Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä ajassa juokset 5km?

Vierailija
18.07.2011 |

tuota Porin juoksukouluketjua selatessani jotkut oli juosseet sen 40minuutissa. Mullla menee 27min, ja mielestäni hölköttelen melko hiljaa. En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, että näkisin paljonko muilla oli mennyt aikaa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä kerron kun kerran tuota juoksukoulua olen juossut. N. 38 minuuttia menee 5km juoksemiseen. Ja itse olen aikaan tosi tyytyväinen, ottaen huomioon, että 3kk sitten kun ohjelman aloitin teki 2 minuutin juokseminen yhteen putkeen tiukkaa.

Tietysti suurin osa tällaiseen ketjuun vastaavista on jokseenkin aika hyviä juoksijoita. Huonommat kun eivät sitä 5km edes juokse.

Hienoa, että juokset 5km nopeasti ja nopeammin kuin me muut, mutta eikö ole myös hienoa, että mekin ylipäätään juoksemme, vaikka aika ei ehkä kaikista nopein olekaan?

Vierailija
22/45 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oenkin juossut aiemmin kilpaa, tosin välillä olen ollut myös tosi rapakunnossa. Nyt olen taas kaksi vuotta treenannut 4-5 kertaa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että moni täällä liioittelee omia aikojaan. kun musta tuntuu, että kaikki suoritukset yli 30 minuuttia on "ihan kävelyvauhtia" jne. Kun mun mielestä se 30 minuuttia tai vähän alle on hyvä aika.

Mutta oenkin juossut aiemmin kilpaa, tosin välillä olen ollut myös tosi rapakunnossa. Nyt olen taas kaksi vuotta treenannut 4-5 kertaa viikossa.

Vierailija
24/45 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnissa ehdin 8km. Oon ylipainoinen juoksentelija :) 163/69, rinnanympärys 80DD-E, rimppakinttu ja entinen lattapylly. :DDD

Vierailija
25/45 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali lenkkivauhtini on 8 km/h, joten oli todellinen vauhtilenkki. Ja olo oli lenkin jälkeen sen mukainen.

Vierailija
26/45 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että moni täällä liioittelee omia aikojaan. kun musta tuntuu, että kaikki suoritukset yli 30 minuuttia on "ihan kävelyvauhtia" jne. Kun mun mielestä se 30 minuuttia tai vähän alle on hyvä aika.

Sillä kymppi tuntiin on mielestäni sellainen vauhti, jolla saa ohitella aikas monta kuntoilijaa pururadalla. Muutama mies tietenkin vetää kovempaa, mutta oikeasti en kyllä montaa naista muista jotka olisivat ohitseni juosseet. Edes silloin, kun vauhti on 9 km/h. Eli täällä liioitellaan kyllä ihan huolella näitä vauhteja, tai sit ihmiset ei osaa laskea matkaa.

t. Kohta kymmenen vuotta säännöllisesti juoksua harrastanut kovakuntoinen nainen

Vierailija
27/45 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen sen n. tunnissa. En oo ikinä juossu tuollaisia matkoja. En kyllä pystyis, kävelyks se menis kuitenkin. Pitäisköhän ottaa tavoitteeksi yrittää edes hölkötellä joku päivä..:)

Vierailija
28/45 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee n. 24 min mutta silloin on jo sykkeet aika korkeat. Juoksen säännöllisesti 3 krt/vko siten, että 1 lenkki on lyhyt (6km) mutta mäkinen, 1 vauhtileikittely tai tasavauhtinen 8km ja 1 pidempi, tasavauhtinen n. 13-15 km.

Vierailija
29/45 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juoksen täysiä, niin sitten vajaa 30 minsaa. Mä olen juoksukoulussa ja olenkin heille kertonut, että suurin osa av-mammoista on todella nopeita juoksemaan. Meijän juoksukoulun nopein nainenkin jää jälkeen, jos on av-mammoihin uskomista.

Esim. UKK-instituutin mukaan 30-vuotiaan naisen normaali kävelynopeus on

3,4 km/h (hidas)

4,6 km/h (normaali)

5,8 km/h (nopea)

Normaalit kävelyvauhdit laitoin tähän ihan vaan vertailun vuoksi. Jos keskiverto juoksuharrastusta aloitteleva nainen kävelee 5 km/h, niin kyllä se hänelle äkkiä juoksua on jos saman matkan etenee 40 minuutissa.

Nämä tuloksillaan rehentelevät taitavat olla jotain huippu-urheilijoita =D

Kävelevätkin nopeammin kuin keskiverto suomalainen juoksee :)

Vierailija
30/45 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmentäisitkö vielä, mitkä täällä mainituista vauhdeista ovat rehentelyä?

Vierailija
31/45 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

apn oma aloitus, jossa toteaa 30 minuutin vauhdin olevan "hidasta hölköttelyä" ja vaikka tämä "kai se 30min,

ja hitaasti..40min ehtii kävelemään sen matkan."

Vierailija
32/45 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään kympillä 1t 4 minuuttia. Ja olin kyllä pettynyt :( Viime kesänä kymppi meni alle tunnin. Ehkä kuuma keli vähän hidasti menoa kun 30 mittarissa. Mutta vitoseen siis meni vähän reilu 30 minuuttia. Omasta mielestä juoksin tosi kovaa tän hetkiseen kuntooni nähden, mutta ilmeisesti kunto vaan on huonompi. Olen sairastellut tänä kesänä paljon ja juoksu on jäänyt turhan harvoihin kertoihin.

Vierailija
33/45 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi juoksin 6km/20min

Vierailija
34/45 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet siis huippu-urheilija.

viimeksi juoksin 6km/20min

Vierailija
35/45 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkaa matkaa, jos ei ole tismalleen 5 km merkittyä lenkkipolkua. Netistä löytyvät kartat, joihin voi merkitä matkat ei auta metsälenkeillä, vaan pitäisi juosta teitä pitkin. Noin lyhyellä matkalla ajassa on tosiaan merkitystä, onko matka 4,7 tai 5,3 km.

Vierailija
36/45 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaimmillaan 5,5min/km eli vajaa 30 minuuttia menee.

Vierailija
37/45 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinun vauhtisi on aika lailla nopeampi.

Vierailija
38/45 |
23.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen harrastanut juoksua melkein 30 vuotta. Harjoittelen 4-5 kertaa viikossa. Olen erittäin hyväkuntoinen.

Vierailija
39/45 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ap on jo harrastanut juoksua pidempään (säännöllisesti monta kuukautta). Jos ap todellakin hölköttelee melko hiljaa 5 km 27 minuuttiin, niin sitten ap:n pitäisi juosta helposti cooperin testissä lähelle kolmea kilometriä tai sen yli. Epäilen kuitenkin, että ap:n juoksema matka on oikeasti ollut vähän vajaa. On jo merkittävä ero siinä, juokseeko 4,7 km vai 5 km 27 minuutissa.

Minä juoksin keväällä eräässä juoksutapahtumassa 5 km 27,5 minuutissa. (Tässä tapahtumassa se 5 km oli virallisesti mitattu oikean mittaiseksi.) Siihen tulokseen sain jo juosta hyvin reippaasti (niin että hengästyin selvästi), mutta en ihan täysiä. Minulla on takana juoksuharrastusta 2 vuotta ja puolimaratonin olen juossut vähän yli kahteen tuntiin. Missään tapauksessa tuolla 5 kilometrillä kysymys ei ollut melko hiljaisesta hölköttelystä. Mutta jos aikaa lisätään vain 2,5 minuuttia lisää (eli juoksen 5 km puoleen tuntiin), niin tuntuma on jo ihan erilainen. Silloin voin jo puhua mukavasta hölköttelystä, vaikka normaalisti juoksenkin peruskestävyyslenkkini vähän hitaammin (5 km noin 31-32 minuuttiin).

Mitä taas tulee täällä reposteltuihin pyöräily- ja kävelyaikoihin, niin minusta ne ovat täysin uskottavia silloin, jos harrastaa lajia kuntoilumielessä säännöllisesti. Pyöräily 30 km/h ei ole mitenkään mahdotonta tavikselle, jos alla on hyvä pyörä ja reitti on sellainen, että ei tarvitse pysähdellä useasti.

Teen itse reippaita kävelylenkkejä 7 km / h nopeudella (nopeus mitattu juoksutapahtuman virallisesti mitatulla reitillä). En kuitenkaan harrasta mitenkään säännöllisesti kävelyä. Minusta on täysin uskottavaa, että joku toinen, joka kuntoilee säännöllisti kävelemällä, pystyy kävelemään 8 km / h. Itsellänikään vauhti ei ole tuossa 7 km / h nopeudessa vielä maksimi, vaan se on sellainen nopeus, jota pystyn kävelemään helposti ilman, että pitää kiinnittää huomiota kävelytekniikkaan. Syke pysyy minulla tuossa vauhdissa alle 120:n.

Vierailija
40/45 |
19.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee vähän alle puoli tuntia aikaa parhaimmillaan. En halua nostaa sykkeitä liian korkealle, siksi tuollainen noin 10 km/h -tahti on mulle ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi