Ärsyttää keittiössämme moni asia! Joita muut pitää "hyvänä juttuna". + muita kodin "turhakkeita"...
Siis keittiömme ei ole itse suunniteltu, ja kun taloja katsottiin, niin tämä nyt oli tyyliltään ainoa mikä ei tuntunut siltä että "yök pakko vaihtaa heti".
Mutta kyllä huomaa että käytännössä moni ratkaisu, joita osaa pidetään modernina ja hienona ja hyvänä juttuna, on jotenkin ylimainostettuja tai muuten epäkäytännöölisiä.
- kivitasot. Jää pyyhkiessä rätin pyyhintäjäljet helposti näkyviin. Kovat ja kylmät.
- ylösnostettu astianpesukone. Silloin se on turhankin ylhäällä, sopii ehkä tosi pitkille ihmisille. Mutta ei meidän perheen pitkätkään viitsi laittaa astioita sinne peremmälle yläkorissa, minä sitten koukin sinne taaske. NOrmi lattiatasolla on käytännöllisempi.
- vain yksi (iso) tiskiallas. Tosi epäkäytännöllistä, kun se ainoa allas täynnä astioita, ei ole paikkaa vapaana missä pestä kasviksia, pikapestä astioita tms. Ja osa pitää astioista pestä käsin, eikä ole sitten huuhteluallasta erikseen.
- laattalattia. Kova, kylmä, astiat hajoilee tosi helposti nykyään. Saumat likaantuu, onneksi ovat tummat ettei niin näy.
- ylösnostettu mikro. Ruoka tippuu helposti, vaarallinen. Ja lasilautanen mikrosta luiskahtaa helposti alas (johtuu tosin sen lautasen + sen kiinnikkeiden mallista, eli huono suunnittelu).
- ei kuivauskaappia. Tämä vasta onkin epäkäytännöllistä! Mihin ne pikapestyt astiat sitten laitetaan? Ollaan ostettu kaappiin sellainen irtoritilikköjuttu yhdelle hyllylle (oli kallis kun mikä), mutta sekin on huono, esim. lautaset ei pysy pystyssä niissä urissa.
Muita turhia juttuja on mm.
- hetivalmis kiuas. Kauhea sähkösyöppö. Jos sitä taas ei pidä koko ajan päällä valmiustilassa, niim sitten sen kivipesän lämmittäminen kestää monta tuntia (ja vie sekin paljon sähköä), niin ettei sen sammuttelukaan kauheasti kannata.
- poreamme. Kauhea täyttäminen, kallista, kuluttaa vettä. Pakko täyttää ihan täyteen että poreominaisuutta voi pitää päällä.
Ylipäänsä kylpeamme on juttu mitä en ole oikein ikinä arvostanut, millon sitä on aikaa mennä erikseen veteen lillumaan, ja miten siinä edes puhdistuu, esim. hiusten pesuun tarttee kuitenkin suihkua.
Kommentit (64)
toki uusille tavoille :). Täytyy miettiä tuota mikrokuituiliinaa, noin käytettynä tuntuu järkevältä... MUTTA, kerro vielä - kun olet pyyhkinyt pöydät sillä, mitä sitten teet liinalle? Huuhdotko sen (jollion siitä tulee ihan märkä ja kestää kuivua), mihin laitat kuivumaan? Kun kuitenkin meillä on pakko olla se perus-wettex myös niitä muita pintoja varten, se roikkuu aina siinä vesihanan varren päällä. Meillä siis ne tasot on aina täynnä kaikkia muruja ja maitotahroja ja likaa jne., eli kun pyyhkisin ne sillä mikrokuituliinalla, se olisi oikeasti ällön likainen ja maitoinen jne. Itse asiassa sitä olisi kyllä pakko huuhtoa jo monta kertaa siinä pöytien pyyhinnän välissä (tasopintaa on sen verran paljon). ap
Joku muukin taisi tituleerata itseään ei siivuosfriikiksi, mutta tässä mun (no. 18) vastaus) Eli kun olen pyyhkinyt, niin huuhtelen rätin hyvin ja kierrän kuivaksi. Samalla tavoin kuivumaan sitten, kun mikä tahansa keittiörätti. Se hyvä puoli musta mikrokuituliinoissa myös on, että ne voi pestä pesukoneessa, jolloin säästää luontoa ja rahaa, koska ei tarvitse olla usein ostamassa uutta tiskirättiä. Kuulin tuttavalta, että jos mikrokuituliinan kuivaa vielä kuivausrummussa, niin silloin imukyky ja mikrokuituliinan ominaisuudet paranee kuin vaan normaalisti kuivaamalla. Joku mainitsi, että kivitasoon imeytyy jotain, jos ei heti pyyhi. Itse en ole tätä huomannut, vaikka varmasti meilläkin on pitkänkin aikaa voinut olla jotain normaalisti värjäävää nestemäistä pöydällä. Että sellaista :)
jo välihuuhdontaa monta kertaa niitten tasojen pyyhkimisen aikana. (Ja samalla pyyhin aina myös leipälaatikon kantta, leivänpaahdinta, kahvinkeitintä, kaappien ovia ja vetimiä, lieden...)
Ja sille pitäisi olla kanssa joku oma kuivumispaikka.
Mä muuten pesen pyykkikoneessa myös Wettexit, kestää kyllä monta pesukertaa. Vaihdankin tiskirätin usein kun en kestä yhtään haisevia tai likaisia limaisia rättejä.
ap
Se on kohtuuhintainen.
ja on ihan ok.
Tosin nyt kun tarttis lisää vielä kaikkea, niin tällä hetkellä ei olisi siihenkään varaa... ja toivoisin että löytyisi selllaisia ihan tosi halpishalpis ja PIENEHKÖJÄ paistinpannuja. Näppäriä lasten pyttipannun yms. lämmitykseen. Ne 365+ on vähän isoja pannuja.
LIsäksi oli hankalaa löytää esim. pikkulettupannua, lopulta löytyi Prismasta ja maksoi ihan tajuttomasti. (30-40 eur?)
Ja sellainen kiva Ikean suorakaiteen mallinen "parilapannu" meillä oli, jossa oli aaltoilevan mallinen pohja, siinä oli kiva lämmittää vaikka hampurilaissämpylät ja sai kivan kuvion niihin.
Vastaavaa en ole löytänyt induktioliedelle. Ainakaan kohtuuhintaan.
ap
En siedä niitä siiviläjuttuja jotka on kaikissa tiskialtaiden poistorööreissä nykyään. Meillä ei ainakaan kunnolla toimi se nuppi, josta kiertämällä se ilmeisesti olisi kiinni/auki se juttu. Se siviilä painuu aina alas ja vesi jää lillumaan. Siksi sitä ei voi siinä pitää.
Ja muutamaan muuhunkin kohtaan. Sen sijaan mun mielestä ylös nostettu astianpesukone on tosi hyvä juttu. Mä olen 168 cm pitkä ja yllän kyllä hyvin täyttämään koneen ihan perälle asti. Ja toihan on oikeasti turvallisempikin. On Suomessakin sattunut, että joku on kaatunut auki olevan pesukoneen päälle ja saanut puukosta rintaansa. Ainakin vähän haasteellisempaa on kaatua korotetun apk:n päälle.
En vaihtaisi keittiöstä pois myöskään laattalattiaa. Aika äkkiä sitä oppi olemaan tiputtelematta astioita kivilattialle ;) Veikkaanpa, että meillä olisi entinen lattia, jos aikoinaan olisi laitettu parkettia. Kerran kun pääsi käymään niin, että mustikkamehupullo oli kaatunut jääkaapissa ja valuttanut koko yön mehua tiivisteen raosta lattialle asti. Parketti olisi takuulla imenyt kunnon läikän väriä itseensä, kivilattiaan ei jäänyt jälkeäkään, ei edes saumoihin (tummat, onneksi).
En siedä niitä siiviläjuttuja jotka on kaikissa tiskialtaiden poistorööreissä nykyään. Meillä ei ainakaan kunnolla toimi se nuppi, josta kiertämällä se ilmeisesti olisi kiinni/auki se juttu. Se siviilä painuu aina alas ja vesi jää lillumaan. Siksi sitä ei voi siinä pitää.
