Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suojelette lapsia tragediauutisilta?

Vierailija
23.07.2011 |

Esim. juuri lukemaan oppinutta 6-7 vuotiasta, yritättekö estää näkemästä lööppejä, tms?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuoremmat ei ymmärrä, ja vanhemmille lapsille voi kertoa.

Vierailija
2/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei lasta voi vaan kotona pitää. Tarkoituksella en tuputa näitä uutisia, mutta kyllä ne ilmi tulee ja niistä sitten puhutaan yhdessä. Lapset meillä 10-13 veet jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heitä kiinnosta yhtään, eikä meillä katsota telkkauutisia suorana.

Vierailija
4/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuten ei 7-vuotiasta tarvitse erityisesti suojella. Hän on onneksi vielä kiinnostunut lähinnä omasta elämästään. Isommille sitten selitän asiat sen mukaan kuin ovat kiinnostuneita, mutta niillä ei jäädä mässäilemään.

Vierailija
5/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa lukea. Sellon tragedian aikaan lähdimme pari päivää myöhemmin Selloon käymään koska 3v mietti ampumistapausta niin paljon (oli jostakin kuitenkin kuullut). Pelko unohtui kun näki että paikka näytti aivan samalta kuin ennenkin.

Vierailija
6/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vältetään mässäämästä aiheella lasten kuullen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksulla on sen verran kovia kokemuksia itsellään että osaa suhteuttaa asiat.

Asioista tietysti keskustellaan.

Vierailija
8/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksulla on sen verran kovia kokemuksia itsellään että osaa suhteuttaa asiat.

Asioista tietysti keskustellaan.

Kiinnostaisi tietää mitkä kokemukset voi auttaa lasta "suhteuttamaan" esim. Norjan ammuskelut, kun ei aikuinenkaan niitä tahdo käsittää. Mitä se tarkoittaa, kun osaa suhteuttaa tällaiset tapahtumat - ei vaan kosketa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vielä alle kouluikäiset lapset, joten suojelu on helppoa kun ei vain katsota telkkaria tai kuunnella uutisia. Mä joskus kuuntelen radiota ruotsiksi siksi että lapset eivät sitä osaa, puhuvat englantia ja suomea.



Tuohon suhteuttamiseen: meillä on ainakin se tilanne, että yksi sisaruksista on kuollut. Lapselle oman sisaruksen menettäminen on niin konkreettinen asia, että hänelle Norjan tragedia näyttäytyy siltä, että ok, hänen omia perheenjäseniä ei kuollut. Ei tässä suurta hätää.



Lapsi ei osaa vielä niin abstraktille tasolle, että universaalisti tietenkin sadan ihmisen kuolema on pahempi asia kuin hänen oman sisaruksen kuolema. Eikä tähän kaikki aikuisetkaan kykene. Tunnen sympatiaa ja saan kiinni tietenkin uhrien vainajien hädästä, mutta toki minua se oman lapsen kuolema koskettaa enemmän.

Vierailija
10/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksulla on sen verran kovia kokemuksia itsellään että osaa suhteuttaa asiat.

Asioista tietysti keskustellaan.

Kiinnostaisi tietää mitkä kokemukset voi auttaa lasta "suhteuttamaan" esim. Norjan ammuskelut, kun ei aikuinenkaan niitä tahdo käsittää. Mitä se tarkoittaa, kun osaa suhteuttaa tällaiset tapahtumat - ei vaan kosketa?

Nähnyt oman pikkusiskonsa jäävän auton alle, nähnyt veren ja kuoleman.

Kuten edellinenkin kirjoittaja sanoi. Tietää mitä kuolema on ja tietää milloin osuu kohdalle ja osaa suhtautua siihen ettei tarvitse panikoida asiasta mikä tapahtuu satojen kilometrien päässä.

Tässä tapauksessa oma sisko on miljoona kertaa pahempi kuin sata tuntematonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi että meiltä

Vierailija
12/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat ei puhuta asiasta. Ei näe mitään lööppejä, koska kävin kaupassa yksin.

Eikä niitä lööppejä yleensä luekkaan, kun ei ole kiinnostunut niistä.

Ei katsota uutisia ja asiasta luen itse netistä.

Poika on kovin kiinnostunut kuolemasta, joten parempi ettei tiedä mitään.

Vajaa 10v. lievä kehitysvamma, joten ei tajua kokoasiaa, kun ei osaa lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin että Norjassa on ollut terroristionnettomuus ja paljon ihmisiä on kuollut. Joku on ollut sitä mieltä että hän voi tappaa muita ihmisiä, joka on väärin.



Sen enempää en osannut sanoa :(

Vierailija
14/23 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitten kavereisen kanssa tekevät omat johtopäätöksensä.kaikkea ei pysty selittämään,mutta selitän niin paljon kuin pystyn:(...LApset 10-14.v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukutaitoiselle selitän asiat, lukutaidottomat eivät ole edes kiinnostuneet.

Vierailija
16/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1-v kyseli jonkin verran otsikoista, 7v ei ollut kiinnostunut

Vierailija
17/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lapsi katso lööppejä. Vanhemmat keskustelevat asiasta keskenään siten, ettei lapsi kuule tätä.



Äsken 9-v kysyi, miksi naapuririvarin pihalla on lippu puolitangossa. Kerroin, että pari päivää sitten eräs sairas ihminen oli ampunut ihmisiä Norjassa ja että halutaan kunnioittaa näiden ihmisten muistoa. Lapsi tokaisi vain, että "jaha" ja asia oli sillä (toivottavasti loppuun käsitelty).

Vierailija
18/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varta vasten lasta altisteta sellaiselle mikä hänen ikä-ja kehitystasolleen ei sovi.

Uutisia emme ole koskaan kunnelleet/katselleet lastemme kuullen, emme puhu lasten kuullen kaiken maailman hirveyksisttä jotka vain ahdistaisivat lasta jonka käsitys-ja ymmärryskyky ei niiden prosessoimiseen ole vielä valmis.

Lööpit yms, niillehän ei mitään mahda mutta jos lapsi sellaisen lukaisee ja kysyy asiasta niin sitten hänelle vastataan, mutta ei kaikkine karmaisivine yksityiskohtineen mm ruumiiden määrästä, käytetystä kidutuksen muodosta tms.



Minusta tämä toiminta on ns perusasia jota jokaisen vastuunsa tuntevan vanhemman tulisi noudattaa mutta tällä palstalla se on käynyt hyvin selväksi että niin ei ole, koska "jo 7-10v lapsi on juntti jos ei kuule ja näe uutisia kaikkine hirveyksineen".

Vierailija
19/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä maailmalla tapahtuu. On katsottu yhdessä tsunami- ja maanjäristysdokkareita. 7-vuotias ei ole tainnut kiinnittää asiaan mitään huomiota.



Miksi lapsia pitäisi kasvattaa tynnyrissä? En nyt ehdoin tahdoin mitään ruumiskuvia esittele, mutta muuten en näe mitään järkeä salailla maailman pahuutta.

Vierailija
20/23 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotona sitten kyseli asiasta. Kysyi mm. minkä ikäisiä siellä on kuollut? Miksi joku haluaa tehdä toiselle ihmiselle noin? Miltähän kuolema tuntuu?

Puhuttiin sitten asiasta ja yritin selittää asioita niin, että asia ei jää vaivaamaan lapsen mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi