Kelpaako raiskattu nainen enää kenellekään..
..ja milloin kertoa kumppanille historiasta? Heti vai myöhemmin?
Kommentit (206)
Minun mielistäni riippuu ihan miehen empatiatasosta. Ei nyt tietenkään heti ensimmäisenä... pidätkö miestä luotettavana? Täällä naiseilla on tapana hypätä sänkyyn ilman sen kummoisempana luottamusosoitustaa mieheltä! Ihan vaan tosta vain!!! Et voi tietää ennen kun tutustuisit ihmisen kunnolla,ja se vie aika,sitä paitsi ei sekään aina riittää vaan jotain tilanteita paljastavat hänen rehellisyytensä- juoruako hän,maksaako hän ravintolasta? Nämät pienet seikkat viittavat asiaan. Esim.täällä naiset maksavat ravintolakulut itse....mutta onko mies avokätinen ja reilu. Vai saatko kuulla kohta että loisit miehen lompakossa? ....Voiko todellinen herrasmies joka rakastaa vaimoaan sanoa että rakas vaimo loisii hänen lompakossa? Pihi mies on yleensä nipottaja myös. Ravintolassa käyminen maksaa noin 20, niin jos halloota tulee siitäkiin niin hohhojaa....Ostaako hän mielummiin kaljaa itselleen kun kutsuu sinut syömään....eli kaljasta se tykkää enemmään kun sinusta...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 23:27"]
Eli siis teistä raiskatun naisen pitäisi olla miehelle mieluisampi kumppani kuin ei-raiskatun?
[/quote]
Tätä vihaan netissä. Jos sanoo, että naisia ei saa sukupuolen takia syrjiä työhönotossa, on joku heti huutamassa että ai miehiä sitten saa. Miksi pitäisi syrjiä? Eli kuka täällä on sanonut että raiskatun pitää olla mieluisampi, sitä on vain ihmetelty että miten se muka "pilaa" naisen.
Ja sille, joka ei voi koskea naiseen, joka "on ollut tyydytysalustana" - seurusteletko oikeasti vain neitsyiden kanssa? Inhottaako nainen, joka on harrastanut seksiä jonkun muun kanssa?
Oma tulkintani on, että jotkut eivät kykene käsittelemään sitä pahaa oloa mikä empatian myötä tulee kun kuulee toisen taustasta. Se ahdistus ja inhotus sitten kohdistuu siihen naiseen, kun ei ymmärretä omia tunteita.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 16:13"]
Kysytäänpä sillä tavalla, että seurustelisiko mies mieluummiin raiskatun kuin ei-raiskatun naisen kanssa.
Niinpä.
[/quote]
Hyvä huomio.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 16:13"]Kysytäänpä sillä tavalla, että seurustelisiko mies mieluummiin raiskatun kuin ei-raiskatun naisen kanssa.
Niinpä.
[/quote]
Eiköhän miehillekin jotkut muut syyt suhteen aloittamiselle ole tärkeämpiä kuin tuo. Ja kahta samanlaista ihmistä jotka erottaa vain tuo asia ei ole.
Täällä yksi kokemus asiasta. Mut raiskattiin ku olin 14v ja neitsyt. Terapiaan pääsin ja nykyisin elän tasapainosta elämää, asia ei kummittele joka päiväises elämäs. Eka kumppani tuli viime kesänä. Käytiin miehen kanssa treffeillä ja hengailtiin. Siinä vaiheessa kun suhde tuli pisteeseen, että harrastettaisiin seksiä, mun oli pakko kertoa. Koska tämä kerta oli ensimmäinen raiskauksen jälkeen, joten olin kokematon ja pelotti ihan sikana. Vedin jopa pienimuotoisen paniikin ja pyytelin anteeksi etten ollut kertonut ja ymmärrän ettei hän haluaisi mua enää. No, mies (24) halas pitkään ja rauhotteli. Sanoi ettei ollut kiire. No, koska luotin mieheen nii päädyttiin kuitenki rakastelemaan. Ja onneksi mieheen luotin, koska sitte hän osas olla erityisen hellä ja varoa tekemästä mitään rajuja otteita tai yms. Ja olis myös lopettanu pyynnöstä. Hänen kysymyksiin myös myöhemmin vastailin, että mitä oli tapahtunu ja mitä en halua tässä suhteessa kokea. Tai millaiset teot palauttavat raiskauksen mieleen. Ja hyvin on ymmärtänyt. Sillon tällön ku nään painajaisia raiskauksesta (joita ehkä 2 kertaa kuussa), niin hän herättää mut unesta, rauhottelee ja ottaa tiukempaan haliasentoon (nukutaan melkein aina lusikas) kunnes nukahdan uuelleen. Ja huomioi nämä asiat omasta halustaan, ei tarvitse muistutella tai painostaa. Joten ite suosittelen kertoon sitten, kun luotat kumppaniin tarpeeksi. Mielestäni kannattaaa kertoa, koska vaikka elää normaalia elämää niin joskus traumat saattaa nousta pintaan yllättäen. Ei sitten kumppani ihmettele. Ja se on hyvä koetinkivi parisuhteelle. Jos mies lemppaa tai ei välitä asiasta, niin mies vaihtoon. Ainakin näkee miehen todellisen luonteen alkuvaiheessa. Ja pahoittelut ettei oo kappalejakoa... kännykät :)
N21
Nainen on ensisijaisesti nainen ja hänellä on historiansa ja kokemuksensa, hyvät ja huonot. Ei siis lähtökohtaisesti ole luokkaa raiskattu nainen.
Ja tuohon kertomiseen, eihän nyt kukaan, mies tai nainen latele heti elämänsä kipeitä asioita. Sehän se outoa olisi, jos ensiksi esittelisi itseään tyyliin että "Hei olen Maija, minut on raiskattu, mutta mennäänkö vielä elokuviin?"
Jos suhde etenee seksiin/rakasteluun saakka, niin voihan tuosta kertoa, jos menneisyyden huonoilla kokemuksilla on merkitystä tämä suhteen syvenemisen kannalta.
Mitä kertoo onkin sitten naisen asia. Viesti menee varmasti perille, jos miehelle kertoo, että paskaa on tapahtunut sen takia pitää tehdä tai olla tekemättä jotain. Mutta ei miehenkään rikki pitäisi mennä, jos kertoo asioista tarkemmin.
Nainen päättää milloin, miksi ja mitä kertoo. Vai kertooko ollenkaan.
Tietysti maailma on paha ja joku mies voi "pelästyä", mutta elämä on.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:07"]En kyllä olisi valmis lähtemään suhteeseen raiskatun terapeutiksi. Miksi minun pitäisi kärsiä jonkun toisen traumoista?
[/quote]
En olisi varmaan itsekään valmis (enkä ollut aikoinaan) valmis kenenkää terapeutiksi.
Ei kai kenenkää traumoja pakko olekaan kärsiä, mutta varmasti joku 'kärsii' niistä syystä että ne esim. ovat vain hyvon pieni osa suhdetta ja suhteessa on kuitenkin enemmän niitä asioita joiden takia suhde on sen arvoista.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:03"]
Kysytäänpä sillä tavalla, että seurustelisiko mies mieluummiin raiskatun kuin ei-raiskatun naisen kanssa.
Niinpä.
[/quote]
Hyvä huomio.
[/quote]
Tottakai kaikki haluaisivat, että heidän suerustelukumppanillaan, heidän elämänsä rakkaimmalla ja tärkeimmällä ihmisellä, olisi ollut mahdollisimman helppo tie eikä suuria traumoja tai suruha - heidän itsensä takia, koska kun rakastaa jotakuta, haluaa heille kaikkea hyvää. Tässä mielessä varmasti raiskaamaton olisi mieluisampi vaihtoehto. Muuten täytyy olla helvetin sairas ihminen, jos pitää raiskattua jollakin tavalla huonompana, likaisena naisena
Kysyin tätä mieheltä, hän oli järkyttynyt, että edes kysyn tuollaista, hänestä kysymyskin oli jo törkeä.
Itse miehenä näkisin että ei ole kyllä tällä asialla mitään tekemistä sen suhteen että haluaako olla naisen kanssa vai ei. Kyllä se tietenkin vaikuttaa että on paha kokemus asioista, mutta nyt nelikymppisenä oon tullut (myös omien kokemusten kautta) siihen tulokseen että miltei kaikilla ihmisillä on joitain traumoja joten ei sellaista ihmistä olekaan, joka olis vaan saanu olla ja elää onnellisena (ja ehkä tällainen on sitten niin erilainen ettei voi meidän muiden kanssa olla). Kyllä kyse on aivan muista asioista. Raiskaus, törkeä pahoinpitely tai hyväksikäyttö kelle tahansa on aina sellaisia kokemuksia ettei niistä selviä noin vain. Rakkautta pitäisi antaa, vaikkei pystyis olemaankaan rakastaja, tarkoitan että joka tapauksessa pitöisi kohdata ihminen ja ymmärtää että historiasta johtuen ihminen on mikä on.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:03"]
Niinpä.
[/quote]
Hyvä huomio.
[/quote]
Kelpaako kenellekään naiselle mies jonka tulot on 3.000 euroa/kk tai alle?
Entäpä seuristelisivatko naiset mieluummin miehen kanssa jolla tulot on yli 3.000 vai alle 3.000 euroa /kk?
Ei taida köyhillä olla paljoa ottajia...
41v m (köyhä).
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:11"]
Nainen on ensisijaisesti nainen ja hänellä on historiansa ja kokemuksensa, hyvät ja huonot. Ei siis lähtökohtaisesti ole luokkaa raiskattu nainen.
Ja tuohon kertomiseen, eihän nyt kukaan, mies tai nainen latele heti elämänsä kipeitä asioita. Sehän se outoa olisi, jos ensiksi esittelisi itseään tyyliin että "Hei olen Maija, minut on raiskattu, mutta mennäänkö vielä elokuviin?"
Jos suhde etenee seksiin/rakasteluun saakka, niin voihan tuosta kertoa, jos menneisyyden huonoilla kokemuksilla on merkitystä tämä suhteen syvenemisen kannalta.
Mitä kertoo onkin sitten naisen asia. Viesti menee varmasti perille, jos miehelle kertoo, että paskaa on tapahtunut sen takia pitää tehdä tai olla tekemättä jotain. Mutta ei miehenkään rikki pitäisi mennä, jos kertoo asioista tarkemmin.
[/quote]
No itse miehenä haluaisin kyllä tietää ennen kuin suhde etenee seksiin saakka, koska en halua harrastaa seksiä raiskatun kanssa, enkä halua, että minua siihen huijattaisiinkaan.
Tähän ketjuun kirjoittavat useimmiten naiset omia mielipiteitään.
Minut raiskattiin kun olin 16vuotias, eli 12vuotta sitten. Masennuin pariksi vuodeksi lähes totaalisesti. Olen ollut parisuhteessa 4vuotta. Alku oli hankalaa, ja varsinkin miehen kosketus. Kivi tippui olkapäitäni, kun sain kerrottua tapahtumasta hälle tapailtuamme 6kk, ymmärsi, auttoi sekä kuunteli. Auttoi jopa jatkamaan keskenjääneen kouluni loppuun, ja nyt olen virallisesti ammattitaitoinen! suhtkoht normaali elämässä kiinni :) lapsen teko suunnitteilla sekä kihlauduimme jouluna. Eli kyllä! Kyllä kelpaa!
Niin ja edellisee lisätäkseni: Ollaan edelleen yhdessä. Ja painajaisten lisäksi asia ei vaikuta elämiseen ja parisuhteen kannalta toiveeni on, ettei sitomisleikkejä tai huorittelua harrasteta. Tai olla liian kovakouraisia (rajukin seksi menee, kunhan ei vahinkoa aiheuteta ja käytössä turvasana jos tuntuu pahalta). Ja miehellä ollut omat pyyntönsä. Eli "ongelmat" ratkastu ja erinomaista seksiä harrastetaan monta kertaa viikossa. Kaikki siis normaalisti :) Ja mies ei myöskään ole mun terapeutti eikä kukaan muukaan läheinen. Tämmöset asiat on paras käsitellä ihan ammattilaisen kanssa eikä kaataa läheisen niskaan. Eikä parisuhteeseen kannata ryhtyä jos kriisivaihe on vielä päällä. Tai jos asia vaikeuttaa tavallista elämää. Mutta sen verran, että ei se nainen "pilalle" mene. Ihme kuvitelma. Jos pelkää olevansa toisen terapeutti, niin samalla lailla parisuhteen kompastus voi olla liian monet ex-seksikumppanit, avioero, leskeys, pettäminen... Samalla lailla noin tyhmällä logiikalla voi ajatella että nämäkin ihmiset on pilattuja. Eli jo aika suuri osa väestöstä. Raiskaus on vain negatiivinen kokemus muiden joukossa, josta pääsee yli kunhan uhri haluaa/jaksaa asian käsitellä läpi. Ja mielellään sen oikean terapeutin kanssa. Tsemppiä sulle ap! Toivottavasti unelmien mies löytyy joka ei ole yhtä ahdasmielinen kuin eräät täällä :)
Itse en kertoisi lainkaan, siis jos se ei aiheuta ongelmia suhteessa. Se on kuitenkin iso taakka puolisolle kantaa, joidenkin pää ei kestä sitä ajatusta, että omalle rakkaalle on pahoin tehty.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:03"]
Niinpä.
[/quote]
Hyvä huomio.
[/quote]
Kelpaako kenellekään naiselle mies jonka tulot on 3.000 euroa/kk tai alle?
Entäpä seuristelisivatko naiset mieluummin miehen kanssa jolla tulot on yli 3.000 vai alle 3.000 euroa /kk?
Ei taida köyhillä olla paljoa ottajia...
41v m (köyhä).
[/quote]
Kelpaa
Jos hintalappu (=tulotiedot) löytyy otsasta voi olla että valina kallistuu yli puolelle.
57 ja 65 siis sama kirjoittaja :)
N21
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:11"]
[/quote]
No itse miehenä haluaisin kyllä tietää ennen kuin suhde etenee seksiin saakka, koska en halua harrastaa seksiä raiskatun kanssa, enkä halua, että minua siihen huijattaisiinkaan.
Tähän ketjuun kirjoittavat useimmiten naiset omia mielipiteitään.
[/quote]
Ei pidä harrastaa seksiä ettei joudu huijatuksi vahingossa, kaikille asialla ei tosiaan suhteessa ole senkään vertaa merkitystä että koisivat huijaavansa vaikka eivät muista asiaa kertoa. Toki voi tietysti myös asiaa tiedustella niin et tule itse vahingossa huijanneeksi naista että olet hänestä oikeasti kiinnostunut.
Koettu traumaattinen kokemus (esimerkiksi raiskaus) ei ole parinvalinnassa merkityksellinen, mutta...
Aivan kuten muutkin traumaattiset kokemukset voivat muuttaa ihmistä ja voivat aiheuttaa henkisiä ongelmia... ja nämä mahdolliset ongelmat voisivat olla merkityksellisiä.
Raiskattu nainen ei ole "likainen" tai kevoton, kuten ei ole ei-neitsytkään.
Entisellä naisystävälläni oli paljon kaikenlaisia huonoja kokemuksia ja ongelmallista historiaa. Hänellä oli mm. kaksi lasta kahdelle exälle, jotka molemmat suhteet eri tavoin surkeita. (Suhde oli valitettavasti mahdoton edetä seurustelua pidemmälle, koska asumme eri maissa, emmekä voi muuttaa yhteen.) Minusta on ihan ylentävää ajatella olevani parempi kuin edelliset tai jonkinlainen "ritari valkoisella hevosella"... Kaiken pahuuden ja kurjuuden keskellä tunnen helpotusta jos saan olla hyvä mies jollekin naiselle.
41v m
Itse kerroin siinä vaiheessa kun tajusin miehen olevan sellainen, että kestää sen tiedon ja pystyy sen käsittelemään. Ja ymmärtää, että se jätti jäökensä. Kertominen ei ollut mitenkään helppoa, mutta olen onnellinen että tein sen. Raiskaus on vaikuttanut seksielämäämme toki jollain lailla, mutta pystyn seksuaaliseen kanssakäymiseen mielestäni hyvin jos näin voidaan asiaa arvioida.