Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäri päättää ettei elvytetä?

Vierailija
22.07.2011 |

Äitini on 86-vuotias,hänellä on ollut kaksi aivohalvausta,nykyisin dementtia ja vuoteen oma vuosia,eilen lääkäri ilmoitti sairaalasta,että laitettu elvytyskieltoon.Yritin estää päätöksen,äidistä on meille edelleen paljon iloa, usein tunnistaakin siskoni,luultavasti myös itse haluaisi että viimeiseen asti yritetään kaikki.Voiko lääkäri tehdä vain päätöksen ja voiko sen saada peruttua oikeuden päätöksellä?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan hauras!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hauraita vanhuksia. Tunnen jopa paljon vanhuksia,jotka ovat jo kuolleet vanhuuden aiheuttamiin sairauksiin alle 80vuotiaina.

Vierailija
42/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elimistössä aiheuttaa, et haluaisi häntä elvytettävän. Ei ole mitään takeita, että elvytyksen jälkeen olisi entisellään, joten miksi pitäisi pitkittää elämää?

Ja kyllä, lääkäri voi tehdä päätöksen, että ei elvytetä. Useimmiten siitä keskustellaan omaisten kanssa, mutta DNR-päätös voidaan tehdä myös ilman omaisten lupaa. Kyllä maallikkojen pitäisi luottaa ammattilaisten arvioon siitä, kannattaako elvyttää vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sielä on niin henkisesti kuin fyysisesti hauraita 86-vuotiaita.

Turha kinata asiasta, sama kuin sanoisit että 35v ei ole lihava, minä olen vaikka sinä et olisikaan.

Vierailija
44/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan käynyt vanhusten pitkäaikaisosastoilla katsomassa? Ihminen voi olla hyvinkin hauras jo 50-vuotiaana tai sitten hyvissä voimissa 100-vuotiaana. Ei se ikä todellakaan määrittele kaikkea.

Ja jollekin toiselle, en muista numeroa, voisin sanoa, että eivät lääkärit todellakaan suostu kaikkeen vaikka omaiset kuinka vaativat. Esimerkiksi teho-osaston lääkärit voivat todellakin katsoa potilaan kokonaistilanteen ja sairaudet ja todeta että ei ole edellytyksiä toipumiselle, ei oteta tehohoitoon.

Vierailija
45/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ikärasismia. Lääkäri antaa valan, hoitaa ja elvyttää ihmisen kaikilla mahdollisilla keinoilla. Vain ihminen itse voi asettaa itselleen elvytyskiellon. Ei lääkärin asema miettiä, mikä "parempi" vaan hänen tehtävä on hoitaa ihmisen.

Vierailija
46/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauraita, toimintakyvyttömiä, elottomia, vielä syötätte mömmöjä, ettei kukaan liikkuisi minnekkään, ja puhuisi mitään!!! Eikö näin ole, olen nähnyt omin silmin, ja jos tämä henkilö kotiutetaan välillä, hän on taas ajan tasalla, ja elää!!! Mutta kun siihen ei ole kaikilla mahdollisuuksia, elää kotona, valiotan!!!!

Vierailija
47/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän täytyy olla raskainta aikaa. Jos hän lähtee, muista että tapaatte vielä. Voimia ja yritä viettää paljon aikaa äidin kanssa, se saattaisi piristää ja kohentaa kuntoa. Kumoa se päätös myös, se ei ole lääkärin. Tämän täytyy olla raskainta aikaa. Jos hän lähtee, muista että tapaatte vielä. Voimia ja yritä viettää paljon aikaa äidin kanssa, se saattaisi piristää ja kohentaa kuntoa. Kumoa se päätös myös, se ei ole lääkärin.

Vierailija
48/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elää vuoteessa, avuttomina toisten hoidettavana vuosikausia. Keuhkokuumetta keuhkokuumeen jälkeen. Vaippoja vaihdeltaan, teitä käännetään muutaman tunnin välein. Näette vain vastapäisen seinän. Elämä on pelkkää kipuja ja kolotuksia.

Haluatteko itse elää vuosikausia näin. Minä en halua.

Vierailija
49/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ikärasismia. Lääkäri antaa valan, hoitaa ja elvyttää ihmisen kaikilla mahdollisilla keinoilla. Vain ihminen itse voi asettaa itselleen elvytyskiellon. Ei lääkärin asema miettiä, mikä "parempi" vaan hänen tehtävä on hoitaa ihmisen.

Kyllä se on nimenomaan lääkärin asia. Ei ole järkeä elvyttää ja käynnistää raskasta tehohoito silloin kun toivoa toipumisesta ei ole. Tässä on nyt kymmeniä kommentteja ja siltikään jotkut eivät tajua. Ei kaikkia pystytä pelastamaan, ihminen ei ole kuolematon. Ei elvytyskielto tarkoita etteikö hoidettaisi kunnolla. Ei se vähennä perushoitoa.

Lääkärin tehtävä on kunnioittaa elämää ja minusta arvokkaan kuoleman suominen on nimenomaan sitä.

Vierailija
50/76 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisi olisi jo aika päästä pois.

Tosin olen sitä mieltä, että lääkäri toimi tökerösti, elämän- ja kuolemankysymyksistä pitää keskustella ja hyvin hienovaraisesti ja toista kunnioittaen eikä sanella ylhäältä.

Vierailija
51/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oletetaan ,että henkilö olisi itse halunnut elvytystä, niin mikä ihmeen seikka muka sen häneltä kieltää. Jospa hän saavuttaisi sillä vaikka pari vuotta lisää elinaikaa, niin se on arvokasta aikaa sekin ihmiselle, jos hän on niin toivonut.

Vierailija
52/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsemurhaa yrittäneet pyritään pelastamaan vastoin niiden tahtoa.

Kaikki pitää pelastaa ja hoitaa.

Vierailija
53/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvytykseen johtaa tilanne, jolloin ihminen lakkaa hengittämästä ja sydän pysähtyy. Tämän tietää kaikki. Heti sydämen pysähdyttyä ja hapen kierron seisahduttua aivosolut alkavat nopeasti tuhoutua. Oman läheiseni aivot olivat 8 minuuttia ilman happea ja tuloksena erittäin vaikea parantumaton aivovaurio. Jo muutama minuutti ilman happea tekee tuhoja aivoissa. Hapettomuuden jälkeen jonkin asteinen aivovaurio syntyy aina. Mikäli kyse on sydänkohtauksesta ja sydän on ns. kammiovärinässä voi aikaa pelastamiseen olla enemmän, sama 'lisätsänssi' on läheltä piti hukkumisissa (kylmä vesi hidastaa tuhoja). Itse luen nykyään uutiset, joissa joku saatu vaivoin elvytettyä aika surullisena. Tiedän, että melkoinen osa noista elvytetyistä ei enää koskaa palaa lähellekkään normaalielämäänsä. Todnäk ei koskaan enää palaa kotiinsa. Elvytys ei siis aina ole pelastus. Lääkärit tietävät tämän kyllä ja varmasti apn kohdalla syyt kiellolle erittäin perusteltuja. Elvytykseen johtaa tilanne, jolloin ihminen lakkaa hengittämästä ja sydän pysähtyy. Tämän tietää kaikki. Heti sydämen pysähdyttyä ja hapen kierron seisahduttua aivosolut alkavat nopeasti tuhoutua. Oman läheiseni aivot olivat 8 minuuttia ilman happea ja tuloksena erittäin vaikea parantumaton aivovaurio. Jo muutama minuutti ilman happea tekee tuhoja aivoissa. Hapettomuuden jälkeen jonkin asteinen aivovaurio syntyy aina. Mikäli kyse on sydänkohtauksesta ja sydän on ns. kammiovärinässä voi aikaa pelastamiseen olla enemmän, sama 'lisätsänssi' on läheltä piti hukkumisissa (kylmä vesi hidastaa tuhoja). Itse luen nykyään uutiset, joissa joku saatu vaivoin elvytettyä aika surullisena. Tiedän, että melkoinen osa noista elvytetyistä ei enää koskaa palaa lähellekkään normaalielämäänsä. Todnäk ei koskaan enää palaa kotiinsa. Elvytys ei siis aina ole pelastus. Lääkärit tietävät tämän kyllä ja varmasti apn kohdalla syyt kiellolle erittäin perusteltuja.

Vierailija
54/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oletetaan ,että henkilö olisi itse halunnut elvytystä, niin mikä ihmeen seikka muka sen häneltä kieltää. Jospa hän saavuttaisi sillä vaikka pari vuotta lisää elinaikaa, niin se on arvokasta aikaa sekin ihmiselle, jos hän on niin toivonut.

jokseenkin eri asia elvyttää tapaturmaisesti elottomaksi joutunutta ihmistä, kuin ihmistä jonka keho ja mieli antaa periksi vanhuuttaan.

Kyllähän sitä vanhuksia voitaisiin vihanneksina pitää koneissa vaikka kuinka kauan, mutta ei se kroppa tai mieli siitä enää nuoremmaksi tule.

Kyse on ennemminkin rääkkäyksestä, kun ei päästetä ihmisiä kuolemaan luonnollisesti vanhuuteen.

Ja se johtuu pääsääntöisesti vain siitä, että omaiset ovat itsekkäitä eivätkä halua itse kuolevasta luopua. Kyse ei ole niinkään siitä, että olisi järkevää pitää väkisin hengissä, tai että se olisi edes elvytettävälle ja letkuissa elävälle mitenkään elämänarvoista.

Vierailija
55/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuva mummo (noin 85-v.) löytyi pakkasella maasta. Hänen sisälämpötilansa oli vain 24 astetta. Ei pystynyt kommunikoimaan.

Hänet pelastettiin. Teholla oli useamman päivän. Nyt elelee taas tyytyväisenä. Kävelykunnossa ja itsenäinen. Muutti omakotitalosta vanhusten kerrostaloon, jotta ei kaatuilisi ulkona.

Kyllä vanhus kannattaa elvyttää vaikka 102-vuotiaana.

Vierailija
56/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuva mummo (noin 85-v.) löytyi pakkasella maasta. Hänen sisälämpötilansa oli vain 24 astetta. Ei pystynyt kommunikoimaan.

Hänet pelastettiin. Teholla oli useamman päivän. Nyt elelee taas tyytyväisenä. Kävelykunnossa ja itsenäinen. Muutti omakotitalosta vanhusten kerrostaloon, jotta ei kaatuilisi ulkona.

Kyllä vanhus kannattaa elvyttää vaikka 102-vuotiaana.

Tässäkin tapauksessa kyse oli tapaturmaisen tilanteen kautta tulleesta elvytystarpeesta, ei siitä että henkilö antaa vanhuuttaan periksi ja hajoaa käsiin.

Vierailija
57/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona asuvalla mummelilla ei varmasti ollutkaan elvytyskieltoa päällä, miksi olisikaan ollut kun ei ollut hoidossa sairaalassa?

Lisäksi oli jo aiemmin käynyt ilmi, että kylmä hidastaa vaurioiden syntymistä.

Ja periaatteessa jokainen koitetaan elvyttää totta kai, ap:llä kyseessä on erityistapaus jonka taustat tunnetaan.

Vierailija
58/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhuskin kannattaa elvyttää. Tuntuu siltä, että tänne on kirjoittanut ihmisiä, joiden mielestä ylipäätään korkea ikä on este elvytykselle, kun se elvytys on niin "raskasta" potilaan kannalta.

Vierailija
59/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhuskin kannattaa elvyttää. Tuntuu siltä, että tänne on kirjoittanut ihmisiä, joiden mielestä ylipäätään korkea ikä on este elvytykselle, kun se elvytys on niin "raskasta" potilaan kannalta.

täällä käsittääkseni yhdessäkään kirjoituksessa ole ollut siitä kyse.

Vierailija
60/76 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä sentään vallitsee yksimielisyys, että mikään ikä ei ole este elvytysyritykselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi