Työnantaja ei hyväksy alkuperäisiä todistuksia WTF???
Sain uuden työpaikan ison kaupungin palkkalistoilla. Yhdessä paperissa oli ohjeet toimittaa tutkintotodistusten ja aiempien työtodistusten oikeaksi todistetut kopiot johonkin virastoon. Koska tähän aikaan vuodesta ei ole käytössä sen kummemmin kopiokonetta kuin todistajiakaan, niin soitin kyseiseen paikkaan ja kysyin, voinko tulla käymään alkuperäisten todistusten kanssa ja ottavat niistä sitten kopiot siellä. Puhelimeen vastannut virkailija ilmoitti ystävällisesti, että tottakai se käy ja neuvoi vielä osoitteen ja aukioloajat.
No, parin tunnin päästä menin paikalle ja vastassa oli eri virkailija, jolla ei ollut käsitystäkään siitä, kenen kanssa olin mahtanut puhua aikaisemmin. Hän ilmoitti, etteivät he voi ottaa vastaan alkuperäisiä eivätkä ottaa niistä itse kopioita, koska sittenhän niissä ei ole todistajia! On kuulema työntekijän velvollisuus hankkia kopiot ja todistajat, he eivät voi hyväksyä alkuperäisiä todistuksia!!!
WTF??? Kinasin virkailijan kanssa varmaan 15 minuuttia, mutta hän ei taipunut eikä suostunut pyytämään ketään muuta paikalle. Voiko asia oikeasti mennä näin? Mitä järkeä? Eikö nyt luulisi, että alkuperäiset olisivat vakuuttavammat kuin ties-kenen-allekirjoittamat?
Kommentit (28)
jos tämäkään vaihtoehto ei osoittaudu hyväksi.
Julkisella sektorilla kiinnostavat loma- ja eläke-edut. Olen kyllä ollut aiemmin yksityiselläkin, työ on siellä sinänsä rauhallisempaa ja mukavampaa, mutta siinä on epävarmuustekijänsä. Nyt olen saanut mukavan esimiehen kanssa sovittua ihan mukavat ehdot, joten siinä mielessä menen hyvillä mielin kokeilemaan, mutta tämä byrokratia vähän ahdistaa, se että kohdellaan kuin jotain pahaista harjoittelijaa ;-)
ap
ei siina paljoa tutkinnot paina jos ei yksiä kopioita nyt saa aikaiseksi... ja siihen joltain muutamalta "kadun mieheltä" nimmareita...
Ei ymmärtänyt, ei halunnut ymmärtää, halusi toimia pilkkua viilaten, halusi kyykyttää, ei halunnut tehdä asioita kaikille helpomamksi & halvemmaksi. Siis tyypillinen virastotyöntekijä. Sama palkka tulee tekee työnsä miten vain.
Näiden kanssa ei muuten kannata kinata. Eivät taivu, eivät ymmärrä. Aika menee vain hukkaan.
Kannattaa opetella kunnan hommissa toimimaan pilkulleen, jotta asiat rullaavat. Niin me muutkin (asikkaat) teemme, jotta saamme asiat hoidettua lääkärien, terveydenhoitajien, päiväkotien, ympäristövastaavien, rakennuslupatyyppien jne kanssa. :)
Kohta säkin olet osa tuota juttua ja voit sitten siirrellä papereita pinoista toiseen ja nostaa palkkaa.
Ainakin vuonna miekka ja kivi näin tehtiin.
laittavat pyynnosta leimat ja allekirjoitukset kopioihin, ei tarvitse juosta eri paikoissa.
Ap on oikeassa eli työnantajan olisi pitänyt hyväksyä ne alkuperäiset. Niitä ei kannata kuitenkaan jättää työnantajalle koska voivat helposti hukkua. Olen useammassa paikassa näyttänyt alkuperäiset todistukset jolloin ei ole tarvinnut todistajia. Useimmat virkailijat kyllä tämän osaavat. Voihan tuota kysyä vielä ylemmästä portaasta.
Tässä tapauksessa pääset helpoimmalla kun kopioit todistuksesi ja kirjoitat alareunaan "jäljennöksen oikeaksi todistavat" ja pyydät kahdelta ihmiseltä sen alle nimmarit. Tutuille ei tartte edes olla niitä alkuperäisiä mukana..
Sen sijaan jos työnantaja tarvitsee jonkun tekemään ne työt, niin se tuskin päästää viranhaltijaa virkavapaalle jos ei saa sijaista tilalle. Minun työni kun oli sellaista, ettei sitä noin vain voi jättää tekemättä ja säästää, vaan tilalle pitää saada joku tai maksaa vielä kalliimpaa hintaa siitä, että palvelu ostetaan muualta tai maksetaan ylityökorvauksia. Sellaisessa tilanteessa työnantaja ei myönnä virkavapauksia joihin työntekijällä ei ole lakisääteistä oikeutta.
ap