Ärsyttää keittiössämme moni asia! Joita muut pitää "hyvänä juttuna". + muita kodin "turhakkeita"...
Siis keittiömme ei ole itse suunniteltu, ja kun taloja katsottiin, niin tämä nyt oli tyyliltään ainoa mikä ei tuntunut siltä että "yök pakko vaihtaa heti".
Mutta kyllä huomaa että käytännössä moni ratkaisu, joita osaa pidetään modernina ja hienona ja hyvänä juttuna, on jotenkin ylimainostettuja tai muuten epäkäytännöölisiä.
- kivitasot. Jää pyyhkiessä rätin pyyhintäjäljet helposti näkyviin. Kovat ja kylmät.
- ylösnostettu astianpesukone. Silloin se on turhankin ylhäällä, sopii ehkä tosi pitkille ihmisille. Mutta ei meidän perheen pitkätkään viitsi laittaa astioita sinne peremmälle yläkorissa, minä sitten koukin sinne taaske. NOrmi lattiatasolla on käytännöllisempi.
- vain yksi (iso) tiskiallas. Tosi epäkäytännöllistä, kun se ainoa allas täynnä astioita, ei ole paikkaa vapaana missä pestä kasviksia, pikapestä astioita tms. Ja osa pitää astioista pestä käsin, eikä ole sitten huuhteluallasta erikseen.
- laattalattia. Kova, kylmä, astiat hajoilee tosi helposti nykyään. Saumat likaantuu, onneksi ovat tummat ettei niin näy.
- ylösnostettu mikro. Ruoka tippuu helposti, vaarallinen. Ja lasilautanen mikrosta luiskahtaa helposti alas (johtuu tosin sen lautasen + sen kiinnikkeiden mallista, eli huono suunnittelu).
- ei kuivauskaappia. Tämä vasta onkin epäkäytännöllistä! Mihin ne pikapestyt astiat sitten laitetaan? Ollaan ostettu kaappiin sellainen irtoritilikköjuttu yhdelle hyllylle (oli kallis kun mikä), mutta sekin on huono, esim. lautaset ei pysy pystyssä niissä urissa.
Muita turhia juttuja on mm.
- hetivalmis kiuas. Kauhea sähkösyöppö. Jos sitä taas ei pidä koko ajan päällä valmiustilassa, niim sitten sen kivipesän lämmittäminen kestää monta tuntia (ja vie sekin paljon sähköä), niin ettei sen sammuttelukaan kauheasti kannata.
- poreamme. Kauhea täyttäminen, kallista, kuluttaa vettä. Pakko täyttää ihan täyteen että poreominaisuutta voi pitää päällä.
Ylipäänsä kylpeamme on juttu mitä en ole oikein ikinä arvostanut, millon sitä on aikaa mennä erikseen veteen lillumaan, ja miten siinä edes puhdistuu, esim. hiusten pesuun tarttee kuitenkin suihkua.
Kommentit (64)
En siedä niitä siiviläjuttuja jotka on kaikissa tiskialtaiden poistorööreissä nykyään.
Meillä ei ainakaan kunnolla toimi se nuppi, josta kiertämällä se ilmeisesti olisi kiinni/auki se juttu.
Se siviilä painuu aina alas ja vesi jää lillumaan. Siksi sitä ei voi siinä pitää. Ja siihen syvään röörireikään sitten ällösti menee kaikki moskat joita hankala kaivaa sieltä.
vaikka sitä siivilääkin käyttäisi, on sitäkin ällöttävää tyhjennellä ja puhdistella.
Tein viime keittiöömmme lujasti töitä, että lopulta löysin perustiskipöydän, jossa ei ollut kuin ne vanhat matalat perusrööriaukot, ja kumitulpat päälle tarvittaessa.
Ne oli helppo puhdistaa, sellaisella muovikaapimella esim. vetäistä kaikki roskat altaasta roskiin.
Tästäkin asiasta olen vääntänyt parin keittiösuunnittelijan kanssa...
ap
Miksi hitossa pitää mennä ostamaan sellanen talo, jossa näköjään melkeen mikään ei ole mieleistä?
Eikö sulla ollut suunnitteluvaiheessa aivoja itselläsi käytettävissä?
Miksi olet hankkinut juo kaikki turhakkeet?
Itselläni on tänä vuonna valmistunut talo ja olen saanut päättä jokaisen kaapi avautumissuunnat, korkeudet, materiaalit ja ihan kaiken.
Valikoimasta ei ainakaan ole puutetta ja mulla on keskihintaista kamaa kaikki, ei mitään turhan kallistakaan kuten kivitaso.
Meillä on ollut kivitaso edellisessä asunnossa, tässä nykyisessä ja rakennetaan uutta taloa ja sinne ei edes ajateltu muita kuin kivitasoja. Voikohan olla niin, että pesette väärillä tuotteilla tai voikohan kivitasoissa olla eroja? Kivitaso on nimittäin mielestäni helpoin käyttää (voi laskea mitä tahansa) ja pitää puhtaana enkä ole koskaan huomannut rättien jälkiä. Nytkin juuri pyyhin ja oikein tiirasin jäikö jälkiä... ei jäänyt. Mulla on käytössä mikrokuituliina ja ihan vedellä pyyhin. Jos likaa, niin pyyhin kivitasoille tarkoitetuilla pesuaineilla. Välillä myös lievällä astianpesu/vesi-seoksella. En tosiaankaan vaihtaisi pois :)
meillä on keittiössä aina Wettex-tiskirätti, joka on muuten imu/pyyhintäominaisuuksiltaan paras.
Samalla pyyhitään ruokapöytä, keittiön tasot, liesi, kaapin ovet jne. ....
MIkrokuituliina on ällö jos sitä enemmän kastelee, se sopii sellaiseen kiillottamiseen just (ja pölyjen pyyhintään tietty). Eli ei tule mieleenkään että eka pyyhkisin liat kivitasoilta jollain muulla ja sitten vielä pitäisi kuivailla mikrokuituliinalla.
En käytä mitään aineita, mutta jos on pinttynyttä likaa, suihkautan laimennettua astianpesuainetta päälle.
ap
Miksi hitossa pitää mennä ostamaan sellanen talo, jossa näköjään melkeen mikään ei ole mieleistä?
Eikö sulla ollut suunnitteluvaiheessa aivoja itselläsi käytettävissä? Miksi olet hankkinut juo kaikki turhakkeet? Itselläni on tänä vuonna valmistunut talo ja olen saanut päättä jokaisen kaapi avautumissuunnat, korkeudet, materiaalit ja ihan kaiken. Valikoimasta ei ainakaan ole puutetta ja mulla on keskihintaista kamaa kaikki, ei mitään turhan kallistakaan kuten kivitaso.
EN OLE ITSE SUUNNITELLUT mitään täällä, talo on ostettu valmiina!!!!
Ja siksi ostettiin just tämä, kun tämä oli muuten (mm. pohjaratkaisu) paras kompromissi mitä meidän budjetille löytyi!
Siinä kohtaa ei voi alkaa enää että "joo en osta kun täällä on tää kivitaso keittiössä", jos on katsonut 50 asuntoa ja taloa ja mitään ei löydy.
Keittiönhän voi aina rempata.... tosin ei viitsisi kun tämä on 3v. vanha vain tämä keittiö ja muuten ulkonäöltään siisti ja ajaton.
Eikä ois kyllä rahaakaan remppaan.
ap
Eikö sulla ollut suunnitteluvaiheessa aivoja itselläsi käytettävissä? Miksi olet hankkinut juo kaikki turhakkeet? Itselläni on tänä vuonna valmistunut talo ja olen saanut päättä jokaisen kaapi avautumissuunnat, korkeudet, materiaalit ja ihan kaiken. Valikoimasta ei ainakaan ole puutetta ja mulla on keskihintaista kamaa kaikki, ei mitään turhan kallistakaan kuten kivitaso.
Jos ei ole kokemusta kivitasoista, ylösnostetuista koneista yms. on haastavampaa niitä välttää, kun kalustesuunnittelijat niitä niin kehuvat ja tekevät työtään enemmän ulkonäköön kuin toiminnallisuuteen perustuen. Ihan hyvä, että täällä kerrotaan rehellisiä kokemuksia ja mielipiteitä, jotta ne, joille valinnat on mahdollisia, osaavat suhtautua kriittisesti "ammattilaisten" suosituksiin.
Meillä on ollut kivitaso edellisessä asunnossa, tässä nykyisessä ja rakennetaan uutta taloa ja sinne ei edes ajateltu muita kuin kivitasoja. Voikohan olla niin, että pesette väärillä tuotteilla tai voikohan kivitasoissa olla eroja? Kivitaso on nimittäin mielestäni helpoin käyttää (voi laskea mitä tahansa) ja pitää puhtaana enkä ole koskaan huomannut rättien jälkiä. Nytkin juuri pyyhin ja oikein tiirasin jäikö jälkiä... ei jäänyt. Mulla on käytössä mikrokuituliina ja ihan vedellä pyyhin. Jos likaa, niin pyyhin kivitasoille tarkoitetuilla pesuaineilla. Välillä myös lievällä astianpesu/vesi-seoksella. En tosiaankaan vaihtaisi pois :)
meillä on keittiössä aina Wettex-tiskirätti, joka on muuten imu/pyyhintäominaisuuksiltaan paras.
Samalla pyyhitään ruokapöytä, keittiön tasot, liesi, kaapin ovet jne. ....MIkrokuituliina on ällö jos sitä enemmän kastelee, se sopii sellaiseen kiillottamiseen just (ja pölyjen pyyhintään tietty). Eli ei tule mieleenkään että eka pyyhkisin liat kivitasoilta jollain muulla ja sitten vielä pitäisi kuivailla mikrokuituliinalla.
En käytä mitään aineita, mutta jos on pinttynyttä likaa, suihkautan laimennettua astianpesuainetta päälle.
ap
Ok, ehkä kirjoitan sitten selvemmin, jotta ymmärrät:
1) Suihkautan pyyhkiessäni myös laimennettua astianpesuainetta käyttäen.
2) Pyyhin NIHKEÄLLÄ mikrokuituliinalla ja hups, ei jälkiä ja pöytä siisti.
3) Pesen pari kertaa vuodessa pöydät kivitasoille tarkoitetulla pesuaineella (ihan vain omaksi ilokseni :) ) Ei tarvitsisi, mutta sitä kun sattuu olemaan kaapissa.
Mikrokuituliinan käytöstä voisit ottaa selvää, ennen kuin kerrot miten ällö se on... onhan vessapaperikin ällöä, jos kastelet sen ensin ja pyyhit vasta sitten :) Mikrokuituliinaa käytetään nihkeänä. Samalla liinalla voi pyyhkiä kaikki pinnat.
Ja niin, en tosiaan ole siivousfriikki vaan siivouksen pitää olla helppoa ja paikat puhtaita helpolla toiminnalla. Siksi suosin kivitasoja :)
mutta kivitasoja en minäkään enää vaihtaisi pois. Ne ovat toimineet hyvin eikä rätinjälkiä ole jäänyt, vaikka pyyhin yleensä ihan pelkällä vedellä ja tavallisella tiskirätillä. Onkohan kivitason värillä vaikutusta?
Ja laattalattia on täälläkin ollut oikein hyvä ja helppo pyyhkäistä.
Tuo mikron ja astiapesukoneen nostaminen ylös on jotenkin ihan hölmöä, varsinkin jos ajattelee lapsia. Jos tokaluokklainen lämmittää esim. välipalaa koulusta tultuaan tai jotain iltapalaa, aina saa ottaa tuolin, että ylettyy mikron nappeja painelemaan. Tiskikoneen yläkori on todella ylhäällä jopa minulle, kun olen niin lyhyt.
toki uusille tavoille :). Täytyy miettiä tuota mikrokuituiliinaa, noin käytettynä tuntuu järkevältä... MUTTA, kerro vielä
- kun olet pyyhkinyt pöydät sillä, mitä sitten teet liinalle? Huuhdotko sen (jollion siitä tulee ihan märkä ja kestää kuivua), mihin laitat kuivumaan?
Kun kuitenkin meillä on pakko olla se perus-wettex myös niitä muita pintoja varten, se roikkuu aina siinä vesihanan varren päällä.
Meillä siis ne tasot on aina täynnä kaikkia muruja ja maitotahroja ja likaa jne., eli kun pyyhkisin ne sillä mikrokuituliinalla, se olisi oikeasti ällön likainen ja maitoinen jne. Itse asiassa sitä olisi kyllä pakko huuhtoa jo monta kertaa siinä pöytien pyyhinnän välissä (tasopintaa on sen verran paljon).
ap
mutta kivitasoja en minäkään enää vaihtaisi pois. Ne ovat toimineet hyvin eikä rätinjälkiä ole jäänyt, vaikka pyyhin yleensä ihan pelkällä vedellä ja tavallisella tiskirätillä. Onkohan kivitason värillä vaikutusta? Ja laattalattia on täälläkin ollut oikein hyvä ja helppo pyyhkäistä. Tuo mikron ja astiapesukoneen nostaminen ylös on jotenkin ihan hölmöä, varsinkin jos ajattelee lapsia. Jos tokaluokklainen lämmittää esim. välipalaa koulusta tultuaan tai jotain iltapalaa, aina saa ottaa tuolin, että ylettyy mikron nappeja painelemaan. Tiskikoneen yläkori on todella ylhäällä jopa minulle, kun olen niin lyhyt.
Ja meillä tippuu jostain syystä astioita aika paljon touhutessa lattialle (kun koululaiset touhuaa), ja nykyään hajoavat AINA ja ihan tuhanne pirstaleeksi, kun on tuo laattalattia.
ennen jopa pysyi joku ehjänä, tai ei hajonnut ihan niin pieneksi siruksi.
ap
kun mä sanon että en ole mikään siivousfriikki, tarkoitan tätä: Meillä jokseenkin kaikilta perheenjäseniltä läikkyy monta kertaa päivässä jotain pöydälle ja tasoille. Kahvia, maitoa, mehua, kiisselilä, kastiketta. Koska minä en ole siivousfriikki, minä en useinkaan ole paikalla pyyhkimässä sitä HETI pois. Pyyhin pöytiä vain muutaman kerran päivässä, ja suoraan sanottuna yritän pitää ne kerran mahdollisimman harvoina. Minä EN halua pyyhkiä pöytiä sen useammin, minulla on muutakin tekemistä, josta pidän huomattavasti enemmän. Niinpä ne läikkyneet läntit usein ehtivät hieman kuivua, ennen kuin ehdin pyyhkimään niitä.
Tässä vaiheessa ne eivät enää irtoa millään nihkeällä mikrokuituliinalla (on kokeiltukin) vaan vaativat ihan reippaasti vettä ja astianpesuainetta ja hinkaamista tai liottamista. Ja kivi- tai massiivipuutasoon tässä vaiheessa on jo jäänyt myös pysyvä värillinen tahra.
Laminaatti kestää liotuksen ja märän rätin menemättä rumaksi eikä siihen imeydy pysyvää värijälkeä.
kun mä sanon että en ole mikään siivousfriikki, tarkoitan tätä: Meillä jokseenkin kaikilta perheenjäseniltä läikkyy monta kertaa päivässä jotain pöydälle ja tasoille. Kahvia, maitoa, mehua, kiisselilä, kastiketta. Koska minä en ole siivousfriikki, minä en useinkaan ole paikalla pyyhkimässä sitä HETI pois. Pyyhin pöytiä vain muutaman kerran päivässä, ja suoraan sanottuna yritän pitää ne kerran mahdollisimman harvoina. Minä EN halua pyyhkiä pöytiä sen useammin, minulla on muutakin tekemistä, josta pidän huomattavasti enemmän. Niinpä ne läikkyneet läntit usein ehtivät hieman kuivua, ennen kuin ehdin pyyhkimään niitä. Tässä vaiheessa ne eivät enää irtoa millään nihkeällä mikrokuituliinalla (on kokeiltukin) vaan vaativat ihan reippaasti vettä ja astianpesuainetta ja hinkaamista tai liottamista. Ja kivi- tai massiivipuutasoon tässä vaiheessa on jo jäänyt myös pysyvä värillinen tahra. Laminaatti kestää liotuksen ja märän rätin menemättä rumaksi eikä siihen imeydy pysyvää värijälkeä.
en siis tod. pyyhi tasoja heti...
ap
asutko sinä suomessa
kyllä asun.
ap
asutko sinä suomessa
kyllä asun. ap
että poikkeaa suomalaisesta tyylist täällähä pyritään helppokäyttöiseen
En ole itse suunnitellut koskaan keittiötä, yhden keittiön olemme rempanneet kaappien ovien ja laatoituksen suhteen. Tietoa siis ei ole ollut näistä nykyajan jutuista.
Nyt kun osamassamme talossa oli keittiö suht uusi, olen päässyt kokemaan näitä nykyajan ihanuuksia ja inhoan yli kaiken:
1) Yhtä allasta. Olisikin se pieni allas siinä vieressä edes mutta ei. Yksi vain, ja meillä sinne kertyy astioita, kun kone on päällä melkein 3 tuntia ja päälle vielä jäähtyminen. Aina iltaisin tyhjennän koneen ja täytän uudelleen, ja on tosi tylsää kalastella niitä astioita sieltä altaasta, joka on ihan täynnä.
2) Kivitasoa. Meilläkin jää jälkiä. En siis osaa minäkään sitä käyttää.
3) Rosteripintoja. Kaikki taaperon sormenjäljet näkyvät enkä jaksaisi kymmeniä kertoja päivässä pyyhkiä niitä
4) Ylösnostettu astianpesukone. Onneksi meillä kotona on alhaalla, mutta mökillä laitettiin ylös enkä yllä edes sinne yläkoriin kunnolla. Hartiat ja käsivarret tulevat kipeiksi siitä
Ihan ok sentään on ylösnostettu mikro, meillä ei ole tippunut sieltä vielä mitään. Toinen, minkä puolesta aina puhun, on laattalattia keittiössä ja ruokailutilassa. Olisi niin paljon helpompi pyyhkiä ja pitää puhtaana kuin tämä parketti. Edellisessä keittiössä oli laattalattia (itse sen sinne laitoimme), ja oli mielettömän hyvä. Toki astiat särkyivät helpommin, jos tippuivat lattialle, mutta 7 vuoden aikana kaksi astiaa hajosi. Täällä uudessä on hajonnut vuodessa kaksi, kun tipahti kivitasolle...
mutta kivitasoja en minäkään enää vaihtaisi pois. Ne ovat toimineet hyvin eikä rätinjälkiä ole jäänyt, vaikka pyyhin yleensä ihan pelkällä vedellä ja tavallisella tiskirätillä. Onkohan kivitason värillä vaikutusta? Ja laattalattia on täälläkin ollut oikein hyvä ja helppo pyyhkäistä. Tuo mikron ja astiapesukoneen nostaminen ylös on jotenkin ihan hölmöä, varsinkin jos ajattelee lapsia. Jos tokaluokklainen lämmittää esim. välipalaa koulusta tultuaan tai jotain iltapalaa, aina saa ottaa tuolin, että ylettyy mikron nappeja painelemaan. Tiskikoneen yläkori on todella ylhäällä jopa minulle, kun olen niin lyhyt.
Ja meillä tippuu jostain syystä astioita aika paljon touhutessa lattialle (kun koululaiset touhuaa), ja nykyään hajoavat AINA ja ihan tuhanne pirstaleeksi, kun on tuo laattalattia. ennen jopa pysyi joku ehjänä, tai ei hajonnut ihan niin pieneksi siruksi. ap
Tämän hajoamisen vuoksi meilläkin laatta vaihdettiin korkiksi. Ja vaikka muille materiaaleillekin hajoaisi (sitä edellisessä oli perketti), kivilattiaan hajotessaan sirut kimpoavat tosi kauas. Yksi rikkinäinen lasi ja siruja on kahden-kolmen metrin säteellä.
Rättien kuivatukseen meillä muuten on erillinen rättitanko. Ikeasta hankittu keittiön seinälle ripustustangoksi alunperin tarkoitettu tanko on ruuvattu tiskikaappien alapuolelle. Siihen mahtuu kuvumaan useampikin rätti vierekkäin, eikä tanko ole näkösällä. Suosittelen harkitsemaan.
toki uusille tavoille :). Täytyy miettiä tuota mikrokuituiliinaa, noin käytettynä tuntuu järkevältä... MUTTA, kerro vielä
- kun olet pyyhkinyt pöydät sillä, mitä sitten teet liinalle? Huuhdotko sen (jollion siitä tulee ihan märkä ja kestää kuivua), mihin laitat kuivumaan?Kun kuitenkin meillä on pakko olla se perus-wettex myös niitä muita pintoja varten, se roikkuu aina siinä vesihanan varren päällä.
Meillä siis ne tasot on aina täynnä kaikkia muruja ja maitotahroja ja likaa jne., eli kun pyyhkisin ne sillä mikrokuituliinalla, se olisi oikeasti ällön likainen ja maitoinen jne. Itse asiassa sitä olisi kyllä pakko huuhtoa jo monta kertaa siinä pöytien pyyhinnän välissä (tasopintaa on sen verran paljon).
ap
Joku muukin taisi tituleerata itseään ei siivuosfriikiksi, mutta tässä mun (no. 18) vastaus)
Eli kun olen pyyhkinyt, niin huuhtelen rätin hyvin ja kierrän kuivaksi. Samalla tavoin kuivumaan sitten, kun mikä tahansa keittiörätti. Se hyvä puoli musta mikrokuituliinoissa myös on, että ne voi pestä pesukoneessa, jolloin säästää luontoa ja rahaa, koska ei tarvitse olla usein ostamassa uutta tiskirättiä. Kuulin tuttavalta, että jos mikrokuituliinan kuivaa vielä kuivausrummussa, niin silloin imukyky ja mikrokuituliinan ominaisuudet paranee kuin vaan normaalisti kuivaamalla.
Joku mainitsi, että kivitasoon imeytyy jotain, jos ei heti pyyhi. Itse en ole tätä huomannut, vaikka varmasti meilläkin on pitkänkin aikaa voinut olla jotain normaalisti värjäävää nestemäistä pöydällä.
Että sellaista :)
Meillä on sellaiset aika kirjavat graniittiset kivitasot ja ne on ihan huiput, pyyhkimäjäljet ei ainakaan niissä näy. Tykkään myös upotetusta korkealla olevasta astianpesukoneesta ja mikrosta. Laattalattia keittiössä on helppo pitää puhtaana, saumat vaan täytyy välillä jynssätä, mutta peruspuhtaanapito ainakin lapsiperheessä helppoa.
Kaksi allasta ja kuivauskaappi meiltä onneksi löytyy.
Tuosta heti valmis- saunasta oon kyllä samaa mieltä, vaikka onhan se kiva kun voi aina lenkiltä tullessa hypätä saunaan.
Se on kyllä muuten tosi hyvä se induktioliesi, MUTTA. Tosiaan siihen ei saa mitään edullisia kattiloita, moni vanha kattila ja pannu ei käynyt sille, ja uudet on kalliita.
Itse siis monesti ostaisin muuten ihan esim. halvimpia tarjouspaistinpannuja yms.
Meillä pitäisi olla paljon pannuja ja kattiloita, kun isot lapsetkin paistelee vähän väliä kaikkea itselleen, eikä sitten heti pese pannua (kun ei ole edes kuivauskaappia eikä tiskiallasta vapaana), vaan ne menee koneeseen.
Ja nostetaan usein jääkaappiin vanha ruoka vaan siinä kattilassa.
Aina on sitten kattilat ja pannut loppu / käytössä / jossain tiskissä, eikä ole varaa ostella lisää niitä kun ovat niin kalliita.
Ja hipaisunäppäimet siinä liedessä toimii tosi huonosti, saa aina monta kertaa painella ja eri tavoin yrittää, että reagoivat. Jos vähänkin märkä käsi niin ei toimi.
Ja sitten ne ei hyväksy että päällä on mitään, eli jos pyyhkeen tms. kulma siihen lieden reunaan vähän hipaisee niin että on vähän hipaisukytkiten päällä, tai kylmällekin liedelle laskee jotain niin että on niiden näppäinten päälle vähänkään, niin ne alkaa heti piipittää hälytystä ärsyttävästi, kunnes päällä oleva tavara poistetaan.
Sellaiset käännettävät nuppikytkimet ois paljon paremmat.
ap
Meillä on ollut kivitaso edellisessä asunnossa, tässä nykyisessä ja rakennetaan uutta taloa ja sinne ei edes ajateltu muita kuin kivitasoja. Voikohan olla niin, että pesette väärillä tuotteilla tai voikohan kivitasoissa olla eroja?
Kivitaso on nimittäin mielestäni helpoin käyttää (voi laskea mitä tahansa) ja pitää puhtaana enkä ole koskaan huomannut rättien jälkiä. Nytkin juuri pyyhin ja oikein tiirasin jäikö jälkiä... ei jäänyt. Mulla on käytössä mikrokuituliina ja ihan vedellä pyyhin. Jos likaa, niin pyyhin kivitasoille tarkoitetuilla pesuaineilla. Välillä myös lievällä astianpesu/vesi-seoksella.
En tosiaankaan vaihtaisi pois :)