Miten suojelette lapsia tragediauutisilta?
Esim. juuri lukemaan oppinutta 6-7 vuotiasta, yritättekö estää näkemästä lööppejä, tms?
Kommentit (23)
kun ei lasta voi vaan kotona pitää. Tarkoituksella en tuputa näitä uutisia, mutta kyllä ne ilmi tulee ja niistä sitten puhutaan yhdessä. Lapset meillä 10-13 veet jo.
Ei heitä kiinnosta yhtään, eikä meillä katsota telkkauutisia suorana.
Mutta muuten ei 7-vuotiasta tarvitse erityisesti suojella. Hän on onneksi vielä kiinnostunut lähinnä omasta elämästään. Isommille sitten selitän asiat sen mukaan kuin ovat kiinnostuneita, mutta niillä ei jäädä mässäilemään.
Eivät osaa lukea. Sellon tragedian aikaan lähdimme pari päivää myöhemmin Selloon käymään koska 3v mietti ampumistapausta niin paljon (oli jostakin kuitenkin kuullut). Pelko unohtui kun näki että paikka näytti aivan samalta kuin ennenkin.
vältetään mässäämästä aiheella lasten kuullen.
Muksulla on sen verran kovia kokemuksia itsellään että osaa suhteuttaa asiat.
Asioista tietysti keskustellaan.
Muksulla on sen verran kovia kokemuksia itsellään että osaa suhteuttaa asiat.
Asioista tietysti keskustellaan.
Kiinnostaisi tietää mitkä kokemukset voi auttaa lasta "suhteuttamaan" esim. Norjan ammuskelut, kun ei aikuinenkaan niitä tahdo käsittää. Mitä se tarkoittaa, kun osaa suhteuttaa tällaiset tapahtumat - ei vaan kosketa?
Meillä vielä alle kouluikäiset lapset, joten suojelu on helppoa kun ei vain katsota telkkaria tai kuunnella uutisia. Mä joskus kuuntelen radiota ruotsiksi siksi että lapset eivät sitä osaa, puhuvat englantia ja suomea.
Tuohon suhteuttamiseen: meillä on ainakin se tilanne, että yksi sisaruksista on kuollut. Lapselle oman sisaruksen menettäminen on niin konkreettinen asia, että hänelle Norjan tragedia näyttäytyy siltä, että ok, hänen omia perheenjäseniä ei kuollut. Ei tässä suurta hätää.
Lapsi ei osaa vielä niin abstraktille tasolle, että universaalisti tietenkin sadan ihmisen kuolema on pahempi asia kuin hänen oman sisaruksen kuolema. Eikä tähän kaikki aikuisetkaan kykene. Tunnen sympatiaa ja saan kiinni tietenkin uhrien vainajien hädästä, mutta toki minua se oman lapsen kuolema koskettaa enemmän.
Muksulla on sen verran kovia kokemuksia itsellään että osaa suhteuttaa asiat.
Asioista tietysti keskustellaan.Kiinnostaisi tietää mitkä kokemukset voi auttaa lasta "suhteuttamaan" esim. Norjan ammuskelut, kun ei aikuinenkaan niitä tahdo käsittää. Mitä se tarkoittaa, kun osaa suhteuttaa tällaiset tapahtumat - ei vaan kosketa?
Nähnyt oman pikkusiskonsa jäävän auton alle, nähnyt veren ja kuoleman.
Kuten edellinenkin kirjoittaja sanoi. Tietää mitä kuolema on ja tietää milloin osuu kohdalle ja osaa suhtautua siihen ettei tarvitse panikoida asiasta mikä tapahtuu satojen kilometrien päässä.
Tässä tapauksessa oma sisko on miljoona kertaa pahempi kuin sata tuntematonta.
Me vanhemmat ei puhuta asiasta. Ei näe mitään lööppejä, koska kävin kaupassa yksin.
Eikä niitä lööppejä yleensä luekkaan, kun ei ole kiinnostunut niistä.
Ei katsota uutisia ja asiasta luen itse netistä.
Poika on kovin kiinnostunut kuolemasta, joten parempi ettei tiedä mitään.
Vajaa 10v. lievä kehitysvamma, joten ei tajua kokoasiaa, kun ei osaa lukea.
Puhuttiin että Norjassa on ollut terroristionnettomuus ja paljon ihmisiä on kuollut. Joku on ollut sitä mieltä että hän voi tappaa muita ihmisiä, joka on väärin.
Sen enempää en osannut sanoa :(
kun sitten kavereisen kanssa tekevät omat johtopäätöksensä.kaikkea ei pysty selittämään,mutta selitän niin paljon kuin pystyn:(...LApset 10-14.v
Lukutaitoiselle selitän asiat, lukutaidottomat eivät ole edes kiinnostuneet.
Meillä 1-v kyseli jonkin verran otsikoista, 7v ei ollut kiinnostunut
eikä lapsi katso lööppejä. Vanhemmat keskustelevat asiasta keskenään siten, ettei lapsi kuule tätä.
Äsken 9-v kysyi, miksi naapuririvarin pihalla on lippu puolitangossa. Kerroin, että pari päivää sitten eräs sairas ihminen oli ampunut ihmisiä Norjassa ja että halutaan kunnioittaa näiden ihmisten muistoa. Lapsi tokaisi vain, että "jaha" ja asia oli sillä (toivottavasti loppuun käsitelty).
varta vasten lasta altisteta sellaiselle mikä hänen ikä-ja kehitystasolleen ei sovi.
Uutisia emme ole koskaan kunnelleet/katselleet lastemme kuullen, emme puhu lasten kuullen kaiken maailman hirveyksisttä jotka vain ahdistaisivat lasta jonka käsitys-ja ymmärryskyky ei niiden prosessoimiseen ole vielä valmis.
Lööpit yms, niillehän ei mitään mahda mutta jos lapsi sellaisen lukaisee ja kysyy asiasta niin sitten hänelle vastataan, mutta ei kaikkine karmaisivine yksityiskohtineen mm ruumiiden määrästä, käytetystä kidutuksen muodosta tms.
Minusta tämä toiminta on ns perusasia jota jokaisen vastuunsa tuntevan vanhemman tulisi noudattaa mutta tällä palstalla se on käynyt hyvin selväksi että niin ei ole, koska "jo 7-10v lapsi on juntti jos ei kuule ja näe uutisia kaikkine hirveyksineen".
mitä maailmalla tapahtuu. On katsottu yhdessä tsunami- ja maanjäristysdokkareita. 7-vuotias ei ole tainnut kiinnittää asiaan mitään huomiota.
Miksi lapsia pitäisi kasvattaa tynnyrissä? En nyt ehdoin tahdoin mitään ruumiskuvia esittele, mutta muuten en näe mitään järkeä salailla maailman pahuutta.
Ja kotona sitten kyseli asiasta. Kysyi mm. minkä ikäisiä siellä on kuollut? Miksi joku haluaa tehdä toiselle ihmiselle noin? Miltähän kuolema tuntuu?
Puhuttiin sitten asiasta ja yritin selittää asioita niin, että asia ei jää vaivaamaan lapsen mieltä.
nuoremmat ei ymmärrä, ja vanhemmille lapsille voi kertoa.