Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on imettää yli 2-vuotiasta???

Vierailija
26.07.2011 |

En ymmärrä.

Maidosta tulee terveysvaikutteita vaan 3 ensimmä'istä kuukautta. Läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin imettämäällä. Onko tämä siis enemmänkin äidille tärkeä juttu?

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

....vastaa kaikkiin ap:n kysymyksiin, ja jos ei vastaa niin kysy sitten lisää niin minä vastaan.

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa-perheille/vauv…

Tiivistettynä:

- ihmislapsen luonnollinen imetysikä on luultavasti n. 3-5 vuotta

- monet vanhemmat uskovat että on hyvä anta lapsen vieroittua omassa tahdissaan

- isomman lapsen imettäminen ei ole samanlaista kuin vauvan joten jos et ole imettänyt isoa lasta tai seurannut sellaista vierestä et tiedä mistä puhut

- äidinmaidossa on vastustuskykyä lisääviä aineita ja jopa suoranaisia lääkkeitä (immunoglobuliineja) sairauksiin niin kauan kuin imetystä jatkuu

- äidinmaidossa on ravintoaineita parhaiten imeytyvässä muodossa niin kauan kuin imetystä jatkuu (ei välttämätöntä terveelle lapselle turvallisessa ympäristössä, mutta toki hyödyksi ihan kuin parsakaalin syöminen)

- tunteiden säätelyn tuki lapselle

- keino rauhoittua

- hellä hetki

- terveysvaikutuksia myös äidille ja nimenomaan pitkästä imetyksestä

Vierailija
2/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska imettäminen tuo seksuaalista kiihottumista,kun imettää piitkään,itse vaan naureskelen niille jotkaa imettää tollaisia körilöitä,voi voi,ihmekös näistä tissipojista tuleekin sitten näitä mammanpoikia jotka asuu viel 30-40v äidin kanssa :D Niin ja joille äiti menee vaimon edelle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se ois halunnut.

Mitä se muille kuuluu?

Vierailija
4/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska imettäminen tuo seksuaalista kiihottumista,kun imettää piitkään,itse vaan naureskelen niille jotkaa imettää tollaisia körilöitä,voi voi,ihmekös näistä tissipojista tuleekin sitten näitä mammanpoikia jotka asuu viel 30-40v äidin kanssa :D Niin ja joille äiti menee vaimon edelle :D

Seksuaalista kiihottumista?

Tuleeko pojan pippelin pesusta sulle kiihottunut olo? Tai jos peset työtn pimppiä? Hyi, en eläessäni ole liittänyt imettämistä/alapään pesua mihinkään seksuaaliseen!!

Vierailija
5/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä imettää? Ymmärrän, että pientä vauvaa imetetään, siellä missä vauvalla on nälkä (myös kylässä, kahvilassa, jne). Mutta kun on näitä yli 2-vuotiaan imettäjiä, jotka imettävät lasta esim. kylässä. Mitä mieltä? Onko kiva, kun muut kahvipöydässä, niin kaivetaan tissi esiin yli 2-vuotiasta varten? Kun sille 2-vuotiaallekin on tarjolla ruokaa yhtä lailla kuin muillekin. Eikö sitä edes parin tunnin vierailua 2-vuotta täyttänyt pärjää ilman tissiä?

Vierailija
6/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskun nähnyt, kun 3-vuotiasta imetetään kesken puistoleikkien ja kyllä siinä suut loksahtivat auki muilta saman ikäisiltä.

Vierailija
7/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juuri kenellekään kertonut että 2,5-vuotiasta vielä imetän, joillekin olen jopa valehdellut että imetys on loppunut jo kauan sitten, eli en varmasti kenenkään mielenrauhaa häiritse lyömällä lapselle tissiä suuhun julkisilla paikoilla, tai kehuskelemalla pitkällä imetyksellä.

Kotona imetys on ollut aika pitkään sitä, että aamuyöstä lapsi herää omasta sängystään ja haluaa viereen, ja silloin sitten annan hänen ottaa tissiä. Päivisin harvemmin edes yrittää vaikka saatan kotioloissa olla yläosattomissa, enkä käytä imetystä mitenkään lohdutuksena. Lapsi ei osaa itkuun vaatia tissiä, vaan häntä lohdutetaan muuten ja kyllä myös kestetään itkua kuunnella, ei ole siitä kyse. Joskus jos lapselle nukahtaminen on vaikeaa ja hänet olisi välttämättä saatava nukkumaan, saatan ottaa lapsen tissille ja hän nukahtaa sitten rauhallisesti siihen. Jos olen menossa yhtäaikaa lapsen kanssa nukkumaan ja nukutan häntä meidän sänkyyn, saatan antaa tissiä illalla jos hän pyytää, mutta harvemmin enää nykyään. Hän osaa nukkua myös ilman tissiä, myös yksin omaan sänkyynsä. Saatan myös sanoa joskus, että ei kiitos tissiä tänään, tai odota hetki tai tissit on tauolla, jolloin lapsi joko odottaa hetken ennen kuin pyytää uudestaan, tai sitten hän ehtii nukahtaa ja unohtaa koko asian siltä erää.

