Työnantaja ei hyväksy alkuperäisiä todistuksia WTF???
Sain uuden työpaikan ison kaupungin palkkalistoilla. Yhdessä paperissa oli ohjeet toimittaa tutkintotodistusten ja aiempien työtodistusten oikeaksi todistetut kopiot johonkin virastoon. Koska tähän aikaan vuodesta ei ole käytössä sen kummemmin kopiokonetta kuin todistajiakaan, niin soitin kyseiseen paikkaan ja kysyin, voinko tulla käymään alkuperäisten todistusten kanssa ja ottavat niistä sitten kopiot siellä. Puhelimeen vastannut virkailija ilmoitti ystävällisesti, että tottakai se käy ja neuvoi vielä osoitteen ja aukioloajat.
No, parin tunnin päästä menin paikalle ja vastassa oli eri virkailija, jolla ei ollut käsitystäkään siitä, kenen kanssa olin mahtanut puhua aikaisemmin. Hän ilmoitti, etteivät he voi ottaa vastaan alkuperäisiä eivätkä ottaa niistä itse kopioita, koska sittenhän niissä ei ole todistajia! On kuulema työntekijän velvollisuus hankkia kopiot ja todistajat, he eivät voi hyväksyä alkuperäisiä todistuksia!!!
WTF??? Kinasin virkailijan kanssa varmaan 15 minuuttia, mutta hän ei taipunut eikä suostunut pyytämään ketään muuta paikalle. Voiko asia oikeasti mennä näin? Mitä järkeä? Eikö nyt luulisi, että alkuperäiset olisivat vakuuttavammat kuin ties-kenen-allekirjoittamat?
Kommentit (28)
nyt oli kyllä todella epäpätevä ihminen kenen kanssa asioit. Kai otit nimen ylös? Tee siitä valitus. Pitäähän sen itsenkin saada tietää miten toimitaan oikein ja miten väärin. Tais olla joo todella ammattilainen. Tollasia tuntuu olevan joka paikassa. Mutta älä anna asian jäädä tähän. Se tekee seuraaville saman hamaan hautaan jos sitä ei neuvota.
Eli alkuperäiset mukana, tuleva pomo ne tsekkasi ja sitten surautettiin toimistolla kopiokoneessa kopiot. Voithan sie käydä otattamassa kopiot vaikka kirjastossa ja pyytää ketä tahansa kaveria kaverinsa kanssa laittamaan nimmarit paperiin.
että minulla oli todistukset mukana keskustelussa esimiehen kanssa ja esimies ne silloin katsoi ja otti kopioita omaan kansioonsa (tosin ei ihan kaikista kokemuslisien maksuun vaikuttavista).
Nämä ohjeet tulivat sitten sihteeriltä perässä ja todistukset piti toimittaa tuonne virastoon kokemuslisien maksua ym. varten. Yhdet kopiot työnantajalla siis papereista jo on, mutta ne ovat eri paikassa...
ap
että työntekijän pitää toimittaa JOKO alkuperäiset tai oikeaksi todistetut kopiot.
En tosin nyt yhtään muista mistä sen olen lukenut. Tosi käsittämättömältä kyllä kuulostaa, etteivät alkuperäiset kelpaa!
Juurikin noin!
Eli ei voi olla totta ap.!
olla ihan notaarin allekirjoittama?
Siis ettei kuka tahansa kadunmies voi "todistaa"...
Ei tekisi mieli ruveta ryppyilemään heti alkuun uudessa työpaikassa, mutta toisaalta en minä mistään tähän hätään niitä kopioita ja todistajiakaan saa. Sitäpaitsi esimieheni tuskin on tuonne kokemuslisienlaskentavirastoon kauheasti yhteyksissä kuitenkaan...
Täytynee soittaa maanantaina uusiksi sinne virastoon.
ap
joko jätät sinne ne alkuperäiset tai sitten TOIMITAT sinne oikeaksi todistetut kopiot. Se että laitat ne kopioimaan siellä ne sun todistukset ei ole kumpikaan noista.
Ymmärrän virkailijaa.
vaan hän nimenomaan totesi jotain sellaista kuin: "Kyllä se on työntekijän velvollisuus hankkia itse ne todistajat ihan niinkuin pitää itse hakea työpaikkaa. Ei meillä täällä ole mitään todistajia, eikä me voida sellaisia hankkia."
Että jos ei saa suostuteltua kahta ihmistä todistamaan papereitaan oikeiksi, niin sitten ei ole kelvollinen työhön jota on valittu tekemään...
Vituttaa, joo. Ehkä perun koko työpaikan...
ap
Olisin ihan hyvin voinut jättää ne sinne, mutta ei virkailija suostunut myöskään siihen, vaan intti, että pitää olla todistetut kopiot, alkuperäiset eivät kelpaa.
ap
Eihän noita julkisen puolen byrokratioita kukaan jaksa...
Tosi vaikeaa käydä jossain ottamassa pari kopiota ja pyytää parilta kaverilta allekirjoitukset. Ihme, että meinasit ihan töihin joutua...
(Toisaalta voisit jättää kopiot ottamatta ja luopua ikälisistä - sulla kun ei oletettavasti mitään kovin mittavaa työhistoriaa muutenkaan ole.)
Tää kuulostaa just sellaiselta tapaukselta mikä mulla on julkishallinnon virkailijoista ja byrokratiasta!! Siis aatelkaaa nyt tätä vähän -mihin meidän verorahoja tuhlataan kun maalaisjärkeä ei voi käyttää!! Totta ihmeessä ko virkailijan olisi mun järjen mukaan pitänyt ottaa ne kopiot alkup todistuksista -ja sillä selvä. Tai oikestaan sen haastattelijan olisi pitänyt tehdä se jo silloin kun ap:tä haastateltiin. Mitä järjen köyhyyttä!
Hauska miten täällä leimataan heti ihminen luuseriksi...
Kokemuslisiin oikeuttavaa aikaa on melkein 20 vuotta (eli täydet kokemuslisät). Lisäksi taskussa on kolme korkeakoulututkintoa. Irtisanouduin aiemmasta vakivirasta ja ajattelin kokeilla tätä uutta tarjottua työtä, jos se vaikka olisi kivempi juttu, mutta tähänastinen kokemus ei vakuuta (vaikken ole vielä aloittanutkaan). Pakko ei toki ole tuohonkaan työhön mennä, työpaikkoja on tarjolla muitakin. En viitsi enää repiä selkänahkaani työnantajien vuoksi ja suostua kyykytettäväksi.
Sorry, nyt taidan lähteä nukkumaan, täällä tulee vain kiukkuiseksi. Hyvät naurut kyllä sain.
ap
allekirjoitukset voi laittaa vaikka kaveri tai naapuri tai kuka tahansa. Eihan se nyt noin vaikeeta voi olla. Mutta oli kylla niin epapateva ihminen sua palvellut etta huh huh.
Eikö virkavapaa olisi ollut turvallisempi vaihtoehto?
Sitäpaitsi virkavapaata tuskin olisi myönnetty, koska sijaista ei olisi saatu. Paikkaani ei ole täytetty, koska siihen ei ole saatu ketään. Sitäpaitsi en halua ko. paikkaan takaisin kuitenkaan ja töitä on tarjolla ihan niin paljon kuin jaksaa tehdä.
ap
ja kaupungin virassa samanaikaisesti. Eikä virkavapaan ehtona ole sijaisen löytyminen - siinähän on oiva sauma nipistää vähän säästöjä - taidat sekoittaa vuorotteluvapaaseen...
että otin alkuperäiset työhaastatteluun mukaan, ja osa niistä kopioitiin paikan päällä. Eihän todistajia tarvittu, kun kerran oli alkuperäiset siinä, ja kopiot otti se työhaastattelija.
Outo juttu. Voisitko soittaa vielä kerran ja kysyä tilanteesta? Siis mitä virkaa on joillakin todistajilla, jos kerran ne alkuperäiset on siinä nähtävillä. Voithan tietysti aina mennä kirjastoon kopioimaan ja pyytämään sieltä umpimähkään ihmisiltä allekirjoitusta... Jos kerran sellaiset kelpaavat mutta ei alkuperäiset.