Käytännön rasismia tänään työpaikallani:
Mä vihaan tätä ilmapiiriä tässä maassa, että nykyään on oikeus vihata ja pelätä esim. muita kuin perussuomalaisen näköisiä. 80-luvulla heitä ei paljon ollut, mutta 90-ja 00-luvuilla rasismia ja siihen viittaavia juttuja tajuttiin hävetä eikä niitä sanottu, kuin ehkä junteimmat. Suomen ilmapiiri vapautui ja muuttui suvaitsevammaksi, ulkomaalaisiin totuttiin ja heidän hyväksyttiin. Nyt on tapahtunut oksettava, karmea muutos, että mitä vain saa sanoa.
Olen asiakaspalvelussa töissä, ja luokseni tuli myöhäiskeski-ikäinen nainen, joka iloisesti totesi työkaveriani näyttäen: Minä tulinkin sinun luoksesi, enkä tuon mustan miehen joka on tuolla.Kysyin että anteeksi?? Juu, minä pelkään tuota mustaa miestä enkä asioi hänen kansssaan, vaan sinun. Oli pakko ihan spontaanisti sanoa, että ethän sinä voi noin sanoa, hän on ihan suomalainen, ja mitä sitten vaikka ei olisikaan? Nainen tyrmistyi, ja vastasi, että tämä on minun mielipiteeni, minulla on oikeus mielipiteeseeni, kyllä minä saan sanoa että en asioi mustien kanssa!
Eukko oikeasti luuli, että voi tulla mulle haukkumaan työkaveriani hänen ihonvärinsä vuoksi, ja olisin jotenkin otettu siitä! Ihan uskomatonta. Olin tyrmistynyt ja liukenin tilanteesta niin nopeasti kuin voin.
Mua oksettaa, ihan tosissaan. Kiitti vain näille persuille ja muulle äärioikeistolle, luotte sellaisen maan, jossa tosiaan kaikki vihapuheet ja ajatukset muista ihmisistä ovat sallittuja, ja sitä myöden myös teot. Jotain vääristyy ja pahasti, jos herttaisen näköinen täti kuvittelee, että saa kaverin asiakaspalvelijasta arvostelemalla toista asiakaspalvelijaa ulkonäön perusteella. Luoja.
Kommentit (95)
Sitten tapahtui jotain, ja nykyään rasismia voi viljellä hymy naamalla ihan missä vaan.
Mitään tällaista ilmiötä ei ole olemassa. Netissä ja muutaman lehden palstoilla vaan toitotetaan viikosta toiseen kuinka "rasismi" rehottaa niin sitten ihmiset alkaa kuvitella että näin todella olisi.
Rasismi on korkeintaan noussut samassa suhteessa kuin ulkomaalaisten määrä Suomessa. Eli sitä on yhtä paljon/vähän kuin ennenkin.
Mitään tällaista ilmiötä ei ole olemassa. Netissä ja muutaman lehden palstoilla vaan toitotetaan viikosta toiseen kuinka "rasismi" rehottaa niin sitten ihmiset alkaa kuvitella että näin todella olisi.Rasismi on korkeintaan noussut samassa suhteessa kuin ulkomaalaisten määrä Suomessa. Eli sitä on yhtä paljon/vähän kuin ennenkin.
että nykyisin käytetään persujen "voittoa" oikeutena huudella "v**** ne**eri"-huutoja kadulla. Ei ole vain kerta kun olen tämän kuullut nyt kevään, kesän aikana.
Tässä tämän alle kolmekymppisen äidin ajatelmia nykyisestä maailmanmenosta.. Kauhulla odotan tulevaa. Kaihoisasti kaipaan sellaista yhteistä hyvää, joka oikeasti on tärkeää.
Pidän valitustasi melko itsekkäänä kitinänä, kun täällä on sentään asiat paremmin kuin missään muualla. Käy joskus Aasiassa, Afrikassa, Usassa, Lähi-Idässä niin saat oikean käsityksen materilaismista
Kaksi nuorehkoa naista ei mennyt ensimmäiseen taksiin sen kuljettajan takia. Asikas saayhä valita.
Kaksi viimeistä kertaa kun olen käyttänyt taksia, keskellä yötä, kuskeina oli algerialainen ja somalialainen mies. Voi minua typerystä kun kehtasin yksinäisenä naisena mennä heidän kyyteihin!! Olisi pitänyt katsoa ja odottaa, että "Pertin" taksi tulee!!
Kannattaisi varmaan käyttää virallisia takseja!
ihan virallisia takseja olivat. Todella avuliaitakin kun lentokentältä olin tulossa.
Mutta silti on mulle kyllä täysin ylivoimaista ymmärtää, että joku jossain Stokkalla haluaisi mieluummin palvelua valko- kuin mustaihoiselta. Siis miksi ihmeessä?
Montako tummaihoista myyjää Stockalla on? Niimpä.
En minäkään ikinä asioi tummaihoisen kanssa.
en minäkään jos valita voi. Ja valitahan voi, onneksi.
Syytellaan muita maita ihmisoikeuksien loukkaamisesta ja tallaista on meno omassa maassa.
minä ole syytellyt ketään.
Mitään tällaista ilmiötä ei ole olemassa. Netissä ja muutaman lehden palstoilla vaan toitotetaan viikosta toiseen kuinka "rasismi" rehottaa niin sitten ihmiset alkaa kuvitella että näin todella olisi.Rasismi on korkeintaan noussut samassa suhteessa kuin ulkomaalaisten määrä Suomessa. Eli sitä on yhtä paljon/vähän kuin ennenkin.
että nykyisin käytetään persujen "voittoa" oikeutena huudella "v**** ne**eri"-huutoja kadulla. Ei ole vain kerta kun olen tämän kuullut nyt kevään, kesän aikana.
Tuo johtuu epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta. Kun kansa kokee että tänne päästetään ulkomaalaisia ilman mitään vaatimusta työssä käynnistä, niin vitutus nousee, ja noinhan siinä käy.
Harmi, että perussuomalaiset saavat tällaisten johdosta kyseenalaisen maineen. Itse olen myös prsussuomalaisten kannattaja, mutta lähinnä siksi, että saataisiin ennakkoluuloisuus maastamme laskuun. Turha kaikesta on kuitenkaan perussuomalaisia syyttää. Ihmisissä tämä ennakkoluuloisuus on ollut varmaan aina.
Nyt kun se on näkyvissä, voidaan miettiä, mitä tilanteelle tulisi tehdä. Jos se olisi piilossa, kuten aiemmin, mitään ongelmaa ei tiedostettaisikaan, vai mitä?
Tuo johtuu epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta. Kun kansa kokee että tänne päästetään ulkomaalaisia ilman mitään vaatimusta työssä käynnistä, niin vitutus nousee, ja noinhan siinä käy.
sitten "saa" huudella tuntemattomille ja lapsille kaikkea pa*kaa kun "minä olen suomalainen, minulla on oikeus haukkua!!" ??
Huuteletko sinäkin kaikille vastaantulijoille loukkauksia, jos heidän naama vituttaa sinua?
edellinen.
"Kun kansa kokee että tänne päästetään ulkomaalaisia ilman mitään vaatimusta työssä käynnistä, niin vitutus nousee, ja noinhan siinä käy."
Kun ei ole työtä, eikä saa asuntoakaan ja seisoo leipäjonossa, rupeaa kyllä korpeamaan kaikki romanikerjaläiset, joille ollaan järkkäämässä asuntoja, suihkupalveluita jne.
Miksei muuten kukaan puutu siihen, että Romanian mustalaiset ja Bulgarian mustalaiset eivät tule lainkaan toimeen keskenään. Heille on järjestettävä ERI suihkuvuorot. Miksi näiden rasistinen käytös toisiaan kohtaan sallitaan maassamme?
sitten "saa" huudella tuntemattomille ja lapsille kaikkea pa*kaa kun "minä olen suomalainen, minulla on oikeus haukkua!!" ??Huuteletko sinäkin kaikille vastaantulijoille loukkauksia, jos heidän naama vituttaa sinua?
Ei ole kyse mitä saa tehdä ja mitä ei. Ei roskataakaan saa, eikä pissata kadulle, mutta silti sitä tehdään. Poliitikkojen tehtävä on toteuttaa sellaista politiikkaa, että myös erirotuiset saa olla rauhassa.
sitten "saa" huudella tuntemattomille ja lapsille kaikkea pa*kaa kun "minä olen suomalainen, minulla on oikeus haukkua!!" ?? Huuteletko sinäkin kaikille vastaantulijoille loukkauksia, jos heidän naama vituttaa sinua?
Ei ole kyse mitä saa tehdä ja mitä ei. Ei roskataakaan saa, eikä pissata kadulle, mutta silti sitä tehdään. Poliitikkojen tehtävä on toteuttaa sellaista politiikkaa, että myös erirotuiset saa olla rauhassa.
kun eri rotuiset ovat huutelemassa loukaavia kommentteja ja lääppimässä heti kun silmä välttää? Missä on vaaleiden tyttöjen oikeudet?P
Tässähän nyt oli puhe, onko tällainen lisääntynyt vai ei. Sanoin, että persuilla puolustellaan tätä käyttäytymistä nyt sallittavana.
Mutta kuinka minä saan olla rauhassa, kun
kun eri rotuiset ovat huutelemassa loukaavia kommentteja ja lääppimässä heti kun silmä välttää? Missä on vaaleiden tyttöjen oikeudet?P
kuinka minä saan olla rauhassa suomalaisten miesten "saa*nan nee*erin huo*ra"-huuteluilta ja räkimisiltä?
Tässähän nyt oli puhe, onko tällainen lisääntynyt vai ei. Sanoin, että persuilla puolustellaan tätä käyttäytymistä nyt sallittavana.
Tuohan on vain persujen ongelma. Vai loukkaako se sinua persuna? Persujen syytä huutelun lisääntyminen ei ole, etkä sitä väittänytkään.
Mutta kuinka minä saan olla rauhassa, kun
kuinka minä saan olla rauhassa suomalaisten miesten "saa*nan nee*erin huo*ra"-huuteluilta ja räkimisiltä?
Vaihda parempaan seuraan
Kävelepä illalla tai yöllä asemalla niin kuulet ihan uusia huutoja niiltä sinun neekereiltäsi, ne eivät ole mitään kivaa kuunneltavaa :(
Jos kassalla on vapaana sekä vaalea suomalainen, että tummahipiäinen, valitsen tummahipiäisen ja olen tavallista kohteliaampi.
Omien kokemusten mukaan ulkomaalaisilla on asenne kohdallaan ja into tehdä töitä. Tätä haluan ruokkia omalla käytöksellä -tietäen, että he tulevat saamaan myös toisenlaista kohtelua tässä umpimielisessä yhteiskunnassa.
Kaksi viimeistä kertaa kun olen käyttänyt taksia, keskellä yötä, kuskeina oli algerialainen ja somalialainen mies. Voi minua typerystä kun kehtasin yksinäisenä naisena mennä heidän kyyteihin!! Olisi pitänyt katsoa ja odottaa, että "Pertin" taksi tulee!!