Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistakaahan mammat että "isojakin" lapsia (esim. 5v.) pitää vahtia!

Vierailija
26.07.2011 |

Olen huomannut naapurustossa monella äidillä asenteen, että ensin lapsen kanssa ollaan kylki kyljessä kolme vuotta ja kun koittaa aika että lapsi voi ulkoilla hetkittäin itsekseen (noin 4-5 -vuotiaana), siitä otetaan kaikki irti ja lapselle annetaan vähän liikaakin luottoa.

On oikeasti aika rasittavaa kun joutuu koko ajan komentamaan omien lasten kavereita, kun on vielä vauvakin hoidettavana. Ja tiedän että en ole vastuussa toisten lapsista, mutta kyllä esim. 5-vuotias voi saada päähänsä kaikkea älytöntä vaikke nyt suorastaan hengenvaarassa olisi. Olen yllättänyt naapurin lapsia mm. repimästä naapureiden istutuksia, ruiskimasta vesipyssyllä ikkuinoihin jne.

Joten muistattehan käydä välillä vilkaisemassa mitä se isompikin lapsi puuhaa, vaikka olisikin mukava nauttia omasta ajasta kun lapsi leikkii kavereidensa kanssa!

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pelkäätkö että menee työt, kun myönnät tosiasian?

Vierailija
22/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse annan toisten lasten halkoa päitään aika vapaasti, MUTTA: kun ne piltit käyvät autojen kimppuun, tyhjentävät roskalaatikoita levittäen jätteet pihalle, heittelevät kiviä ikkunoihin tai räkivät keinusta pienempien päälle....siinä vaiheessä ärähdän.Onpahan sekin tullut nähtyä, että kun EI puutu ja sattuu jonkun velmerin otsikkoon, niin siinä vaiheessa äitimamma tulee crocksit natisten pihalle ja siinä luodaan syyttäviä katseita lähellä oleviin aikuisiin. Vaikka kyseessä vahinko, vaikka ei olisi ollut mahdollisuutta estää jne. Tervetuloa tänne pihalle seisomaan silmät avoinna!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksumpaa sakkia ja onneksi kaikki vanhemmat ajattelee suunnilleen samalla tavalla. Tiiviisti rakennettu omakotitaloalue, kaikki lapsiperheitä, päättyvä tie, ei läpiajoliikennettä. Lapset hakevat toisiaan leikkimään, leikitään omassa pihassa ja naapurin pihassa vuorotellen, samoin läheisessä, talojen keskellä sijaitsevassa leikkipuistossa. Sisälle kyläilemään mennään vain naapurin ja omien vanhempien luvalla, ei siis juosta ristiin rastiin. Se vanhempi, jonka pihalla leikitään, katsoo omat tenavansa ja vähän muidenkin perään, kaikki vuorotellen. Puistossa ja lähimetsässä saavat leikkiä omin päin vain vähän isommat (eskari-ikäisestä eteenpäin), silloinkin joku käy välillä katsomassa, mitä touhutaan. Pyöräilyalue on rajattu, ei asiaa isommalle tielle. Pienemmät (alle 5-v.) eivät ole pihalla omin päin eivätkä saa kulkea puistossa tms. omin päin, vanhempi mukana vahtimassa. Pyöräilyssä ym. myös joku vahtimassa perään, kypärät kaikilla tenavilla. Alueella kulkevat autoilijat pääosin samojen talojen väkeä, osaavat yleensä varoa pikkupyöräilijöitä ja pelaajia mutta jäätelöautokuskit, mainostenjakajat ym. eivät paljon pikkuväkeä varo ja siksi eivät pienemmät saa kulkea omin päin. Tramppoja on useammalla pihalla, kaikissa kodeissa jonkunlaiset säännöt olemassa (1-2 lasta enintään yhtäaikaa, kaikissa trampoissa verkot), pienemmät eivät saa pomppia isompien kanssa eivätkä aivan omin päin, aikuinen katsoo vähän perään jne.)

Naapureilla täällä varsin samat säännöt ja myös asialliset välit, kenenkään pihaistutuksia ei ole revitty, autoja ei ole naarmutettu, leluja tai pyöriä ei ole lainailtu kun luvan kanssa ja aina palautettu, polvinaarmuja pahempaa ei tenaville ole sattunut. Onneksi tällainen alue, eikä tuollainen "kyllä lasten pitää saada mennä, pojat on poikia eikä meidän poika mitään tee, jos vahinko sattuu niin sitten sattuu"-mentaliteetti.

Vierailija
24/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehkä vahdin liikaakin lastani (täyttää syksyllä 5 v.), sillä en päästä häntä yksin ulos. Asutaan kerrostalossa, eikä kyllä yhtään tee mieli häntä päästää yksin tuohon pihamaalle. Ei hän tosin ole koskaan sanonutkaan, että haluaisi yksin mennä pihalle.

Vierailija
25/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikia joutuu kasvattamaan paljon enemmän, kuin tyttöjä.

Lapsen kasvatus ei tarkoita sitä, että pojat nyt toimisivat aina niiden ohjeiden mukaisesti.

Niin se vaan on, että pojat on poikia ja huomattavsti impulssivisempia, kuin tytöt.

Eipä ole kukaan saanut karsittua tyttöjen sosiaalista ilkeyttä pois.

Varmaan siinäkin kyse kasvatuksen puutteesta.

Luulen kuitenkin tietävän vähän enemmän poikien ja tyttöjen erosta, kuin sinä.

Kuule me kasvatetaan niitä lapsia siellä koulussa aivan joka päivä ja kasvatus näyttelee suurta osaa päivittäisessä työssä.

Luuletko todella kasvatuksen poistavan kaiken ja lasten käyttäytyvän jonkun ohjekirjan mukaisesti.

Näin ei ole, eikä koskaan tule olemaankaan.

Kuitenkin voisin sanoa, että poikien kanssa on helppo tulla toimeen ja heillä paljon hyviä piirteitä, jotka tytöiltä puuttuvat.

On turha hyökätä lapsia vastaan, kun ne käytöstavat puuttuvat monelta aikuiselta ja lapset nyt melkein peittoaa ilkeät aikuiset.

Hyviin käytöstapoihin kuuluu myös se, ettei ole toisia kohtaan ilkeä, joten katsoppa sinne peiliin ja mieti hiukan.

Vierailija
26/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kirjoitat että "katsoPPa"...

Minä en ole ilkeä. Peräänkuulutin sitä, että lapsia kasvatetaan, eikä mennä tuon "pojat on poikia" -virren taa suojiin.

Ja minulla on kaksi vilkasta tyttöä, jotka eivät todellakaan ole sosiaalisesti ilkeitä. Joten olet törkeä solvatessasi heitä. KatsoPa itse sinne peiliin ennen kuin alat yhtään yleistää!

Vierailija
27/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä tytöt ovat olleet paljon "hankalampia" kuin pojat.

Vierailija
28/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia hukkuu, jää auton alle, kuolee yms. niin koskaan ei saa kysyä, että missä vanhemmat oli, koska vahinko saattaa sattua, vaikka olisit pitänyt kädestä. Mitäpä noita sitten vahtimaan kun ei sille mitään olisi voinut. Ei saa syyllistää ja kysyä, miksi vanhemmat jättää kakarat yksin vahtimatta.

Itse en enää ota vastuuta muiden lapsista, enkä kiellä, enkä vahvi. Jos jää auton alle niin mitä sitten. Jos hukkuu niin hukkuu. Jos ei viitsi itse vahtia lapsiaan niin ei voi olettaa, että muut pitää niistä huolen.

Ei 4-5 vuotiasta saa jättää ilman valvontaa pihaleikeille. Ei koskaan tiedä mikä pedofiili tai psykopaattimurhaaja asuu naapuritalossa. Eihän esikoulussakaan 6-7 vuotiaat lapset leiki ulkona ilman että yksi aikuinen on siinä. Muistan kun olin yläasteella, kuultiin koulussa suru uutisen, että opettajan pieni poika, joka oli just täyttänyt 5, kävi myös samaaan koulukompleksiin kuuluvaan lastentarhaan ja pari kertaa kävi opettajan mukana meidän luokassa kun juhlat, hän kuoli, kun oli ulkona yksin. Häntä jätettiin vain lyhyeeksi ajaksi yksin muutaman toisen lapsen seuraan, leikkimään sisäpihan lasten leikkialueelle, ja en tasan tarkkaan tiedä miten kaikki tapahtui, muttä tämä tapaus ollut silloin myös lehdissä, pieni lapsi löytyi lasten kiipeilytelineestä kuolleena, kuristautuneena, hänen pää joutui kiipeilytelineen verkkoon kiinni kun hän ilmeisesti kiipesi ylös ja alkoi putoa. Mihin ne toiset lapset meni tai miten heidänkin vanhemmat päästi heitä yksin, ei ollut ketään auttamaan, näin vain tämä tapahtui, traagisten yhteensattumien kautta. Ei sitä koskaan tiedä. Parempi varoa yli tarpeen, kuin katua. Tuli mieleen myös se tapaus, pieni vauva menehtyi, kun tuuli kaatoi lastenrattaat. Näitä traagisia vahinkoja tapahtuu, ei saa unohtaa ja varoa mieluummin vähän yli

Vierailija
29/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse annan toisten lasten halkoa päitään aika vapaasti, MUTTA: kun ne piltit käyvät autojen kimppuun, tyhjentävät roskalaatikoita levittäen jätteet pihalle, heittelevät kiviä ikkunoihin tai räkivät keinusta pienempien päälle....siinä vaiheessä ärähdän.Onpahan sekin tullut nähtyä, että kun EI puutu ja sattuu jonkun velmerin otsikkoon, niin siinä vaiheessa äitimamma tulee crocksit natisten pihalle ja siinä luodaan syyttäviä katseita lähellä oleviin aikuisiin. Vaikka kyseessä vahinko, vaikka ei olisi ollut mahdollisuutta estää jne. Tervetuloa tänne pihalle seisomaan silmät avoinna!

Mä harkitsisin jo vakavissani muuttoa muualle jos mun lapset kasvaisivat tollasessa ympäristössä.

Itse ollaan asuttu helsingin mellumäessä joskus kun esikoinen oli pieni, eikä sielläkään ollut tuollaista.

Vierailija
30/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tehtävä ei ole vahtia muiden lapsia, eikä kukaan sitä sulta odota.

Hoida vaan ne omasi.

Ongelma on se, että olet itse luonut päähäsi jonkun valvontavastuun.

Mulle jos tulisit sanomaan asiasta, niin sanoisin kyllä, että jos lopettaist lapseni valvonnan, että emme ole sitä sulta pyytäneet.

Kyllä täällä meillä päin ei kukaan valvo toisen lapsia, niin kyllä se vika on ihan sinussa.

Toki saa valvoa ja puuttua asioihin, mutta se on tehtävä pyyttettömästi tuntematta mitään rasitusta asiasta.

Vierailija
31/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harkitsisin jo vakavissani muuttoa muualle jos mun lapset kasvaisivat tollasessa ympäristössä.

Itse ollaan asuttu helsingin mellumäessä joskus kun esikoinen oli pieni, eikä sielläkään ollut tuollaista.

hyvämaineisessa rivitaloympäristössä....Eihän noita nyt kaikkia saman päivän aikana satu, mutta kuitenkin. Ja osan aiheuttaa "vierailevat tähdet" naapuripihoilta.Poikavoittoinen piha tällä hetkellä, liekö se syynä....Ja turhan luottavaisia vanhempia. Olen joskus miettinyt, että yksi syy voi löytyä opihapiiristä; on rauhallinen muutoin eli ei ole mitään epäsosiaalista porukkaa, ei merkittäviä liikennevaaroja, pieni, suljettu piha-alue....Sinne on hyvä laskea ne rämäpäisemmätkin pikkuduudsonit, alkaen iästä 3v.

Vierailija
32/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tehtävä ei ole vahtia muiden lapsia, eikä kukaan sitä sulta odota. Hoida vaan ne omasi. Ongelma on se, että olet itse luonut päähäsi jonkun valvontavastuun. Mulle jos tulisit sanomaan asiasta, niin sanoisin kyllä, että jos lopettaist lapseni valvonnan, että emme ole sitä sulta pyytäneet. Kyllä täällä meillä päin ei kukaan valvo toisen lapsia, niin kyllä se vika on ihan sinussa. Toki saa valvoa ja puuttua asioihin, mutta se on tehtävä pyyttettömästi tuntematta mitään rasitusta asiasta.

Kyllä minussakin on vikaa. Ehkä avauksen pointti oli pohtia, onko monesta oikeasti ok että 5-vuotias on tunteja valvomatta, ja jos on, niin kehotan miettimään mitä siitä voi muilla tai pahimmassa tapauksessa lapselle itselleen seurata.

Ap

Vierailija
33/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai luuletko vain, että ovat?

Nykyäänhän ongelma kun on nimenomaan toisinpäin, ainakin asiantuntijakirjoitusten mukaan. Että lapsia ei lasketa minnekään.

Ja ainakin meidän esikoisen luokalla ongelma oli tämä (Tokaluokkalaisiakin kuskataan ja vahditaan koko ajan).

Vierailija
34/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään ylilyöntejä lasten osalta en ole nähnyt.

Kyllä ne lasten tekemiset on ollut tosi pieniä.

Mulla sentään ikää 46v. joten hiukan sitä elämää olen ehtinyt nähdä.

En myöskään tiedä ketään, joka olisi kertonut lasten tekevän paljon pahaa pihapiirissä.

Ehkä joku haluaa hiukan väritellä asioita, kun ne lapset nyt vaan on niin pahoja.

Vierailija
35/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurustossa (rivitaloyhtiö) on 4-5 vuotiaita, jotka nakkelevat autoja kivillä ja pimpottelevat ovikelloja ja juoksevat karkuun! Kenen lapsia, häh!?

Vierailija
36/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kävin partsilta kurkkaamassa miten menee ja että on vielä tallessa. Lisäksi lapsi ramppasi itse välillä sisällä niin että hermoon otti, kokoajan soi ovikello kunnes hankittiin avain. Välillä otin sen sisään kun en kestänyt sitä oven käyntiä alvariinsa.

Mun mielestä se oli hyvä ikä alkaa opettelemaan ulkona oloa yksin ja avaimen käyttöä. Meillä oli n. parinsadan metrin päässä kauppa ja kiska. Mä kävin välillä kaupassa kun tyttö oli pihalla ja joskus luvan kanssa sai tyttö mennä kiskalle irtiksiä ostamaan, ei ollut tienylitystä edes. Samoin toimi moni muu. Sillain ne oppii.

Vierailija
37/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kahden viikarin kemiat, jotka vaan sopivat yhteen....Näennäisesti ei tapahdu mitään ja niinpä vanhempia ei pihalla näykään....Totuus on kuitenkin toinen. Mutta miksi nämä jotkut vanhemmat eivät millään usko, jos hienovaraisesti sanoo, mikä on homman nimi?Pitääkö ensin sattua jotain ikävää jollekulle?

Vierailija
38/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä ikäisen lapsen voi laittaa yksin ulos, ei siihen ole mitään sääntöä, se riippuu aivan lapsesta. Jos lapsi on kokeileva rämäpää, häntä pitää vahtia vaikka maailman tappiin, ei sille mitään voi. Ehkä näistä luonteenpiirteistä joskus on oma ilonsakin. Oma 8-vuotiaani on harkitsevainen luonne, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy eli häntä saa valvoa paljon enemmän, jos leikkii toisten kanssa (vaikka nämäkin olisivat sinänsä fiksuja muksuja). Meillä on onneksi iso oma piha, jolla lapsi voi kulkea vapaasti, en todellakaan päästäisi häntä kulkemaan ympäri kyliä. Vaikka sitten minua pidettäisiin ylihuolehtivana curling-vanhempana, en vaan halua lapsen joutuvan mihin tahansa porukoihin.

Vierailija
39/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 4,5-vuotiaan äiti, joka antaa lapsensa olla itsekseen talon ympärillä. Vilkuilen ikkunoista ja komennan lasta + kavereitaan, jos tekevät tyhmyyksiä.

Vierailija
40/65 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa pari monilapsisen perheen äitiä antaa 3-5 -vuotiaiden lastensa juosta kaukana itsestään. Eikä siinä mitään, jos lapset osaisivat käyttäytyä. Mutta monet kerrat olen näiden äitien 3- ja 4-vuotiaita poikia kieltänyt hiekkiksellä heittämästä hiekkaa, ottamasta kädestä toisilta ym. Ja äidit istuvat ainakin 20 m päässä juttelemassa keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi