Miten suojelette lapsia tragediauutisilta?
Esim. juuri lukemaan oppinutta 6-7 vuotiasta, yritättekö estää näkemästä lööppejä, tms?
Kommentit (23)
YHtään vähättelemättä järkyttäviä kokemuksianne niin niillähän ei ole mitään tekemistä tällaisten asioiden kanssa!
On aivan eri asia kuolla vaikkapa auto-onnettomuudessa ja selittää sellainen lapselle kuin kertoa lapsen käsityskyvyn rajojen sisällä että joku ns normaali ihminen yhteiskunnan sisällä on yhtäkkiä listinyt raa´asti lähes 100 ihmistä ja vieläpä suurin osa alaikäisiä lapsia.
Sellaista ei esim 7-10v lapsi pysty käsittelemään eikä hänen tarvitsekaan.
Ja sellaiselta meidän vanhempien on suojeltava lasta, se että ihminen pystyy tuollaiseenkin hirmutekoon on tämän ikäisille lapsille aivan liian tuhtia tavaraa käydä läpi.
PS, on sitä meilläkin lähipiirissä, esim äitini, kuolemaa käyty läpi eikä edes ollut mitään kaunis, kivuton kuolema, mutta kuten sanoin niin aivan eri asioita.
-20-
eivätkä tiedä tästä asiasta mitään.
Emme ole katsoneet uutisia tv:stä, vain netistä. Ja silloin lapset eivät ole vieressä.
Jos vanhempi kuulee, niin sitten kerrotaan. Ei olla mitenkään tietoisesti salattu asiaa.
Meillä myös sisarruksen törmäys auton kanssa on suhteuttanut näitä uutisia. Kuoleman kohtaaminen perheessä on poistanut esteet puhua kuolemasta. Kuolemaa tapahtuu; joku hukkuu, toinen lyö pään, toinen saa jonkun sairauden, yksi tukehtuu ruokaan, joku saa pahan haavan ja veri vuotaa eikä sitä voida pysäyttää. Joskus lapsia kuolee äidin vatsaan ja joskus synnytykseen tai pieni vauva ei herää päiväunilta.
Meillä uutisista puhutaan avoimesti lapselle, että muillekin tapahtuu pahaa ja kuolema koskettaa monia perheitä eikä vaan hänellä ole tätä tuskaa.
Kamala uutinen tuo on mutta ei lähelläkään sitä mitä me ollaan koettu. Nähty ilmalento, kaikki veri maassa joka pestään paloautolla.
Nyt ihmetellään naapureita jotka ei käytä kypärää pyöräillessä tämänkään jälkeen, olen vakavissani ajatellut että vien kuvan aivovammaan kuolleesta lapsesta heille katsottavaksi. Kun ei sitä näytä tajuavan.
Ehkä sillä ei ole väliä jos heidän lapsi kuolee? Tai väliä jos äiti tai isä kuolee tai vammautuu loppuelämäkseen?