Tästä nukkumisesta vielä, lapsella on siis omakin sänkynsä johon nukkuu ihan hyvin, mutta nukkuu säännöllisesti myös meidän sängyssämme. Minusta se on ihanaa kun on päivä oltu erossa, että edes yöllä voi olla lähekkäin, ja näissä tilanteissa imetystä on vähän vaikeampi välttää. Ei mahdotonta, kyllähän siihen tiukan linjan voisi ottaa ja pitää paljon vaatetta päällä jne., mutta ei ole vielä tarpeeksi vahva tunne siitä että imetys pitäisi lopettaa. Yhä useammin olen kuitenkin iltaisin kieltäytynyt antamasti tissiä, joten eiköhän se tässä syksyn aikana lopu kuitenkin. Maitoa ainakin alkaa tulla vähemmän ja lapsi itsekin välillä sanoo, että toinen tissi on rikki, ei tuu mitään.

Tiesin jo kun lapsi oli vauva, että haluan imettää häntä ainakin yksivuotiaaksi. Olen nuo WHO:n suositukset lukenut ja myös toki joitakin pidempää imetystä huonona pitäviä tekstejä, kuten että pitkä imetys häiritsee lapsen immuunipuolustuksen itsenäistä toimintaa ja että maidon ravintoarvot laskee jne. Silti minusta hyödyt on suuremmat kuin haitat.

Kiinteiden maistelu aloitettiin 5kk ikäisenä ja alle vuotiaana lapsi söi jo ihan hyvin ruokapöydässä. Tuttipullosta hän ei ole juuri juonut, eikä ikinä käyttänyt tuttia. Imetys sujui hyvin, lapselle ei siis annettu lisämaitoa pullosta, ruoan kanssa opetteli juomaan tölkkimaitoa tai piimää lasista niin kuin muutkin ihmiset. Kuitenkin niillä paikkeilla kun lapsi oli yli yksi- mutta alle kaksivuotias, tapahtui paljon kaikenlaista muutosta hänen elämässään, oli muuttoa ja päivähoidon aloitusta peräkkäin, eikä tuntunut hyvältä ottaa imetystä pois muiden muutosten keskellä ennen kuin hän on tottunut muutoksiin. Päivähoidon kannalta pidin hyvänä myös sitä että hoitopäivän jälkeen voi tarvittaessa rauhoittua rinnalle ja lapsi saa myös sen annoksensa vasta-aineita yms.

Olen tietoinen lapsen psykologisesta kehityksestä ja tiedän että äidistä irtautuminen on tärkeä juttu tässä iässä. Mielestäni siinä ei yksi imetys paljon paina, eroahdistusta ei ainakaan meillä ole juurikaan ollut, lapsi on rohkea ja luottavainen tutustumaan ympäristöönsä ja muihin ihmisiin, hän viihtyy oikein hyvin päivähoidossa, mummolassa jne. Toki en väitä että pystyisin kaikkia imetyksen mahdollisia haittavaikutuksia arvioimaan, mutta käsittääkseni meillä on ihan normaalisti kehittynyt terve lapsi. Korvatulehduksia oli viime talvella muutama, mutta muuten hän on ollut terve.

Meillä imetys on vähän niin kuin huomaamatta venynyt siis monenlaisista syistä, yksi on tietenkin minun haluni pitää lapsi öisin lähellä. Tällä hetkellä imetyksen merkitys lapsen ruokavaliossa on varmastikin hyvin pieni. Mutta en usko että äidinmaito menettäisi ravintoarvoaan tai merkitystään immuunipuolustuksen kehittymiselle minkään maagisen kuukauden jälkeen. Joku ei ymmärrä pitkää imetystä, minä taas en ymmärrä miksi joku joka kyllä voisi imettää, haluaa sen sijaan antaa lapselle tuttia tai tuttipullosta lehmänmaitoa tai korviketta sen takia ettei haluta imettää enää tietyn iän jälkeen. Vaikka äidin rinnasta saisi varmasti tuoretta ja käsittelemätöntä ihmisen maitoa ilmaiseksi, eikä se laadultaan voi mitenkään olla huonompaa kuin korvike tai Valion maito. Ajattelen nykyään äidinmaidon osuuden vähän kuin astetta parempana maitona lapselle, jotain maitoa kun kuitenkin pitäisi antaa, niin miksei sitten tätä luomua, kun sitä kerran vielä tulee. Imetyksen lopettaminen vaatii pientä ponnistelua tässä vaiheessa, imetyksen jatkaminen taas ei, mutta tosiaan, eiköhän tämän lapsen imettäminen ala lähikuukausien aikana jäädä joka tapauksessa.

Vierailija
8/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun SINÄ koet imetyksen kiihottavana niin me kaikki muutkin tunnemme samoin???

Vierailija
9/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Maidosta tulee terveysvaikutteita vaan 3 ensimmä'istä kuukautta. Läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin imettämäällä. Onko tämä siis enemmänkin äidille tärkeä juttu?

En nyt jaksanut lukea ketjua, koska lainauksia ja lainausten lainauksia oli ihan liikaa.

Äidinmaidossa on kaikki se hyvä, mikä siinä on alkujaankin koko sen ajan kuin imettää. Eli mm. vasta-aineita jne. Äidinmaidon muuhun koostumukseen linkki tässä finelin sivuille: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=603&lang=fi

Osalle meistä (esim. minulla) on ajatuksena antaa lapsen vieroittua itse rauhassa. Tähän taas voi lapsesta riippuen mennä vähän pidempäänkin. Siihen, että antaa lapsen vieroittua omaan tahtiinsa on myöskin syynsä. Siitä löytynee infoa googlettamalla vaikka child lead weaning.

Imetyksellä on tosiaan terveysvaikutuksia niin lapseen kuin äitiinkin. Molemmilla imetys korreloi ihan "vakavampien" tautienkin vähäisemmän esiintyvyyden kanssa. Mm. osteoporoosia esiintyy vähemmän naisilla, joita on lapsena imetetty pidempään. Samoin naisilla, jotka ovat itse imettäneet pidempään.

Minä imetin yli 2-vuotiasta siksi, ettei hän vieroittunut aikaisemmin. Halusin antaa hänen vieroittua ihan omaan tahtiinsa. Tai se oli alunperin ajatuksena. Loppujen lopuksi hänet kuitenkin vieroitettiin äitilähtöisesti :-).

Täällä keskustelupalstalla sinällään tämäkin vastaus on ihan täysin tarpeeton. Sinä olet tämänkin jälkeen edelleen sitä mieltä, että on järjetöntä imettää yli 2-vuotiasta. Ja että minäkin toteutin vain omia sairaita taipumuksiani :-D. Mutta vastasinpa nyt näemmä kuitenkin.

Lisäänpä vielä tarpeettomasti loppuun, että yli kaksi kertaa sinun "yli 2-vuotiasta"si pidempään imetetty lapseni on jo isompi (vajaa 8) ja fiksu ja älykäs pieni ihminen. Pitkä imetys ei jättänyt häneen sen kummempia traumoja. Hän itse kertoo asian näin "mä join äidinmaitoa silloin kun mä olin neljä, mutta sit mä lopetin. Äidinmaito on niiiiiiinn hyvää" ;-)

Vierailija
10/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetättekö taaperoita julkisesti? Olen joskun nähnyt, kun 3-vuotiasta imetetään kesken puistoleikkien ja kyllä siinä suut loksahtivat auki muilta saman ikäisiltä.

Juuri tästä syystä. Minua kohtaan saa hyökätä, minä kestän sen. Mutta lastani en altista mahdollisille "yök" kommenteille.

Tosin isompana meillä maito oli vain illasta nukkumaan mennessä, mitä harvemmin tehtiin julkisesti.

Sairaalassa ollessa, lapsi piuhoissa kiinni kyllä imetin "julkisesti" huoneessa. Katsoin siinä kohtaa, että imetys oli tarpeellinen niin lohtuna kuin ravintona erittäin sairaalle pienelle ihmiselle. Mainittakoon, että sairaalan henkilökunta tiesi imetyksestäni (lapsi ekalla sairaalakeikalla reilu 2 vee, toisella vähän yli 3) eikä IKINÄ kommentoinut sitä negatiivisesti. Huolehtivat mm. että hän pystyi nukkumaan vieressäni, mihin hän oli kotona tottunut. Yhdenkään sairaanhoitajan kulma ei kohonnut asiasta puhuttaessa.

Päiväkodissakin suhtautuivat asiaan todella hienosti siinä kohtaa kun lapsi vieroituttuaan (vajaa 5-vuotiaana) halusi kertoa asiasta ylpeänä. Tästä pisteitä päiväkodin henkilökunnalle. Fiksuja ihmisiä.

Vierailija
11/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoetaan totuutena vaikka itsellä ei ole mitään kokemusta pitkästä imetyksestä ja pitkän imetyksen lopettamisesta. Älä kerro totuutena asiaa josta et _oikeasti_ tiedä yhtään mitään.

Ei se nyt oksettavaakaan ole ja tehköön kukin miten tykkää, mutta jos minulta mielipidettä kysytään, niin se on aivan turhaa. Varmasti se suurimmaksi osaksi kumpuaa nimenomaan äidin tahdosta. Sitä vain perustellaan sillä, että "kun se on niin tärkeää meidän minttu-maarialle". Mutta oikeasti vieroitus tapahtuisi suurimmaksi osaksi tuosta noin vain ja tuskin sen ikäinen lapsi kovinkaan tissin perään haikailisi.

Vierailija
12/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetättekö taaperoita julkisesti? Olen joskun nähnyt, kun 3-vuotiasta imetetään kesken puistoleikkien ja kyllä siinä suut loksahtivat auki muilta saman ikäisiltä.

Juuri tästä syystä. Minua kohtaan saa hyökätä, minä kestän sen. Mutta lastani en altista mahdollisille "yök" kommenteille.

en itse imettänyt enää yli 1,5-vuotiasta julkisilla paikoilla. Halusin säästää lapseni, jolle imetys oli maailman tärkein ja ihanin juttu, muiden ihmettelyiltä ja kauhisteluilta. Imetin kotona ja sellaisissa kyläpaikoissa saatoin imettää, missä tiesin, että imetystä ei aleta ihmettelemään tai kauhistelemaan, vaan siihen osataan suhtautua luonnollisena asiana.

Imetys loppui lapsen aloitteesta kahden ikävuoden tietämillä.

Vierailija
13/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa ollessa, lapsi piuhoissa kiinni kyllä imetin "julkisesti" huoneessa. Katsoin siinä kohtaa, että imetys oli tarpeellinen niin lohtuna kuin ravintona erittäin sairaalle pienelle ihmiselle. Mainittakoon, että sairaalan henkilökunta tiesi imetyksestäni (lapsi ekalla sairaalakeikalla reilu 2 vee, toisella vähän yli 3) eikä IKINÄ kommentoinut sitä negatiivisesti. Huolehtivat mm. että hän pystyi nukkumaan vieressäni, mihin hän oli kotona tottunut. Yhdenkään sairaanhoitajan kulma ei kohonnut asiasta puhuttaessa.

Eli imetan nyt 2v3kk vanhaa lastani, jolla on joku todella mystinen sairaus jota on tutkittu nyt kohta vuoden. Viime viikolla hanet nukutettiin taas yhta tutkimusta varten, ja han kuuluu valitettavasti siihen lapsiryhmaan joka nukutuksesta heratessaan saa raivareita. Nyt oli viela niin, etta taman tutkimuksen jalkeen ei olisi saanut liikuttaa toista jalkaansa moneen tuntiin juuri ollenkaan verenvuotoriskin takia. Ekaksi 3 hoitajaa (+ mina) joutui pitamaan lasta paikallaan, ja yrittivat antaa hanelle jotain rauhoittavaakin, mutta se epaonnistui koska han riehui niin kovasti ja tippakin oli mennyt tukkoon. Sitten tajusin kysya, olisiko jo ok imettaa, ja olihan se. Lapsi rauhoittui silla hetkella kun aloin imettaa, ja pysyi silla tavoin rauhallisena vaaditun ajan. Minakaan en imeta muuten julkisesti, ja lapsikin ymmartaa sen eika enaa edes pyyda maitoa julkisilla paikoilla.

Vierailija
14/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä en itse imettänyt enää yli 1,5-vuotiasta julkisilla paikoilla. Halusin säästää lapseni, jolle imetys oli maailman tärkein ja ihanin juttu, muiden ihmettelyiltä ja kauhisteluilta. Imetin kotona ja sellaisissa kyläpaikoissa saatoin imettää, missä tiesin, että imetystä ei aleta ihmettelemään tai kauhistelemaan, vaan siihen osataan suhtautua luonnollisena asiana. Imetys loppui lapsen aloitteesta kahden ikävuoden tietämillä.

Juttelimme taannoin päivällispöydässä niitä näitä lasten kanssa. Imetys tuli puheeksi syystä tai toisesta, olisikohan jolla kulla läheisellä ollut vauva tms.

