En ole ymmärtänyt tätä ihmeen napostelu-kulttuuria suomessa
On välipalaa, aamupalaa, iltapalaa - puuroa/leipää, jugurttia, smoothieta yms yms yms
Jos ja kun sattuu nälkä olemaan niin otetaan kunnon ruokaa!!
Kommentit (76)
eikä koskaan saa mahaansa täyteen :) Siksi syön vaan 4 kertaa päivässä, ja aamiainen ja välipala on kevyempiä. En minä lounaalla ja päivällisellä mihinkään ähkyyn asti TIETENKÄÄN syö, koska se on epämukavaa, mutta mahan täyteen. Mistä ihmeestä tulee käsitys että täyteen=ähkyyn?
ja syön myös noin eli kaipa minä napostelen:)
Sopii hyvin minulle. Inhoan sitä, että pitäisi kerralla vääntää maha täyteen ruokaa ja sitten väsyneenä ja ähkyssä ei jaksa mitään tehdä.
Mieluummin todella monta pientä ateriaa päivässä kuin kertaähky ja oksu olo.
Ja minusta ne, jotka ei syö aamupalaa, ei lounasta vaan vetävät illalla nälissään rekkamiehen annoksia, on läskeä, eikä ne, jotka syö useasti ja vähän kerrallaan.
jotkut (ollaan tästä puhuttu joten tiedän) meillä syövät ensin aamiaisen kotona, sitten jotain pientä aamupäivän kahvitauolla, lounas, jotain pientä taas iltapäivän kahvitauolla, päivällinen heti kun pääsevät kotiin joskus 17-18 välillä ja lopuksi iltapala. Ja yksikään näin syövistä ei ole hoikka, vaan kaikki tukevia-lihavia.
En ole lihava enkä hoikkakaan, sellainen normaali ja BMI on 23. Minä en missään vaiheessa päivää pysty ahtamaan itseäni niin täyteen että sillä pärjäisi montaa tuntia. Syön mieluummin useita pienempiä aterioita. Viime viikolla pidin kirjaa syömisistäni ja kaloreita tuli päivässä noin 1500.
Ihminen söi kivikaudella juuri yhden suuren aterian, ilta-aterian. Lopun päivää jos syötiin syötiin hedelmiä ja marjoja sekä pähkinöitä.
Nesteenä oli vettä.
Pääosa ruuasta oli,nykisen karppiruokavalion tyylistä.
Talviaikaan syötiin varastoista ja oltiin levossa.
Keväästä syksyyn metsästettiin ja kerättiin ruokaa.
Tällä konstilla ihmiskunta selvisi ja pysyi elossa ekat miljoona vuottaan.
Nykyinen ruualla leikkiminen alkoi 70-luvulla, ja samalla alkoi lihomisepidemia
Silloin ei tarvitse mättää saavillista ruokaa napaansa kerralla. Ja siten ei mahdu vatsaankaan paketillista makkaraa yhdellä aterialla.
Väitänpä että on paljon terveellisempää syödä sitä pääruokaa, kun nälkä ei ole hevosennälkä (syöty 6 h sitten) ja vatsa ei ole hevosen vatsa (johon on ahdettu puolen vuorokauden energiantarpeiksi riittävä määrä ruokaa kerralla).
Teistä muista en voi sanoa, mutta itse olen aina pysynyt tosi hoikkana nimenomaan syömällä usein ja vähän kerrallaan. Ja se vähyys on luontaista kun on vähän tilaa vatsassa.
Syön kevyen aamupalan (paljon maitokahvia ja juustoleipä tai jugurttia myslillä) ja salaattilounaan. Lounaan jälkeen ennen liikuntaa syön usein yhden jugurtin tai välipalajuoman, että jaksan juosta/jumpata/olla salilla. Hetikohta liikunnan jälkeen kahdeksan maissa illalla vedän napani täyteen kunnon ruokaa (pizzaa, pastaa, nachoja tms.) ja aina myös jälkkärin. Näläntuneen tunnen joka päivä ennen lounasta ja illallista, mutta mielestäni se on vain normaalia. Ei luolaihmisetkään jatkuvasti olleet jääkaapilla.
BMI on 20.
ja saan itse päättää ruoka-aikani. Ennen oli aina "pakkolounas", että jaksoi koko päivän. Nyt:
Aamiainen, REILU: kahvia, vettä, viiliä, 3-4 leipää leikkeleellä ja salaatilla.
Välipala n klo 14, hedelmää tms, vettä.
Illallinen n klo 18 perheen kanssa, keskikokoinen annos perusruokaa, maitoa/vettä.
Joskus iltapalaksi ruisleipää tai muuta.
Vettä juon paljon muutenkin. Olo on hyvä, vatsa ehtii tyhjentyä ennen illallista ja ennen aamiaista eikä ole PAKKO syödä tai noudattaa jonkun muun päättämiä ruoka-aikoja...
Ihminen söi kivikaudella juuri yhden suuren aterian, ilta-aterian. Lopun päivää jos syötiin syötiin hedelmiä ja marjoja sekä pähkinöitä.
Nesteenä oli vettä.
Ihminen söi kivikaudella juuri yhden suuren aterian, ilta-aterian. Lopun päivää jos syötiin syötiin hedelmiä ja marjoja sekä pähkinöitä. Nesteenä oli vettä. Pääosa ruuasta oli,nykisen karppiruokavalion tyylistä. Talviaikaan syötiin varastoista ja oltiin levossa. Keväästä syksyyn metsästettiin ja kerättiin ruokaa. Tällä konstilla ihmiskunta selvisi ja pysyi elossa ekat miljoona vuottaan. Nykyinen ruualla leikkiminen alkoi 70-luvulla, ja samalla alkoi lihomisepidemia
Nehän kuolivatkin tosi nuorena. Nelikymppinen luolamies oli aivan ihmeellisen vanha, suorastaan luonnonoikku.
Mikä siinä kivikaudessa oikein oli niin mahtavaa?
Aamupala, lounas (lapsille välipala kello 17h) ja illallinen kello 19-20h.
T.Ohimennen ketjuun eksynyt
Kyllä niissä muissa maissa syödään myös useammin, riippuu paikasta. Esim. Espanja
http://jossunlystionzaragoza.blogspot.com/2011/02/ruokaa.html
meilläkin lapsi syö välipan, se ei yleensä ole leipää vaan hedelmiä tai jugurttia, ei kuitenkaan niitä maustettuja sokerijugurtteja joita lapsille markkinoidaan. Lapsi on hoikka ikäisekseen, joten tarvitsee välipalan, minä on liiankin tuhdissa kunnossa, joten välipalan voin jättää syömättä samoin mieheni elää ilman välipaloja/iltapäiväkahveja vaikka työpaikallaan muut niitä harrastavat.
Nesteenä oli vettä.
Ihminen söi kivikaudella juuri yhden suuren aterian, ilta-aterian. Lopun päivää jos syötiin syötiin hedelmiä ja marjoja sekä pähkinöitä. Nesteenä oli vettä. Pääosa ruuasta oli,nykisen karppiruokavalion tyylistä. Talviaikaan syötiin varastoista ja oltiin levossa. Keväästä syksyyn metsästettiin ja kerättiin ruokaa. Tällä konstilla ihmiskunta selvisi ja pysyi elossa ekat miljoona vuottaan. Nykyinen ruualla leikkiminen alkoi 70-luvulla, ja samalla alkoi lihomisepidemia
Nehän kuolivatkin tosi nuorena. Nelikymppinen luolamies oli aivan ihmeellisen vanha, suorastaan luonnonoikku.
Mikä siinä kivikaudessa oikein oli niin mahtavaa?
täällä tuo napostelu on ihan oma taiteenlajinsa. Oletko ap ikuna kuullutkan tapaksista ja pintxoksista (baskien versio tapaksista, leipäpohjaisia)?
Kyllä se kuulkaa on ihan perusterveellistä syödä vähän, mutta usein.
... mutta päivällinen kotioloissa kestää hyvinkin 3 tuntia, kyllä siinä jo ehtii syömään muutakin kuin ruokaa.
Mitä muuta syödään kuin ruokaa? Pieniä kiviä, pahvia ja pakkauksia?
Miksi koira syö vain kerran päivässä? 5 ateriaa ei ole normaalia.
ja 5 kertaa päivässä on jatkuvaa pupeltamista REPS JA KOPS :D
eikä koskaan saa mahaansa täyteen :) Siksi syön vaan 4 kertaa päivässä, ja aamiainen ja välipala on kevyempiä. En minä lounaalla ja päivällisellä mihinkään ähkyyn asti TIETENKÄÄN syö, koska se on epämukavaa, mutta mahan täyteen. Mistä ihmeestä tulee käsitys että täyteen=ähkyyn?
ja syön myös noin eli kaipa minä napostelen:)
Sopii hyvin minulle. Inhoan sitä, että pitäisi kerralla vääntää maha täyteen ruokaa ja sitten väsyneenä ja ähkyssä ei jaksa mitään tehdä.
Mieluummin todella monta pientä ateriaa päivässä kuin kertaähky ja oksu olo.
Ja minusta ne, jotka ei syö aamupalaa, ei lounasta vaan vetävät illalla nälissään rekkamiehen annoksia, on läskeä, eikä ne, jotka syö useasti ja vähän kerrallaan.
jotkut (ollaan tästä puhuttu joten tiedän) meillä syövät ensin aamiaisen kotona, sitten jotain pientä aamupäivän kahvitauolla, lounas, jotain pientä taas iltapäivän kahvitauolla, päivällinen heti kun pääsevät kotiin joskus 17-18 välillä ja lopuksi iltapala. Ja yksikään näin syövistä ei ole hoikka, vaan kaikki tukevia-lihavia.
En ole lihava enkä hoikkakaan, sellainen normaali ja BMI on 23. Minä en missään vaiheessa päivää pysty ahtamaan itseäni niin täyteen että sillä pärjäisi montaa tuntia. Syön mieluummin useita pienempiä aterioita. Viime viikolla pidin kirjaa syömisistäni ja kaloreita tuli päivässä noin 1500.
Miksi koskaan ei saisi olla oikeasti nalka
Olen täysin samaa mieltä, mutta silti syön viisi kertaa päivässä. Kyllä minulla ehtii siinä välissä tulla aina kunnon nälkä ja se johtuu siitä, että syön itselleni ja energiankulutukseeni sopivia annoskokoja.