Ja muutamaan muuhunkin kohtaan. Sen sijaan mun mielestä ylös nostettu astianpesukone on tosi hyvä juttu. Mä olen 168 cm pitkä ja yllän kyllä hyvin täyttämään koneen ihan perälle asti. Ja toihan on oikeasti turvallisempikin. On Suomessakin sattunut, että joku on kaatunut auki olevan pesukoneen päälle ja saanut puukosta rintaansa. Ainakin vähän haasteellisempaa on kaatua korotetun apk:n päälle. En vaihtaisi keittiöstä pois myöskään laattalattiaa. Aika äkkiä sitä oppi olemaan tiputtelematta astioita kivilattialle ;) Veikkaanpa, että meillä olisi entinen lattia, jos aikoinaan olisi laitettu parkettia. Kerran kun pääsi käymään niin, että mustikkamehupullo oli kaatunut jääkaapissa ja valuttanut koko yön mehua tiivisteen raosta lattialle asti. Parketti olisi takuulla imenyt kunnon läikän väriä itseensä, kivilattiaan ei jäänyt jälkeäkään, ei edes saumoihin (tummat, onneksi).
Ja keittiössä kun sählää mm. kömpelö murkku ja lapsia, niin ei auta vaikken MINÄ pudottelisi astioita... niitä putoilee.
ap
Keittiömyyjä yritti kaupata maustekaappiin kahta ovea "on käytännöllisempi, kun ei tarvitse avatessa väistää". Jäin tuota ihmettelemään, kun en ollut huomannut ongelmaa ja minusta yhdellä kädellä kerralla aukeava ovi on käytännöllisempi. Kotona sitten huomasin, että niinhän se on, ei osu ovi päähän tai tarvitse väistellä, kun se aukeaa pään yläpuolella :). Uudessakin on siis vain yksi ovi maustekaapissa tuulettimen päällä.
Tummassa kivessä jäljet saattavat näkyä mutta jos pyyhkäiset kuivalla rätillä tai talouspaperilla pyyhittyäsi, jälkiä ei jää. Tummaa kiveä pitää putsata siis vähän samalla logiikalla kuin vaikka peilejä.
Ja rosteripintojen huollosta: Miele myy aivan erinomaista rosterinkiillotusainetta, en nyt muista nimeä, sitä laitetaan pieni määrä mikrokuituliinalle ja levitetään, sitten kiillotetaan. Tulee tosi siisti, likaa hylkivä pinta. Meillä on iso jääkaappi-pakastinyhdistelmä rosteria, kaksi pientä lasta ja silti riittää kun pyyhin max. kerran viikossa, ovet on aina siistit ja kiiltävät.
mutta kivitasoja en minäkään enää vaihtaisi pois. Ne ovat toimineet hyvin eikä rätinjälkiä ole jäänyt, vaikka pyyhin yleensä ihan pelkällä vedellä ja tavallisella tiskirätillä. Onkohan kivitason värillä vaikutusta? Ja laattalattia on täälläkin ollut oikein hyvä ja helppo pyyhkäistä. Tuo mikron ja astiapesukoneen nostaminen ylös on jotenkin ihan hölmöä, varsinkin jos ajattelee lapsia. Jos tokaluokklainen lämmittää esim. välipalaa koulusta tultuaan tai jotain iltapalaa, aina saa ottaa tuolin, että ylettyy mikron nappeja painelemaan. Tiskikoneen yläkori on todella ylhäällä jopa minulle, kun olen niin lyhyt.
Ja meillä tippuu jostain syystä astioita aika paljon touhutessa lattialle (kun koululaiset touhuaa), ja nykyään hajoavat AINA ja ihan tuhanne pirstaleeksi, kun on tuo laattalattia. ennen jopa pysyi joku ehjänä, tai ei hajonnut ihan niin pieneksi siruksi. ap
Tämän hajoamisen vuoksi meilläkin laatta vaihdettiin korkiksi. Ja vaikka muille materiaaleillekin hajoaisi (sitä edellisessä oli perketti), kivilattiaan hajotessaan sirut kimpoavat tosi kauas. Yksi rikkinäinen lasi ja siruja on kahden-kolmen metrin säteellä. Rättien kuivatukseen meillä muuten on erillinen rättitanko. Ikeasta hankittu keittiön seinälle ripustustangoksi alunperin tarkoitettu tanko on ruuvattu tiskikaappien alapuolelle. Siihen mahtuu kuvumaan useampikin rätti vierekkäin, eikä tanko ole näkösällä. Suosittelen harkitsemaan.
Tosin meille sellaistakaan ei oikein saa, kun ei ole sitä kuivauskaappia, jonka alle / jonne sen voisi laittaa. Tiskipöydän päällä on siis vain ihan tavallinen kaappi, jonka alareunasta alkaa heti laatoitus. Jos siihen panisi tangon niin pitäisi porata/ruuvata laattoihin kiinni, ja se olisi myös ihan näkyvillä.
ap
mutta kivitasoja en minäkään enää vaihtaisi pois. Ne ovat toimineet hyvin eikä rätinjälkiä ole jäänyt, vaikka pyyhin yleensä ihan pelkällä vedellä ja tavallisella tiskirätillä. Onkohan kivitason värillä vaikutusta? Ja laattalattia on täälläkin ollut oikein hyvä ja helppo pyyhkäistä. Tuo mikron ja astiapesukoneen nostaminen ylös on jotenkin ihan hölmöä, varsinkin jos ajattelee lapsia. Jos tokaluokklainen lämmittää esim. välipalaa koulusta tultuaan tai jotain iltapalaa, aina saa ottaa tuolin, että ylettyy mikron nappeja painelemaan. Tiskikoneen yläkori on todella ylhäällä jopa minulle, kun olen niin lyhyt.
Ja meillä tippuu jostain syystä astioita aika paljon touhutessa lattialle (kun koululaiset touhuaa), ja nykyään hajoavat AINA ja ihan tuhanne pirstaleeksi, kun on tuo laattalattia. ennen jopa pysyi joku ehjänä, tai ei hajonnut ihan niin pieneksi siruksi. ap
Tämän hajoamisen vuoksi meilläkin laatta vaihdettiin korkiksi. Ja vaikka muille materiaaleillekin hajoaisi (sitä edellisessä oli perketti), kivilattiaan hajotessaan sirut kimpoavat tosi kauas. Yksi rikkinäinen lasi ja siruja on kahden-kolmen metrin säteellä. Rättien kuivatukseen meillä muuten on erillinen rättitanko. Ikeasta hankittu keittiön seinälle ripustustangoksi alunperin tarkoitettu tanko on ruuvattu tiskikaappien alapuolelle. Siihen mahtuu kuvumaan useampikin rätti vierekkäin, eikä tanko ole näkösällä. Suosittelen harkitsemaan.
Tosin meille sellaistakaan ei oikein saa, kun ei ole sitä kuivauskaappia, jonka alle / jonne sen voisi laittaa. Tiskipöydän päällä on siis vain ihan tavallinen kaappi, jonka alareunasta alkaa heti laatoitus. Jos siihen panisi tangon niin pitäisi porata/ruuvata laattoihin kiinni, ja se olisi myös ihan näkyvillä. ap
Ei seinään, vaan siihen tavallisen kaapin pohjaan ruuvataan tuo tanko. Eli tavallaan roikkumaan kaapin pohjalevystä.
Voi kamala, ihan kivitasot teillä ja kauhee pyyhkiminen ja vielä rasittava poreamme. Siis, että vähemmästäkin masentuisi!
Meillä taas etupihassa kivimurskan tilalla timantteja ja ai et arvaa miten ne ärsyttää! Ne sattuu jalkapohiin ja muutenkin on lattiat ihan täynnä pieniä timantteja! :( Puhumattakaan miehen kultaisesta Volvo-farmarista, jossa on kova kiillottaminen jouluisin.
uuteen keittiöön tule maustekaappia, kukahan sellaisen idioottimaisuuden on keksinyt?! Mausteet menevät pilalle a)kuumassa ja b)kosteassa, eli jippii - sijoitetaan maustehylly lieden päälle. Sieltä on sitten kiva otttaa koppina päälle putoavia maustepusseja, liemikuutiolaatikoita ja vaniljatankoputkia :)
tietää, että mitä (minkä firman) kiveä on teidän tasot, joilla niihin tasoihin jää jälkiä tms? Eli olisko sitten jotain vähän huokoista tms?
Meillä täysin mustat kovat tasot, eikä niille jää mitään jälkiä. Pyyhin samalla nihkeällä mikrokuituliinalla kaikki pinnat (myös pinnoitut rst pinnat) keittiössä ja hyvin toimii.
Ja usein esim. tiskialtaan vieressä saattaa olla pitkäänkin jotain vesi- tai mehuroiskeita ja siitä ne lähtee ihan vaan normaalisti pyyhkimällä.
Ainoa huono noissa tasoissa on se, että leivän murut näkyy heti...
uuteen keittiöön tule maustekaappia, kukahan sellaisen idioottimaisuuden on keksinyt?! Mausteet menevät pilalle a)kuumassa ja b)kosteassa, eli jippii - sijoitetaan maustehylly lieden päälle. Sieltä on sitten kiva otttaa koppina päälle putoavia maustepusseja, liemikuutiolaatikoita ja vaniljatankoputkia :)
Ei voisi mausteita enää huonommassa paikassa säilyttää (kuuma ja kostea).
etta kuinka ylos se teidan tiskikone on sitten nostettu? Meilla on ehka 50-60cm lattiatasosta ja se on hyva korkeus, ei tartte kumarrella, se saastaa selkaa...
Ja, meilla ei ole ollut kuivauskaappia yli 10vuoteen, en ole edes enaa kaivannut, se on ihan turhake, sinne yleensa astiat jai vaan lojumaan. Nyt kasinpestavat menee aina suoraan omalle paikalleen.... Mutta, ymmarran eri tarpeet
Kuinka korkealla teillä on se ylösnostettu tiskikone??? Meillä on sellainen, ja jopa tokaluokkalainen yltää laittaa astiat yläkorin perälle. Tiskikone on meillä n. 30 cm korkeammalla kuin lattiatasossa oleva. Tällöin se on sopiva pienemmänkin ihmisen täytellä ja tyhjennellä.
Yksi iso allas on myös yksi asia josta tykkään. Tiskit ovat odottamassa viereisellä _tiskipöydällä_, ei altaassa. Lisäksi altaan päällä on kapea, liikuteltava, irrallinen ritilä, jossa on hyvä pestä esim. ne perunat tai salaatit vaikka onkin tiskiä.
Ylhäällä oleva mikro meillä siirrettiin alemmaksi pöytätasolle, jotta olisi turvallisempi lasten kanssa.
Ihme kun joku tästäkin hermostuu. Oli esim kiva kuulla ettei tuo nostettu astianpesukone olekaan niin kätevä. Mikro korkealla ON tosi hankala alakouluikäisten kanssa.
Lähden tästä nyt katsomaan mihin meillä laitetaan tuo rättitanko :) eli kiitti vinkistä!
Mä en vaan tajua sitä, miten yleensä aina kaikki YLISTÄÄ niitä ratkaisuja, mitä meidänkin keittiössä on.
Siksi, että en viitsi niitä vieraille haukkuakaan, koska koko keittiön suunnitellut ja valinnut rouvani siitä mielensä pahoittaisi, vaikka kylläkin tunnustaa tosiasiat. Kato pääasia oli romanttinen look.
t. Äijä.
En itsekään käsitä miksei tiskipöydällä ole kaksi isoa allasta. Tosi hankala pestä uunipeltejä tai jotain isoja patoja. Niitä en laita pesukoneeseen. Ja tuo mikro korkealla: siitä lapsi saa liemet mukavasti päälleen, kun nostaa keittolautasen pois. Sen sijaan kivitasoista olen haaveillut. Laattalattiakin on ollut mielestäni hyvä. Saa pestyä kätevästi, ei naarmuunnu ja lattialämmityksen kanssa ihana jalkojen alla. Tykkään myös korkeammasta työtasokorkeudesta (olen 167cm). 70- luvun kämpässämme oli tasot niin alhaalla, että olin aina selkä kipeänä keittiötouhujen jälkeen.
ite kuivaan rättini niin, ettei ne ole "pilaamassa näkymää", eli piilossa altaan reunan sisäpuolella.
"Magisso"-merkkinen taita olla sen magneetilla kiinni tuleva pieni kuivausteline.
http://www.stadlerform.ch/wp-content/uploads/2009/09/magisso2.jpg
eli rst-tasoja, joissa osassa on allas ja osassa ei. En harkinnutkaan mitään muuta pintaa tasoihini. Eikä niitä rst-rasoja tarvitse mitenkään etsiskellä, Stala toimittaa niitä minkälaisina ja millä mitoilla vaan.
Ap:lle vinkiksi, että voit teettää terästason mittojen mukaan kaikkien kivitasojesi päälle. Ei tarvitse koko keittiötä vaihtaa.