Toiseksi nuorin lapsi, reilu 10-vuotias, pohdiskeli sitten ääneen "äiti sä kyllä imetit 'Maisaa' vähän turhan pitkään. Kato kun yleensä täällä Suomessa lapset vieroittuvat yleensä siinä kolmen vuoden iässä."

Kaikki riippuu siitä, mitä on omassa lähiympäristössään kokenut. Tämän lapsen lähipiirissä, niin suvussa kuin tuttavapiirissäkin pitkä imetys ei ole ihmeellinen tai outo asia. Joten hänen näkökulmastaan täällä Suomessa tosiaan sitten vieroitutaan siinä kolmen vuoden iässä =).

(Vilkutus vaan kaikille tutuille ;-) ;-)...)

Vierailija
15/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettänyt esikoistani 2,5-vuotiaaksi, kuopus on 2v ja imee vielä 2krt/vrk, aamulla sekä ennen päiväunia. Kuopus on viime kuukausina oma-aloitteisesti vähentänyt imemistä reilusti ja nyt näyttää siltä, että pian loppuu imeminen kokonaan. Eli molemmat lapset ovat vieroittuneet siinä tahdissa, miten ovat halunneet. Mitään itkuja ei ole ollut, vaan esikoinen vaan päätti eräs päivä, ettei enää halua tissiä, ja se oli siinä sitten. Helppoa kuin mikä, kun ei tarvi lasta vastentahtoisesti vierottaa.

En tiedä liittyykö imetykseen, mutta meillä lapset ovat sairastelleet äärimmäisen vähän. Ei kertaakaan korvatulehduksia, ei antibioottikuureja, ei allergioita minkäänmoisia. Luonteiltaan ovat reippaita, avoimia ja rohkeita. Tissiä eivät ole koskaan pyytäneet muilta kuin äidiltä.

Meille pitkä imetys ei ollut mikään itseisarvo eikä pyrkimys (halusin imettää vuoden molempia), vaan lasten mukaan mentiin ja näin on ollut helppoa. Korvikkeita ei ole lapset syöneet milliäkään.

Imetys on jokaisen perheen oma valinta. En minäkään arvostele heitä, jotka imettävät vain pari kuukautta tai ei ollenkaan vaikka suositukset ovatkin jotain aivan muuta.

Vierailija
16/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen loppuvaiheessa,kun lapsi imee enää tosi harvoin esim. vain nukkumaan mennessään eli kun maidontuotanto on vähäistä. Eli äidinmaito muuttuu lääkkeeksi! Eikö olekin Luoja ollut viisas. Kannattaa imettää pitkään tai ainakin silleen, attä antaa lapsen imeä, vaikka tuntuu ettei sieltä enää mitään tule. Jos lapsi sairastuu, niin kolostrum on mainio syy palata imetykseen, vaikka olisi sen jo lopettanut.

Tunnen monia, jotka ovat imettäneet vuosia. Itse imetin lasta vielä, kun hän oli 6-vuotias. Jos se tuntuu jonkun mielestä sairaalta tai pervolta, niin hän on oppinut sellaiseen ajatteluun. Minulle se oli luonnollisinta maailmassa.

Minusta on outoa antaa lapselle lehmän maitoa, ihmiselle kuuluu ihmisen maito.

Inka

Vierailija
17/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sairasta" tai "rivoa" kun on kyse äidistä ja lapsesta. Siinä imettämisessä ei ole mitään seksuaalisviritteistä seikkaa, vaan kyse on ruoasta ja normaalista läheisyydestä. Jokainen valitsee itse, mikä on omalle lapselle parasta. Turha sitä on arvostella. Itse pystyin imettämään vain kuukauden, koska jouduin syömään lääkekuurin, jonka aikana ei pystynyt imettämään.

Kyllä se on musta aika sairasta, kun 2-vuotias tai ylikin huutaa tissiä ja äippä työntää tissin suuhun! Kyllä se on aika rivon näköistä, noin iso ei tarvitse enää tissimaitoa!

Vierailija
18/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa antaa lapselle lehmän maitoa, ihmiselle kuuluu ihmisen maito.

Inka

Vierailija
19/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on musta aika sairasta, kun 2-vuotias tai ylikin huutaa tissiä ja äippä työntää tissin suuhun! Kyllä se on aika rivon näköistä, noin iso ei tarvitse enää tissimaitoa!

*hymyilee seesteisesti* Tästä syystä meillä pyydettiin maitoa eikä tissiä. *hymyilee vielä seesteisemmin*

Vierailija
20/131 |
26.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juothan sitten itsekin sitä ihmisen maitoa? Vai oletko lehmä?

Minä en juo lehmänmaitoa.

t. yksi ketjun pitkään imettäneistä, ei tosin lainaamasi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi