Muutto Helsingin keskustasta Espooseen - kokemuksia??
Onko mielenterveys säilynyt? Elintaso/arki parantunut tai helpottunut??
Tämä on siis edessä, keskustan kerrostalosta rivitaloon Espooseen. Mietityttää.
Kommentit (49)
Siis mihin ei pääse ja milloin?
Ystäväperheeni asuu Olarissa ja harrastavat kaikki aika monipuolisesti. Perheen reissutyössä olevalla isällä on auto, joten lapset ja äiti kulkevat kävellen ja pyörillä. Ainoastaan yksi lapsista menee bussilla harrastukseensa ja pääsee siis ihan hyvin (harrastus on Tapiolassa).
Toinen tuttavaperheeni asuu Pisassa ja lapsista vanhempi harrastaa viulusoittoa ja pienempi balettia ja ihan kuskaamatta löytyy harrastukset lähistöltä.
T. Se pohjoisespoolainen.
että teidän kannattaa erityisesti pohtia perheenä sitä, mitkä asiat teille tärkeintä.
Jos tärkeää on, että kaikki palvelut kävelyetäisyydellä ja että on helppoa piipahtaa iltaisin kahvilaan tai ravintolaan, ei kannata edes harkita Espoota.
Jos taas pidätte asumisväljyydestä, rauhallisuudesta (en itse viihtyisi yhtään kerrostalossa, nyt onneks vain yksi seinänaapuri), arvostatte sitä, ettei kotiin kuulu kamalaa liikenteenmelua tai kerry pölyä, jos tykkäätte omasta pihasta, jossa lapset voi leikkiä vapaasti ja jossa voi itse samalla lueskella tms, tai jos tykkäätte rauhallisesta ja turvallisesta ympäristöstä, jossa ei tarvii nähdä narkkareita ja jossa lapset voi liikkua turvallisesti itsekin, niin suosittelen Espoota. Mut ei tää kaikille sovi. Itse en muuttais kantakaupunkiin johonkin kerrostaloon ja liikenteen ja pölyn keskelle.
Esim. Leppävaarassa lapsiperhe pärjää hyvin autotta ellei varta vasten hanki jotain kauempana olevia harrastuksia tai työ satu olemaan jossain kauempana / hankalan matkan päässä tms.
Perkkaa on ihan viihtyisä asuinalue! Rumia taloja, mutta tilaa ja vehreyttä sekä tosi kiva asukaspuisto alueen keskellä.
Me muutettiin Helsingistä Espooseen ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Espoossa on mun mielestä hieman umpimielisempää kuin Helsingissä. Helsingissä on tavallisempaa olla vähän erilainen. Täällä Espoossa on onneksi paljon maahanmuuttajia, jotka tuovat väriä ja eloa ja rikkovat samanlaisuuden vaatimusta. Riippuu tietenkin missä täsmälleen asuu. Me asuttiin muutama vuosi espoolaisessa rivitaloyhtiössä ja se oli elämäni ahdistavin asuinpaikka. Onneksi älyttiin muuttaa pois. Mutta Espoossa viihdytään edelleen.
kannattaa tarkistaa, ettei ole viereisessä talossa kenneliä, lasten vihaajaa, moottoripyöräkerhoa tms. Näitä löytyy kuitenkin joka kaupunginosasta.
Miksi te olette muuttamassa? Minkäikäisiä lapsia? Missä teillä on työpaikat? Onko teillä autoa? Millainen elämäntapanne on nyt?
Mä olen eläny koko elämäni Espoossa ja voin sanoa, että ilman autoa siellä ei tee yhtään mitään. Ellei nyt satu asumaan Tapiolan ydinkeskustassa (jotka neki sit on kerrostaloja).
on kerta varallisuutta. Päättelen, että sitä on koska olette muuttamassa Tapiolaan. Me muutimme Helsingin keskustasta vain sen takia, että Espoossa on edullisempaa päästä kivaan lähiöön.
Miksi ihmeessä ette muuta esim. etelä-Haagaan, Käpylään tai Munkkivuoreen missä puistomaiset, mutta silti kaupungin lähellä ja kaupunkimaiset kulmat?
Olen ihan ok sopeutunut tänne Espooseen. Asumme järven rannalla, piha on ihana, palvelut lähellä ja lapsilla kavereita, naapurit mukavia. Mutta eihän täällä mitään kivaa kahvilaa ole missään, stadiin julkisilla menee yleensä lähemmäs tunti ja ostari on kauhea. Ja todennäköisesti niistä ostarin palveluista kuten terveyskeskuksesta ja kirjastosta ei kauaa nautita, kun Espoo huonontaa palveluitaan koko ajan ja keskittää niitä automatkojen päähän.
Kaupassa pitää käydä marketeissa. Sellossa ei ole esim. kivaa lelukauppaa ja muutenkin kauppakeskukset ovat ankeita.
En nyt näe yhtään hyvää puolta espoolaisessa lähiössä, jos on varaa helsinkiläiseenkin. Etäisyydet vain pidempiä eikä kunnon keskustaa.
Asumme kahden lapsen kanssa Etu-Töölössä. Ihmettelen noita kommentteja, että vain pintaliitäjät valitsevat muka keskustan lähiöiden sijaan. Mietimme itsekin aikoinaan ensimmäisen lapsen synnyttyä muuttamista Espooseen, koska olen itse siellä lapsuuteni asunut. Tässä kuitenkin painavimmat syyt miksi valitsimme keskustan (ei ehkä auta ap:ta valinnassa, mutta kuitenkin) käytännössä KAIKKI palvelut lähellä (siis muutkin kuin ravintolat ja kahvilat, huom): molempien työpaikat,valinnanvaraa päivähoidossa, hyvät koulut,harrastuspaikat kuten musiikkikoulut, tanssikoulu,tennishalli, uimahalli,jäähalli, futiskentät ja -hallit, kuntokeskukset kirjastot, museot, näyttelyt, leffat jne jne. Ulkoiluun vieressä ranta, lenkkipolut,puisto, koirapuisto, leikkipuistot. Puhumattakaan tietysti loistavat kivijalkakaupat omassa korttelissa sekä Kampin palvelut kivenheiton päässä.
Talossamme on iso vihreä ja viihtyisä korttelipiha, jossa lapset leikkivät naapureiden lapsien kanssa turvallisesti ja voivat huoletta mennä kaverin luo. Ei melua sisällä eikä pihalla.
Oikeasti voisin jatkaa listaa loputtomiin, mutta parasta tässä on kuitenkin omasta mielestäni se, että emme käytä lainkaan autoa, julkisiakin vain vähän, koska kaikkeen pääseen kätevästi kävellen.
Keskustassa, varsinkin tietyillä alueilla asuu enemmän tyytyväisiä lapsiperheitä kuin uskottekaan. Omassa rapussamme 11:sta asunnosta yhdeksässä on lapsia ja talon henki hyvä ja yhteisöllinen, hoitoapua yms saa aina.
Ja ihanko olet joskus pari vuotta sitten jostakin peräkorpimaaseudulta sinne muuttanut, kun nyt olet sitten niin korostetusti stadialainen että. Ihana olet. Pysy ihan tosi vaan siellä. :)
tosiaan että tää ei kuvasta keskivertoespoolaista. Ehkä tää on sieltä Perkkaalta...
ap
ainakin me saimme tarpeeksi espoolaisista snobeista. Muutettiin takaisin Helsingin puolelle eikä ikinä enää Espooseen. Yrk. Mieluummin pienet neliöt ja ihana kaupunki kuin iso asunto ylikalliilla lainalla keskellä metsää/peltoa/puutonta suota ja veemäisillä naapureilla.
Ja ihanko olet joskus pari vuotta sitten jostakin peräkorpimaaseudulta sinne muuttanut, kun nyt olet sitten niin korostetusti stadialainen että. Ihana olet. Pysy ihan tosi vaan siellä. :)
tosiaan että tää ei kuvasta keskivertoespoolaista. Ehkä tää on sieltä Perkkaalta... ap
ainakin me saimme tarpeeksi espoolaisista snobeista. Muutettiin takaisin Helsingin puolelle eikä ikinä enää Espooseen. Yrk. Mieluummin pienet neliöt ja ihana kaupunki kuin iso asunto ylikalliilla lainalla keskellä metsää/peltoa/puutonta suota ja veemäisillä naapureilla.
Eikä kaduta yhtään. Asuttiin aiemmin Westendissä ja nyt Ullanlinnassa. Olen koko lapsuuteni asunut Espoossa mutta silti en enää muuttaisi takaisin.
Nyt asun rivarissa Espoon Rastaspuistossa, 5 min. bussimatka Leppävaaraan ja Selloon. Mulle sopiva alue.
Perkkaa nimi tulee varmaan ruotsinkielestä Bergans, ei sen kummempaa. Olen itsekin asunut siellä. Siellä on yksi upeimpia asukaspuistoja keskellä betoniviidakkoa ihana keidas. Sitä surin eniten, kun muutin sieltä, siis etten enää pääse sinne usein. Silti joskus käyn edelleen kauempaakin.
Nyt asun rivarissa Espoon Rastaspuistossa, 5 min. bussimatka Leppävaaraan ja Selloon. Mulle sopiva alue.
Perkkaa nimi tulee varmaan ruotsinkielestä Bergans, ei sen kummempaa. Olen itsekin asunut siellä. Siellä on yksi upeimpia asukaspuistoja keskellä betoniviidakkoa ihana keidas. Sitä surin eniten, kun muutin sieltä, siis etten enää pääse sinne usein. Silti joskus käyn edelleen kauempaakin.
on ankeita mestoja.
Ennen lapsia asuttiin kantakaupungissa, esikoisen synnyttyä muutettiin hetkeksi herttoniemeen kun etsittiin uutta kotia ja sieltä päädyttiin juurikin Mankkaalle.
Sinänsä en oo paras vastaamaan että mulla ei ole kokemusta lapsiperhe-elosta kantakaupungissa mutta voin kertoa mielipiteeni Mankkaalla asumisesta.
Hyvää on se että samalla rahalla asuu paljon väljemmin, on oma piha ja taloyhtiön piha, missä lapset voi leikkiä jo suht pieninä omin päin. Luonto on lähellä ja paljon lapsiperheitä naapureina. Meidän nurkilla ei kyllä tuota "ollaan sitä niin stadilaista"-kastia ole vielä tullut vastaan vaan ihmiset on varsin mukavia. ja monet samassa elämäntilanteessa.
Mutta kyllä me vähänväliä kaivataan Helsinkiä.
Täällä julkinen ei pelaa kovin hyvin. Meidänkin oli hommattava toinenkin auto kun työmatkoihin julkisilla olisi mennyt nelinkertainen aika omaan autoon verrattuna.
Täällä palveluita ei ole lähellä, siis kävelymatkan päässä. Kaikkialle pitää mennä autolla. Toki tähän tottuu nopeasti.
Ikävä on kaupungin sykettä ja vilinää. vaikka ei siitä ehkä lasten kanssa ehtisi kuitenkaan kovin paljoa nauttia (?).
Tapiolaa mekin ollaan mietitty. siis jos tästä muuttaa ja Espooseen jää. Varmaan kuitenkin ihan pikkulapsi aika pystään tässä. helsigissä vaihtoehdot olisi kantakaupungin lisäksi Munkka, Lauttasaari, Etelä-Haaga tai Ruskeasuo.
Täällä Espoossa naapurit on jääneet ihan vieraiksi.
Asumme kahden lapsen kanssa Etu-Töölössä. Ihmettelen noita kommentteja, että vain pintaliitäjät valitsevat muka keskustan lähiöiden sijaan. Mietimme itsekin aikoinaan ensimmäisen lapsen synnyttyä muuttamista Espooseen, koska olen itse siellä lapsuuteni asunut. Tässä kuitenkin painavimmat syyt miksi valitsimme keskustan (ei ehkä auta ap:ta valinnassa, mutta kuitenkin) käytännössä KAIKKI palvelut lähellä (siis muutkin kuin ravintolat ja kahvilat, huom): molempien työpaikat,valinnanvaraa päivähoidossa, hyvät koulut,harrastuspaikat kuten musiikkikoulut, tanssikoulu,tennishalli, uimahalli,jäähalli, futiskentät ja -hallit, kuntokeskukset kirjastot, museot, näyttelyt, leffat jne jne. Ulkoiluun vieressä ranta, lenkkipolut,puisto, koirapuisto, leikkipuistot. Puhumattakaan tietysti loistavat kivijalkakaupat omassa korttelissa sekä Kampin palvelut kivenheiton päässä.
Talossamme on iso vihreä ja viihtyisä korttelipiha, jossa lapset leikkivät naapureiden lapsien kanssa turvallisesti ja voivat huoletta mennä kaverin luo. Ei melua sisällä eikä pihalla.
Oikeasti voisin jatkaa listaa loputtomiin, mutta parasta tässä on kuitenkin omasta mielestäni se, että emme käytä lainkaan autoa, julkisiakin vain vähän, koska kaikkeen pääseen kätevästi kävellen.
Keskustassa, varsinkin tietyillä alueilla asuu enemmän tyytyväisiä lapsiperheitä kuin uskottekaan. Omassa rapussamme 11:sta asunnosta yhdeksässä on lapsia ja talon henki hyvä ja yhteisöllinen, hoitoapua yms saa aina.
ihan tsägästä vain. Mä olen asunut yhteisöllisessä taloyhtiössä sekä Helsingissä että Espoossa. Nyt siis Espoossa. Mieluummin asuisin Hgissä, esim. Ruskeasuolla tms. ihan sen takia, että asioin mieluummin kaupungissa kuin ostoskeskuksissa ja liikkuisin julkisilla.
Rahan takia kuitenkin Espoossa ja kyllä tääkin menettelee. Julkisilla pääsee Stadiin 45 minuutissa ja Tapiolaan vartissa. Mutta ei Espoossa musta mitään plussia Helsinkiin verrattuna ole, paitsi edullisemmat hinnat. Tietysti jos nyt asuu jossain Westendissä meren rannalla, mutta onhan Hgissäkin omat ökymerenranta-alueensa, mutta jos nyt puhutaan peruslähiöistä. Samanlaisia ne ovat kummassakin, mutta Hgissä tosiaan kivempi keskusta ja paremmat liikenneyhteydet.
Me asutaan Haukilahdessa ja kyllä sieltä joutuu lähtemään aina autolla hakemaan niitä palveluita juurikin esim. Isosta Omenasta. Täällä ei myöskään ole juuri mitään harrastuksia lapsille, siis niihinkin autolla, lähin kunnon kirjasto Isossa Omenassa, terveysasema, uimahalli, kauppoja Tapiolassa. Ihan nukkumalähiö tämä on.
Haukilahdesta Isoon Omenaan on pari kilometriä. Se on suurin piirtein saman verran kuin kävely Töölönlahden ympäri. Eikö sitä muka jaksa kävellä tai pyöräillä päästäkseen kirjastoon ja harrastuksiin? Kyllä näkee, että jotkut eivät ole ikinä asuneet maalla, missä lähin huussikin on kauempana.
autolla. Noi kaukana olevat huussit ovat kuules hyvä ihminen historiaa.
nimen omaan kävellään enemmän, koska palvelut usein lähietäisyydellä. Maalla taas kaikki matkat tehdään autolla, koska ei muita mahdollisuuksia.
Mutta esim. minulla on kokemusta asumisesta Pohjois-Tapiolassa, Tapiolassa, Laajalahdessa ja Soukassa ja kaikissa näissä saa palveluja alle 1 km:n säteellä, kirjastot löytyy, lähikaupat ja sitten myös ne isommat kaupat/ostoskeskukset ihan lähellä.
Esim. Pohjois-Tapiola on niin lähellä Tapiolan keskustaa, että matkaa ei taida olla edes 1km. Omalta ostariltakin löytyy kauppoja, kirjasto tosin on Tapiolassa.
Laajalahdessa on kirjasto ja kaupat, isompi ostoskeskus on sitten Sello, jonne taitaa olla 1 km matkaa. Ei siis edes mielestäni mikään paha matka. Ja bussitkin kulkee niin kuin siellä Helsingissäkin.
Soukassa oli oma kirjasto, oma terveyskeskus (joka kyllä lopetettiin), iso K-kauppa sekä hyvä lankakauppa (!), kukkakauppaa, kahvilaa, grilliä jne. Meiltä alle 500 m päässä oli uimahalli ja Lippulaivan ostoskeskus, josta löytyi sitten lisää kauppoja. Uimarantaan oli alle 1km, hevostalleille (jossa myös lampaita ja kaneja) 500 m, lähipäiväkotiin ehkä 100 m ja kahteen muuhun 200 m. Puropuiston asukaspuistoon 400 m ja uuteen, aidattuun leikkipuistoon ehkä 100 m. Espoonlahden terveyskeskus on Lippulaivan vieressä. Neuvolapalvelut jäivät Soukkaan.
Olen siis viimeiseksi asunut Soukassa, joten siitä tiedot kattavimmat. Laajalahdessa on ollut samat palvelut aiemmin (en ole varma, onko nykyään). Sellossa on kuitenkin iso kirjasto, jos Laajalahden ihana, pieni kirjasto on lopetettu.
Jos muuttaa asumaan kauemmaksi, ei voi olettaa, että siellä on palvelut vieressä niin kuin jos asuisi Helsingin keskustassa. Eihän Helsingissäkään kauempana ole kaikkia palveluja vieressä vaan nekin ovat keskittyneet tiettyihin paikkoihin. Oma lukunsa on tietysti Pohjois-Espoo, jossa ei pärjää ilman autoa (asutaan siellä nyt).