Muistakaahan mammat että "isojakin" lapsia (esim. 5v.) pitää vahtia!
Olen huomannut naapurustossa monella äidillä asenteen, että ensin lapsen kanssa ollaan kylki kyljessä kolme vuotta ja kun koittaa aika että lapsi voi ulkoilla hetkittäin itsekseen (noin 4-5 -vuotiaana), siitä otetaan kaikki irti ja lapselle annetaan vähän liikaakin luottoa.
On oikeasti aika rasittavaa kun joutuu koko ajan komentamaan omien lasten kavereita, kun on vielä vauvakin hoidettavana. Ja tiedän että en ole vastuussa toisten lapsista, mutta kyllä esim. 5-vuotias voi saada päähänsä kaikkea älytöntä vaikke nyt suorastaan hengenvaarassa olisi. Olen yllättänyt naapurin lapsia mm. repimästä naapureiden istutuksia, ruiskimasta vesipyssyllä ikkuinoihin jne.
Joten muistattehan käydä välillä vilkaisemassa mitä se isompikin lapsi puuhaa, vaikka olisikin mukava nauttia omasta ajasta kun lapsi leikkii kavereidensa kanssa!
Kommentit (65)
Vahtikaa mammat tosiaan lapsianne. Ja vaikka ei olisi hengenvaarasta kysymys, en minä halua että omasta lapsestani olisi hirveästi vaivaa vaikka jollekin vauvaa hoitavalle väsyneelle äidille. Siksi käyn välillä tarkistamassa mitä puuhaavat, vaikka lapsi jo 6-vuotias.
Onpa kiva kun kerrankin näillä palstoilla pyöriessä tarttuu silmään jotain minkä kokee läheiseksi.
Meillä on vastaavaa alueellamme. Naapuri on jättänyt (meidän rajanaapureiden näkökulmasta) täysin vahtimatta lapsensa jo 3v alkaen. Siitä lähtien ovat siis saaneet alkaa juosta meidän pihassamme ja muiden pihoissa, jopa tiellä. Ja tämähän tarkoittaa, että sitten vahtii se, joka omia lapsiaan valvoo. Valitettavasti se olen minä.
Ja kyllä; tässä on juuri siitä vanhemmasta kyse, jonka lapset "eivät ole koskaan saaneet koskea autoon" (=jääneet kiinni 5krt raaputellessan minun autoani, osalla kerroista apuvälineen kera, tuskinpa ainoat kerrat nuo), "eivät koskaan ole väkivaltaisia" (=1 lapsistani sai 5cm avohaavan päähänsä lapsensa nurin työntämänä/1 lapsistani sai hampaat sisään lapsensa tiputtaessa hänet korkealta alas...), "meidän Anteroa aina kiusataan/sorsitaan/jätetään leikin ulkopuolelle (=omat lapset tekevät ihan samaa vielä rajummassa määrässä ja kaiken lisäksi heitä jätetään leikin ulkopuolelle ihan syystä-rikkovat leluja, kiusaavat, satuttavat), "meidän lapset eivät saa koskea istutuksiin" (=kirsikkapuusta oksa poikki ihan vaan tuosta noin, naapurin puskien läpi on hyvä oikaista leikkeihin, omenpuista viedään omenat, marjapuista marjat...)
ainakaan meidän pihassa...Ja jälki on välillä sen mukaista! Tosiaan ensin kyhmätään 24/7 ja sitten lasketaan "ulos vapauteen", luotetaan siihen, että yht´äkkiä, yhden yön aikan lapsi on liki aikuisen järjellä varustettu.Ja näyttääkä ne rajat ja pitäkää huolta siitä, että ne pidetään. Ei yksikään vanhempi voi tietää, mitä pihalla tapahtuu eikä rikkomuksista voi rangaista, ellei ainakin välillä käy tsekkaamasa pihalla.
Tässä okt-alueella 5-vuotiaat pyöräilee keskenään ja meno aivan päätöntä. Vieressä tie jossa kulkee paljon mm. kuorma-autoja, jopa rekkoja, koska lähistöllä rakennetaan.
Sydän syrjälläni katselen välillä sitä menoa. Ei katsota kuin ehkä eteensä kun ylittävät tien.
Tai oikeestaan esikoinen kun silloin asuttiin kerrostalossa. Toki mä kävin välillä katsomassa lastani, mutta tosiasia on myös se että ei voi tietää mitä siellä tapahtuu kokoajan, mutta se on vaan harjoiteltava.
Liikenteeseen ei päässyt vielä ton ikäisenä vaan sai pihalla ainoastaan olla.
aloittaa nyt eskarin (tyttö siis syntynyt joulukuun lopulla) ja menee ensi syksynä jo kouluun. Pakko mun on antaa vähän itsekseenkin nyt ulkoilla, jos vuoden päästä pitää pystyä yksin koulumatkakin kulkemaan! Samoin meidän pihalla kyllä muutkin eskariin menijät ulkoilevat itsekseen, eikä ole mitään ongelmia ollut.
pakko löysätä, koska se on edessä viimeistään koulussa. Meillä harjoittelee nyt kuopus liikkumista liikenteessä, täyttää syksyllä 7.
Hirvittää, mutta pakko on antaa mennä.
Sanokaa asiallisesti noista kolttosista niille vanhemmille.
aloittaa nyt eskarin (tyttö siis syntynyt joulukuun lopulla) ja menee ensi syksynä jo kouluun. Pakko mun on antaa vähän itsekseenkin nyt ulkoilla, jos vuoden päästä pitää pystyä yksin koulumatkakin kulkemaan! Samoin meidän pihalla kyllä muutkin eskariin menijät ulkoilevat itsekseen, eikä ole mitään ongelmia ollut.
Mutta pointti on että käykää kuitenkin välillä katsomassa! Voi olla yllätys mitä se oma kullanmuru puuhailee, varsinkin vielä kun on kavereita yllyttämässä...
Siinä on oikeasti puuhaa kun saa KOKO ajan olla kieltämässä "älkää jättäkö leluja keskelle tietä, älkää pyöräilkö ilman kypärää, älkää repikö istutuksia, älkää heitelkö palloja ikunaan...", kun on vielä isompien lasten lisäksi vauva kainalossa. Tuntuu että äitiyslomalaisena olen joku kollektiivinen koko korttelin lasten hoitaja, kun mammat ajattelee että "kyllä meidän nicopetteri pärjää". Pärjää kyllä, mutta saa aika hitosti tuhoa aikaan...
koulumatkoja voi treenata yhdessä lapsen kanssa. Mitä mammat tekevät silloin kun lapsensa hilluvat pihoilla ilman valvontaa? Mikä ihmeen "pakko" antaa ulkoilla, sinä olet vastuussa, jos lapsesi ulkoilu päättyy huonosti.
vahdin vielä 7v! 11 vuotiastakin toisella silmällä
jossa on aidattu piha.
Lapset ovat saaneet olla siellä pihalla yksinänsä myös kaverien kanssa suunnilleen tuosta 5-vuotiaasta. Meillä aikuinen sitten kotona.
Yleensä ovi on auki sekä ylä- että alakerrassa, joten kuulolla ollaan koko ajan, mutta erikseen vahdittu ei ole.
Nyt sitten se piiri on laventunut niin, että nuorinkin pääsee jo tästä pihasta yksinänsä ja/tai siskonsa/kaverien kanssa esimerkiksi kadun yli naapuriin, kulman taa puistoon jne.
Mitä ne lelut ja kypärät sinulle kuuluu?
Ja jos joku repii istutuksia, ota lapsi mukaan ja mene sanomaan sille äidille/isälle asiallisesti saamn tien. Ja sen pallon voi ottaa takavarikkoon, jos ei kerrasta kuunnella. Sitten voi lapsi vanhempineen tulla hakemaan sinulta palautteen kera.
lapsen kaveri on meillä JATKUVASTI hoidossa ja kun joskus pitäisi mennä kaverille, niin se ei käy. Äiti on sisustanut kodin niin hienoksi, että sinne eivät lapset mahdu ;) ekaluokkalaisetkin voivat saada päähänsä mitä vain, naapurin kersat hilluivat leikkimökin katolla ja uima-altaalla, eikä yhtään aikuista mailla eikä halmeilla.
meillä 5v. ei tosiaan voi päästää yksin edes hetkeksi ulos,yritetty on mutta heti tekemässä pahojaan vaikka lupaa maat ja mannut niin unohtaa ne siinä samassa kun ovi kolahtaa kiinni.esikoinen taas pystyi ulkoilemaan jo 4v. yksin(siis tein sisällä hommia ja välillä tarkistin tilanteen mutta kaikki meni aina hyvin)
ovat ensimmäisenä päivittelemässä, jos päiväkodista karkaa 5-vuotias...
Samoin meidän pihalla kyllä muutkin eskariin menijät ulkoilevat itsekseen, eikä ole mitään ongelmia ollut.
meillä kyllä on ollut, siis muitten lasten takia. Pienethän on ihan holtittomia! Meidän talossa asuu kouluikäisiä lapsia ja ne nyt tottakai on yksinään ulkona. Harmittaa, että pihalla hajotetaan paikkoja ja toisten leluja viedään varastosta jonnekin metsäleikkeihin ja jätetään sinne. Kiva että on lukittu ulkovarasto, mutta huono puoli on se että sitä ei voi käyttää koska talon omat lapset vie tavarat (ovat muuten tyttöjä kaikki).
Pienempiä ei voi tuosta syyttää, koska tällä hetkellä talossa ei asu ainuttakaan yksin ulkoilevaa alle kouluikäistä.
meillä 5v. ei tosiaan voi päästää yksin edes hetkeksi ulos,yritetty on mutta heti tekemässä pahojaan vaikka lupaa maat ja mannut niin unohtaa ne siinä samassa kun ovi kolahtaa kiinni.
hänellä on nyt sellainen kausi, että hetkeksikään ei jää yksin ulos. Eskariin menossa, saas nähdä miten käy kouluun lähteminen vuoden päästä. Joulukuun lopussa syntynyt.
Meidän naapurin lapset saattaa tulla meidän pihalle ja ottaa lapseni pyörän ja lähteä ajelemaan ilman kypärää. Kyllä siinä tilanteessa on pakko huomauttaa, että kypärä päähän tai pyörä pois. Ja tämä kypärättömän fillaristin jahtaus tapahtuu siis vauva toisella käsivarrella.
Olen ehkä liian tunnollinen, pitäisi ehkä antaa toisen vaan ajella ja kaatua ja täräyttää kallonsa, mutta koen että joku vastuu minullakin kun useimmiten olen ainoa aikuinen paikalla.
Vetoan siis vanhempiin, että pitäkää edes ikkuna auki ja kurkkikaa välillä pihalle ettei huomauttelu ja turvallisuudesta huolehtiminen jää yhden ainoan äiteen harteille!
Ap
Muistutat yhtä tuttua. Hänet tunnettiin yleisesti "Leikkipuiston kauhuna". Hän kun toimi kyläpoliisina kaikille piirikunnan lapsille.
Itse selitti silmät pyöreinä, kuinka jostain syystä muut perheet aina häipyivät, kun hän ilmestyikin sinne... Nyt hänen lapsensa on samalla luokalla kuin minun esikoiseni ja olen totaaliväsynyt tähän naiseen. Hän opastaa koko ajan.
Sitäpaitsi kuulostaa, että kukaan ei ota noita ininöitäsi vakavasti eli jos oikeasti haluat tulosta, katsot vähän mistä mussutat, etkä mussuta ihan kaikesta ihan koko ajan.
Muistutat yhtä tuttua. Hänet tunnettiin yleisesti "Leikkipuiston kauhuna". Hän kun toimi kyläpoliisina kaikille piirikunnan lapsille. Itse selitti silmät pyöreinä, kuinka jostain syystä muut perheet aina häipyivät, kun hän ilmestyikin sinne... Nyt hänen lapsensa on samalla luokalla kuin minun esikoiseni ja olen totaaliväsynyt tähän naiseen. Hän opastaa koko ajan. Sitäpaitsi kuulostaa, että kukaan ei ota noita ininöitäsi vakavasti eli jos oikeasti haluat tulosta, katsot vähän mistä mussutat, etkä mussuta ihan kaikesta ihan koko ajan.
Onko tässä joku teiniäiti? Vaikea kuvitella että aikuinen ihminen kirjoittaa näin.
Ne lapset ovat lapsia, vaikka ikää olisikin jo 5v tai 10v tai 15v. Vastuu lapsen touhuista on vanhemmalla. Osa vanhemmista kantaa vastuunsa paremmin ja osa huonommin.
Täytyy myöntää että aika paljon vähemmän olen nähnyt ylihuolehtivaisia vanhempia (jokunen sentään niitäkin on) kuin niitä vanhempia jotka eivät pahemmin huolehdi (näitä on taas todella paljon).
Tottakai lasta voi kasvattaa ja luottaa lapseen, mutta kannattaisi varmaan hitusen aina tarkistella kuinka luottamuksen arvoinen se lapsi on. Lisäksi lapsi saattaa toimia erilailla kaveripiirissä kuin yksin. Mitä paremmin seuraa sitä omaa lastaan eri tilanteissa ja ympäristöissä, niin voi oppia lapsestaan paljonkin.
Itse seuraan mielelläni lasteni leikkejä ja touhuja, kun pyörivät kotiympyröissä kavereitten kanssa. Myös siis niiden isompien, vaikka ovatkin jo 12v, 10v ja pienin 6v. Omakotitalossa ei niitä pihan vastuunkantajia ole muita:) Ja ohimennen voin käydä kurkkaamaassa touhua kun ovat muuallakin. Kavereiden vanhemmat ovat myös hyviä tietolähteitä.
Ja se 6v menee vasta eskariin, eikä tarvitse todellakaan harjoitella vielä yksin oloa tai autotien ylitystä itsekseen (ei tuon ekaluokkalaisenakaan tarvitse olla yksin kotona, kuten ei isompien sisarustenkaan tarvinnut ja varsinaisia autotien ylityksiä ei koulumatkalla ole). Kotona kertoo mihin menee, saa mennä muutamaan lähinaapurin kaveria hakemaan, jolloin myös sovitaan minkä ajan saa olla. Alkuun aina varmistelin vanhemmilta että lapsi olikin heillä, mutta kun homman toimivuus varmistui, niin enää en ole varmistellut. Lisäksi nyt pyörivät naapurissa ja meillä edestakaisin, joten melkein näen lapset aina aika-ajoin. Muiden kavereiden vanhempien kanssa sovitaan kyläilyt.