Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole ymmärtänyt tätä ihmeen napostelu-kulttuuria suomessa

Vierailija
01.08.2011 |

On välipalaa, aamupalaa, iltapalaa - puuroa/leipää, jugurttia, smoothieta yms yms yms

Jos ja kun sattuu nälkä olemaan niin otetaan kunnon ruokaa!!

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön viisi ateriaa päivässä ENKÄ napostele. Minusta napostelu on eri asia. Sellaista, että koko ajan puputetaan jotain pientä. Karkkia, pullaa, pähkinöitä, sipsejä, mitä milloinkin.

Olen hoikka ja vatsalaukkuni on pieni. Jos aterioiden välit venyvät, verensokerini laskee liian alas ja tulee tosi heikko olo. Annoskoot ne ovat mitkä ratkaisevat ja MITÄ syö. Minä en syö yhtään karkkeja, limsoja, sipsejä, eineksiä jne.

Minuakin ällöttää jossain junassa esim katsoa, kun joidenkin on pakko puputtaa _koko ajan_ jotain.

Vierailija
42/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön viisi ateriaa päivässä ENKÄ napostele. Minusta napostelu on eri asia. Sellaista, että koko ajan puputetaan jotain pientä. Karkkia, pullaa, pähkinöitä, sipsejä, mitä milloinkin.

Olen hoikka ja vatsalaukkuni on pieni. Jos aterioiden välit venyvät, verensokerini laskee liian alas ja tulee tosi heikko olo. Annoskoot ne ovat mitkä ratkaisevat ja MITÄ syö. Minä en syö yhtään karkkeja, limsoja, sipsejä, eineksiä jne.

Minuakin ällöttää jossain junassa esim katsoa, kun joidenkin on pakko puputtaa _koko ajan_ jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, smoothie on perinteistä karjalaista pitopöytää.

Kauheeta kun me suomalaiset keksitään tällasia smoothieita! että naponapo vaan :D

Se nimikin on varmaan ihan tosi vanhaa suomea, kun kuulostaa vähän erilaiselta kuin tämä nykyinen suomen kieli :)

Vierailija
44/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut (ollaan tästä puhuttu joten tiedän) meillä syövät ensin aamiaisen kotona, sitten jotain pientä aamupäivän kahvitauolla, lounas, jotain pientä taas iltapäivän kahvitauolla, päivällinen heti kun pääsevät kotiin joskus 17-18 välillä ja lopuksi iltapala. Ja yksikään näin syövistä ei ole hoikka, vaan kaikki tukevia-lihavia.

Minun syömisiäni pitävät "tosi vähäisinä": syön kevyehkön aamiaisen, lounaan (usein klo 13 aikoihin), kotiin tultaessa pienen välipalan (esim. hedelmä/pala leipää/maustamatonta jogurttia) ja päivällisen joskus klo 19 aikoihin. Ja kas kummaa, paino on pysynyt kurissa ja BMI n. 20. Myönnän etten ole mikään himotreenaaja, mutta liikun työmatkat n. 3 km suuntaansa pyörällä ja muuta liikuntaa (esim. lenkkeilyä ja uimista) tulee harrastettua n. 3 kertaa viikossa. Tykkään syömisesta ja ruuanlaitosta, mutta jos syön useammin tuntuu etten ehdi juuri muuta tehdäkään kun koko ajan pitää olla syömässä.

Varmasti osalle sopii se 5-6 kertaa ruokaa päivässä, mutta tuntuu että tosi moni ei osaa pitää sitten niitä annoskokoja tarpeeksi pieninä. Jos ei ole hirveän aktiivinen, niin eihän ne 5-6 ruokailua VOI olla mitään ns. miehen annoksia.

Vierailija
45/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla lähes parikymmentä vuotta asuneena, olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Mielestäni Suomessa syödään enemmän välipaloja ja myös mutustetaan enemmän karkkia kuin monissa muissa asumissani maissa. Toinen huomioni, Suomessa käytetään enemmän eineksiä ja puolivalmisteita verrattuna moniin Välimeren maihin tai Aasiaan. Suomessa käydään ruokaostoksilla harvemmin. Monissa Aasian maissa kotirouvat, tai kotiapulaiset käyvät päivittäin ostamassa tuoreet ainekset markkinoilta. Aasiassa myös syödään huomattavasti enemmän tumman vihreitä vihanneksia, ne kuuluvat jokapäiväiseen ruokaan ja voi hyvinkin olla että juuri tämä on selitys, miksi Japanissa, Hongkongissa ja Singaporessa eletään pitkään. Suomessa käytetään mielestäni liikaa maitotuotteita, kermaa, tai ruoka cremen tapaisia valmisteita. Esim Suomessa moni ravintolan pasta-annos on jonkinlainen kermakastike, toisin kuin Italiassa, jossa suositaan oliiviöljyä ja tomaattia. Suomessa syödään lounaaksi monesti voileipää, joka on mielestäni enemmänkin välipala, ei kunnon ateria. Kahvittelu on osa suomalaista ruokakulttuuria ja monella työpaikalla edelleenkin juodaan kahvit ja sen kanssa joko pullaa, keksejä tai leivonnaisia. Ihan vaan kadulla kulkemalla ja katsomalla ympärilleen huomaa, että kansakunta on pulskistunut aika lailla vuosien aikana. Samanaikaisesti suomalaiset kuitenkin ovat innokkaita urheilijoita, moni harrastaa töiden jälkeen kuntosalia, tanssia tai jumppaa. Ihme että se kaikki hikoilu saleilla ei tunnu sulattavan läskejä vyötäröltä!

Tuo, että miten paljon syödään karkkia, vaihtelee varmaan aika paljon. Ei kaikissa perheissä usein edes osteta karkkia. Itse en oo ikinä tajunnut irtsarien jatkuvaa/ jokapäivästä puputtamista.

Mutta täysin totta on tuo einesjuttusi kuten juttusi muutenkin pääosin. Suomalaiset lihovat sen takia, että ruuan suhteen ei viitsitä nähdä VAIVAA. Halutaan nopeaa ja helppoa eli aika usein einestä. Ei KIINNOSTA panostaa ja opetella. Ei YMMÄRRETÄ laadukkaan ruuan ja hyvän maun päälle. sitä ei ole välttämättä kotonakaan opetettu eli ruuanlaitto ei kuulu normaaleihin elämänhallinnantaitoihin kaikilla. Monet eivät esim edes huomaa makueroja kahvien välillä, mikä on minusta tosi outoa. Eli siis sitä halvinta kurakahvia menee Suomessa runsaasti.

Tosin yksi juttu tekstissäsi osui silmään, on maininta kotirouvista ja kotiapulaisista. Niitä on aika vähän Suomessa kun suuri osa naisista on myös työelämässä. Toki jos perheessä kodin kaikki asiat kaatuvat naisen päälle (sen normaalin työpäivän lisäksi, jonka mieskin tekee), en ihmettele, että joka ilta ei jaksa pitkän kaavan mukaan kierrellä kaupoissa ja kokata. Tämä on reaaliteetti, vaikka minusta persiistä. Meillä onneksi mieskin osallistuu ja joka päivä tehdään kunnon ruokaa tai sitten lämmitetään pakkasesta sitä kunnon ruokaa, joka on jäänyt yli edellisiltä kerroilta ;) Ja kunnon salaattia kylkeen. Aikapula on osin tekosyykin, koska sekin on PRIORISOINTIasia, mihin sitä aikaansa käyttää.

Kasviksia ei käytetä riittävästi eikä luovasti. Kyllä sellainen salaatti, kurkku, tomaatti -salaattia alkaakin tympiä, ellei muuta syödä. Ketju maalle on katkennut ja sen kautta kokemus hyvänmakuisista vihanneksista esim. Jos ostaa niitä ravinneliemessä (ei mullassa) kasvaneita tehotomaatteja, ei voi hyvästä mausta puhua samana päivänäkään esim. luomutomaattien kanssa. Sama juttu vaikka porkkanoissa. Monet ovat unohtaneet, miltä ne mummolan porkkanat aikoinaan maistuivat! Sitä ei vain viitsitä enää kaupasta etsiä eikä ainakaan MAKSAA siitä mautonta tehoporkkanaa enemmän. Eipä sellaisia pahvin makuisia vihanneksia huvitakaan syödä.

Ruokaa ei ARVOSTETA riittävästi eli ostetaan halvinta = ravinneköyhintä, eniten lisäaineita sisältävää hiilarihöttöä. Jotenkin vain muihin asioihin riittää rahaa, mutta se muutama euro ruokakaupassa on ylivoimaista panostaa. MUTTA. Uskon että suunta on tässä pikku hiljaa muuttumassa. Ihmiset huomaavat, miten tiukasti sidoksissa laatu ja hinta ovat ruuassa. Ja miten arjen laadukas ruoka tuo iloa elämään :) Puhumattakaan henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista. Ei tarvitse kalleilla vitamiinipurkeilla käydä kun ruuasta saa kaiken tarvittavan.

Täällä on myös liian hyvin mennyt läpi light-vouhotus kuten jenkeissä. Se vain on johtanut lihomiseen ja sairastumiseen. MUTTA. Tässäkin taas aika monet ovat tajunneet, ettei rasvoja tarvitse pelätä. Kasvavat lapsetkin tarvitsevat niitä. Ostetaan yhä enemmän AITOA ja mahdollisimman luonnollisessa muodossaan olevaa ruokaa - ei lisäaineilla tehtyjä "light"-tuotteita. Mutta jälleen jos hinta on se tärkein kriteeri, saa sitä hiilarihöttöä, ei kunnon rakennusaineita eikä kunnon rasvoja. Aikaisemmin sipaistiin ohut siivu muovimargariinia vehnähöttöleivälle. Nykyään yhä useampi jättää höttöleivät hyllyyn (isoja leipomoja menee nurin koska eivät osaa enää tehdä kunnon leipää) ja ostaa voita ruuanlaittoon. Käyttää toki myös öljyjä, pähkinöitä jne., ei pakettitolkulla voita naamaan.

No, siinä jotain sekalaisia hajatelmia Suomen ruoka"kulttuurista".. Silti olen huomaavinani, että muutoksen tuulet puhaltavat - ja hyvään suuntaan.

Vierailija
46/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä junassa istuvasta tiedät milloin se on edellisen kerran syönyt?

Minä syön viisi ateriaa päivässä ENKÄ napostele. Minusta napostelu on eri asia. Sellaista, että koko ajan puputetaan jotain pientä. Karkkia, pullaa, pähkinöitä, sipsejä, mitä milloinkin. Olen hoikka ja vatsalaukkuni on pieni. Jos aterioiden välit venyvät, verensokerini laskee liian alas ja tulee tosi heikko olo. Annoskoot ne ovat mitkä ratkaisevat ja MITÄ syö. Minä en syö yhtään karkkeja, limsoja, sipsejä, eineksiä jne. Minuakin ällöttää jossain junassa esim katsoa, kun joidenkin on pakko puputtaa _koko ajan_ jotain.

Ehkä tiedän, jos olen ollut niiden kanssa liikkeellä koko päivän. Menee suklaata, karkkia, limsaa, sitäsuntätä..

Ja tuntemattomien ihmisten kohdalla, kyllä mua sekin etoo, että joku vetää tyyliin kokonaisen suklaalevyn suitsait ja muuta moskaa päälle. No, tämä on minun ongelmani. Kukin saa toki syödä ihan vapaasti mitä syö. Mutta kertoo vain siitä, miten monilta käsitys normaaleista annoskoista ovat kadonneet.

Vierailija
47/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut (ollaan tästä puhuttu joten tiedän) meillä syövät ensin aamiaisen kotona, sitten jotain pientä aamupäivän kahvitauolla, lounas, jotain pientä taas iltapäivän kahvitauolla, päivällinen heti kun pääsevät kotiin joskus 17-18 välillä ja lopuksi iltapala. Ja yksikään näin syövistä ei ole hoikka, vaan kaikki tukevia-lihavia. Minun syömisiäni pitävät "tosi vähäisinä": syön kevyehkön aamiaisen, lounaan (usein klo 13 aikoihin), kotiin tultaessa pienen välipalan (esim. hedelmä/pala leipää/maustamatonta jogurttia) ja päivällisen joskus klo 19 aikoihin. Ja kas kummaa, paino on pysynyt kurissa ja BMI n. 20. Myönnän etten ole mikään himotreenaaja, mutta liikun työmatkat n. 3 km suuntaansa pyörällä ja muuta liikuntaa (esim. lenkkeilyä ja uimista) tulee harrastettua n. 3 kertaa viikossa. Tykkään syömisesta ja ruuanlaitosta, mutta jos syön useammin tuntuu etten ehdi juuri muuta tehdäkään kun koko ajan pitää olla syömässä. Varmasti osalle sopii se 5-6 kertaa ruokaa päivässä, mutta tuntuu että tosi moni ei osaa pitää sitten niitä annoskokoja tarpeeksi pieninä. Jos ei ole hirveän aktiivinen, niin eihän ne 5-6 ruokailua VOI olla mitään ns. miehen annoksia.

Itse siis syön 5 ateriaa päivässä, mutta vaikka ateria-sanaa käytetään, ei se tarkoita että ne kaikki ovat miehen annoksia. Ammupala, välipala ja iltapala ovat pienempiä annoksia. Vain kaksi kunnon, siis isompaa ateriaa (lämminruoka + salaatti) päivässä.

Jälleen, a) ANNOSKOOT ne ovat mitkä ratkaisevat ja b) MITÄ niillä aterioilla syö sekä c) mitä niiden aterioiden VÄLISSÄ syö. Ei se, onko aterioiden lukumäärä neljä tai viisi.

Vierailija
48/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että varmasti 5-6 syömistä päivässä sopii monelle MUTTA jotkut eivät sitten osaa syödä niillä tarpeeksi vähän (jos katsotaan päivän kokonaissyömisiä) tai terveellisesti - töissä monella se "pieni" on keksiä, pullaa, suklaata yms.

Itse siis syön 5 ateriaa päivässä, mutta vaikka ateria-sanaa käytetään, ei se tarkoita että ne kaikki ovat miehen annoksia. Ammupala, välipala ja iltapala ovat pienempiä annoksia. Vain kaksi kunnon, siis isompaa ateriaa (lämminruoka + salaatti) päivässä.

Jälleen, a) ANNOSKOOT ne ovat mitkä ratkaisevat ja b) MITÄ niillä aterioilla syö sekä c) mitä niiden aterioiden VÄLISSÄ syö. Ei se, onko aterioiden lukumäärä neljä tai viisi.

Vierailija
49/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että varmasti 5-6 syömistä päivässä sopii monelle MUTTA jotkut eivät sitten osaa syödä niillä tarpeeksi vähän (jos katsotaan päivän kokonaissyömisiä) tai terveellisesti - töissä monella se "pieni" on keksiä, pullaa, suklaata yms.

Itse siis syön 5 ateriaa päivässä, mutta vaikka ateria-sanaa käytetään, ei se tarkoita että ne kaikki ovat miehen annoksia. Ammupala, välipala ja iltapala ovat pienempiä annoksia. Vain kaksi kunnon, siis isompaa ateriaa (lämminruoka + salaatti) päivässä. Jälleen, a) ANNOSKOOT ne ovat mitkä ratkaisevat ja b) MITÄ niillä aterioilla syö sekä c) mitä niiden aterioiden VÄLISSÄ syö. Ei se, onko aterioiden lukumäärä neljä tai viisi.

Ok ;)

Vierailija
50/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut (ollaan tästä puhuttu joten tiedän) meillä syövät ensin aamiaisen kotona, sitten jotain pientä aamupäivän kahvitauolla, lounas, jotain pientä taas iltapäivän kahvitauolla, päivällinen heti kun pääsevät kotiin joskus 17-18 välillä ja lopuksi iltapala. Ja yksikään näin syövistä ei ole hoikka, vaan kaikki tukevia-lihavia.

En ole lihava enkä hoikkakaan, sellainen normaali ja BMI on 23. Minä en missään vaiheessa päivää pysty ahtamaan itseäni niin täyteen että sillä pärjäisi montaa tuntia. Syön mieluummin useita pienempiä aterioita. Viime viikolla pidin kirjaa syömisistäni ja kaloreita tuli päivässä noin 1500.

Vierailija
51/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön myös noin eli kaipa minä napostelen:)

Sopii hyvin minulle. Inhoan sitä, että pitäisi kerralla vääntää maha täyteen ruokaa ja sitten väsyneenä ja ähkyssä ei jaksa mitään tehdä.

Mieluummin todella monta pientä ateriaa päivässä kuin kertaähky ja oksu olo.

Ja minusta ne, jotka ei syö aamupalaa, ei lounasta vaan vetävät illalla nälissään rekkamiehen annoksia, on läskeä, eikä ne, jotka syö useasti ja vähän kerrallaan.

En ole lihava enkä hoikkakaan, sellainen normaali ja BMI on 23. Minä en missään vaiheessa päivää pysty ahtamaan itseäni niin täyteen että sillä pärjäisi montaa tuntia. Syön mieluummin useita pienempiä aterioita. Viime viikolla pidin kirjaa syömisistäni ja kaloreita tuli päivässä noin 1500.

Vierailija
52/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailun ajankohdalla ei ole MITÄÄN tekemistä lihomisen kanssa. Lihomiseen vaikuttaa vuorokauden aikana syöty kokonaiskalorimäärä. Useimmat ravitsemusterapeutit tosiaan suosittelevat syömistä n. 4 tunnin välein (yöllä ei tietenkään). Silloin verensokeri pysyy tasaisena eikä tule missään vaiheessa liian kova nälkä, jolloin helposti sortuu syömään liikaa ja vääränlaista ruokaa (esim. nappaa äkkiä mukaansa hampurilaisen, kun ei jaksa odottaa kotiin asti, jossa voisi tehdä kunnon ruokaa).

Tasainen ateriarytmi ei päästä nälkää missään vaiheessa kauheaksi, jolloin ei myöskään tule ahmittua ja ehtii tunnistaa, milloin on kylläinen.

Lisäksi juuri ennen nukkumaanmenoa syönti myös lihottaa eniten.

Vierailija
53/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailun ajankohdalla ei ole MITÄÄN tekemistä lihomisen kanssa. Lihomiseen vaikuttaa vuorokauden aikana syöty kokonaiskalorimäärä. Useimmat ravitsemusterapeutit tosiaan suosittelevat syömistä n. 4 tunnin välein (yöllä ei tietenkään). Silloin verensokeri pysyy tasaisena eikä tule missään vaiheessa liian kova nälkä, jolloin helposti sortuu syömään liikaa ja vääränlaista ruokaa (esim. nappaa äkkiä mukaansa hampurilaisen, kun ei jaksa odottaa kotiin asti, jossa voisi tehdä kunnon ruokaa).

Tasainen ateriarytmi ei päästä nälkää missään vaiheessa kauheaksi, jolloin ei myöskään tule ahmittua ja ehtii tunnistaa, milloin on kylläinen.

Useaa ateriaa suositellaan sen vuoksi, ettei sorruttaisi napostelemaan. Mitään terveyshaittaa yhdestä isosta teriasta ei ole, vaan päinvastoin se on luonnollisinta. Syöhän koirakin vaan kerran päivässä. Kaikki eläimet syövät mahansa täyteen ja sulattelevat ateriaa rauhassa. Järkikin sanoo että maha rasittuu jos siellä on 24/7 mahahapot syövyttämässä. Ja hampaat tietenkin mätänee.

Eli edelleen on näyttämättä mitä pahaa on yhdessä ateriassa kello 23. Näin syön itse ja menen nukkumaan tyytyväisenä maha täynnä

Vierailija
54/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ravintolassa, jossa on mahdollisuus asiakkailla syödä aamupala. Meillä käy vaan muutama asiakas syömässä aamupalan. Samaiset ihmiset vetävät lounaalla tappoannoksia ruokaa.

Vierailija
55/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiassa olla yksilöllisiä eroja, joista on turha kiistellä. Mieheni voi olla monta, monta tuntia syömättä ja kerralla ahtaa kamalasti. Minä taas olen ihan taju kankaalla, jos syömisten väli on pitkä, mutta kerralla en edes pysty syömään läheskään niin paljon kuin mieheni.

Vierailija
56/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useaa ateriaa suositellaan sen vuoksi, ettei sorruttaisi napostelemaan. Mitään terveyshaittaa yhdestä isosta teriasta ei ole, vaan päinvastoin se on luonnollisinta. Syöhän koirakin vaan kerran päivässä. Kaikki eläimet syövät mahansa täyteen ja sulattelevat ateriaa rauhassa. Järkikin sanoo että maha rasittuu jos siellä on 24/7 mahahapot syövyttämässä. Ja hampaat tietenkin mätänee.

Eli edelleen on näyttämättä mitä pahaa on yhdessä ateriassa kello 23. Näin syön itse ja menen nukkumaan tyytyväisenä maha täynnä

av-mamma, joka juoksee maratonin päivässä ja syö vain illalla klo 23?

Eipä onnistuisi multa treenaaminen ja liikunta ylipäänsäkään, jos söisin vasta illalla. Enkä ymmärrä miksi pitäisi kitua nälässä päivän ja vetää sitten illalla täyslaidallinen sapuskaa kerralla vatsaan?

Vierailija
57/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pysyt koko päivän toimintakykyisenä, vaikka olet syönyt edellisen kerran edellisenä iltana, ja jos päivän (= tuon yhden aterian) kokonaiskalorimäärä on sellainen, että se riittää tarpeisiisi eikä ole liikaa.

Harva meistä vaan pystyy toimimaan koko päivän tyhjällä vatsalla.

Mitä väittämääsi hampaiden mätänemisestä tulee, neljän tunnin ruokailuväli ei ole kenenkään hampaille liikaa, etenkään jos muistaa ruokailun jälkeen syödä ksylitolia.

Vierailija
58/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksilöllisiä eroja on tässäkin, ruuansulatuksessa jne.

Mulla on kaveri, joka käy kerran päivässä vessassa. Tekee siinä samalla sekä ison että pienen asian ja seuraavana päivänä uudestaan.

Minä käyn n. 2h välein.

Kumpi tapa on parempi? Suomalaisen kulttuurin määrittelemä tapa?

Vierailija
59/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain hieman ruokahalua? Tekee itse kullekin hyvaa, ja erityisesti elimistolle, valilla tuntea ihan oikea nalantunne. Sellainen kun maha kurisee, sylkea muodostuu suuhun... Muistakaa yltakyllaisyydessanne, etta tuo nalantunne on ihan jokapaivainen suurelle osalle maapallon vaestoa.

Vierailija
60/76 |
02.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain hieman ruokahalua? Tekee itse kullekin hyvaa, ja erityisesti elimistolle, valilla tuntea ihan oikea nalantunne. Sellainen kun maha kurisee, sylkea muodostuu suuhun... Muistakaa yltakyllaisyydessanne, etta tuo nalantunne on ihan jokapaivainen suurelle osalle maapallon vaestoa.

ja voi tsiisus kun mulla on nälkä siinä välissä! Mutta mä en olekaan sohvaperuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä