissa millään.

Oikeus valita ja oikeus mielipiteeseen on, kaikilla. Loukata ei saa, mutta me ihmiset nyt vaan ollaan valintoihin taipuvaisia. No enpä juuri asioi puhelimitse, mutta jos nyt on sattunut olemaan erivärineen kuin minä niin eipä haittaa :), mutta sikäli kun pystyn valitsemaan, en asioi heidän kanssa.

väri tarttuu, vai mikä on syynä?

En tosiaan, olen seurustellutkin ulkomaalaisen kanssakin *hui* , mutta mielummin asioin muiden kun heidän kanssa.

ihminen onkin suomalainen eikä ulkomaalainen?

Silti :)

Lapsillesikin tietenkin opetat nämä "hyvät tavat".

Hinkkaa nyt hieman sítä kristallipalloasi puhtaammaksi, sillä en opeta lapsilleni mitään "hyviä tapoja" vaan ihan hyviä tapoja ja juu ennnen kuin rääyt daijua tai muuta, niin tiedoksi, heillä on ulkomaalaisia ja erivärisiä ystäviä :)

Luulis vaan, että jos seisot täysin mielipiteesi takana, niin opettaisit sen lapsillesikin.

Vierailija
22/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioi, valitsen valkoisen. Aivan kuten mustat valitsevat mieluummin mustan.Valinnanvapaus ei ole rasismia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan Big Brotheriä. Sen jälkeen tyhmyyttä ei ole enää tarvinnut hävetä vaan se on oikeastaan ihan toivottava olotila, ja kaikkein tyhmin voittaa oikein rahaakin.

Syyttäkää itseänne.

Vierailija
24/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomenruotsalaisetkin saa valita ruotsinkielistä palvelua vaikka osaisi suomea?

Vierailija
25/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioi, valitsen valkoisen. Aivan kuten mustat valitsevat mieluummin mustan.Valinnanvapaus ei ole rasismia.

Vierailija
26/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole samaa mieltä kuin sinä tai kun sinä haluat, että olen niin on typerä? Syrjintää tuokin.

valkkaat puhelinasiakaspalvelussa sen, puhutko tummaihoisen vai vaaleaihoisen ihmisen kanssa? Kysytkö asiakaspalvelijalta, että hei, mites toi sun ihonväri Tikkurilan sävykartalla ja sitten vasta esität asiasi? Sori, tuommoinen tyhmyys ei ole vaan puolusteltavissa millään.

Oikeus valita ja oikeus mielipiteeseen on, kaikilla. Loukata ei saa, mutta me ihmiset nyt vaan ollaan valintoihin taipuvaisia. No enpä juuri asioi puhelimitse, mutta jos nyt on sattunut olemaan erivärineen kuin minä niin eipä haittaa :), mutta sikäli kun pystyn valitsemaan, en asioi heidän kanssa.

väri tarttuu, vai mikä on syynä?

En tosiaan, olen seurustellutkin ulkomaalaisen kanssakin *hui* , mutta mielummin asioin muiden kun heidän kanssa.

ihminen onkin suomalainen eikä ulkomaalainen?

Silti :)

Lapsillesikin tietenkin opetat nämä "hyvät tavat".

Hinkkaa nyt hieman sítä kristallipalloasi puhtaammaksi, sillä en opeta lapsilleni mitään "hyviä tapoja" vaan ihan hyviä tapoja ja juu ennnen kuin rääyt daijua tai muuta, niin tiedoksi, heillä on ulkomaalaisia ja erivärisiä ystäviä :)

Luulis vaan, että jos seisot täysin mielipiteesi takana, niin opettaisit sen lapsillesikin.

Vierailija
27/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakuntien monikulttuuristaminen ei ole onnistunut missään. sitä on yritetty ensin Afrikassa, sitten Yhdysvalloissa ja lopulta Euroopassa ja Aassiassa. Missään ei ole onnistuttu.

AP voisi tutustua historiaan ja lopettaa tuon typerän 'ensin avauduttiin' paskanjauhannan. Ei ole koskaan avauduttu eikä koskaan tulla avautumaan, vaan päinvastoin ongelmat tulevat tasaisesti pahenemaan sitä mukaa mitä enemmän tänne raahataan erivärisiä ja eri kulttuurista väkeä.

Jokaisella on oikeus olla tykkäämättä ihmisistä. Johan AP:kin ilmoitti ettei pidä junteista. Miksi junttien pitäsi tykätä AP:stä tai hänen kavereistaan???

Vierailija
28/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli samalla persulogiikalla suomenruotsalaisetkin saa valita ruotsinkielistä palvelua vaikka osaisi suomea?"

Niin. Valinnanvapaus ei ole rasismia.

Vai olisiko persuilla taas kyseessä KAKSOISTANDARDI?

Vierailija
29/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteella on RIKOS. Ja syystäkin. Se taitaa unohtua näiltä ihmisiltä nykyään. Toivottavasti tuollaiselle eukolle käy tosi huonosti elämässä.

Vain työhönotossa ja virallisissa yhteyksissä ei saa syrjiä. Yksityiselämässä saa syrjiä niinkuin haluaa. Vapaa maa. Ei mihiknää lakiin voida kirjoittaa että pitää tykätä jostain ihmisestä

Vierailija
30/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sydämessään ovat kuitenkin samaa mieltä, kuin se rouva. Ja väitän että kaikki keski-ikäiset sairastavat tuota tautia. Onneksi monet häpeilevät sitä ja sentään teeskentelevät sietävänsä erilaisuutta.

Vierailija
31/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ja ainoastaan ihonväri voi olla syy tykkäämiseen tai tykkäämättömyyteen. Ymmärrän kyllä "monikulttuurisuuskritiikin" sinänsä ja ehkä nyt senkin, että kaiken maailman raiskausuutisten jälkeen voi kavahtaa, jos musta mies yön pimeydessä tulee yksinäisellä paikalla vastaan (itse kyllä kavahdan kaikkia miehiä pimeällä yksinäisillä paikoilla:)) ja monenlaisia muitakin pelkoja juu.

Mutta silti on mulle kyllä täysin ylivoimaista ymmärtää, että joku jossain Stokkalla haluaisi mieluummin palvelua valko- kuin mustaihoiselta. Siis miksi ihmeessä? Mun tuutavapiiriin kuuluu useampi täysin supisuomalainen tummaihoinen ihminenkin. Tuntuu kyllä hurjalta, että joku karttaisi heitäkin. He ovat siis syntyneet Suomessa, asuneet täällä koko ikänsä, puhuvat täydellistä suomen kieltä jne.

Mutta meitä on toki joka junaan, mutta kyl välillä on vaikea ymmärtää joitakuita...

Vierailija
32/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän keskustelun inspiroimana alan satavarmasti menemään aina tummaihoisten palveltavaksi.

Vierailija
33/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen samanlainen aloitus oli joskus kk sitten täällä, saatko tästä jotain? Jokainen saa valita kenen kanssa asioi, esim Englannissa naiset välttävät aina takseja, joissa on muslimikuljettaja. Vaikka taksit ovat jonossa niin naiset ottavat keskeltä jonoa jos ensimmäinen kuski on muslimi. Tälläisen näin viimeksi viikko sitten kun nainen huusi kurkku suorana, että tuon kyytiin en mene, koska edellisellä reissulla oli koitettu välittömästi lähennellä jne. Ihmisellä on valinnanvapaus.

Vierailija
34/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään jos valita voi.

Ja valitahan voi, onneksi.

Vierailija
35/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän keskustelun inspiroimana alan satavarmasti menemään aina tummaihoisten palveltavaksi.

Eikö?

Vierailija
36/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään jos valita voi. Ja valitahan voi, onneksi.

Syytellaan muita maita ihmisoikeuksien loukkaamisesta ja tallaista on meno omassa maassa.

Vierailija
37/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee ja niitä tummiahan on sua ihan jonoksi asti palvelemassa!!

Eikö?

kaupan kassoina, kahviloissa, bussikuskeina, lääkäreinä, sairaanhoitajina jne.

Vierailija
38/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jne. kanssa eli valitsen aina suomalaisimman asiakaspalvelijan. Minua inhottaa se, että joudun selittämään kymmeneen kertaan yksinkertaisen asian vain siksi, että vastapuoli ei osaa suomea.

Ja kyllä, olen rasisti. Kun kuulen hoono soome tai bad english niin käännän selkäni. Tämä maa on Suomi, täällä sopii asikaspalvella suomeksi.

Vierailija
39/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen samanlainen aloitus oli joskus kk sitten täällä, saatko tästä jotain? Jokainen saa valita kenen kanssa asioi, esim Englannissa naiset välttävät aina takseja, joissa on muslimikuljettaja. Vaikka taksit ovat jonossa niin naiset ottavat keskeltä jonoa jos ensimmäinen kuski on muslimi. Tälläisen näin viimeksi viikko sitten kun nainen huusi kurkku suorana, että tuon kyytiin en mene, koska edellisellä reissulla oli koitettu välittömästi lähennellä jne. Ihmisellä on valinnanvapaus.

Kaksi nuorehkoa naista ei mennyt ensimmäiseen taksiin sen kuljettajan takia. Asikas saayhä valita.

Vierailija
40/95 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikissa asioissa, niin tässä ketjussa aiheena olevissa, kuin muissakin ollaan nykyään paljon sallivampia.

Mä olen tässä viime vuosien aikana kiinnittänyt huomiota tällaiseen toimintaan, joka on jo lisääntynyt muillakin tahoilla.

Nykyään ei mitään tarvitse hävetä, ei puheitaan tai tekojaan. Kaikkeen pitää ihmisellä olla oikeus. Hyvät tavat on unohdettu jo aikaa sitten. Tämä ap:n kokema tilanne nyt oli vaan yksi esimerkki samasta asiasta, jota tapahtuu aihepiiristä riippumatta. Ihmiset ovat nykyään niin itsekkäitä, että kokevat heillä olevan oikeuden mihin tahansa. Suureen ääneen huudellaan niistä oikeuksista milloin mihinkin, eikä ollenkaan muisteta, että oikeuksien myötä usein tulee sitä vastuutakin.

Hyviä esimerkkejä tällaisesta itsekkyyden aiheuttamsta toiminnasta ovat tämä ap:n tilanne, jossa mummo koki oikeudekseen valita kumman henkilön kanssa asioi. Jokaisella tietenkin oikeus siihen onkin, mutta mummolta nyt unohtui hienotunteisuus ja kohtelias käyttäytyminen muita kohtaan ja laukoi "oikeutensa" perusteet ääneen. Mitään "kohtausta" tästä tuskin olisi tullut, jos mummo olisi pitänyt perustelut itsellään.. Toisena esimerkkinä voisin pitää vaikka keski-ikäistä pitkään avioliitossa ollutta naista, jonka lapset ovat lähteneet kotoa ja kriisissä arki on alkanut tuntua tylsältä. Nainen kokee oikeudekseen viettää itsekästä elämää hurvittelemalla ja pettämällä miestään, eroamalla ja hylkäämällä lapset ja lapsenlapset. "Minulla on oikeus olla itsekäs" hän ajattelee ja kohtelee lähimpiään ihan väärin..

Yleinen meininki nykymaailmassa vaan on se, että kuvitellaan oman edun olevan kaiken onnellisuuden tae ja jätetään jokainen selviämään itse omien ongelmien kanssa. Auttamisenhalu, ystävällisyys,kohteliaisuus ja kaikenlainen "lähimmäisenrakkaus" ovat katoavia asioita, sillä materialistinen tyyli alkaa vallata sijaa näiltä vanhoilta hyviltä arvoilta.

Tässä tämän alle kolmekymppisen äidin ajatelmia nykyisestä maailmanmenosta.. Kauhulla odotan tulevaa. Kaihoisasti kaipaan sellaista yhteistä hyvää, joka oikeasti on tärkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä